Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ny sykkel Gammel rygg Nye utfordringer: 5.5 tips?

Ny sykkel Gammel rygg Nye utfordringer: 5.5 tips? #437780 25/08/2007 09:25
supercaliber Offline OP
Übergrønnskolling
OP Offline
Übergrønnskolling
Hei!

Er sakte på vei ut av skapet her etter at jeg kjøpte denne femfemmeren av supermann.

Har hatt et avbrekk fra sykkelen på to og et halvt år grunnet trippelprolaps med bl.a følelsesløshet i det ene beinet som følge. Og et avbrekk fra forumet på over ett år! Det var et mørkt kapittel i livet...

Men nå tillater ryggen opptil to turer i uka på halvtime-time og jeg er ikke så verst optimistisk!

Men sykkelen har en del stasj jeg ikke er helt kjent med. Har verken hatt fulldemper eller skivebremser før, og ting skal etterhvert stilles og mekkes på..

Jeg forsøker å skaffe meg info, tips ogsåvidere til dette utstyret og håper på å få deres nøye utvalgte tips og bokmerker til god info.

Jeg googler selvfølgelig også, men det er sikkert noen som sitter på gode bokmerker som har vært til hjelp for dere.

Så her kommer stasjlista fra salgstråden:

Ramme: Intense 5.5 str. L med Manitou Swinger 4-way bakdemper(luft). Nye foringer.
Gaffel: 06 RS Revelation Dual Air U-turn
Drivverk: Truvativ Stylo med nytt Stronglight-drev, CN-7701(XTR) kjede, XT-kassett
Bremser: Hope M4/Enduro(Disse biter!)
Nytt Alligator wire/strømpesett(smuud!)
Hjulsett: Hope Pro2, DT SuperComp og DT5.1 Nobby Nic-dekk.
Skiftere: Sram X.0
Sjaltere: Shimano XT og Sram X.0
Thomson stem(9cm, 0grader) og setepinne, Brooks Swift titanium sete(kan byttes til noe mere moderne om ønskelig;)) , Ritchey WCS Carbon Riserbar(68cm), ODI-lockon, Salsa-seteklemme, Shimano 540-pedaler.

Linker til f.eks luftetips til bremsene, hvilket luftesett trenger jeg? Hvor får man kjøpt dempegaffelolje? Hvor ofte bør bakdemperen på service? Hvem er flinke til det i Oslo, evt andre steder? Hva kan jeg gjøre selv?

Har feks. fomlet litt med bakdemperen og har nå 210/65 psi i henholdsvis main spring og spv-kammeret da får jeg sag på ca 35%. Bør nevne her at jeg er 187/100 cm/kg. Syntes at manualen til manitou var tungvint. Noen som har noen gode linker her?

Er det vanlig at forbremsen kjennes mer kontant ut enn bakbremsen? Er det i såfall på grunn av lengden på slangestrekket?

Jeg har ikke vært borti sram før. Er det noe spesielt jeg bør være oppmerksom på?

Slark i svingpunkter og foringer, hvor bør jeg være obs, hvordan kjenner jeg det best hvis det er slark under utvikling?

Jeg har garantert flere spørsmål etterhvert..

På forhånd takk

Esp

Redigert av supercaliber; 25/08/2007 13:06.

Before I was blind, but now I can't see...
Re: Ny sykkel Gammel rygg Nye utfordringer: 5.5 tips? [Re: supercaliber] #437791 25/08/2007 11:47
oslove Offline
lo-fi
lo-fi

Gratulerer med ny sykkel, og "ny" rygg! Og velkommen tilbake til virkeligheten ICON_SMILE

Dette virker jo som et supert oppsett, og siden alt er smud tror jeg ikke du skal bekymre deg for mye i forkant.
Men en ting jeg tenkte, var om du i hovedsak skal bruke denne til stisykling, ville jeg muligens ikke satt så mye sag. Kanskje ned mot 25%.

Jeg har erfaring fra lik sykkel, og den er mye mer leken(Bunny) og greiere å få med seg opp kneiker med sag på rundt 25% kontra 35%. Men dette er jo også en smaksak, så her må du teste litt ICON_SMILE

Jepp, lykke til.

DDS // Joar Christoffersen. sun

Re: Ny sykkel Gammel rygg Nye utfordringer: 5.5 ti [Re: oslove] #437794 25/08/2007 12:21
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Intense anbefaler vel mellom 25 og 33% ? Ole?

Re: Ny sykkel Gammel rygg Nye utfordringer: 5.5 ti [Re: oslove] #437801 25/08/2007 13:16
supercaliber Offline OP
Übergrønnskolling
OP Offline
Übergrønnskolling
Ja altså spec'en er sakset fra salgsannonsen, men det virker smuud på meg også.

Styrelageret var løst når jeg prøvde sykkelen på parkeringsplassen da jeg kom hjem, men har ikke vist tendenser til å løsne igjen(blei litt svett da).

Jeg skal forsøke å øke main spring med kanskje 10 og 10 psi(?) og se om jeg kjenner forskjell. Takker for tips!

Forresten: er SPV-kammeret å regne som utelukkende forspenning av fjæra, eller har den andre funksjoner?

Esp

Redigert av supercaliber; 25/08/2007 13:22.

Re: Ny sykkel Gammel rygg Nye utfordringer: 5.5 ti [Re: Stein] #437811 25/08/2007 15:51
befe Offline
Veteran
Veteran
Congrats med en fin sykkel!
Her er mine erfaringer:
Lufting av Hope; en slangestump er det som skal til. Luftesett er noen ganger greit, men ikke absolutt nødvendig.
Pass på boltene i nedre link som en mullah i pølsebu. Dersom de er av den hule typen bør du ha med deg en ny extra i sekken.
De nye boltene er laaangt bedre. Min 07 Spider 69 med E-clips har inntil nå vært problemfri i så måte. Har ikke rørt en bolt.
Ikke dersom, men når pipelyder oppstår, det er lagrene som skriker etter bestikkelse i form av smøring. Enkel sak å utbedre.
Og husk, et lager er ikke nødvendigvis defekt selv om det i utgangspunktet ikke roterer.
Mens du er hos Olegutt; ta med et ekstra girøre også.
Mitt forbruk er 1 i året.
Håper det går bra med ryggen!
Folk kommer til å mase etterhvert om fjærdemper.
Syklen blir roligere med denne, men også helvetes tung.
Jeg har en Swinger 6-way med 550 & 600 fjær liggende. Dersom du ønsker å prøve en slik så er dette dermed mulig.
Befe

Jorden er absolutt ikke flat !
Re: Ny sykkel Gammel rygg Nye utfordringer: 5.5 ti [Re: befe] #438014 26/08/2007 09:29
supercaliber Offline OP
Übergrønnskolling
OP Offline
Übergrønnskolling
Takker så mye befe, jeg er jo tung så det kan bli aktuelt med fjær etterhvert.

Når du sier slangestump så tenker jeg at du setter slangestumpen på nippel ved calipper og presser bremsevæske igjennom slik at det renner over beholderen? Hvorfor er det ikke en luftenippel på beholderen også?... øhm tenker jeg feil nå? Ikke minst lurer jeg på om noen har en videolink til denne prosessen?

Hvis boltene er av den hule typen så kan de kanskje byttes ut?

Lenge siden jeg har følt meg så grønn...

E

Re: Ny sykkel Gammel rygg Nye utfordringer: 5.5 ti [Re: supercaliber] #438018 26/08/2007 09:36
OveR Offline
Apartheidmotstander
Apartheidmotstander
Gratulerer med ny og veldig fin sykkel nabo! Får holde øye etter en 5.5 oppi høgget her nå da. Håper ryggen holder og at sykkelen gir myyyye glede!

mvh OveR

mvh OveR

Friksjon ambassadør
Østmarka rock city

Re: Ny sykkel Gammel rygg Nye utfordringer: 5.5 ti [Re: befe] #438156 26/08/2007 17:55
befe Offline
Veteran
Veteran
---------------------------------------------------------------
du setter slangestumpen på nippel ved calipper og presser bremsevæske
-------------------------------------------
Yes, man!
Du bruker en gjennomsiktig slange.
Når du lufter vil du i begynnelsen se en masse luftbobler komme ut sammen med bremsevæske. Etterhvert vil disse bli borte og du ser kun ren DOT 5.1
Voila(se det),ferdig!
Men Adam er ikke bestandig i paradis.
Noen ganger må prosessen gjøres flere ganger før man er 100% fornøyd.
Ikke vanskelig, men et jævla søl og griseri. Jeg gjør aldri dette med nye klosser i kaliper.
Befe

Redigert av befe; 26/08/2007 17:57. Rediger grunn: kommafeil

Jorden er absolutt ikke flat !
Re: Ny sykkel Gammel rygg Nye utfordringer: 5.5 ti [Re: supercaliber] #459887 07/10/2007 09:04
supercaliber Offline OP
Übergrønnskolling
OP Offline
Übergrønnskolling
hmm

bakbremsen knirker og tar for langt inne.
Da regner jeg med at lufting kan være et bra sted å begynne.

Men det knirker altså når bremsen nærmer seg "helt innklemt" og i starten på returen. Er dette vanlig når bremsen må luftes eller er det mer sannsynlig at master-/slavesylinderen må smøres?

Takker for svar! ICON_SMILE

Re: Ny sykkel Gammel rygg Nye utfordringer: 5.5 ti [Re: supercaliber] #459896 07/10/2007 09:45
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Hakuna Matata! Går ut fra at du kjøpte sykklen for å skåne ryggen. Demping gir optil 35 % mindre belasting på ryggen.
Min erfaring er at man også kan dempe farten litt for å unngå de største belastningene.
Sykkelen du har kjøpt er bergnet for ekstrem hard sykling noe du ikke er nå.
Det innebærer at du kan ta det med ro angående holdbarheten på sykkelen. Du trenger antagelig bare og vaske og smøre den.
Nyt heller syklinga.
Skru aldri på noe som går.

kW

Redigert av eldo472; 07/10/2007 09:45.

Moderator  support