Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Canyon Nerve - elendig fabrikkmontering

Canyon Nerve - elendig fabrikkmontering #434755 18/08/2007 09:38
S
skommis Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Jeg hentet min splitter nye Canyon Nerve ES 6 idag, og så veldig fram til å få den montert og komme meg ut på jomfruturen. Blir litt bitter da jeg oppdager i hvilken forfatning sykkelen kommer.

Festeskruen til bakre girvaier er her slakket slik at vairen er nesten ikke inne. Likevel er selve bakgiret langt i fra hvileposisjon. Har Canyon altså gitt meg en altfor kort girvaier? Synd om jeg må sette inn en ny, så ut som en kvalitetsvaier.

I tillegg har Canyon klart å tabbe seg fullstendig ut ved å vikle kjedet om seg selv. Ikke annet å gjøre enn å splitte kjedet og legge på riktig vis. Ikke de største konsekvensene, men slikt bør vel ikke komme fra en anerkjent sykkelfabrikk?

Har jeg noen krav på erstatning her? Feks dekke ny girvaier inkl montering på verksted?

Tror Probike får en telefon fra meg idag.

Re: Canyon Nerve - elendig fabrikkmontering [Re: skommis] #434763 18/08/2007 10:08
S
skommis Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
At det er mulig. Oppdaget at strømpen til fremre skivebremse er tvinnet en ekstra gang om kronen på gaffelen, slik at det er umulig å montere styret. Hva gir du meg?
Frustrasjon!

Re: Canyon Nerve - elendig fabrikkmontering [Re: skommis] #434797 18/08/2007 13:59
MortenML Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Oioi, her har du virkelig fått et mandagseksemplar. Som du selv har skrevet, ring Probike og hør med dem hvordan su skal gå fram. Lykke til.

/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: Canyon Nerve - elendig fabrikkmontering [Re: MortenML] #434956 19/08/2007 10:15
S
skommis Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Helt kjapt: Bare lurer på i hvilken stand andre heldige Nerve-eiere har pakket ut sykkelen sin i?
Bare å skru sammen hjul, styre og pedaler, innstille dempere og så kjøre på?
Var bremsene ferdig innstilte? (ingen lugging?)

Re: Canyon Nerve - elendig fabrikkmontering [Re: ] #434963 19/08/2007 10:32
MortenML Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hos meg var alt 100%. Tok vel 14 min. å skru sammen alt.

/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: Canyon Nerve - elendig fabrikkmontering [Re: MortenML] #434982 19/08/2007 11:21
perbl Offline
More than words
More than words
Alt var 100% hos meg også, var bare å fjerne transportsikring i skivebremser, sette på styre, samt smette på hjul. Etter en kjapp sjekk av at alle skruer og bolter var strammet var det bare å pumpe opp dempere noenlunde og teste på parkeringsplassen med et stort smil.

Per B.
Re: Canyon Nerve - elendig fabrikkmontering [Re: skommis] #435017 19/08/2007 13:18
Espen Offline
More than words
More than words
Slapp av litt'a.

Dette er selvfølgelig ikke bra, MEN disse syklene er så billige, og du får så utrolig mye for penga at slike detaljer betyr da ikke stort?

Når du kjøper sykkel over www, må du regne med å justere og skru litt selv.

Hva slags erstatning skulle du ønske du hadde fått?

En girwire til 50 kroner? En pinne til kjedet?

Espen

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Canyon Nerve - elendig fabrikkmontering [Re: Espen] #435044 19/08/2007 15:22
S
skommis Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Joda, enig i det. Disse nevnte problema er fikset forlengst, og dermed glemt. Men sykkelen står fremdeles ubrukt i stua. Hvorfor?
- Girarmen på bakgiret er slapp som en dau fisk. Den tar ikke opp slakken i kjedet, som følgelig nærmest subber i gulvet. Virker som en fjæring ikke funker. Kan såklart være en fillesak som er enkel å fikse for alt jeg vet, men min sykkelmekking begrenser seg til litt justering og smøring, for å sette det på spissen:)
-Alvorlig subbing på frambremsa. Har prøvd å dytte tilbake bremseskoa ihht drill for bytte av gamle pads, uten resultat. Ikke snakk om bare litt ulyd, den tar veldig.

Noen som har noe tips?

Re: Canyon Nerve - elendig fabrikkmontering [Re: ] #435055 19/08/2007 15:48
S
skommis Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Quote:
Det subber ikke hvis du trykker bremseklossene helt inn, setter på hjulet og snurrer hjulet rundt? Uten å rører bremsehendelen underveis altså?

Jo, det gjør dessverre det:( Skiva tar kun på den ene bremseklossen, og denne har jeg trykket inn så langt jeg får den. Mulig det er caliperen som må sentreres på nytt, men trodde det kun gjaldt når det var snakk om lugging, ikke aldeles fin fin jevn bremsing som jeg har?

Re: Canyon Nerve - elendig fabrikkmontering [Re: skommis] #435062 19/08/2007 16:11
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Sitat: skommis
Joda, enig i det. Disse nevnte problema er fikset forlengst, og dermed glemt. Men sykkelen står fremdeles ubrukt i stua. Hvorfor?
- Girarmen på bakgiret er slapp som en dau fisk. Den tar ikke opp slakken i kjedet, som følgelig nærmest subber i gulvet. Virker som en fjæring ikke funker. Kan såklart være en fillesak som er enkel å fikse for alt jeg vet, men min sykkelmekking begrenser seg til litt justering og smøring, for å sette det på spissen:)
-Alvorlig subbing på frambremsa. Har prøvd å dytte tilbake bremseskoa ihht drill for bytte av gamle pads, uten resultat. Ikke snakk om bare litt ulyd, den tar veldig.

Noen som har noe tips?

Jeg tipper giret har blitt snurret rundt en gang, slik at fjæra er blitt slapp. Kan ha skjedd under transport. Da må vel giret mest sannsynlig byttes, en av tappene som skal hindre giret i å rotere for lang eller feil vei har blitt ødelagte. Sikkert også derfor kjedet ditt var snurret rundt.

Jeg må si det er ganske friskt å kjøpe sykkel i eske på postordre når du ikke har inngående mekkekunskaper. Det blir litt som å kjøpe IKEA-møbler uten å vite opp-ned på en Unbrako-nøkkel. Ta med deg sykkelen til din lokale sjappe, og tilby dem en slump penger for å fikse den.

Ole.

Re: Canyon Nerve - elendig fabrikkmontering [Re: Ole] #435083 19/08/2007 17:23
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Siden jeg er litt dårligere til å mekke sykkel en de fleste her, antar jeg at jeg brukte 16 min fra jeg tok esken inn i gangen, til vden ar klar til sykling. Brukte vel ca 10 min på å ta sykkelen ut av esken i frykt av å ødelegge noe. Har vært mindre snill med den i ettertid hehe. Men alt var topp, gir, bremser, demperoppsetning m.m.

Re: Canyon Nerve - elendig fabrikkmontering [Re: Ole] #435088 19/08/2007 17:38
S
skommis Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Quote:
Jeg tipper giret har blitt snurret rundt en gang, slik at fjæra er blitt slapp

Det høres ut som en meget sannsynlig forklaring. Skal høre hva Probike har å si til en slik "dead-on-arrival". Takk for den:)

Hehe, skjønner du stusser ved mekkekunnskapene mine, så mye som jeg spør her. Men litt mekkeskills har nå noen år med stisykkel gitt meg. Har iallefall klart å fikse de overnevnte småfeilene, men har aldri sett en sånn girarm. Som de andre i denne tråden regnet jeg med at 20 min montering var alt som skulle til.

Re: Canyon Nerve - elendig fabrikkmontering [Re: skommis] #435101 19/08/2007 18:30
Truls Offline
Besatt
Besatt
Quote:
Jeg tipper giret har blitt snurret rundt en gang, slik at fjæra er blitt slapp

Det høres ut som en meget sannsynlig forklaring. Skal høre hva Probike har å si til en slik "dead-on-arrival". Takk for den:)

Hehe, skjønner du stusser ved mekkekunnskapene mine, så mye som jeg spør her. Men litt mekkeskills har nå noen år med stisykkel gitt meg. Har iallefall klart å fikse de overnevnte småfeilene, men har aldri sett en sånn girarm. Som de andre i denne tråden regnet jeg med at 20 min montering var alt som skulle til.

Det er det som har skjedd. Hadde samme problem for noen dager siden da det dukket opp en Jamis fra JensonUSA. Kjør girarmen baklengs en runde, og du er good to go.

Truls

www.johnsenframeworks.com og http://www.facebook.com/johnsen.frameworks
"There are some tools that you don't really own. You are just their temporary custodian on their voyage through time"
Re: Canyon Nerve - elendig fabrikkmontering [Re: Truls] #435193 19/08/2007 21:28
S
skommis Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Se det! Truls viste seg å ha fullstendig rett! Kjempegreier:) Et tips som vil huskes for all ettertid.

Re: Canyon Nerve - elendig fabrikkmontering [Re: skommis] #435199 19/08/2007 21:48
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
...og plutselig var Canyon ganske greie likevel, eller?
(Tsk-tsk!)

Kjipt når sånt skjer, men som Espen er inne på, det er vel slikt man må godta ved netthandel.

Gaute
Re: Canyon Nerve - elendig fabrikkmontering [Re: skommis] #458659 04/10/2007 17:23
T
tonas Offline
Fersking
Fersking
T

akkurat slik du beskriver det er girarmen min nå? har du fått fikset det? hatt sykkelen snart en måned pga knekt girøre!! og nå er girarmen slapp i fisken!! har vel vært slapp hele tiden, men ikke merket det før jeg fikk montert på girøret

keen på å få meg en tur før snøen kommer

Re: Canyon Nerve - elendig fabrikkmontering [Re: tonas] #458674 04/10/2007 17:52
T
tonas Offline
Fersking
Fersking
T
skulle lest hele tråden! beklager. har nå fikset den "ødelagte" girarmen:-D

Moderator  support