Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hissige birkebeinere..

Hissige birkebeinere.. #434465 17/08/2007 10:19
M
Maggie-Mag Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
M
I de siste dagene har det vært mye syklister i marka med "birken" skrevet i panna. Selv er jeg en av de, men kan også påberope meg å ha mange mil i marka jevnt over sesongen.
Det er selvsagt hyggelig med mange likesinnede langs veiene, men i det siste har det vært mye aggresivitet hos en del av de. Jeg mistenker noen av de for å være litt for stressa over mangefull trening eller liknende.

Uansett så har det blitt litt mindre morsomt å sykle i marka på grunn av dette. Som kjent er mange av stiene i marka ganske brede, og man trenger ikke ligge helt ute i grøfta for å kunne passere hverandre i bredden. Jeg ligger alltid godt til høyre, men ikke helt ute på kanten. Dette er tydelig er stort problem for mange av syklistene, som klager over å kun "eie" 2/3 av bredden. Nå går det ikke i "hold høyre" heller, men "fløtt deg din jævel!" og "idiot!".

Hvis man er avhengig av to meter fri passasje enten i motsatt kjøreretning eller ved passering, for å kunne komme deg trygt forbi, så har man "#%¤ meg heller ikke noe å gjøre i birken! Hvis du er en av de som skriker og kjefter for å komme forbi i nedoverbakker, så ikke forvent at jeg skal plukke deg opp fra grøfta lenger nede en gang til....

Ønsker alle birkebeinere lykke til den 25.! Ta hensyn til hverandre og ha det morro! Hold høyre og ikke sykl over dine evner i nedoverbakker for å spare noen sekunder...

Re: Hissige birkebeinere.. [Re: Maggie-Mag] #434472 17/08/2007 10:28
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Hør, hør! Stressa midtlivskrise-birkebeinere ødelegger miljøet i skauen både for andre syklister, og enda verre: for turgåere som dermed blir (enda mer) negativt innstilt til syklister, hvert år. Skjerpings!

Og: Hvis noen hadde sagt "fløtt deg, din jævel" til meg i skauen, hadde jeg i alle fall ikke gjort dette før jeg hadde fått oppklart hvorfor vedkommende dust trodde han kune snakke sånn til folk.

Re: Hissige birkebeinere.. [Re: Maggie-Mag] #434513 17/08/2007 11:30
magic Offline
Besatt
Besatt
Oi, relativt drøy kost å komme med slike meldinger på en tur i skauen eller langs grusveien for den del, og her burde det være på sin plass å ta til motmæle! I mitt hue er er det naturlig å bremse ned om jeg tar igjen eller møter noen, og slenger ut et lite takk om noen tar seg bryderiet med å slippe meg fram!

Slike folk møter man dessverre overalt, på landeveien og i handlekøer, og mange av dem sykler helt sikkert Birken. Enig med Dazed, be om forklaring og fortell med STORE BOKSTAVER om hva normal høflig oppførsel innebærer!

Hilsen Lars

"It's like deja-vu, all over again"
Re: Hissige birkebeinere.. [Re: Maggie-Mag] #434526 17/08/2007 11:48
Tgabriel Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Maggie-Mag
Hvis man er avhengig av to meter fri passasje enten i motsatt kjøreretning eller ved passering, for å kunne komme deg trygt forbi, så har man "#%¤ meg heller ikke noe å gjøre i birken!

Åjoda! Det er jo nettopp disse antiteknikerne som trenger såpass stor plass som sykler Birken ICON_SMILE

Re: Hissige birkebeinere.. [Re: Tgabriel] #434532 17/08/2007 12:03
jorn_almberg Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Tgabriel
Hvis man er avhengig av to meter fri passasje enten i motsatt kjøreretning eller ved passering, for å kunne komme deg trygt forbi, så har man "#%¤ meg heller ikke noe å gjøre i birken!

Åjoda! Det er jo nettopp disse antiteknikerne som trenger såpass stor plass som sykler Birken ICON_SMILE

Spar meg. Tema her er ikke tekniske ferdigheter, men folkeskikk. Hvis noen tror at birken (eller hvilket som helst annet idrettsarrangement) genererer dårlig sykkelteknikk eller dårlig folkeskikk, må de tro om igjen.

At det likefullt er en del av oss tur-ryttere som tror at man må være veldig alvorlig, eller til og med aggressiv, for å sykle fort, er en annen sak. Mange av dem som lever med denne misforståelsen sykler nok også birken.

Jeg vil forøvrig påstå at det er få om noen sykkelarrangementer her til lands som samler så mange teknisk dyktige terrengsyklister som nettopp birken.

-Jørn

NOTS
Re: Hissige birkebeinere.. [Re: Tgabriel] #434534 17/08/2007 12:09
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det var det med å kaste stein i glasshus, da.

Har også hørt forsiktige grussyklister bli overhøvlet av stiryttere fordi de "somler og er i veien" nedover stien.

Eksempler på dette var det mye av med den gamle startordningen i Birken. "O-løpere på hjul" dro fra oppover mot Skramstad, og ble kjørt inn (og kjeftet på) ned mot Djuposet.

Dårlig oppførsel og munnbruk overfor medsyklister eller andre trafikkanter er like uønsket uansett hvilken vei "kjeften blåser"

Re: Hissige birkebeinere.. [Re: Oystein L] #434548 17/08/2007 12:25
MrFrank Offline
Ringrev
Ringrev
Helt utrolig. Her gjør du, og mange av oss, hva vi kan for å simulere Birken for disse fartsfantomene ;o). Birken er jo nettopp slik, eller mye verre. I marka er det kan hende ti syklister som "forstyrrer" disse som har det så travelt mens i Birken er det flere hundre...
Vi ses på Birken uten kjefting :o) STÅ PÅ

Harde tider varer ikke evig. Harde folk gjør. Mobilnr 41 66 77 99
Re: Hissige birkebeinere.. [Re: jorn_almberg] #434584 17/08/2007 13:14
Tgabriel Offline
Besatt
Besatt
Jeg vet ikke om du misforsto mitt forsøksvis humoristiske innlegg, Jørn.
Poenget mitt var å fastslå at selv om du trenger "to meter fri passasje" for å passere, så har du noe å gjøre i Birken. Det er kanskje nettopp i det rittet du har noe å gjøre.

Hva angår folkeskikk, så er det noe annet. Jeg tror dette seriøse, gravalvorlige uttrykket som "augustsyklistene" tar på seg kun er et resultat av usikkerhet.
De ønsker så gjerne å være en av de knallharde 3:15-superbirkerne, men så har de ikke hatt tid til å trene før i august. For at ikke dette skal være for synlig, må maska settes på under hjelmen før treningsturen.

Re: Hissige birkebeinere.. [Re: Oystein L] #434586 17/08/2007 13:17
Tgabriel Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Dennis
Det var det med å kaste stein i glasshus, da.
Har også hørt forsiktige grussyklister bli overhøvlet av stiryttere fordi de "somler og er i veien" nedover stien.

Hehe..
Her blir jeg faktisk tatt for å være "stisyklist". Dette innlegget skal jeg spare på og vise alle i klubben som mener jeg er en typisk Birken-gamp ICON_SMILE

Re: Hissige birkebeinere.. [Re: Maggie-Mag] #435124 19/08/2007 19:07
Dan Offline
More than words
More than words
Nå går det ikke i "hold høyre" heller, men "fløtt deg din jævel!" og "idiot!".

Bare skrik tilbake at han skal holde seg til ski og la syklistene drive med sykling. ;-)

Re: Hissige birkebeinere.. [Re: Dan] #435185 19/08/2007 21:12
Lapavoni Offline
Ivrig
Ivrig
Og hvorfor må disse birkengamperne presse seg forbi i motbakker for deretter ploge i utforkjøringene? Fader, altså! Gang på gang har dette skjedd. Noen kommer bakfra med styrketråkk i motbakkene, i neste utforkjøring (og gjerne på ei flate) så går det i 25 km/t og jeg må ligge på bremsene. Skal de kjøre forbi så får de jaggu kjøre forbi ordentlig.

Ja, ja. Jeg har ganske så ukonvensjonelle sykletider så jeg møter sjelden folk. Det er kanskje derfor jeg ble så frustrert da jeg syklet i prime-time på lørdag.

Moderator  support