Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kassett

Kassett #436228 21/08/2007 20:54
Maki Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Kjøpte for noen uker siden en trek 8500 og har allerede gitt den en mengde mil på nakken. Strålende fornøyd!

Har allikevel ønske om å utbedre SRAM kassetten.
Synes forskjellen på de 4 tyngste drevene bak blir for stor. merker at jeg veldig ofte girer opp og ned mellom det andre og tredje minste drevet når jeg er i skogen. (samme med det tredje og fjærde minste drevet i tyngre terreng) er dette noe jeg må finne meg i eller er det noe å gjøre med?

Mulig kjørestilen min er feil, men i litt teknisk terreng ligger jeg veldig mye på midtre klinga fremme, og bytter mellom 3. og 4. tyngste bak.

Det er selvsagt ingen big deal, men alt av ytringer taes i mot me takk.

http://www.sram.com/en/srammountain/cassettes/9speed/pg970.php

Mr.MOTO, Master of the obvious...
Re: Kassett [Re: Maki] #436241 21/08/2007 21:12
MortenML Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
De fire tyngste i ditt tilfelle er 11-12-14-16. Dette er det samme som Shimano 11-32, og tettere enn Shimanos 11-34 som har 11-13-15-17. Kan ikke skjønne annet enn at det er tett nok til skogbruk. Alternativet er å sette på en landeveiskassett. En Dura Ace 11-23 har 11-12-13-14. Tettere blir det ikke.

/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: Kassett [Re: Maki] #436253 21/08/2007 21:26
Sarptommy Offline
Ivrig
Ivrig
Tror du sykler på ganske tunge gir og som resultat av det er at du girer til et lettere gir men synes det blir for lett etter en liten stund og du girer opp igjen.

Prøv heller å sykle på lettere gir med jevn kadens og la bena snurre. Det blir da også lettere å passere over hindringer.

Men jeg vet jo ikke det er det som er løsningen.
Men å bytte til en annen kassett har ingen hensikt etter min mening.Da får du bare enda lettere førstegir og samme utveksling på tyngste.

www.solvangracing.no
Importør av MDE rammer og sykler ,Middleburn, Mozartt komponenter, All Mountain Style og Goodridge. http://www.facebook.com/pages/Solvang-Racing/212544218843564
Re: Kassett [Re: Sarptommy] #436392 22/08/2007 08:21
Maki Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
er veldig enig i det du sier sarptommy og i litt oversiktlige/utekniske partier forsøker jeg så godt det lar seg gjøre å holde lette gir, og en rask jevn kadens. Bruker vel tyngre gir som et resultat av at det er greiere å holde balansen (selv om balansen min er helt ok) i langsomme partier ved at man har litt motstand på en av pedalene. + at akselerasjonen over n hindring blir noe økt da man kan tråkke til litt og "det faktisk skjer noe"

takker for innspill deCadence. forstår at det er ferdighet og ikke utstyret det står på. Trodde vel kanskje også at det fantes løsninger som var litt mer custom enn det du nevner, men så feil kan man ta.

Lar det være som det er jeg. nå har jeg iallefall fått stagnert nysgjerrigheten på det området.

Mr.MOTO, Master of the obvious...

Moderator  support