|
|
Kneproblem - Expertråd mottas
|
Kneproblem - Expertråd mottas
16/08/2007 11:33
|
erling
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Da har jeg klart å få drit vondt i det ene kneet. Det sitter rett under kneskåla foran. Smerten kom uten forvarsel. Plutselig etter en lang hard tur på 4 timer kom det. Kjente ingenting underveis. Har ikke hatt vondt før i år. Har sykla over 500 mil uten problem. På de samme syklene og uten justeringer.
Hva gjør jeg nå. Ta det helt rolig til det er bra? Sykle korte rolige turer? Det gjør ganske så vondt når jeg sykler. Må helst være bra til Birken.
Noen tips eller råd?
|
|
|
Re: Kneproblem - Expertråd mottas
[Re: erling]
16/08/2007 11:39
|
magic
Besatt
|
Besatt
Som hobbyhypokonder forsøkte jeg ei salve mot vondt kne før Farrisrunden, hadde såpass vondt at jeg lurte på om jeg måtte droppe rittet. På syklingensverden fant jeg et tips mot vonde knær, nemlig en salve som heter Orudis gel. Betennelsesdempende og lettere smertestillende, som før var på resept, men ikke er det lenger. Jeg brukte denne et par dager, og symptomene blei helt borte. Har brukt den et par ganger seinere i sommer, men stort sett går det veldig bra.
Under kneskåla foran høres vel ut som et sted hvor sener fester seg, og antakelig ikke noe menisk-skade eller noe sånt. Kanskje jumpers knee?
Hilsen Lars
"It's like deja-vu, all over again"
|
|
|
[Re: magic]
16/08/2007 11:49
|
erling
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Takk for tips. Gjør Ibux gel samme nytten?
|
|
|
16/08/2007 11:54
|
magic
Besatt
|
Besatt
Har ikke prøvd den, men et kjapt søk på Google tilsier at det ligner veldig på beskrivelsen av denne Orudis-salva. Så da er det vel bare å smøre på rikelig, inntil 30 cm salve i døgnet, og håpe på at det bedrer seg!
God bedring!
Hilsen Lars
|
|
|
16/08/2007 12:05
|
oivindg
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Her må vel Zon være midt i blinken. "Hvis du veet hvor du har vondt, hvorfor behandle heele kroppen?".
Spøk til side. Jeg ville tatt en sykkelfri dag. Så ville jeg prøvd en rolig tur på flatmark med lett tråkk for å se om det gir seg. Hold det gående en times tid, slik at du blir skikkelig varm før du evt. kaster inn håndkleet.
Øivind
Burde vel presisert at jeg tolket det dithen at du ikke mente det med "Expertråd" bokstavelig. Jeg er ingen ekspert på noe som helst vis, så mine tips er bare gitt ut fra egne erfaringer.
Redigert av oivindg; 16/08/2007 18:03.
21:53Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
|
|
|
[Re: oivindg]
16/08/2007 12:35
|
Ludwig
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
"knirker" det som i potetmel hvis du avlaster kneet og beveger kneskåla med handa? Det er som regel et tegn på betennelse, og plasseringen du beskriver høres veeeeldig ut som min kjære venn jumpers knee. Støttebandasje, ibux-gel etc hjelper mot smertene, men gjør ikke kneet "friskt". Du gjør ifølge min knedoktor ikke kneet værre om du fortsetter som før, men vondt er det. Seff en forutsetning at det er jumpers knee da.
Behandlingsalternativer er tøy/bøy, oppteiping eller operasjon. (fremdeles samme forutsetning som over)
Mvh Stein, med kronisk jumpers knee
Take your protein pills and put your helmet on K L E I N Attitude
|
|
|
16/08/2007 12:41
|
Jokis
Ivrig
|
Ivrig
....JEG er ikke ekspert,men smertene du beskriver høres ut som mulig meniskskade. Er du hoven under eller bak kneet? Låser det seg om morran? Sier det klikk-klikk nårru går?
-Kan du svare ja på noe av det,hadde jeg fått sprøyta inn litt farve i det og tatt et bilde.
Lykke til!
Redigert av Jokis; 16/08/2007 12:59. Rediger grunn: Leif
|
|
|
[Re: Ludwig]
16/08/2007 12:56
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Behandlingsalternativer er tøy/bøy, oppteiping eller operasjon. Jeg hadde Jumper's knee i fem år. Jeg ble kvitt det pga en annen kneskade (avrevet korsbånd og leddbånd, strekt korsbånd, skadet brusk) som krevde langsom og strukturert opptrening. Denne treningen tok knekken på min Jumper's knee. Jeg har også hørt fra medisinsk hold at tilsvarende trening brukes i behandling av Jumper's knee. Det viktige når man mistenker en begynnende Jumper's knee, er full avlastning til smertene er helt borte, og det samme igjen dersom de vender tilbake. Slik jeg har forstått det så starter det som en overbelastning av senen som gir en ruptur. Når man ikke lar denne leges helt før man belaster igjen så rives den delvis tilhelte rupturen opp igjen. Når dette gjentas noen ganger så får man en kronisk betennelsestilstand. Generelt sett er det lurt å sørge for ekstra isolasjon rundt kneet når det er vondt og man likevel velger å belaste det. Det er vel forsåvidt også lurt i hele tilhelingsfasen selv om man ikke belaster det.
|
|
|
[Re: Arne_And]
16/08/2007 13:15
|
erling
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Det sier ikke klikk når jeg går, eller er hovent. Men litt potetmel er det nok. Så det er vel en betennelse. Prøver med Orudius og tar fri et par dager fra sykling, og deretter litt rolig sykling. Hmmm, nå får jeg masse overskudd til Birken. Bare ikke beina blr helt daffe og utafor.
|
|
|
16/08/2007 13:25
|
Ludwig
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Lykke til.
Hør på Arne And, lang opptrening med lav belastning er tingen.
Bruk Orudis-salven en dag for lenge, ikke for kort. Ikke sitt på kne.
Jeg ser jeg må presisere at jeg fikk beskjed om at jeg kunne "tråkke til" uten fare for å ødelegge kneet ytterligere ETTER at jeg hadde fått beskjed om at tilstanden var kronisk.
Take your protein pills and put your helmet on K L E I N Attitude
|
|
|
16/08/2007 13:28
|
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
Hva gjør jeg nå. Ta det helt rolig til det er bra? Sykle korte rolige turer? Det gjør ganske så vondt når jeg sykler. Må helst være bra til Birken.
Noen tips eller råd?
Fasinerende. Du satser helsen din på råd fra internett? Tips -- ja, så absolutt. De heter "leger".
Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
|
|
|
16/08/2007 13:29
|
Christen
Ex Trippelbirker
|
Ex Trippelbirker
Du ba om ekspertråd, det har jeg ikke, men vondt i kneet har jeg hatt. Her er noen råd som ikke kommer fra legehold, da er det som regel hvile og betennelsedempende som blir anbefalt og det er ikke det vi vil høre??
- Prøv å senke setet litt, da vil belastningen bli annerledes. - Har du flere sykler og/eller sykkelsko, kan det lønne seg å prøve å bytte litt. Igjen for å få en annen belastning. - Alltid sykle med bukse som dekker knærne. - Tøye muskulatur på utsiden av låret/rumpa. Blir denne for stram vil den "dra" i kneskåla og framprovosere smerter her.
|
|
|
[Re: Ludwig]
16/08/2007 13:32
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Hør på Arne And, lang opptrening med lav belastning er tingen. Jeg bør vel presisere at jeg mener man må kontakte lege og fysioterapeut for å være sikker på at man får et fornuftig opptreningsopplegg med oppfølging. Feil trening gjør vondt verre.
|
|
|
16/08/2007 13:41
|
erling
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Sykkelen er korrekt innstilt. 100 % sikker på det.
Men når jeg tenker meg om så har jeg vondt akkurat samme sted som jeg slo kneet før i sommer. Dunka knnet inn i et bordhjørne. Haltet litt noen dager, men så gikk det helt over. kanskje dette henger sammen.?
|
|
|
16/08/2007 13:46
|
Jokis
Ivrig
|
Ivrig
Gå å ta et bilde!!!:) Kjipt å vræke hele sjaiten.
|
|
|
[Re: Jokis]
16/08/2007 16:05
|
Ketalars
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Støtter meg til "Jumpers knee" som internettforum- synsediagnose. Ingen snarveier å anbefale desverre; Målet for behandlingen er å dempe betennelsen(litt effekt av NSAID), redusere smertene og gjenvinne funksjonen. Egenbehandling kan være avstå fra aktiviteter som framprovoserer smerter( Birken...). Bruk av teip under kneskålens nedre kant kan bidra til å lindre smertene. Men som lege må jeg nevne at det er dumt å ikke sjekke dette mer, ut over noen tastetrykk på forum...
|
|
|
16/08/2007 19:30
|
Rolf
Veteran
|
Veteran
Sykkelen er korrekt innstilt. 100 % sikker på det.
Men når jeg tenker meg om så har jeg vondt akkurat samme sted som jeg slo kneet før i sommer. Dunka knnet inn i et bordhjørne. Haltet litt noen dager, men så gikk det helt over. kanskje dette henger sammen.? For all del Erling, oppsøk lege eller fysioterapaut og få en ordentlig sjekk. Hvis det er betennelse, kan det være at noen tabletter med Voltaren er bedre enn salve (eller ikke), men dette er noe som helsepersonell må svare på etter å ha sett nærmere på kneet ditt. Og hvis du får Voltaren, så er dette beinhardt for magen. Funker dårlig med gele og sportsdrikk fant jeg ut i fjor. Du vil vel ikke risikere at jeg sykler fortere enn deg i år pga en dum skade vel?  Rolf
|
|
|
[Re: Rolf]
16/08/2007 19:58
|
stigeso
Ringrev
|
Ringrev
I likhet med de fleste andre her er jeg ingen ekspert - og hvis problemet vedvarer, er et legebesøk absolutt på sin plass. Mens du venter på legetime, kan du eventuelt teste ut knevarmere hvis du ikke allerede bruker det. Jeg har en tendens til å få vondt i kneet hvis jeg kjører utildekket. På med knevarmere, og vips er problemet løst. På landeveien er jeg beinhard og trekker ikke i kort-kort før gradestokken viser 20 celcius. I terrenget er jeg litt mer fleksibel fordi vindnedkjøling ikke er en like stor faktor. Det finnes mye lekkert i windstopper og lycra :-)
Give my love to all my brothers and sisters in mediocrity
|
|
|
[Re: stigeso]
22/08/2007 07:04
|
erling
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Da er knære bra igjen. Behandlingen ble Orudius gel + 3 dager helt hvile. Hvem kunne tro at det skulle ordne seg så fort. For under en uke siden haltet jeg rundt.
|
|
|
22/08/2007 07:11
|
Arne_And
More than words
|
More than words
NB! Hvis problemet returnerer så bør du oppsøke lege og få en ordentlig vurdering. Som nevnt, Jumper's knee kan oppstå hvis man får gjentatte belastninger av skadet sene. Du vil ikke pådra deg det svineriet!
|
|
|
22/08/2007 08:40
|
yoeddy
Veteran
|
Veteran
Enig med Arne_And. Du har antagelig ikke fjernet kilden til problemet. Du har bare fjernet symptomene med hjelp av betennelsesdempende gel. Vær litt forsiktig videre, med litt flaks merker du ikke noe mer.
Dersom du merker noe mer ville jeg gått til lege/fysioterapeut umiddelbart.
Så mange stier og så kort liv...
|
|
|
[Re: yoeddy]
06/09/2007 12:46
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det virker som om Erling er ferdig med tråden sin, så jeg låner den litt.
Har akkurat kommet tilbake fra legen og han mistenkte en dobbel menisk skade på det ene kneet mitt. Det har vært vondt i kneet i mange måneder, men litt verre de siste 3-4 ukene derfor tenkte jeg det var greit å få det sjekket.
Nuvel, nå er det snart inn for MR og deretter operasjon på Rosenborgklinikken i Trondheim hvis det viser seg at det faktisk er menisken.
Så til spørsmålet. Kan noen som har vært gjennom det samme komme med sin erfaring på hvor lang opptrening som er nødvendig før alt er 100% igjen? Legen mente 6 uker opptrening. Jeg vil ikke ødelegge vintersesongen min, så her må tidspunktet for operasjon passe med restitusjonstiden.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
[Re: parob]
06/09/2007 19:29
|
Al-Kemia
Fersking
|
Fersking
X'en min fikk fikset på en menisk og det tok ca 2 år før han kunne bøye benet helt igjen, uten smerter... men det var bare når han satt på kne og presset på at det stoppet litt før maks utslag. Og 100% som før blir det nok aldri. Men bra nok blir det sikkert 
|
|
|
[Re: Al-Kemia]
06/09/2007 19:48
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ehh.. takk ja. Det var ikke akkurat det jeg ville høre.  Noen andre?
|
|
|
06/09/2007 21:17
|
magic
Besatt
|
Besatt
Har operert det ene kneet for skavisee snart 4 år siden. Det gikk ei stund (3-4 mnd) før det fungerte problemfritt, jeg sykla etter et par måneder, men med noe smerter. Av alle treningsformer var vel sykling det veterinæren mente burde passe best til opptrening.
Jeg trur allikevel at du ikke trenger å ta sorgene på forskudd, kjenner flere som knapt trengte krykker etter operasjon, og som etter noen uker kunne bruke kneet bortimot smertefritt. I mitt tilfelle var det muligens mer enn bare menisk, legen kunne se antydninger til strekk i korsbånd i tillegg til skadet menisk.
Så om en evt. operasjon kun innebærer fjerning av skadet menisk trenger det ikke nødvendigvis å ta lang tid før kneet fungerer, men er du litt uheldig tar det 1 mnd eller kanskje 3. Trur det må maks uflaks til for at det tar 2 år.
Lykke til jaffal med evt. operasjon og rekonvalesens!
EDIT: når det gjelder bøy og tøy er jeg nok fremdeles ikke helt på høyde med de beste i utlandet, klarer f.eks. ikke å sitte ordentlig på huk som første rekke på et ballspill-lagbilde. Men dårlige knær er noe som mange i min fam har, så det skyldes vel dårlig avl!
Redigert av magic; 07/09/2007 06:21.
Hilsen Lars
|
|
|
07/09/2007 06:43
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Restitusjonstiden er veldig avhengig av type meniskoperasjon. De fleste operasjoner skjærer bort den skadde menisken, da kan restitusjonstiden være kort, helt ned i et par uker (men selvsagt også mye lengre, som allerede nevnt). Ved noen operasjoner syr de fast den delvis avrevne menisken. Resultatet på sikt blir normalt langt bedre, men restitusjonstiden er mye lengre, jeg tror minimum er flere måneder.
|
|
|
07/09/2007 06:46
|
magic
Besatt
|
Besatt
Jeg ble spurt om dette før min operasjon, om jeg evt. ville sy menisken dersom det lot seg gjøre. Ulempen ved dette var gips i 6-7 uker, og sannsynligvis lang opptrening. Men det var i de færreste tilfellene at det lot seg gjøre å sy sammen menisken, som regel fjerner de kun det som er skadet (som de også gjorde inni mitt kne).
Hilsen Lars
|
|
|
07/09/2007 06:56
|
Arne_And
More than words
|
More than words
det var i de færreste tilfellene at det lot seg gjøre å sy sammen menisken Det har du rett i. Forøvrig, hvis jeg fikk valget så ville jeg helt klart gått for sying av menisk. Prognosen på sikt er mye bedre mtp. kneslitasje, eks. giktproblemer når man blir eldre. Da er den ekstra rekonvalesenstiden en liten pris å betale etter min mening.
|
|
|
07/09/2007 07:04
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Takk for svar, gutter.
Det å fjerne menisken helt har de sluttet med. Som Arne sier så har de oppdaget at dette fører til enda flere problemer når man blir eldre. Kan man derimot fjerne litt av menisken så er dette visstnok greit. Sying har dere jo nevnt. Muligens den beste metoden menmye lengre rekonvalesens.
Det nye, derimot, som jeg fikk høre om i går er at de sprøyter inn et stoff som danner en slags kunstig brusk inne i kneet. Akkurat hvor nytt dette er vet jeg ikke, jeg vil nødig være forsøkskanin heller.
Uansett, jeg får starte med en MR så tar vi det derfra.
|
|
|
07/09/2007 07:22
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Det nye, derimot, som jeg fikk høre om i går er at de sprøyter inn et stoff som danner en slags kunstig brusk inne i kneet. Interessant! På tide at de finner på noe bedre enn bruskamputasjon. Hører gjerne mer om dette, særlig hvis du får anledning til å teste det ut. 
|
|
|
|
|