Hei!
Er sakte på vei ut av skapet her etter at jeg kjøpte
denne femfemmeren av supermann.
Har hatt et avbrekk fra sykkelen på to og et halvt år grunnet trippelprolaps med bl.a følelsesløshet i det ene beinet som følge. Og et avbrekk fra forumet på over ett år! Det var et mørkt kapittel i livet...
Men nå tillater ryggen opptil to turer i uka på halvtime-time og jeg er ikke så verst optimistisk!
Men sykkelen har en del stasj jeg ikke er helt kjent med. Har verken hatt fulldemper eller skivebremser før, og ting skal etterhvert stilles og mekkes på..
Jeg forsøker å skaffe meg info, tips ogsåvidere til dette utstyret og håper på å få deres nøye utvalgte tips og bokmerker til god info.
Jeg googler selvfølgelig også, men det er sikkert noen som sitter på gode bokmerker som har vært til hjelp for dere.
Så her kommer stasjlista fra salgstråden:
Ramme: Intense 5.5 str. L med Manitou Swinger 4-way bakdemper(luft). Nye foringer.
Gaffel: 06 RS Revelation Dual Air U-turn
Drivverk: Truvativ Stylo med nytt Stronglight-drev, CN-7701(XTR) kjede, XT-kassett
Bremser: Hope M4/Enduro(Disse biter!)
Nytt Alligator wire/strømpesett(smuud!)
Hjulsett: Hope Pro2, DT SuperComp og DT5.1 Nobby Nic-dekk.
Skiftere: Sram X.0
Sjaltere: Shimano XT og Sram X.0
Thomson stem(9cm, 0grader) og setepinne, Brooks Swift titanium sete(kan byttes til noe mere moderne om ønskelig;)) , Ritchey WCS Carbon Riserbar(68cm), ODI-lockon, Salsa-seteklemme, Shimano 540-pedaler.
Linker til f.eks luftetips til bremsene, hvilket luftesett trenger jeg? Hvor får man kjøpt dempegaffelolje? Hvor ofte bør bakdemperen på service? Hvem er flinke til det i Oslo, evt andre steder? Hva kan jeg gjøre selv?
Har feks. fomlet litt med bakdemperen og har nå 210/65 psi i henholdsvis main spring og spv-kammeret da får jeg sag på ca 35%. Bør nevne her at jeg er 187/100 cm/kg. Syntes at manualen til manitou var tungvint. Noen som har noen gode linker her?
Er det vanlig at forbremsen kjennes mer kontant ut enn bakbremsen? Er det i såfall på grunn av lengden på slangestrekket?
Jeg har ikke vært borti sram før. Er det noe spesielt jeg bør være oppmerksom på?
Slark i svingpunkter og foringer, hvor bør jeg være obs, hvordan kjenner jeg det best hvis det er slark under utvikling?
Jeg har garantert flere spørsmål etterhvert..
På forhånd takk
Esp