Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kan jeg bytte demper på sykkelen min?

Kan jeg bytte demper på sykkelen min? #438742 27/08/2007 18:18
J
jimster Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Trenger tips ang. demperbytte på sykkelen min.

Jeg har nylig oppdaget dette her med terrengsykling, og en mer morsom måte å trene på kan da umulig eksistere!??

Jeg kjøpte meg en brukt fulldempet Giant NRS Composite med RockShox SID Team World cup gaffel, med sånn composittkrone. (Skjønner at det skal være litt fancy greier)

Resten av sykkelen var visst mer eller mindre satt sammen av deler, med SRAM XO bakgir, XTR framgir, XTR bakbremse og noe avid bremser. (klosser).

Sykklen er jo et treningsredskap, men jeg merker at det er fantastisk artig å kjøre nedover, og i mer grovt terreng, og til dette savner jeg litt mer flyt i demperene. Den er vel 80mm vandring på gaffelen, og jeg skulle gjerne hatt mer. Men jeg lurer på om jeg vil ødelegge geometrien på sykkelen fullstendig med en...feks 10mm eller 12mm demper? det vil kanskje føles som å sykle i oppoverbakke?

Evnt forslag til dempere mottas med takk!

Har forøvrig planer om å bytte felger og sette på skivebremser iløpet av vinteren..og sånt småpusk. Liker å pusle litt sjøl og få det jeg vil ha! Kunne selvsagt kjøpt en annen, mer egnet allround sykkel, men jeg er på en måte glad i denne, og synes den er sinnsykt lett og rask!

Re: Kan jeg bytte demper på sykkelen min? [Re: jimster] #438744 27/08/2007 18:23
Espen Offline
More than words
More than words
Hei!

Du kan sette på en 100mm uten probelmer.
Reba er jo et godt valg. Den finnes også med U-turn(80-115mm), så kan du justere vandringen, og finne ut hva som er nok.

Av andre ting, er litt grovere dekk, samt bredere styre med mer oppsving, klassike komponenter som gir en mer stivennlig sykkel.

Espen

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Kan jeg bytte demper på sykkelen min? [Re: jimster] #438745 27/08/2007 18:23
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Har selv en ramme som opprinnelig er ment for 80 - 100 mm, men iflg selger fungerer godt med tidligere tiders FOX 125 mm. Jeg bruke denne først i 105 mm men gikk etter et år over til 130 mm FOX. Dette fungerte strålende i flere år, men på Utflukt i år takket nevnte gaffel for seg så jeg måte sette på gaffel kjøpt inn for ny ramme. 140 mm er nok for langt men jeg kommer opp der jeg vil uansett og det funker greit selv om gaffelen er litt for lang.

Har du en ramme med 80mm nå så er jeg rimelig sikker på at 100mm vil fungere helt fint.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Kan jeg bytte demper på sykkelen min? [Re: Espen] #438749 27/08/2007 18:35
J
jimster Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Jo takk du. Det er et sånt smalt racerstyre som sitter på, og jeg kjenner det i skuldrene at det er alt for smalt for meg. Har planer om et styre som er breit nok, og har litt oppsving!

Re: Kan jeg bytte demper på sykkelen min? [Re: jimster] #438761 27/08/2007 19:06
J
jimster Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Vil gjerne høre fra flere som har gjort liknende med suksess. Om dere opplever syklingen annerledes...feks når dere står og trår (for dem som gjør det).

Re: Kan jeg bytte demper på sykkelen min? [Re: jimster] #438825 27/08/2007 21:08
rob1 Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg har KLEIN Attitude med Revelation gaffel(130mm.Ramma er egentlig ment for 80-100mm men det funker fint for meg.Har bare litt mer sag.Får da i pose og sekk mener jeg sjøl.Skal jeg opp en bratt bakke er det bare å sitte på tuppen av setet.Sykkel blir også "snillere" utfor.Jeg bytter ikke til noe annet.

fart før ferdighet
Re: Kan jeg bytte demper på sykkelen min? [Re: rob1] #438837 27/08/2007 21:42
Otoen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har selv Giant NRS. Syklet i to sesonger med 80 mm vandring, men i år byttet jeg gaffel til Reba 100 mm. Monterte bredt riser styre, samt gode brede stidekk. Syklet faktisk årets første ritt med den, selv om dette rittet var veldig teknisk. Sykkelen er blitt ekstremt god på stier etc, samt at grusveier heller ikke er noe problem. Selvsagt er ikke sykkelen like rask som den var når jeg hadde bygd den for ritt, men men... På NRS`n så kan du og justere bakdemperen med en bolt, slik at du får rittvenlig vandring/SAG eller god til sti. Bytter du lett dekk, så har du her en fantastisk "kombi" sykkel. Dvs en for ritt, samt en for sti, selv om du velger 100 mm gaffel. Kjør på!!!!!

CK ELVERUM

Moderator  support