Etter en kjip opplevelse med innbrudd, står jeg igjen nesten uten noe som kan kalles en sykkel....langt mindre fler... Men nå skal jeg gå til innkjøp av en grusracer, og tror at jeg har fått lista ned til tre stykker..
Gekko Feather BASE veil ca. 33999,-
Jamis Dragon Team veil ca 29999,-
Specialized Stumpjumper Marathon veil ca 36000,-
Noen som har noen synspunkter, erfaringer, forslag eller meninger???
Kjøper du den får du penger til overs til å kjøpe deg en stiv gaffel, som du kan sette på når du skal sykle bare grus. F.eks Ritchey WCS karbongaffel til rundt NOK. 3500. Vips så er sykkelen så vidt over 8 kg.
Min helt subjektive mening er at Jamis Dragon er en av de lekreste rittsyklene der ute. Det er vel også en av de siste ferdigbygde konkurransesyklene med stålramme på markedet.
Jeg hadde tatt den av de du nevner. Den blir ikke umoderne så lenge du ønsker å ha den.
Et bilde å sikle over:
Det kan være andre sykler som er lettere, bedre kjøp, mere karbonfiber osv. Denne snakker til følelsene.
LarsB
Redigert av larsb; 27/08/200723:38.
Re: Valg av grusracer........
[Re: larsb]
#43894628/08/200708:26
Så da koker det kanskje ned til et spørsmål om man syns det betyr mest å ha en sykkel som egner seg til å generere sikkel når man ser på den, eller en som egner seg til å sikle på når man sykler den.
Mitt poeng med Diamanten var altså at den har veldig godt syklesikkelpotensiale pr. krone. Og at en grussykkel bør ha stivgaffel, i det minste liggende i boden, klar til å settes på.
Ellers kan du bare kjøre med dempergaffel. Man MÅ ikke ha stiv gaffel selv på grus. Hva er egentlig problemet, bortsett fra litt vekt? Bittelitt gynging når man står og hamrer i oppoverbakkene? det kan i alle fall jeg leve med.
[Re: Stein]
#43897528/08/200708:47
I tillegg tror jeg arbeidsgiveren til RayRay hadde blitt kjempeglad om han dukka opp på en Diamant.. (men dette kom jo ikke så godt frem i originalinnlegget)
Recovery-mode
[Re: Stein]
#43897728/08/200708:48
Eller så kan du evt ha den stive gaffelen tilgjengelig til en hver tid ved å trykke på en knapp på styret.
Hehe. For meg var det f.eks. på lørdag slik at jeg savnet muligheten til å slå AV den stive gaffelen i ca. ett minutt i løpet av drøye tre timer. Nemlig i terrengpartiet etter Bringbu (der det var bygd ny bru).
I løpet av de øvrige 187 minuttene savnet jeg ikke den ekstra drøye havkiloen vekt eller den dårligere torsjonsstivheten (og styreresponsen) til f.eks. en SID. Ei heller savner jeg den årlige sørvisen som for en SID koster nesten like mye som prisen på en ny karbongaffel handlet på riktig sted.
Men som det så treffende sies lenger oppe i tråden: man MÅ ingenting - og dette handler så klart om individuelle valg.
I grusritt så kjører jeg konsekvent med demperen på. Låser den kun før bratte stigninger der jeg vet jeg skal stå og trå. Når du ligger i felt med 5-10 cm til syklisten foran er det greit at forhjulet ikke bråstopper i hull i veien. Samtidig som det er mer behagelig og at forhjulet ruller bedre når man sitter og trår med demperen åpen.
Jeg hadde gaffelen låst opp til Skramstad, langs Sjøsetervegen(her lå jeg for det meste først) og opp til Storeåsen. Rosinbakken gikk sittende med myk gaffel.
Hadde jeg tatt meg råd til å ha flere HT så hadde jeg hatt en med stiv gaffel og en med dempegaffel. All den tid jeg har kun en sykkel som skal brukes både på grusritt og blant røtter og steiner så er jeg ikke i tvil: dempegaffel med låsing.
Alternativet kunne vært å bytte gaffel alt etter hva man skulle ha vært med på, men for min del er det mer enn nok styr å bytte dekk.
Jeg sykler nok minst like fort med dempegaffel som jeg ville gjort med stiv gaffel, ikke minst fordi jeg føler meg tryggere i nedkjøringer. I svinger i høy fart og litt rufstet grus vil også et forhjul montert på en dempegaffel sitte bedre på underlaget enn et forhjul montert på en stiv gaffel.
Forøvrig flekser dekket langt mer enn demperen og det har etterhvert uansett blitt til at jeg sitter mer i klatringer enn hva jeg gjorde tidligere.
[Re: ]
#43940428/08/200719:10
Jeg har en Evo gaffel hengende, så om jeg får kjempelyst til å kjøre stivt så er ikke det noe stress! Og i løpet av vårparten så blir det nok en sykkel til, så kanskje blir det en med demp og en uten...
Jeg har tenkt en del over saken nå, og sendt en etterspørsel om det er mulig å grave frem en Dragon Team i str L fra en eller annen krik eller krok, så da får vi svaret i morgen... Hvis ikke må jeg nok tilbake til tegnebordet!
Når det gjelder Diamant, så er nok det noenlunde utelukket....er vel ikke noe klausul i arbeidskontrakten min om hvilket merke sykkel jeg kjører, men jeg har jobbet i G-Sport systemet lenge, og er vel ikke Diamant´s største fan.... No offence! Men det hadde nok ikke vært super poppis om jeg hadde kommet stolt inn på jobben for å vise frem mitt nye glis, kjøpt hos kokurrenten.... Hehe..
Men fra mer spøk til revolver, eller noe sånt... Noen som har noen fysiske erfaringer med Jamis Dragon Team? Og oppsettet på den...... Jeg er i utgangspunktet ihuga SRAM fan, så dette er et stort skritt for meg, om det er i riktig retning får vi jo se....
Da gikk planen i vasken.....for det er tilsynelatende ingen Jamis Dragon Team igjen i Large...... Det er ikke noen som har sett en slik i en eller annen Anton butikk.....? Det hender jo at lagerstyring og datasystemer tar feil.....har skikkelig lyst på den! Men det er vel litt å ta i med en 17", jeg er jo tross alt 190... Hmmmmm...