Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Er det mulig å få litt tyngre gir med en XT krank?

Er det mulig å få litt tyngre gir med en XT krank? #439033 28/08/2007 09:54
Registrert: May 2006
Innlegg: 65
G
Geirc Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
G
Registrert: May 2006
Innlegg: 65
Hei. Har kjøpt meg XT krank til byggeprosjektet mitt, også lurer jeg på om det er mulig å få litt tyngre gir i topp? Med min gamle LX så savna jeg et par gir til i nedoverbakkene. Må man bytte kjedehjul foran eller kan man få det til med kassetten?

Re: Er det mulig å få litt tyngre gir med en XT krank? [Re: Geirc] #439035 28/08/2007 09:57
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein Offline
Yozo Fanboy
Offline
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Du kan kjøpe større klinge til kranken, men hvis du kjøpe større enn 44t(?) må du nok ha nytt framgir også.

Re: Er det mulig å få litt tyngre gir med en XT kr [Re: Geirc] #439038 28/08/2007 10:01
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Offline
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
Kassetter har 11 eller 12 som minste tannhjul. Det er ganske stor forskjell på dette, sjekk din egen og bytt om du føler du trenger det. Det beste er likevel å lære seg å tråkke fortere.


LarsB

Re: Er det mulig å få litt tyngre gir med en XT kr [Re: larsb] #439069 28/08/2007 10:42
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein Offline
Yozo Fanboy
Offline
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
120rpm i 42/11 blir rundt regnet 57km/t med 206cm rulleomkrets på hjulet, og det er vel nok i de aller fleste tilfeller ja, MEN dete r nok de færreste av oss dødelige som er komfortable med 120rpm tråfrekvens særlig lenge av gangen?

Re: Er det mulig å få litt tyngre gir med en XT kr [Re: Stein] #439074 28/08/2007 10:49
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868
MortenML Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868
Jeg er ikke komfortabel med 57km/t over lengre tid uansett kadens ICON_WINK


/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: Er det mulig å få litt tyngre gir med en XT kr [Re: MortenML] #439075 28/08/2007 10:50
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein Offline
Yozo Fanboy
Offline
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Joda, i lange (nok), bratte nedoverbakker går det nok.

Re: Er det mulig å få litt tyngre gir med en XT kr [Re: Stein] #439084 28/08/2007 11:02
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738
42/11 er det vel ingen som har lenger, og 44/11 holder stort sett for de fleste.

Har dog 46/11 på grusracer'n selv, men det er fordi den er satt opp med en gammel XTR-krank som på 950/952-tiden hadde 24/34/46

Re: Er det mulig å få litt tyngre gir med en XT kr [Re: Oystein L] #439088 28/08/2007 11:08
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein Offline
Yozo Fanboy
Offline
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Åja, det stemmer. Vel, da blir det drøye 59 km/t, da.

Re: Er det mulig å få litt tyngre gir med en XT kr [Re: Geirc] #439097 28/08/2007 11:22
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 2,704
jorn_almberg Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 2,704
Kranken din har standard storskive på 44t. Du kan bytte ut denne med en 46t-skive, da får du 4-5% høyere utveksling. Hvilken som helst skive med 4 hull og boltsirkediameter på 104 mm skal passe. Du må trolig heve frontgiret bittelitt slik at det ikke subber i tennene på den større storskiva, men giringa vil sannsynligvis funke uten andre tilpasninger.


-Jørn

NOTS
Re: Er det mulig å få litt tyngre gir med en XT kr [Re: Stein] #439128 28/08/2007 12:00
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 2,451
A
atlekristensen Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
A
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 2,451
Sitat: Dazed
de færreste av oss dødelige som er komfortable med 120rpm tråfrekvens særlig lenge av gangen?


Jepp. Jeg er udødelig. ICON_LAUGH

Rekorden er ~144 kadens (varierer 120-150) i løpet av et minutt. Ganske hardt, så man blir etterhvert udødelig av slikt!
Kanskje jeg nådde 166rpm, (under 5 sekunder) men jeg husker ikke.
Jeg skal heller ikke fortelle hvordan det var da jeg bremset for harde livet før bunnen av bakken... ICON_LAUGH

Jeg tenker å prøve litt kortere krankarmer for å se om toppkadensen min blir høyere og at tråkket mitt blir mer smooth.

Til trådstarter: Hva med å bruke landeveisutstyr?
Shimano 105/Ultegra har jo fine drev med tenner opp til 53T.
(30T,42T,53T eller 39T/50T er slike eksempler)
Jeg aner ikke om forgirene har lik utveksling, så det får du finne ut selv!

Re: Er det mulig å få litt tyngre gir med en XT krank? [Re: Geirc] #439173 28/08/2007 12:45
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 5,541
oivindg Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 5,541
Jeg hadde 11-32 bak og 44/32/22 foran. Byttet til 48/36/26 foran for å få tyngre giring og er kjempefornøyd. Jeg har ren XT-gruppe med toppsving (tror jeg det heter) på framgiret og for meg var det nok å flytte framgiret litt opp for å få den store klingen til å funke.

Fast Bikes har komplett XT-krank med 48/36/26 til rundt 1300 kroner. Kan hende det er aktuelt i stedet for å kjøpe løse klinger.

Øivind


21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Er det mulig å få litt tyngre gir med en XT krank? [Re: oivindg] #439207 28/08/2007 13:25
Registrert: Mar 2002
Innlegg: 2,579
kjull Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Mar 2002
Innlegg: 2,579
Har også kjørt med 48/36/26 på en XT krank (integrerte typen)
Kjøpte en Deore "hybrid" krank og tok tannhjulene fra siden XT kranken var ny og jeg fikk deore kranken på kjøpet i forhold til å kjøpe nye tannhjul bare. Litt tyngre tannhjul da fordi jeg tror 36 skiven er stål også (om jeg husker rett) Funket greit men måtte slipe av noen "skjørtekanten" på 26 skiven for at den skulle passe. Samme gear foran - no worries :-)

Re: Er det mulig å få litt tyngre gir med en XT krank? [Re: Geirc] #439230 28/08/2007 13:53
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 66
riisthabreeze Offline
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 66
Har gjort akkurat det samme som Øivind - kjøpt HTII via fastbikes (den heter vel M761 tror jeg, og kommer komplett med 48tdrev som maks). Har også topswing og justerte gire et par cm høyere.

Var i den samme situasjonen som deg, men da jeg så at bare 48t klingen kostet 800,- kjøpte jeg like godt alt.

Konklusjon:
Gikk fra et SKF ISIS-lager og responsen merket man umiddelbart (mtp aksellerasjon). Fra før hadde jeg 44t og jeg har ikke angret i det hele tatt. Elsker å tråkke på nedover, i tillegg synes jeg det blir lettere å ligge og flyte når man ligger i et felt i ritt.. På savalen-folldal i sommer hadde jeg en maks på 75,5km/h (som kunne vært høyere dersom jeg hadde være flinkere med lufttrykket og dekkvalg!), mye takket være 48t drev.

Anbefales på det sterkeste!

Det står forresten mer her, under specifications, om hvilke gir som er kompatible med 48t-drev.

-Alexander

Re: Er det mulig å få litt tyngre gir med en XT krank? [Re: riisthabreeze] #439260 28/08/2007 14:50
Registrert: May 2006
Innlegg: 65
G
Geirc Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
G
Registrert: May 2006
Innlegg: 65
Takk for mange, og kanskje gode, råd! Fikk et råd fra Chainreactioncycles som lød så her:
Chainring choice/size will have a bigger affect on this over cassette ratio. If you don't need/use the bigger cassette cogs, then I'd consider fitting a road ratio cassette and a XT equivalent would be ultegra, here: Shimano Ultegra 9sp 6500

Får se hva jeg gjør. Hadde vært fint med et siste gir som et hemmelig våpen på lange slake nedoverstrekk. Min rek. er forøvrig 69km/t. Det føltes fort nok. ICON_SMILE

Re: Er det mulig å få litt tyngre gir med en XT krank? [Re: Geirc] #439498 28/08/2007 20:52
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 6,409
Pete Offline
Popcornansvarlig
Offline
Popcornansvarlig
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 6,409
Det meste er vel svart på her allerede, men redundant info er alltid fint.
Vil du ha større drev fra Shimano er alternativene f.eks. en XT FC-M771-krank (evt. M761 om du får tak i, vi er i hvertfall tomme på lager)
Disse er i utgangspunktet ment til rare tyskere som sykler sommerferien rundt med tungt lasta touringsykler, men har fått en ny vår som "birkenkrank" i Norge.
Det er en liten forskjell på utforminga på den høyre krankarmen og litt på "ørene" drevet er festet til spideren med, men det er nok mulig å jukse det til med litt kreativ bruk av dremel/fil/etc. om du bare vil bytte drev. Anbefaler også å bytte til 36t mellomskive for å få best giring. Både LX og XT krankgir tar 48t storskive uten noen problemer.
Det er ellers også mulig å bruke tredjeparts krankdrev, Middleburn har sikkert noe i 46 eller 48t som passer og som girer ganske fint.

/Peter
Shimano-selger


Recovery-mode
Re: Er det mulig å få litt tyngre gir med en XT kr [Re: Geirc] #439576 29/08/2007 06:01
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 3,379
svegar Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 3,379
Sitat: Geirc
Hei. Har kjøpt meg XT krank til byggeprosjektet mitt, også lurer jeg på om det er mulig å få litt tyngre gir i topp? Med min gamle LX så savna jeg et par gir til i nedoverbakkene. Må man bytte kjedehjul foran eller kan man få det til med kassetten?


Sikker på at du trenger det? Du skal være temmelig tung i tråkket for å ha noe særlig nytte av større klinger, forutsatt at du har 11 som minste bak. Jeg har kjørt med 48-klinger i tre år, men gått tilbake til standard 44 nå. Kjørte Birken på 3:06 i fjor med 48-klinger, men savna ikke dette i år. Dersom du sykler en del fortere enn dette så blir det kanskje annerledes, men min konklusjon etter å ha kjørt med begge er at det er greiest med 44. Kombinasjonen 24/32/44 med landeveiskrans 11-23 har vist seg overraskende fin!!

Re: Er det mulig å få litt tyngre gir med en XT kr [Re: Pete] #439595 29/08/2007 06:23
Registrert: Feb 2003
Innlegg: 338
tommy Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Feb 2003
Innlegg: 338
Sitat: Pete
Det meste er vel svart på her allerede, men redundant info er alltid fint.(...)
Det er ellers også mulig å bruke tredjeparts krankdrev, Middleburn har sikkert noe i 46 eller 48t som passer og som girer ganske fint.

/Peter
Shimano-selger


Finnes også 46t fra RaceFace som fungerer fabelaktig flott! :-)

-tommy


--- det blir et annerledes liv i Dronning Mauds Land ---
Re: Er det mulig å få litt tyngre gir med en XT kr [Re: svegar] #439596 29/08/2007 06:26
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 5,541
oivindg Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 5,541
Sitat: Pete
Disse er i utgangspunktet ment til rare tyskere som sykler sommerferien rundt med tungt lasta touringsykler, men har fått en ny vår som "birkenkrank" i Norge

Peter, vær så snill og be folket hos Shimano om å aldri slutte å lage denne kranken ICON_SMILE

Sitat: svegar
Sikker på at du trenger det? Du skal være temmelig tung i tråkket for å ha noe særlig nytte av større klinger, forutsatt at du har 11 som minste bak. Jeg har kjørt med 48-klinger i tre år, men gått tilbake til standard 44 nå. Kjørte Birken på 3:06 i fjor med 48-klinger, men savna ikke dette i år.

Svegar, for meg har ikke dette så mye med hvor fort jeg sykler Birken å gjøre, men mer med det at jeg liker å ligge på en lavere tråkkfrekvens på sletter og i nedoverbakker. Derfor tror jeg at andre også kan ha glede av 48 tenner selv om de ikke er langt opp i sammendraget på Birken.

Øivind


21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Er det mulig å få litt tyngre gir med en XT kr [Re: oivindg] #439598 29/08/2007 06:29
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein Offline
Yozo Fanboy
Offline
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Men er egentlig det å optimalisere for lav tråfrekvens noe å satse på?

Re: Er det mulig å få litt tyngre gir med en XT kr [Re: Stein] #439603 29/08/2007 06:36
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 5,541
oivindg Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 5,541
Sitat: Dazed
Men er egentlig det å optimalisere for lav tråfrekvens noe å satse på?

Med 48 tenner har jeg optimalisert for maks sykkelglede.

I tillegg får jeg mulighet til å velge om jeg vil sykle på "vanlig" eller litt lavere tråkkfrekvens når det går fort unna, mens han som sykler ved siden av meg med 44-tenner (på kranken, ikke i kjeften) ikke har det valget. (Nå kan han riktignok velge i andre enden av skalaen, men jeg klarer uansett ikke å sykle opp bakker som er så bratte at jeg trenge lettere utveksling enn 26-32.)

Øivind


21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Er det mulig å få litt tyngre gir med en XT kr [Re: oivindg] #440144 29/08/2007 20:19
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 3,379
svegar Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 3,379
Sitat: oivindg

Svegar, for meg har ikke dette så mye med hvor fort jeg sykler Birken å gjøre, men mer med det at jeg liker å ligge på en lavere tråkkfrekvens på sletter og i nedoverbakker. Derfor tror jeg at andre også kan ha glede av 48 tenner selv om de ikke er langt opp i sammendraget på Birken.

Øivind


For all del, var ikke meninga å lage en sånn jegsyklersikkertfortereenndegtråd. For min del må du gjerne sette på landeveiskrank. Ville bare oppfordre deg til å tenke over hvor ofte du faktisk går tom for gir med 44 foran. Så lenge du har 11 som minste bak tror jeg det er SVÆRT sjelden, selv om du liker å trå tungt. For to år siden var jeg HELT overbevist om at 48 var klart best, og sykla altså med dette i flere sesonger. Nå er jeg av en annen oppfatning. I tillegg er det lettere og billigere med standard utveksling, og jeg har også oppdaget at dette også åpner for flott og jevn utveksling bak ved å bruke landeveiskrans 11-23. Med sånn "trekking-utveksling" på kranken blir ikke letteste gir lett nok med landeveiskrans.

Men kjør på, om nødvendig med 53/11 og 50 i kadens!!!

sv

Re: Er det mulig å få litt tyngre gir med en XT kr [Re: svegar] #440215 29/08/2007 21:35
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 5,541
oivindg Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 5,541
Sitat: svegar
Ville bare oppfordre deg til å tenke over hvor ofte du faktisk går tom for gir med 44 foran. Så lenge du har 11 som minste bak tror jeg det er SVÆRT sjelden, selv om du liker å trå tungt.

Jeg går tom med 48 tenner flere ganger i uka, jeg. Kjører en del styrke og intervaller i bakker, og da går det så fort nedover at jeg går tom for gir, selv med over 50 i kadens. Jeg har en barnslig glede av å kjøre fra bilene nedover disse bakkene, og det hadde jeg ikke klart med 44 tenner. Hadde vært enda morsommere med 53 tenner i disse bakkene, men det blir for upraktisk. For meg er 48 tenner det beste kompromisset.

Øivind


21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Er det mulig å få litt tyngre gir med en XT kr [Re: oivindg] #440900 30/08/2007 20:58
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 66
riisthabreeze Offline
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 66
Sitat: oivindg
Jeg har en barnslig glede av å kjøre fra bilene nedover disse bakkene, og det hadde jeg ikke klart med 44 tenner. Hadde vært enda morsommere med 53 tenner i disse bakkene, men det blir for upraktisk. For meg er 48 tenner det beste kompromisset.

yesDer sa du det! Kjøre forbi/fra, og det FORT ICON_WINK

-alexander

Re: Er det mulig å få litt tyngre gir med en XT kr [Re: svegar] #441055 31/08/2007 08:10
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 2,704
jorn_almberg Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 2,704
Sitat: svegar
jeg har også oppdaget at dette også åpner for flott og jevn utveksling bak ved å bruke landeveiskrans 11-23.


Oppdaget? "Blitt overbevist om" er vel mer dekkende ICON_WINK


-Jørn

NOTS
Re: Er det mulig å få litt tyngre gir med en XT kr [Re: jorn_almberg] #441365 31/08/2007 13:47
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 3,379
svegar Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 3,379
Sitat: jorn_almberg
Sitat: svegar
jeg har også oppdaget at dette også åpner for flott og jevn utveksling bak ved å bruke landeveiskrans 11-23.


Oppdaget? "Blitt overbevist om" er vel mer dekkende ICON_WINK


Oppdaget. Klippe-klippe. Og glemte jeg virkelig å nevne at Dura Ace 11-23 veier 70 gram mindre enn XTR 11-32??????

Og at 24/32/44 veier 40 gram mindre enn 26/36/48???? FOR IKKE Å SNAKKE om alle kjedeleddene du kan kutte bort? Blir jo 20 gram før du får sagt weightweenie.

sv


Re: Er det mulig å få litt tyngre gir med en XT kr [Re: oivindg] #441368 31/08/2007 13:54
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 3,379
svegar Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 3,379
Sitat: oivindg
Jeg går tom med 48 tenner flere ganger i uka, jeg. Kjører en del styrke og intervaller i bakker, og da går det så fort nedover at jeg går tom for gir, selv med over 50 i kadens. Jeg har en barnslig glede av å kjøre fra bilene nedover disse bakkene, og det hadde jeg ikke klart med 44 tenner. Hadde vært enda morsommere med 53 tenner i disse bakkene, men det blir for upraktisk. For meg er 48 tenner det beste kompromisset.

Øivind


Og du har testa hvor fort du greier å tråkke i forhold til om du bare legger deg over styret?

sv

Re: Er det mulig å få litt tyngre gir med en XT kr [Re: svegar] #441451 31/08/2007 17:35
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 5,541
oivindg Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 5,541
Sitat: svegar
Og du har testa hvor fort du greier å tråkke i forhold til om du bare legger deg over styret?

sv

Jepp!

Øivind


21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.

Moderator  support