Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Holmenkollrittet, post scriptum

Holmenkollrittet, post scriptum #434817 18/08/2007 15:18
W
wheel69 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
W
En personlig oppsummering av opplevelsen av rittet idag:

Trasèen var flott, med fin variasjon mellom teknisk, raske partier og 'brutale' klatringer. Jeg håper de vil beholde denne i fremtiden.

Tidvis elendig merking og fravær av mannskap! Mannen som ledet greit før klatringa opp tryvann(skibakken) tok (plausibelt nok) feil retning mot 'sporten' og var dermed ute av dansen. Veien delte seg i tre(!)uten at det var hverken folk eller merke til å vise vei. Dette skjedde for flere folk jeg observerte flere andre steder også, ved en anledning kom det faktisk folk i motsatt retning (nei, ikke der løypa var 2-delt).
Kan det være så vanskelig å legge sagmugg på bakken, henge opp flere bånd, sette opp skilt el.l der trasèen skifter retning/svinger av ?!?
Dessto viktigere å vise skille/retning og skilte skikkelig, med den vanlige samlingen av fotfolk/mosjonister ute en fin lørdag i marka. Da kan man bedre unngå ulykker og negative situasjoner mellom ryttere og 'de andre', som jeg opplevde da en olm fyr rett og slett nektet å bevege seg ut til siden da vi kom med et tog.

Dette er ment som konstruktiv kritikk, og jeg vil understreke at jeg synes dette var en mye bedre opplevelse enn foregående år.
Og jeg ønsker jo også at 'folket' som beveger seg i marka denne dagen også skal ha en positiv opplevelse av en bønsj gærninger som pruster rabiat gjennom skogen i kampen mot melkesyre og sekunder.

Andre reaksjoner?

Peace out!

It's not you, it's my bike.
Re: Holmenkollrittet, post scriptum [Re: wheel69] #434826 18/08/2007 15:32
jan erik Offline
Besatt
Besatt
...Og hvor mye var det dere betalte sa du? Man må jo få igjen litt av pengene man betaler i form av bla.a merking synes nå jeg.

Re: Holmenkollrittet, post scriptum [Re: jan erik] #434831 18/08/2007 15:46
eri_olse Offline
Fersking
Fersking
Er enig i at løypa var dårlig merka flere steder. Synes og at det burde vært premie til de 3 beste i hver klasse + uttrekspremier, og ikke bare til klassevinneren og uttrekspremier.

Erik på Bjerget
Re: Holmenkollrittet, post scriptum [Re: eri_olse] #434844 18/08/2007 16:37
svegar Offline
Besatt
Besatt
Enig, flott trase, og alle muligheter for et flott arrangement. Det blir imidlertid litt nedtur når halve feltet kjører feil underveis. Jeg kjørte også feil sammen med 7-8 andre, og vi kom innpå løypa igjen etter et kvarters tid. Blir liksom ikke helt det samme da, innspurten blir litt tannløs...

Dette er svært enkelt å gjøre bedre. Et tips til arrangøren er å ringe Bockstensturen i Sverige - 10 mil i svenske skoger i et mylder av stier og muligheter for å kjøre feil, men ikke et fnugg av tvil et eneste sted, og mannskap bare der det trengtes av sikkerhetsgrunner.

sv

Re: Holmenkollrittet, post scriptum [Re: svegar] #434854 18/08/2007 16:58
eUnaas Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har vært veldig skeptisk til løypa, men så feil kunne jeg ta. Denne løypa var genial. Ikke for vanskelig, ikke for lett. Den var passe lang, passe spennende og variert. Og akrautt så hard du selv gjorde det til.
Løypa kunne nok enkelte steder være litt farlig... Kan fort skje alvorlige ulykker flere steder om noen hadde tabbet seg ut.
Men jeg liker dårlig at man kjører samme bakke opp og ned, altså det er møtende syklister på samme vei ( i tilegg til alle andre som bruker marka, samt biler og annen trafikk)

Ellers var det dårlig merket ja. På vei hjem 1630 traff jeg ei jente i området rundt frognerseter som letet etter løypa, ett kvarter senere i området rundt ullevåldseter traff jeg en ny person med start-nr som ikke ante hvor han var.
Om man ikke er kjent i marka og bommer på ett stikryss er man helt ute å kjøre. Dette må de gjøre noe med.

Og man kan jo undre seg litt hva man betaler for her, sammenlignet med f.eks Grenserittet, hvor jeg føler jeg fikk langt langt mer tilbake for mine 500kr...

Redigert av eUnaas; 18/08/2007 17:00.
Re: Holmenkollrittet, post scriptum [Re: svegar] #434855 18/08/2007 16:59
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hehe, jeg gikk en tur med fatters fra nordmarkskapellet til ullevålseter, møtte på en gjeng på 10-15 stykker fra rittet i fint driv ned fra ullevålseter, hadde misset 180 graders svingen til venstre og inn på tunet (for å kjøre videre opp mot skjennungen)... synd, de må ha kommet et godt stykke mot kobberhaugene før de (eventuelt) skjønte at de hadde kjørt feil, for de kom ikke tilbake! kanskje roter de ute der i skogen fremdeles?

Re: Holmenkollrittet, post scriptum [Re: mtbmaniac] #434863 18/08/2007 18:00
svegar Offline
Besatt
Besatt
Sitat: mtbmaniac
Hehe, jeg gikk en tur med fatters fra nordmarkskapellet til ullevålseter, møtte på en gjeng på 10-15 stykker fra rittet i fint driv ned fra ullevålseter, hadde misset 180 graders svingen til venstre og inn på tunet (for å kjøre videre opp mot skjennungen)... synd, de må ha kommet et godt stykke mot kobberhaugene før de (eventuelt) skjønte at de hadde kjørt feil, for de kom ikke tilbake! kanskje roter de ute der i skogen fremdeles?

Denne beskrivelsen hørtes svært kjent ut, gitt. Sikkert flere som ikke fant avstikkeren tilbake til Ullevålseter, men om det var oss du så så fant vi etterhvert tilbake til løypa, og gled rolig inn i rittet igjen. Sykla til mål, ga beskjed, men foreløpig står jeg på lista.

sv

Re: Holmenkollrittet, post scriptum [Re: svegar] #434868 18/08/2007 18:37
F
fysio Offline
Fersking
Fersking
F
Må si meg totalt enig med første innlegg !!

Kreativ og variert trase, men til tider for dårlig merket, kjørte feil 2 ganger.. også utrivelig stemning og farlige situasjoner på strekket fra skjennung-krysset til tryvannstua ! Fotgjengerne burde vært informert om at det var pågående sykkelritt..

Håper på samme trase neste år ja....

Re: Holmenkollrittet, post scriptum [Re: fysio] #434873 18/08/2007 19:41
eri_olse Offline
Fersking
Fersking
Spesielt den avkjøringa inn til Ullevålseter på vei opp mot Tryvann på slutten var det lett å kjøre feil. Måtte selv stoppe for å høre med en gruppe som kom etter meg om det var inn dit vi skulle. Pappa stod ute i trasseen og han sa etter løpet av det var MANGE som var forbannet på vi som kom så fort, så da har tydeligvis ikke arranggøren sagt klart nok i fra/satt opp skilt som fortalte at det foregikk sykkelritt denne dagen, noe som burde vært gjort bedere.

Erik på Bjerget
Re: Holmenkollrittet, post scriptum [Re: eri_olse] #434898 18/08/2007 21:42
Larser'n Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Enig i det meste av det som er sagt her. Arrangøren må skjerpe seg! Dette holder ikke i det hele tatt. Og prisen? Hva var det vi betalte for? En banan og en tørr bolle?

Men løypa var bra! Selv om jeg punkterte i første bakken etter Tryvann, og ble litt "satt ut" av det, så koste jeg meg i trasèen. Merkinga var skandaløs, og man måtte neste selv vite hvor man skulle for å finne fram. Synes også de burde satt opp skilt for "Sykkelritt pågår". Har faktisk sympati med turgåerne. Kan ikke ha vært trivelig å komme borti 400 ville syklister. De visste trolig ikke at det var ritt, og hadde derfor ikke noen mulighet til å komme unna. I tillegg var det flere hester i veien som skapte farlige situasjoner. En mann prøvde fysisk å stoppe meg fordi han var så irritert på syklistene. Ikke bra...

Det som er tullete er at HK-rittet sitter på et kjempepotensiale, men det virker som de ikke skjønner det selv. Hjemmesiden i forkant av rittet er et eksempel. Et par dager før rittet oppdaterer de løypa med riktig trasèe... De har ikke akkurat anstrengt seg for å gjøre dette riktig. Litt proffere opplegg - og de har dobbelt så mange deltakere...

Lars A
Re: Holmenkollrittet, post scriptum [Re: Larser'n] #434899 18/08/2007 21:49
eUnaas Offline
Ivrig
Ivrig
Disse folkene har jo arrangert Styrkeprøven i 40år... (nå skal det sies at årest Styrkeprøven var helt ekstremt elendig merket) Men de burde kunne dette. Eller kanskje problemet faktsik er at de har arranget dette litt for lenge?!

Re: Holmenkollrittet, post scriptum [Re: eUnaas] #434939 19/08/2007 08:44
Larser'n Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Well, det er vel slik (som man hevder i forbundet) at sykling kun foregår på asfalt - det er mulig denne holdningen har spredd seg til Oslo Cyclekrets også.

HK-rittet er også en del av Oslo-trippelen... Skjønner etthervert hvorfor den ikke er noe stor suksess hvis dette er representativt for arrangementene... (HK-skimaraton er imidlertid 1000-millioner ganger mer profft enn dette - har gått den 6 ganger...)

Lars A

Moderator  support