Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Kneproblem - Expertråd mottas

Re: Kneproblem - Expertråd mottas [Re: Arne_And] #444659 07/09/2007 07:36
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
Jeg mener å huske at Kjetil Andre Aamodt har deltatt i WC renn i slalom kun et par uker etter en miniskoperasjon en gang. Det er mulig det var tre, men det var ihvertfall svært kort tid. Rekonvalisenstiden avhenger selvfølgelig av hvor mye av minisken man fjerner.

Når det gjelder det stoffet de sprøyter inn mener jeg at Finn Chr Jagge fikk sprøytet inn et stoff i kneet. Det var imidlertid ikke fordi minisken var ødelagt, men fordi brusken i kneet var svært slitt. Det er mulig at det jeg tenker på er noe annet.

Så mange stier og så kort liv...
Re: Kneproblem - Expertråd mottas [Re: yoeddy] #444686 07/09/2007 08:23
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: yoeddy
Finn Chr Jagge fikk sprøytet inn et stoff i kneet. Det var imidlertid ikke fordi minisken var ødelagt, men fordi brusken i kneet var svært slitt.

Det er interessant! Jeg har skadet brusken, og fikk da beskjed om at det var ingenting å gjøre ('99). Det plager meg lite nå, men langsiktig prognose er visst ikke så bra.

Re: Kneproblem - Expertråd mottas [Re: Arne_And] #444713 07/09/2007 08:58
magic Offline
Besatt
Besatt
Jeg har lurt litt på dette, i et kne er det tydeligvis både menisk og brusk, men jeg trodde at menisk er brusk? Er det i tillegg mere brusk som ikke er menisk?

Har snakket med folk som forteller brusken er skadet, jeg nikker og sier menisk, men da får jeg beskjed om at menisken er i skjønneste orden. Je skjønne itte!

Har noen en sprengskisse av et kne så jeg kan studere litt?

Hilsen Lars

"It's like deja-vu, all over again"
Re: Kneproblem - Expertråd mottas [Re: magic] #444722 07/09/2007 09:11
Arne_And Offline
More than words
More than words
Jeg tror det er slik: brusk er en halvmyk kledning på enden av hver knokkel (ikke bare i kneet), mens menisk er støtputer som sitter mellom knoklene i kneet. Se f.eks. figur på side 2 i dette pdf-dokumentet. Menisken er de to ringene på den nederste knokkelen, brusk er den hvite overflaten på en øverste knokkelen.

Re: Kneproblem - Expertråd mottas [Re: Arne_And] #444735 07/09/2007 09:20
magic Offline
Besatt
Besatt
Kjempefint, takk skal du ha!

Hilsen Lars

"It's like deja-vu, all over again"
Re: Kneproblem - Expertråd mottas [Re: magic] #444747 07/09/2007 09:36
T
tth Offline
Fersking
Fersking
T
Heisann.
Dette var et kjent problem. Ble for 2,5 år siden operert i kneet for det de trodde var "bare" en meniskskade. Forøvrig gang nr 2 med meniskskade. Våknet opp etter operasjonen og fikk beskjed fra legen at det ikke bare var menisken som var skadet, men at brusken på lårbeinet var slitt bort på enkelte områder. Det de hadde gjort var å borre 4 hull inn i lårbeinet fra leddet slik at beinmarg skulle "blø" ut og danne ny brusk. Resepten etter operasjon var total avlastning av beinet i 3 uker, dvs ikke lov å være i gulvet med beinet i 3 lange uker. Etter det fulgte det opptrening med fysioterapeut. Tok flere måneder før jeg var like sterk i begge beina igjen og fortsatt er ikke kneet bra nok til løping, men funker bra til sykling.
Håper det går bedre med deg ICON_SMILE

Re: Kneproblem - Expertråd mottas [Re: tth] #449533 18/09/2007 08:08
I
Ivar k Offline
Entusiast
Entusiast
I
Jeg ser at "jumpers knee" er nevnt lenger oppe i tråden og vil komme med et tips mot dette problemet. Oppskriften har jeg fra meget kompetent hold og har vært løsningen for min del. Jeg fikk vondt i knærne etter en for heavy start på sykkelseongen og fikk påvist jumpers knee.

Prinsippet heter eksentrisk trening og belastningen virker motsatt vei av muskelens vanlige arbeidsretning.
Du står med føttene litt fra hverandre, som om du skal ta knebøy, med en kloss, planke el.l under helene. Du begynner å bøye knærne og går sakte ned, du bøyer knærne så mye du kan uten at det gjør vondt. Bevegelsen nedover skal ta 6-7 sekunder. Når du skal opp skal du ikke bruke lårmusklene for å løfte kroppen. Jeg stod bak en lav stol og brukte armene. Har du noe å henge i får du trent rygg og armer på vei opp. Klarer du å gjøre øvelsen på et ben om gangen, bruker du det andre for å komme opp. Det er imidlertid veldig tungt og du bør ha noe å støtte deg til.
Jeg skulle ta 3 serier av 15 repetisjoner, 3-4 ganger i uken. Har du vondt i knærne dagen etter har du gått for langt ned, har du ikke vondt, kan du sakte men sikkert gå lengre ned. Dette funket fint for meg.

Ivar

- Ivar
Re: Kneproblem - Expertråd mottas [Re: Ivar k] #466466 19/10/2007 08:25
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vel, nå forstår jeg ganske lite.
Etter undersøkelse hos lege mente han at jeg hadde problemer med menisken i det vonde kneet mitt. MR ble rekvirert og bilder ble tatt for 2 uker siden. I dag fikk jeg svaret; ingenting å se.

Jeg har hatt vondt i kneet i over 6 måneder nå, og om noe har det bare blitt vondere i det siste (kanskje fordi jeg ikke har trent på 2 uker pga. lårhøne i det andre benet?)

Mulig jeg bare har lav smerteterskel, men dette kan jeg ikke leve med. Jeg har bestilt ny time til lege, men innen jeg kommer dit, hva annet kan det være? MR bildene påviste altså ingenting galt med menisk, korsbånd, leddbånd og hva annet man nå kan se på et MR bilde.

Jeg kan stå med begge bena plantet i bakken og ta knebøy uten at jeg kjenner en ting (da uten noen vekter på skuldrene altså, jeg har ikke prøvd med vekter), men straks jeg løfter foten fra bakken så iler det til med smerte i kneet. Å gå i trapper er f.eks. vondt da man løfter kneet oppover, mens å gå vanlig bortover ikke er så vondt. I går var det vondt bare å sitte med venstrebenet plantet i gulvet i bilen mens jeg kjørte.
På sykkelen så har jeg i sommer erfart at det er vondt de første 10 minuttene innen jeg blir ordentlig varm, så kan jeg fint sykle i ca. 1,5 time og deretter er det vondt resten av sykkelturen.
Løping har jeg i og for seg ikke kunne gjort på mange år da jeg alltid får vondt i knærne av det (med mindre det er på f.eks. myk jordbunn), og har derfor unngått dette de siste årene. Vet derfor ikke hvordan det vil føles nå. Har aldri tenkt noe særlig over dette og bare konkludert med at knærne mine ikke tåler løping på asfalt.

Noen idéer? Noe jeg kan ta opp videre med legen eller andre undersøkelser som er mulig å gjøre?

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Kneproblem - Expertråd mottas [Re: parob] #466470 19/10/2007 08:34
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: parob

Noen idéer? Noe jeg kan ta opp videre med legen eller andre undersøkelser som er mulig å gjøre?

Hvis det ikke synes på MR blir det straks vanskeligere. Jeg aner ikke hva som evt. kan være problemet, men kanskje det kan være noe med nerver i området?
Jeg regner med at de kan se hvordan det står til med leddvæske og slike ting.
Hmmmmmm, Rosenborgklinikken kanskje? Er ikke du sånn bartebybeboer? De skal være gode på sportsmedisin.
Utover det kan det være greit med en ny titt på MR-bildene av en som har litt snøring på sportsmedsisin.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Kneproblem - Expertråd mottas [Re: gare] #466473 19/10/2007 08:38
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Joda, Barteby. Det var også Rosenborgklinikken som legen min hadde ført opp på førsteplass på listen sin når det evt. kom til videre konsultasjon. Jeg kan jo sikkert velge å dra dit på egen hånd, men da blir det straks mer kostbart. Mulig jeg i det minste skal koste på meg en konsultasjon.

MR bildene ble analysert av røntgeninstituttet som tok bildene, ikke av legen. Skal tro de har god nok erfaringsgrunnlag til å kunne se hva som er bra eller dårlig.

Re: Kneproblem - Expertråd mottas [Re: parob] #466475 19/10/2007 08:41
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: parob

MR bildene ble analysert av røntgeninstituttet som tok bildene, ikke av legen. Skal tro de har god nok erfaringsgrunnlag til å kunne se hva som er bra eller dårlig.

Ja, det er selvsagt greiere/billigere å bli henvist, du får skynde på legen, det hjelper som oftest.

Jeg regner også med at de har folk som kan tolke/tyde MR bilder på klinikken, men jeg tror en ny titt av en som vet hva det dreier seg om, f. eks. en ortoped, og gjerne en med erfaring fra sportsmedisin kan gi en "second opinion" som kanskje er bedre for deg.

Har du hvilesmerter?

Re: Kneproblem - Expertråd mottas [Re: gare] #466479 19/10/2007 08:43
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
hvilesmerter? Det hender jeg våkner på natta av det er vondt i kneet når jeg snur meg i sengen. Ellers er det behagelig både å sitte i godstolen med foten på bakken eller med foten på en skammel, men vondt når jeg veksler mellom de to.

Re: Kneproblem - Expertråd mottas [Re: parob] #466489 19/10/2007 08:47
gare Offline
More than words
More than words
Det er rart at du skal ha såpass vondt uten at man kan se noe på MR..........jeg satser knallhardt på Rosenborgklinikken, og hvis dette ikke hjelper seg/man ikke finner noe på MR tror jeg jammen jeg ville bedt om en kikk inni kneet.

Re: Kneproblem - Expertråd mottas [Re: gare] #466624 19/10/2007 11:26
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H
Har ikke lest hele tråden...men, har et spørsmål du bør stille deg selv: har du hypermobile ledd? Kan du bøye tommelen langt bakover? Grunnen til at jeg spør, er at jeg kjenner i igjenn litt av det du beskriver. Jeg hadde låsninger, kunne ikke løpe, hoppe, stå lenge osv. Dvs - kan det tenkes at du har slarkete ledd? For meg hjalp det å bli stivere - dvs kutte ut uttøying, samt ikke overdrive trening.

Re: Kneproblem - Expertråd mottas [Re: hilmer] #466645 19/10/2007 11:39
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja, jeg har vel kanskje en antydning til det. Står jeg f.eks. rett opp og ned i 'hvilestilling' så faller det knærne mine mer naturlig å knekke noen grader i minus enn å stå noen grader i normal knebøyposisjon, hvis du forstår hva jeg mener.

Har forresten blitt kontaktet av legen siden sist jeg skrev og han mener nå, pga. negativt MR resultat, at plagene kan stamme fra muskel eller sener og anbfefaler derfor fysioterapi.

Re: Kneproblem - Expertråd mottas [Re: parob] #466682 19/10/2007 12:09
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H
Hvis du har slarkeledd så bør du nok jobbe med støttemuskelaturen - men det vil en fysioterapeut kunne hjelpe deg med. Jeg ville ha spurt han/henne direkte om det kunne ha noen med slarkeledd å gjøre....
Det som har hjulpet MEG er:
- unngå å strekke beinet helt ut
- alltid starte mykt
- drikke mye
- ikke ta ut maks når jeg er generelt sliten (jeg fikk vondt i beina for en måned sin da jeg etter en lang tur spurtet opp en bakke, quadricepsen føltes bra...men et eller annet stabiliserte ikke godt nok. Haltet en uke etter det.)

Re: Kneproblem - Expertråd mottas [Re: hilmer] #509556 05/02/2008 15:45
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vel, nå har jeg gått til fysioterapi siden november. Først ble jeg satt på et rent treningsprogram, og etter en stund (byttet fysioterepeut) startet de med nålebehandling på triggerpunkt. Forøvrig helv#&%s vondt. Det har pågått i mange uker og samtidig vektlegger treningsprogrammet nå eksentrisk trening.
I dag ble enda en fysioterapeut tilkalt og de valgte å endre behandling nok en gang. Nå 'rubbes' det (eller hva det heter) på muskel/sene på et bestemt sted bak og til siden av kneet der vi/de tror problemet ligger. En slags knallhard massasje. Dette skal de gjøre intensivt nå, tre ganger i uken, i tre uker.

Samtidig fikk jeg beskjed om å kutte ut SPD pedaler. Jeg antok at han ikke mente permanent, men inntil jeg blir bedre ihvertfall.

Noen som har vært gjennom noe lignende behandling og har god erfaring med å la SPD pedalene ligge i en periode?

Re: Kneproblem - Expertråd mottas [Re: parob] #511208 09/02/2008 14:30
?
Ørjan Offline
Ringrev
Ringrev
?

Låner tråden litt.

Har det sammme som Erling hadde, Noen som vet hvor man får tak i Orudius Gel ?

Re: Kneproblem - Expertråd mottas [Re: Ørjan] #511211 09/02/2008 14:37
Kurtern Offline
Avhengig
Avhengig
Alle apotek samt dagligvarebutikker med enkle apotekvarer.

---------------------------------------------
Kurt H.

Alt for mange sykler og alt for få timer
Re: Kneproblem - Expertråd mottas [Re: Kurtern] #511213 09/02/2008 14:50
?
Ørjan Offline
Ringrev
Ringrev
?
Takk for raskt svar

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support