Uten å ha prøvd, vil jeg anta at det er mye morsommere å sykle på rulle koblet til en PC med virtuelle løyper. Men det blir jo et økonomisk spørsmål om det er så mye morsommere at man vil prioritere det.
Ruller kommer vel eller i flere typer; med og uten fastmontert gaffel. Uten fastmontert gaffel må man vel også holde balansen mens man sykler. Det slipper man med fastmontert gaffel eller spinningsykkel (hvis man kun vil ha litt "hjernedød" trening)
Øystein
Re: Spinning eller rulle?
[Re: okl]
#43481318/08/200715:10
Rulle er vel og bra, men vær forberedt på at det bråker mer enn de du evt bor sammen med kanskje setter pris på.
Jeg gikk fra rulle til spinning. Plasserte den i tv-stua, og kan få med meg det jeg har lyst til å se og samtidig være sosial med resten av familien. Etter mine begreper vil det ikke være lurt (mtp støy) å plassere sykkel på rulle i et rom andre oppholder seg til vanlig, de vil irritere seg kraftig over støyen.
Min erfaring er at hverken rulle eller spinningsykkel kan brukes i bolighus, svettestanken blir hengene i veggene etter kort tid
Akkurat det der er nok temmelig individuelt, med tanke på forskjellig intensitet, hvor mye man svetter (egentlig helt utrolig hvor mye man svetter når man sykler innendørs, vinden utendørs kjøler nok mye!), ventilasjon, størrelse på rom osv....
Det største problemet syns jeg er at det blir ganske kjedelig i lengden, selv om man plasserer sykkelen foran både tv og pc.
Min kropplukt kan ikke jeg vurdere, der er jeg nok inhabil. Er relativt tørr ved normal sykling, men etter ei innendørsøkt er jeg pissbløt av svette
Har forsøkt å ha både rulla og spinningsykkelen i boligrom, men de er flyttet ut i "glassverandaen" (uten protester fra kona..).
Skal bytte ut rulla i høst, men kommer IKKE til å kjøpe VR-rulle. Rulla brukes kun til strukturerte intervalløkter, så jeg velger heller en Tacx Cosmos (til nød Flow)
Det er ikke noe galt med Tacx Satori. Har denne selv og den fungerer utmerket. Trener i peisestua. Har satt rulla på en billig treningsmatte jeg fant på Rema. Det reduserte noe av støyen, i tillegg til at svetten ikke renner på gulvet. Synes forresten ikke støyen var stor. Det synes ikke fruen heller, som innimellom satt og jobbet ved pc'en 5 meter unna, når jeg trente på rulla sist vinter.
Hva med sporttrack balanse rulle? Brukte noe lignende for vintertrening den gang jeg sykla landevei, kunne tenkt meg noe sånt igjen. Er denne bra eller er det noe annet folket vil anbefale?
Redigert av eGo; 28/08/200715:10.
Ønsker å kjøpe : Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
På vårens landeveisritt kan du nesten peke ut de som har kjørt balanserulle om vinteren. Jeg har holdt liv i min "Actual reality"-rulle, den brukes fortsatt ukentlig fra nov. til mars.
Jeg vet det, men jeg synes likevel det er et relevant innlegg i debatten. For mange krever det litt "thinking out of the box" for å se at utendørssykling faktisk er en fin vinteraktivitet.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Jeg vet det, men jeg synes likevel det er et relevant innlegg i debatten. For mange krever det litt "thinking out of the box" for å se at utendørssykling faktisk er en fin vinteraktivitet.
Det er innendørssykling også, i og med at du kan trene OG være hjemme hos familien samtidig. Dette gir mange plusspoeng. ;-)
Det man kan gjøre er å kombinere det Utendørssykling når været tillater det men når det nettopp har lavet ned 50cm med nysnø og all fornuft tilsier at man skulle vært på ski kan man rulle litt i heimen
Jeg synes du skal kombinere rulle og spinning. Kjør rulle hjemme og spinning i sal med flere. Det sosiale aspektet er ikke å forakte igjennom en lang vinter. Utesykling er fantastisk morsomt og ikke minst, du blir "teknisk" god på terrengsykkel av vintersykling. Du MÅ ha nytt dekk på rullen. Kjører du med terrengdekk rister du ihjel, dreper familien, katta og nesten hele nabolaget med støy ;o) Kjøp deg et dekk som er lagd for rulle. Fins både til terreng- og racersykkel.
Harde tider varer ikke evig. Harde folk gjør. Mobilnr 41 66 77 99
Jeg synes du skal kombinere rulle og spinning. Kjør rulle hjemme og spinning i sal med flere. Det sosiale aspektet er ikke å forakte igjennom en lang vinter. Utesykling er fantastisk morsomt og ikke minst, du blir "teknisk" god på terrengsykkel av vintersykling.
"For mange krever det litt "thinking out of the box" for å se at utendørssykling faktisk er en fin vinteraktivitet. "
Dette er for hardcore gutta, trives best med ski når snøen kommer.
Jeg trives alltid bedre på sykkel enn ski. For å sette det litt i perspektiv aner jeg ikke hvor skiene mine er. Har ikke sett dem på mange år. ...Og hvis jeg mot formodning skulle forville meg til å spenne på et par ski, ville jeg nok trives best med dem om sommeren, for da slapp jeg i alle fall kulde og snø.