En ulykke i birken!
|
Re: En ulykke i birken!
[Re: GeirK]
#439265
28/08/2007 15:01
|
Registrert: Jan 2005
Innlegg: 981
Martin.F.
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jan 2005
Innlegg: 981 |
Jeg bare påpeker det faktum at erfaringen med EN ramme hos EN person er utilstrekkelig til å trekke den konklusjonen at "karbon er sterkt nok til terrengsykler". Om du vil engasjere deg i den nytteløse aktiviteten det er å være uenig med statisktiske prinsipper og lære, er det din sak. Jeg tror jeg ville sagt det motsatte, at EN ramme hos EN person er utilstrekkelig til å trekke konklusjonen at det ikke er sterkt nok. Hvor mange carbonsykler er det der ute i verden som blir brukt og har blitt brukt tidligere? Hvor mange av disse har brukket? Vil tippe det er en ganske liten prosent.
|
|
|
Re: En ulykke i birken!
[Re: Martin.F.]
#439276
28/08/2007 15:19
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 4,312
OveR
Apartheidmotstander
|
Apartheidmotstander
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 4,312 |
Hei! Det forholder seg slik. Den som kommer med den positive påstanden er nødt til å bevise den. Hvorfor? Jo....
Eks: Du påstår at det finnes flyvende reinsdyr, hvordan skulle ellers nissen frakte gavene sine. Konkurrerende hypoteser med pappa i nissedrakt og slikt får ligge for denne gang. Jeg sier at det er tull og men vil slite med å bevise det. Jeg gjør et forsøk og tar med 100 reinsdyr opp på et tak for å gjøre et mildt sagt uetisk forsøk. Leder det første ut mot kanten og gir det et spark i ræva hvis ikke det vil hoppe. Da kan to ting skje. A)Det går i bakken og lager masse søl, eller b) det flyr. Hvis a skjer så forsøker jeg med de 99 neste. Hva hvis ingen flyr? Hva har jeg bevist? Jo, jeg har bevist at akkurat disse 100 reinsdyrene ikke kunne fly akkurat denne dagen. Kanskje kunne de det på en annen dag eller en annen tid. Det kan man ikke vite. Saken er fundamental, på samme måte som man ikke kan bevise at Seljordsormen eller ufoer ikke finnes kan man ikke bevise at reinsdyr ikke kan fly. Man kan anta med stor sikkerhet, men ikke ugjendrivelig bevis.
Den som kommer med den positive påstanden har derfor tatt på seg byrden med å skaffe bevis for sine påstander. GeirK har helt rett.
mvh OveR
|
|
|
Re: En ulykke i birken!
[Re: OveR]
#439285
28/08/2007 15:44
|
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525 |
|
|
|
Re: En ulykke i birken!
[Re: OveR]
#439302
28/08/2007 16:16
|
Registrert: Jun 2003
Innlegg: 37
green
Fersking
|
Fersking
Registrert: Jun 2003
Innlegg: 37 |
Hehe...grunnleggende exphil. Sort svane/hvit svane-eksemplet.
|
|
|
Re: En ulykke i birken!
[Re: sykkeloyvind]
#439304
28/08/2007 16:20
|
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594 |
Mye av sykkelkarbonet blir omtalt som Formel 1-grade, hva nå det betyr. Selv om det blir brukt formel-1 grade materilale, så blir det ikke brukt formel-1 kvalitetssikring av produksjonen. Det er et problem. Jeg skal også garantere at i formel-1 bytter de delene som har fått seg en smell, selv om det skulle se helt greit ut fra utsiden.
|
|
|
Re: En ulykke i birken!
[Re: MrFrank]
#439306
28/08/2007 16:24
|
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594 |
Leser at over 14 tusen startet i Birken. Hvor mange av disse vet vi har hatt ulykker pga karbon som svikter? Uhell skjer med alle typer materialer. Jeg kan ikke i min villeste fantasi tro at karbon ikke er sterkt nok til terrengsykler. Har kjørt karbonsykkel i ca 6 år nå uten så mye som en eneste sprekk (bank i bordet). Har kjørt TREK fuel 100 (karbonramme) i under 20 minus. Jeg veier ca 90 kg og får stadig høre at jeg kjører som en gal i nedoverbakker (skryt, eller..!?). Min konklusjon er som følger: Karbon er sterkt nok til terrengsykler!! Det er det dårligste statistiske grunnlaget jeg noen gang har sett. Jeg stiller meg 100% bak GeirK sin røykesammenliknelse.
|
|
|
Re: En ulykke i birken!
[Re: supernalle]
#439334
28/08/2007 16:59
|
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266 |
Hvorfor trekker du Scot Nicol's kompetanse i tvil?
E
|
|
|
Re: En ulykke i birken!
[Re: Espen]
#439339
28/08/2007 17:20
|
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594 |
Hvorfor trekker du Scot Nicol's kompetanse i tvil? Jeg har aldri nevnt den personen. Hvis han sier at det ikke produseres rammer med defekter pga produksjonsmetoder eller at han skulle si at det ikke kan bli lagforskyvninger ved støt som ikke kan sees utenfra og kan gjøre at ramma kan bryte sammen i fart, så tar han feil. For det er akkurat det jeg sier. Hvis du kan vise til noen utsagn der han har sagt/hevdet slike ting så hadde det vært fint, men det klarer du kanskje ikke. Karbon fungerer meget bra når det ikke er svakheter i materialet, men det er skummelt fordi du ikke vet om det er det og derfor egner ikke dagens standard karbonrammer seg til terrengsykling. Kjør gjerne på det du. Det er ditt problem.
|
|
|
Re: En ulykke i birken!
[Re: supernalle]
#439362
28/08/2007 17:52
|
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266 |
Du har ikke nevnt denne personen, men du hevder at karbonfiber ikke egner seg til terrengsykkelrammer.
Denne mannen har mest sansynlig mer kompetanse enn deg når det gjelder dette fagfeltet. Han lager stisykkelrammer i karbonfiber og vet hva han driver med.
Alle produkter og produksjonsmetoder er utsatt for feil. Dette gjelder da ikke bare karbonfiber.
Har du røntgenfotografert sveisene i din stålramme?
Titusenvis av mennesker verden rundt har opplevet at stålrammene deres knekker.
Kan man dermed si at stål ikke egner seg til sykkelrammer?
Espen
Redigert av Espen; 28/08/2007 17:53.
|
|
|
Re: En ulykke i birken!
[Re: Espen]
#439427
28/08/2007 19:33
|
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594 |
Du støtter deg til rammefabrikant som sier ensidig positive ting i sine "artikler". Han tar ikke tak i de tingene jeg har nevnt og som står i terrengsykkelblader (og annet). Klart han kun vil si positive ting om det som er levebrødet hans.
|
|
|
Re: En ulykke i birken!
[Re: supernalle]
#439437
28/08/2007 19:45
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900 |
Supernalle!
Du har et par ganger henvist til terrengsykkelblader som kilde for ditt syn i debatten. Mye av av det som står i terrengsykkelbladene er skrevet av folk som har enda mindre peiling enn oss som skriver her. I tillegg er arbeidsplassen deres avhengig av å selge reklame for det som er moderne akkurat nå.
Kart vi ikke kan ta hensyn til det som står i bladene. Ikke sant?
LarsB
|
|
|
Re: En ulykke i birken!
[Re: supernalle]
#439439
28/08/2007 19:54
|
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266 |
Hvorfor er journalister i blader en mer troverdig kilde enn personer som har en mannsalder bak seg innen faget?
Hvis du har tatt deg tid til å lese det han skriver, dreier ikke "artiklene" seg kun om hans egne rammer, men flere av de andre merkene som har laget rammer i 15 år.
Hva med PCD, som har laget utforrammer i mange år?
Hva med hjulprodusenten Lightweight?
Hvis du mener det er journalistene som vet best, har du lest tyske Bike, som har testet en mengde deler og rammer i karbonfiber?
Jeg støtter meg ikke bare til Scot Nicol, jeg støtter meg til andre fagfolk også, som jobber med dette til daglig.
Det er klart det finnes sykkelrammer som ikke er solide og sterke, men det betyr ikke at karbonfiber ikke egner seg som materiale til terrengsykler.
Jeg siterer meg selv fordi du unnlater å svare på spørsmålene:
"Alle produkter og produksjonsmetoder er utsatt for feil. Dette gjelder da ikke bare karbonfiber.
Har du røntgenfotografert sveisene i din stålramme?
Titusenvis av mennesker verden rundt har opplevet at stålrammene deres knekker.
Kan man dermed si at stål ikke egner seg til sykkelrammer?"
e
|
|
|
Re: En ulykke i birken!
[Re: Espen]
#439443
28/08/2007 20:01
|
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868
MortenML
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868 |
Karbonrammer suger big time. Ville aldri, aldri satsa liv og lemmer på en slik i skauen, -aldri!
/mitch
Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
|
|
|
Re: En ulykke i birken!
[Re: MortenML]
#439445
28/08/2007 20:05
|
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266 |
|
|
|
Re: En ulykke i birken!
[Re: Espen]
#439452
28/08/2007 20:10
|
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868
MortenML
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868 |
Espen da, ironi.  Ser du ikke at jeg egentlig bare sitter og følger med på kjeftesmellinga og koser meg med pop-corn.
/mitch
Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
|
|
|
Re: En ulykke i birken!
[Re: MortenML]
#439478
28/08/2007 20:31
|
Registrert: Jan 2007
Innlegg: 650
rob1
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Jan 2007
Innlegg: 650 |
Jeg trur vi får sykle videre jeg.Har syklet sti i 15år nå og knekt/røket 13 rammer.Stål og alu.Har ennå ikke brukt karbon rammer,men det blir vel det en gang og?Konklusjon:ingenting varer evig.Men sykkel er gøy.
fart før ferdighet
|
|
|
Re: En ulykke i birken!
[Re: OveR]
#439481
28/08/2007 20:34
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Er ikke første gangen ignorans kaller kunnskap for kverulans.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: En ulykke i birken!
[Re: GeirK]
#439491
28/08/2007 20:43
|
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525 |
Er ikke første gangen ignorans kaller kunnskap for kverulans. Enkelte ville mene at dette utsagnet var svært arrogant. Er du forresten fornøyd med hvordan du har snudd tråden mot en diskusjon om statistikk og rettskriving?
|
|
|
Re: En ulykke i birken!
[Re: mtbmaniac]
#439508
28/08/2007 20:59
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Er du forresten fornøyd med hvordan du har snudd tråden mot en diskusjon om statistikk og rettskriving? Hvis jeg leser de siste innleggene før mitt, ser den ut til å være tilbake på sporet, men hvem vet - så lenge du hamrer i vei på DINE avsporinger. Her er litt føde til kvasipsykologen i deg: Jeg fikk bare 2,5 i statistikk på NTH, ett av mine dårligste fag der. Venter spent på analysen...
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: En ulykke i birken!
[Re: rob1]
#439517
28/08/2007 21:09
|
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,885
jan erik
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,885 |
Du har altså syklet i 15 år og knekt 13 rammer. INGEN av rammene var karbon. Rent statistisk sier det at karbon er tingen!
|
|
|
Re: En ulykke i birken!
[Re: jan erik]
#439524
28/08/2007 21:26
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 13
svas
Fersking
|
Fersking
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 13 |
Du har altså syklet i 15 år og knekt 13 rammer. INGEN av rammene var karbon. Rent statistisk sier det at karbon er tingen! Iom at han ikke har syklet på karbon er det umulig å si noe om karbon er tingen. Krever utprøving for å komme til en konklusjon.
Redigert av svas; 28/08/2007 21:28.
|
|
|
Re: En ulykke i birken!
[Re: jan erik]
#439540
28/08/2007 22:08
|
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594 |
Du har altså syklet i 15 år og knekt 13 rammer. INGEN av rammene var karbon. Rent statistisk sier det at karbon er tingen! Du fikk kanskje en dårligere karakter i statistikk enn GeirK?
|
|
|
Re: En ulykke i birken!
[Re: supernalle]
#439566
29/08/2007 05:34
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 4,516
KTL
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 4,516 |
F1-kvaliet...
ser det er nevnt F1-kvalitet på karbonfiber. Har aldri sett dette hos noen leverandør av fiber, derimot finnes det produkter som er sertifisert for bruk i fly og jeg antar at de kan finne på å bruke disse i F1. Dette innebærer i praksis bare at en spesiell standard for kvalitetssikring og dokumentasjon blir fulgt, og disse dukene/produktene er stort sett de samme som de "vanlige" typene, men de blir dyrere som følge av dokumentasjonskravet.
Uansett er utformingen an konstruksjonen og produksjonen mye mer avgjørende for hvor bra karbonkomponenter blir.
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben
|
|
|
Re: En ulykke i birken!
[Re: svas]
#439584
29/08/2007 06:11
|
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,885
jan erik
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,885 |
Det var et forsøk på å ironisere. Jeg er blant de som aldri bruker bilbelte siden 95% av de som dør i et trafikkuhell faktisk brukte nettopp bilbelte..
Redigert av jan erik; 29/08/2007 06:11.
|
|
|
Re: En ulykke i birken!
[Re: KTL]
#439585
29/08/2007 06:14
|
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525 |
F1-kvaliet...
ser det er nevnt F1-kvalitet på karbonfiber. Har aldri sett dette hos noen leverandør av fiber, derimot finnes det produkter som er sertifisert for bruk i fly og jeg antar at de kan finne på å bruke disse i F1. Dette innebærer i praksis bare at en spesiell standard for kvalitetssikring og dokumentasjon blir fulgt, og disse dukene/produktene er stort sett de samme som de "vanlige" typene, men de blir dyrere som følge av dokumentasjonskravet.
Uansett er utformingen an konstruksjonen og produksjonen mye mer avgjørende for hvor bra karbonkomponenter blir. Enig. Antar videre at kvalitetssikringen også går på produksjonsmetodene og the "end product", ikke bare duken/limet.
|
|
|
Re: En ulykke i birken!
[Re: Espen]
#439601
29/08/2007 06:34
|
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Arne_And
More than words
|
More than words
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314 |
Sitat fra Velonews-artikkelen: The common folly is for the designer to underestimate the complexity of the bicycle frame. Since carbon-fiber structures are not very fault tolerant (unlike metal structures), the design and execution plays an even more important role. And sometimes the fault is not in the design or execution of the structure - the fault may be a big rock coming in contact with the downtube. While the tube might not fail from such a large impact, the repercussions are usually hidden on the inside of the laminate, or within the laminate. Microcracks can then spread through the matrix, decreasing the ability of the fiber to transfer load. Metal tends to do a bit better in these situations - but you can make metal frames that break without warning, too.
It's All in the Lay-Up What I'm getting at is the fact that composite materials are very complex ... more complex than metals. In addition to the material itself having greater complexity, the structures are not as straightforward as metal structures. As you have learned in this series, the designer of a metal structure has two variables: material choice and geometric configuration (like tube sizes, shapes and thicknesses). Those wacky composite guys not only get those same two variables, they also get to determine how the composite matrix is laid up. Bear in mind that two structures of identical geometric configuration, weight and composite material, but with different lay-up, could yield a completely different result. Not only is it possible for the obvious - like stiffness - to vary, but fracture stresses and failure modes could also vary tremendously. And the failure modes of composite structures are plentiful: exploding laminate, fibers pulling free from a matrix, first-ply-failure, matrix cracking, and delamination. And I thought designing a metal bike was tough....Jeg synes dette stemmer bra med supernalles utsagn. Karbon er vanskelig å jobbe med, og svakheter i strukturen kan være skjult fra utsiden.
|
|
|
Re: En ulykke i birken!
[Re: Arne_And]
#439606
29/08/2007 06:42
|
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525 |
The common folly is for the designer to underestimate the complexity of the bicycle frame. Statistisk sett så holder dette argumentet ikke, de snakker jo bare om én ramme! 
|
|
|
Re: En ulykke i birken!
[Re: mtbmaniac]
#439608
29/08/2007 06:47
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Gidder dere å kutte ut denne tvangsbiterske småkranglinga?
Takk, i så fall.
|
|
|
Re: En ulykke i birken!
[Re: Stein]
#439609
29/08/2007 06:48
|
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525 |
sto opp med feil ben idag? 
|
|
|
|
|