Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 7 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Når starter og slutter sesongen? Treningsplan

Re: Når starter og slutter sesongen? Treningsplan [Re: bullet] #447445 13/09/2007 07:14
A
Aaberg Offline
Entusiast
Entusiast
A
Sitat: bullet
sykler man ritt hver helg så vil man vel heller ikke miste så mye form? et ritt er jo som oftest en kombinasjon av "alle" treningsformer man trener offseason...

Bortsett kanskje fra styrketrening, det er vel oftest ikke så mye av det i et vanlig ritt? :-)

Re: Når starter og slutter sesongen? Treningsplan [Re: DrBike] #447447 13/09/2007 07:16
A
Aaberg Offline
Entusiast
Entusiast
A
Sitat: DrBike

1. "Mangel på bevis for effekt er IKKE det samme som bevis for mangel på effekt".

Det er jeg klar over, og jeg har vel også kommentert det selv tidligere. "You can't prove a negative!" :-) Men det vi vet er at aerob trening virker, mens vi ikke vet at styrketrening, styrketråkk eller rundtråkk virker. Så spørsmålet blir jo egentlig hvorvidt vi ønsker å bytte ut trening vi vet virker med trening vi ikke vet om virker :-)

Poenget mitt er at det at noen av verdens beste syklister ( Dahle-Flesjå, Høydahl, Hushovd) anbefaler styrketrening i en eller annen form, ikke nødvendigvis er et verdiløst argument, iallefall ikke i mine øyne.

Enig, jeg synes heller ikke det er verdiløst. Samtidig er det viktig å huske at meninger ikke nødvendigvis representerer fasiten, men at det nettopp er meninger. Det finnes mange andre momenter også i denne debatten som vi etter min mening bruker tillegger lite vekt i forhold.

og tilslutt er det faktisk akseptert at en såkalt ekspertkonsensus kan være valid i enkelte tilfeller.

En ekspert på treningsfysiologi innen sykkelsporten er Coyle. Han har (som tidligere nevnt) fulgt Armstrong i en årrekke fra 1991 til 1999. Til og med Coyle som har fulgt kanskje tidenes beste syklist gjennom den perioden han kanskje utviklet seg mest i sin profesjonelle karriere, forklarer altså ikke fremgangen til Armstrong hverken som et resultat av styrketrening, styrketråkk eller rundtråkk, og Armstrong hadde ikke i 1991 et spesielt rundt tråkk heller som et annet studie viser. Coyle mener at Armstrong sin fremgang skyldes vekttap, samt konvertering av muskelfiber som resultat av store mengder aerob trening.

3. Et kjapt søk på Pubmed i kveld gjode at jeg kunne identifisere flere studier som faktisk viser at det er gunstig med styketrening for å øke utholdenhet.

Det er flere slike studier, men oftest er de utført på utrente mennesker, de mangler kontrollgruppe, de er utført på en annen idrett eller bevegelse enn det som er relevant for sykling. Det var nevnt et studie fra University of Maryland tidligere i denne tråden som nettopp er kritisert for at det var utført på utrente mennesker, og du har også flere klassiske Hickson studier som enten er utført på utrente eller mangler kontrollgruppe og dermed mister sin verdi.

Generelt synes jeg kanskje debatten ofte tar utgangspunkt i at dersom man trener det ene vil dette gå på bekostning av det andre. Vil det det?

Så lenge man har et begrenset tidsbudsjett vil det vel det, og som du også nevner så er vel det situasjonen for de fleste av oss? Hver time vi bruker på unyttig trening er en time tapt trening. Gjør det noe? Er det viktig? Tja, det blir jo opp til hver enkelt å vurdere. Noen har kanskje et ønske om å vite at man faktisk bruker tiden på den måten som gjør at man blir best mulig innenfor den idretten man trener for å bli god i, mens andre sikkert ikke tillegger det like stor vekt, men ønsker også å trene alternativt av forskjellige grunner (det er moro, man driver med andre idretter, beachfaktoren, skader, osv)

Dernest fant jeg at langt de fleste studier som ikke kunne vise en slik sammenheng hadde målt prestasjon i opptil 1 times avsluttende test hos studiedeltakerne, ikke feks 2-4 timer som et maratonritt fort kan vare. Kanskje effekten av styrketrening viser seg etter lengre tids høyintensitets arbeid? Ikke vet jeg, men det er viktig å studere hvilke konkrete endepunkter som er målt, og kun trekke sine konklusjoner ut i fra det.

Godt poeng, jeg er helt enig. Viktig å trekke konklusjoner ut fra ting vi vet, og ikke ut fra noe vi tror. Som nevnt vil jeg også "konvertere" den dagen det ugjendrivelig kan bevises at f.eks. styrketrening er viktig, men for øyeblikket synes jeg bevisførselen mangler, samt at mye av det vi faktisk vet kan tyde på at det ikke er så viktig :-)

Re: Når starter og slutter sesongen? Treningsplan [Re: Aaberg] #447453 13/09/2007 07:24
MrFrank Offline
Ringrev
Ringrev
Ser her at Aaberg har "peil". Forslag til treningplan for en 90 kg mann på litt over 40?
PS regner med å være 83-84 i mars.

Harde tider varer ikke evig. Harde folk gjør. Mobilnr 41 66 77 99
Re: Når starter og slutter sesongen? Treningsplan [Re: Aaberg] #447461 13/09/2007 07:33
bullet Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Aaberg
sykler man ritt hver helg så vil man vel heller ikke miste så mye form? et ritt er jo som oftest en kombinasjon av "alle" treningsformer man trener offseason...

Bortsett kanskje fra styrketrening, det er vel oftest ikke så mye av det i et vanlig ritt? :-)

har vel følt det sånn når jeg har sitti og tråkka oppover lange bakker. får styrketråkk-følelsen av det...

En god taper forblir en taper.

Carlberg Velo
Re: Når starter og slutter sesongen? Treningsplan [Re: bullet] #447467 13/09/2007 07:37
A
Aaberg Offline
Entusiast
Entusiast
A
har vel følt det sånn når jeg har sitti og tråkka oppover lange bakker. får styrketråkk-følelsen av det...

Men *følelsen* av det er ikke det samme som at det *er* det :-) Kreftene involvert når du gjør styrketråkk er langt lavere enn det man vanligvis bruker når du gjør styrketrening.

Du kan jo gå på treningssenteret, sette deg i beinpressmaskinen og se hvor langt ned du må ned i vekt for å kunne gjøre noen hundre eller tusen repetisjoner med beinpressfrekvens på f.eks. 70-100 beinpress i minuttet... :-)

Redigert av Aaberg; 13/09/2007 07:38.
Re: Når starter og slutter sesongen? Treningsplan [Re: Aaberg] #447468 13/09/2007 07:38
A
Aaberg Offline
Entusiast
Entusiast
A

Forøvrig kan jeg illustrere at selv jeg, som ikke har trent hverken styrke eller styrketråkk på mange år, kan generere like høye eller høyere krefter på sykkelen, minst like lenge som en vilkårlig annen syklist gjennom sykkelhistorien i en vilkårlig sykkelprestasjon med varighet lengre enn 5 minutt.

Re: Når starter og slutter sesongen? Treningsplan [Re: Aaberg] #447497 13/09/2007 08:22
Ronson Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Her er en artikkel på engelsk som tar for seg:
Strength vs. Power

Redigert av Ronson; 13/09/2007 08:23.

Ronnie
Re: Når starter og slutter sesongen? Treningsplan [Re: Aaberg] #447932 14/09/2007 07:03
YnotGorilla Offline
Entusiast
Entusiast

En ekspert på treningsfysiologi innen sykkelsporten er Coyle. Han har (som tidligere nevnt) fulgt Armstrong i en årrekke fra 1991 til 1999. Til og med Coyle som har fulgt kanskje tidenes beste syklist gjennom den perioden han kanskje utviklet seg mest i sin profesjonelle karriere, forklarer altså ikke fremgangen til Armstrong hverken som et resultat av styrketrening, styrketråkk eller rundtråkk, og Armstrong hadde ikke i 1991 et spesielt rundt tråkk heller som et annet studie viser. Coyle mener at Armstrong sin fremgang skyldes vekttap, samt konvertering av muskelfiber som resultat av store mengder aerob trening.

Ville nå tro at terrengsykling medfører en helt annen belastning enn landevei? Belastningen er mye mindre jevn ettersom tempo, stigning og/eller terreng skifter mye mer i terreng, kadensen varierer mer, og man sitter mye mindre stille og stabilt enn på landeveien, man har ikke samme jevne poweroutput, og krever derfor andre egenskaper mhp evne til maksstyrke i korte "powerbursts".

Tror nok resultater fra forskning på langdistanse langrennsutøvere, løpere, roere, mm. er mer overførbart til landeveissykling, enn resultater på landeveissyklister er overførbare til terrengsykling...

MHP maksstyrke:
MAks styrketrening(2-3reps) fører jo til at man rekrutterer flere aksoner og får rekruttert en større andel av de motoriske enhetene til bevegelsen, og gir effekt iløpet av bare få ukers trening. Altså en rent nevrologisk effekt.

Re: Når starter og slutter sesongen? Treningsplan [Re: YnotGorilla] #448030 14/09/2007 08:37
mogens Offline
Besatt
Besatt
Sitat: YnotGorilla

Ville nå tro at terrengsykling medfører en helt annen belastning enn landevei? Belastningen er mye mindre jevn ettersom tempo, stigning og/eller terreng skifter mye mer i terreng, kadensen varierer mer, og man sitter mye mindre stille og stabilt enn på landeveien, man har ikke samme jevne poweroutput, og krever derfor andre egenskaper mhp evne til maksstyrke i korte "powerbursts".

Tror nok resultater fra forskning på langdistanse langrennsutøvere, løpere, roere, mm. er mer overførbart til landeveissykling, enn resultater på landeveissyklister er overførbare til terrengsykling...

MHP maksstyrke:
MAks styrketrening(2-3reps) fører jo til at man rekrutterer flere aksoner og får rekruttert en større andel av de motoriske enhetene til bevegelsen, og gir effekt iløpet av bare få ukers trening. Altså en rent nevrologisk effekt.

Men de egenskapene du beskriver, vil ikke det ligge tettere opp mot eksplosiv styrke? Ved tekniske hinder er det jo ofte en serie av raske, relativt kraftige pedaltråkk som skal til. Men selv da er det vel sjelden man kommer opp i maks styrke? I så fall burde man jo ikke klare å utføre mer enn et par tråkk.

Re: Når starter og slutter sesongen? Treningsplan [Re: mogens] #448040 14/09/2007 08:55
YnotGorilla Offline
Entusiast
Entusiast
Styrketrening på 2-3 reps er nødvendigvis eksplosiv..

Poenget er å øke rekrutteringen av motoriske enheter ved en muskelkontraksjon, du øker ikke maks kontraksjonkraft per motoriske enhet, men antall motoriske nervefibre som initierer en bevegelse. endringen skjer altså i sentralnervesystemet, og handler mer om motorisk læring(lillehjernefunksjon).
Denne effekten kommer nokså umiddelbart etter at du begynner med slik trening, men etter noen uker vil den stagnere da det ikke er flere fibre å rekruttere og du kun trener muskelfiberens maksstyrke.
Dette forklarer også den store økningen i styrke utrente får med en gang når de begynner å trene styrke.
Skilandslaget driver feks med 1 reps styrketrening off-season.

T
motorisk enhet= gruppe muskelceller som innerveres av et motorisk axon

Re: Når starter og slutter sesongen? Treningsplan [Re: ] #448163 14/09/2007 11:47
A
Aaberg Offline
Entusiast
Entusiast
A
Sitat: what
Kom nettopp på et faktum som er en liten kommentar til Aabergs svar på hvorfor Lance var så god.

Ha ha ha! :-)

Og det greide han å holde skjult i alle de årene, luringen!

Det forklarer også de malende lydene jeg har hørt han komme med i blant... :-)

Re: Når starter og slutter sesongen? Treningsplan [Re: Aaberg] #448423 15/09/2007 10:39
olechr Offline
More than words
More than words
Ikke noe tvil om at aaberg og mange andre har peil. Men jeg er også litt på den bølgen når flere av verdens beste syklister trener netopp strketråkk så har også disse eksperter som de rådfører seg med. Men det er mange veier til målet. Viktigste er at man trur på det man gjør og at man merker at man har fremgang. Hvis ikke er det bare og bytte treningsmåte.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Når starter og slutter sesongen? Treningsplan [Re: olechr] #448779 16/09/2007 15:55
A
Aaberg Offline
Entusiast
Entusiast
A
For de som eventuelt måtte være interessert har jeg laget noen diagrammer som illustrerer sammenhengen mellom tråkkfrevens og kraft/pedaltrykk for noen utvalgte typer sykkelritt. Jeg har brukt Enebakk rundt 2007, Birkebeinerrittet 2007 og DSSP 2006 som eksempler på hvilke tråkkfrekvenser og krefter som er i sving for tre forskjellige syklister: http://www.sykkeltrening.no/artikler_aepf.html

Jeg har også laget et par illustrasjoner hvor jeg har brukt meg selv og Jens Voigt som eksempel på hvilke krefter som kan være involvert når man sykler en HC klatring. Min klatring var til Juvasshytta i sommer, mens Jens Voigt var i brudd på 10. etappe i TdF 2006 og klatret Col de Soudet på ca en time: http://www.sykkeltrening.no/artikler_aepf_juvasshytta_coldesoudet.html

Hvert punkt i figurene tilsvarer ett pedaltråkk.

Redigert av Aaberg; 16/09/2007 15:55.
Re: Når starter og slutter sesongen? Treningsplan [Re: Aaberg] #448782 16/09/2007 16:00
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Artig fremstilling Aaberg.
Hva er det som har skjedd her:

Er syklisten allergisk for visse frekvenser eller?...

LarsB

Re: Når starter og slutter sesongen? Treningsplan [Re: larsb] #448786 16/09/2007 16:08
A
Aaberg Offline
Entusiast
Entusiast
A
Sitat: larsb
Er syklisten allergisk for visse frekvenser eller?...

Ja, han nekter å kjøre med et odde antall i tråkkfrekvens! :-)

Neida, det har lagring og tallverdiene jeg har fra rittet å gjøre. 97rpm er f.eks. registrert som 96rpm eller 98rpm i stedet for 97rpm.

Side 7 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Moderator  support