Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Det evinnelige spørsmålet om valg av sykkel

Det evinnelige spørsmålet om valg av sykkel #439459 28/08/2007 20:16
Mr Pink Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Jeg er helt ny innen sykkelsporten og tenkte å stille det evinnelige spørsmålet om hva som er det beste sykkelkjøpet i en gitt prisklasse. Denne gangen gjelder det prisklassen rundt 8000,-. De fleste syklene i denne prisklassen har XT-bakgir, men jeg tenkte mer på om resten av komponentene holder mål og om det er store kvalitetsforskjeller på rammene med tanke på en senere oppgradering. Det vil jo være billigere å oppgradere enkeltkomponenter i girsystemet enn for eksempel et helt hjulsett.

Jeg kommer til å bruke sykkelen som et treningsredskap og vil sykle ca 50/50 asfalt og grussti, så det hadde vært en fordel om dekkene var tilpasset dette formålet. Jeg lurer også på om jeg i det hele tatt trenger dempegaffel (av sykkelalternativene er det bare Nakamura Complite HTR som har stiv gaffel) og jeg tror nok at v-bremser vil holde til mitt bruk., men skivebremser er også et alternativ. Det hadde også vært fint om sykkelen var ganske lett.

Jeg har satt opp noen mulige kjøp:

Nakamura Complite HTR

Trek 6500E

Diamant Eureka

Scott Scale 60
Scott Scale 50

Hard Rocx Cambrium SL

Everest Renegade Disc

GT Avalence 1.0 Disc

Av disse så er det nok Nakamuraen, Scott Scale 50 eller Hard Rocxen som jeg har sett mest på. Hvis noen har noen andre gode forslag på sykler så er jeg lutter øre. Det er jeg også om noen vet om butikker som har gode tilbud nå eller som bruker å ha det i løpet av høsten. Jeg er også åpen for forslag om brukte sykler. Jeg er 178 cm høy og ca 78 kg.

Redigert av Mr Pink; 28/08/2007 20:20.

Jeg har dårlig kondis, men elendig teknikk.
Re: Det evinnelige spørsmålet om valg av sykkel [Re: Mr Pink] #439552 28/08/2007 23:21
heinrich Offline
Besatt
Besatt
du kan jo prøve å prute ytterligere på en 06 commencal supernornal med felgbremser. koster 9999 nå, men må være mulig å prute den litt mer ned. merk da at ustyret er litt både og om en ser litt hardt på det, men rammen er alle tiders og kan bygges grisefet. sorry om jeg ikke svarte på spørsmålet og dro inn enda en til sykkel som er litt dyrere, men men.

link commencal supernormal
http://www.sykkelbutikken.no/Supertilbud/Sykkel/Terrengsykler/?article_ID=850

på den annen side er det en del gt'er på tilbud og samt en billig commencal som og kan bygges opp til å bli en meget fin stisykkel, om en ikke like fin som supernormalen. nå er vel ikke dette heller "superdupertilbud" heller, men litt kan en jo spare. http://www.sykkelbutikken.no/Supertilbud/Sykkel/Terrengsykler/

igjen, sorry for et håpløst svar, men er et svar ihvertfall. siden jeg egentlig vil anbefale deg fulldemper er ikke dette så verst for å være meg. hehe.

og ja, om du vil sykle sti tror jeg en gaffel kan være greit å ha, og om du ikke skal sykle sti må du likevel begynne med det siden det er det gøyeste uansett, hehe - min ydmyke mening.

edit: og yes, om ikke kan du kjøpe denne:

http://www.sykkelbutikken.no/Supertilbud/Sykkel/Terrengsykler/?article_ID=856

sette på hydrauliske, kjøpe som nye 06 x9 shiftere av meg, kjøpe r7'en som er til salgs i forumet, bytte bakgir og en fin sykkel er og da din med r7 gaffel, juicy 5 og x9 giroppsett. ops, gaffelen var solgt. jaja. mulig kasetten må byttes og for å få 9 speed. en gaffel kan du alltids plukke opp etter en stund. kommer jo en del aktuelt på her innemellom. hehe.

til slutt, hvilke ville jeg gått for: supernormalen om du kan ta deg råd til den og om hjulene er klare for skivebremser. eller, er vel uansett en fin sykkel, men den andre jeg har skissert for deg koster sikkert rundt en, tja 6-7 og har gode gir, bremser og en helt ok gaffel. kranken fungerer vel uten å imponere stort. hehe. eller, ville vel heller heve på en firex krank for 650. hjulsettet blir vel achillesen da, menmen, de funker sikkert greit og om du vil mer kan du oppgradere. ferdig med bedre gaffel, om du selger den som står på ender du vel i 7-8 land. sykkelen har da gode deler og en solid ramme, om en ikke like god ramme som supernormalen.

og nei har ikke tenkt på alt nå. holdt på å bygge om en slik selv for å få rammen i small til mamma, men ble ikke noe av. om du vil bygge denne sykkelen og heller få en pent brukt gt avalanche 2.0 ramme i medium/himmelblå istedenfor commencalrammen kan sikkert noe ordnes ;-) hehe. hm, kanskje jeg skal lage en pakkedeal til deg. nei, blir så stress å bygge om. hehe og syke studerende gutter kan ikke gjøre slikt. hehe.

lykke til med kjøpet. nå må syke henrik gå og sove. hehe.

Redigert av heinrich; 29/08/2007 00:00.
Re: Det evinnelige spørsmålet om valg av sykkel [Re: heinrich] #440043 29/08/2007 18:44
Bare meg Offline
Ringrev
Ringrev
Har Trek 6500 disc den koster 8000,- og er en utrolig god sykkel i den pris klassen.(du får livstids garanti på rammen i tilleg)

Redigert av Bare meg; 29/08/2007 18:48.
Re: Det evinnelige spørsmålet om valg av sykkel [Re: Bare meg] #440058 29/08/2007 18:58
Mr Pink Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Til Heinrich:
Jeg har faktisk sett litt på Commencal supernormal tidligere. Hvordan er hjulsettet på denne sykkelen? Jeg tror nok skruing og skifting av deler på sykkel må komme etter hvert.

Til Bare meg:
Trek 6500E er vel den samme sykkelen som disc forutenom skivebremsene. Har syklet litt på 6500E, en sykkel jeg forøvrig likte godt. Syntes bare at styret var litt bredt, men det kan jo kuttes. Har både prøvd 17,5 og 19,5 tommeren, og kjøper nok en 17,5 og setter på en lengere stem om jeg velger den sykkelen.

Re: Det evinnelige spørsmålet om valg av sykkel [Re: Mr Pink] #440221 29/08/2007 21:57
pinkemma Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Supernormal jo lekker da!

Re: Det evinnelige spørsmålet om valg av sykkel [Re: pinkemma] #440232 29/08/2007 22:54
heinrich Offline
Besatt
Besatt
hjulsettet på supernormalen vet jeg ikke så mye om annet enn at det har samme nav som på disc-versjonen. vil tro det er lett og greit og i øvre sjikt - uten at det er crossmax av den grunn. broren min har brukt sin mer eller mindre hver dag i ett år nå og har ikke hatt noen problemer med hjulene. sånnsett tror jeg de er greie. ( han har vel strengt tatt ikke hatt problemer med sykkelen i det hele tatt, unntatt et girøre han måtte bøye tilbake. med andre ord, om dy bygger om du bygger om til hydrauliske tror jeg hjulsettet kan stå på om du passer til dem mtp kjørestil og vekt. det er alt jeg kan si, er ingen ekspert. lars og bendik på sykkelsenteret vet garantert mer om dette enn meg så lurt å spørre dem.

og ja, det eneste negative - i den grad det har så veldig mye å si - med å ikke bytte bremser med en gang er at du sliter hjulsettet unødvendig mtp felgbremsene. men bedre å hoppe opp på en bedre ramme og ta utskiftningene etterhvert.

rammen er uansett kanon om du vil sykle fort, men relativt konfortabelt bortover. er enormt kontant, les rask. broren min som har syklet på en cannondale prophet i hele sommer var overrasket over hvor presis og kontant denne var når han begynte å sykle på den igjen (noe som nesten resulterte i en ulykke - dvs wheelie ut foran en buss [han skulle hoppe litt og dro til foran slik som på propheten men.. hardtails er mer kontant - gikke heldigvis bra]).

var en kar som satte på carbon riser styre og 2.5 dekk (husker ikke om han byttet hjul og) på skeikampen i fjor da han prøvde den og han syntes den var veldig veldig fin a sykle på. han hadde visstnok stålpeil og hadde ikke måtte betale for syklene på ganske lenge for å si det slik.

for en test opp mot cannondale se her: merk likevel at supernormal og flamerannen ikke er identiske, men likevel gir en god pekepinn på hvordan en supernormal er:

http://sykkelsenteret.no/CDA/viewfile.aspx?ID=2588

(funket ikke som bilde.

alt i alt er supernormalen veldig fin, med de eneste svakhetene i bremsene og manglende justeringsmuligheter på gaffelen ( svakheter om en velger å se det slik vel og merke). ifølge max commencal skal supernormalen alltid forbli hvit så vil sånnsett alltid være moderne, hehe om slikt er viktig.

lykke til med kjøpet og tror en supernormal kan være et meget godt kjøp. min bror er ihvertfall veldig glad i sin (, eller var det ihvertfall til han tok den med hjem i sommer med fly. da måtte han ta ut luften i dekkene og jeg fylte altfor lite i de, noe som at han når han stresset for å nå en avtale gikk noe så salig på tryne og var skadet i to uker i skulderen. tror tilliten begynner å komme tilbake igjen nå. er en fin sykkel).

lange svar jeg gir ass. hm, må kutte ned tidsforbruket her inne. ;-) hehe

Re: Det evinnelige spørsmålet om valg av sykkel [Re: heinrich] #440347 30/08/2007 07:39
Mr Pink Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Jeg er helt enig i at Supernormalen ser lekker ut! Liker ikke så veldig skrikende farger og syns at den hvite fargen passer perfekt! Jeg har veldig lyst på den sykkelen. Det største problemet er at den er litt dyr for meg, men jeg skal se hva jeg kan skrape sammen.

Re: Det evinnelige spørsmålet om valg av sykkel [Re: Bare meg] #440438 30/08/2007 09:49
T
tonas Offline
Fersking
Fersking
T
Sitat: Bare meg
Har Trek 6500 disc den koster 8000,- og er en utrolig god sykkel i den pris klassen.(du får livstids garanti på rammen i tilleg)

tror flesteparten av alle sykkelprodusenter har livstidsgaranti på rammene sine

Re: Det evinnelige spørsmålet om valg av sykkel [Re: tonas] #440445 30/08/2007 09:59
N
nicolai Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
N
Veldig mange som ikke har det, om du undersøker litt.

/Are Nicolai
Re: Det evinnelige spørsmålet om valg av sykkel [Re: tonas] #440459 30/08/2007 10:19
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: tonas
Sitat: Bare meg

tror flesteparten av alle sykkelprodusenter har livstidsgaranti på rammene sine

Da tror jeg du må tro om igjen. ICON_WINK

Re: Det evinnelige spørsmålet om valg av sykkel [Re: Stein] #440483 30/08/2007 11:10
T
tonas Offline
Fersking
Fersking
T
okey.. legger meg flat:-P

Re: Det evinnelige spørsmålet om valg av sykkel [Re: tonas] #440492 30/08/2007 11:22
heinrich Offline
Besatt
Besatt
siste stikk om supernormalen - den hvitfargen som er på denne er langt finere enn den som er på årets, syns jeg. er ikke så glad i pearl white'en som er på i år. skrap sammen flis og prutprutprut så kanskje det går. du har sikkert noe som kan selges på finn for litt inntekter no? hehe

Moderator  support