Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kalde tær

Kalde tær #433643 15/08/2007 17:52
K
kennywild Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
K
Fatter det ikke. Gikk til anskaffelse av sykkelsko for første gang nå i våres av type Shimano 225 MTB Sykkelsko. Etter en halv times sykling begynner stortærne å bli kalde og numne. Selv i masse varmegrader. Svetten siler, fingrene er gloheite men tærne kalde. Etter to timer har det forplantet seg til hele forfoten og det begynner å bli ubehagelig å sykle. Føler at skoen sitter bra. har 41 1/2 fot med 42 i sko. Kanskje skoene er for små men det er minimalt. Føler at skoen sitter perfekt. Når hælen sitter helt bak har jeg en 3-4 mm fram til tuppen. Har skiftet til sole såler (som er meget behagelige) uten at det hjalp på de kalde tærne. Brukte 1600 på skoene og vil luke ut andre muligheter før jeg kaster bort mere penger.
Tenkte jeg skulle sykle birken neste år og det er litt teit at jeg må avskrive det pga kalde tær.

tilleggsopplysninger:
Setet er såpass lavt at jeg ikke vil senke det mere.
Jeg står ofte og sykler.
Bruker vanlige treningsklær (dvs ikke pads)

Noen som har noen gode tips?

Re: Kalde tær [Re: kennywild] #433723 15/08/2007 20:17
E
eirmo Offline
Fersking
Fersking
E
Jeg hadde samme problemet som deg (med samme sko). Jeg fikk tips om at dette veldig ofte skyldes veldig dårlig såle. Hvis du tar ut sålen i skoen din ser du at den er veldig tynn. Jeg fikk anbefalt Sidas bike+ såle hos Torshov sport som jeg kjøpte, noe som gav merkbart forbedring av dette problemet.

Re: Kalde tær [Re: kennywild] #433739 15/08/2007 20:34
R
Rolf Offline
Veteran
Veteran
R
Sitat: kennywild

Er "cleatsene" (hva heter dette på norsk?) plassert riktig for deg? Normalposisjon er vel omtrent midt under tåballen tror jeg, men det kan variere fra person til person.

Vil også anbefale deg å ikke stå så mye, men heller sykle på lavere gir og med høyere tråkkfrekvens.

Når jeg startet med sykling hadde jeg tilsvarende problem som deg, men dette har blitt mye bedre. Likevel fryser jeg alltid når det er kaldt, særlig med vintersykling, selv med varme sko.

Rolf

Re: Kalde tær [Re: Rolf] #433766 15/08/2007 20:57
K
kennywild Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
K
tror cleatsenen er riktig plassert. har begynnt å sykle med høyere kadens (lavere gir) men har ikke hjulpet noe med tærne mine.

Re: Kalde tær [Re: kennywild] #433795 15/08/2007 22:05
Jokis Offline
Ivrig
Ivrig
..det der kan kun skyldes mangel på sirkulasjon et eller annet sted. Du klemmer sammen blodårer et eller flere steder i benet/foten..!

Re: Kalde tær [Re: Jokis] #433850 16/08/2007 06:57
Arne_And Offline
More than words
More than words
Noen idéer:
- Ut fra beskrivelsen høres det ut som du har lange nok sko, men likevel: prøv å stramme skoa slakkt og presse foten så langt frem som du får til (uten at tærne blir knøvlet). Får du plass til en pekefinger bak hælen? Hvis ja er skoene lange nok, hvis nei kan de være for korte.
- Hvor hardt strammer du skoene? Hvis stramt, prøv litt slakkere.
- Som Jokis sier, det er antakelig noe som hindrer blodsirkulasjon. Er det noe lengre opp som er stramt, eks. knebeskyttere?
- Du har aldri merket symptomer på Raynaud's?

Re: Kalde tær [Re: Arne_And] #433926 16/08/2007 08:16
MrFrank Offline
Ringrev
Ringrev
Hadde samme problemet med mine NW-sko. Kjøpte SIDI og så var problemet borte. Vi er skapt forskjellig, så det kan være at den skoen du har ikke passer din fot selv om den er lang nok. Det er også viktig, hører ofte om ditt problem på mine spinningtimer, at du beveger tærne når du sykler. Mange bøyer tærne ned i skoen/sålen slik at det blir lite blodgjennomstrømning. Slapp av i foten. Den skoen du har kjøpt skal være stiv nok. Legger du såle i blir den kanskje enda trangere.. Prøv deg frem før du legger dem ut for salg til halv pris ;o) Lykke til.

Harde tider varer ikke evig. Harde folk gjør. Mobilnr 41 66 77 99
Re: Kalde tær [Re: Rolf] #433942 16/08/2007 08:39
jan erik Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Rolf
Sitat: kennywild

Er "cleatsene" (hva heter dette på norsk?)

Kan vi ikke bare kalle de klittsa? :-)

Re: Kalde tær [Re: Arne_And] #434000 16/08/2007 10:43
K
kennywild Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
K
Hmm, fikk litt problemer å presse pekefingern bak hælen, men det gikk. Kan det være at skoene allikevel er for små.

Sitat: Arne_And
Noen idéer:
- Ut fra beskrivelsen høres det ut som du har lange nok sko, men likevel: prøv å stramme skoa slakkt og presse foten så langt frem som du får til (uten at tærne blir knøvlet). Får du plass til en pekefinger bak hælen? Hvis ja er skoene lange nok, hvis nei kan de være for korte.

Re: Kalde tær [Re: kennywild] #434056 16/08/2007 12:59
Arne_And Offline
More than words
More than words
Da kan de være for små, men det er ikke nødvendigsvis slik. Dersom du oppsøker en sjappe med ordentlig peiling bør de kunne gi deg svar på dette, f.eks. Løplabbet om du bor nær en slik. (Ta med skoene, sålene og sokkene du bruker.)

EDIT: kanskje du kan få lånt deg et par sko som er litt større, og/eller en annen skomodell i ca samme størrelse.

Redigert av Arne_And; 16/08/2007 13:00.

Re: Kalde tær [Re: kennywild] #434061 16/08/2007 13:06
Kakachka Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg har det samme problemet med et par NW sko og kommer ofte hjem fra tur med hvite tær. Etter mye prøving og grubling har jeg et par årsaker / løsninger som har funket for min del:

- Innleggssåler, jeg har et par fra Oslo Sportslager, husker ikke hva de heter (svært fargerike). Såla i skoene var for hard kombinert med at foten min er litt høy. Resultatet ble nummen underside av foten - og kalde tær.

- Løsne litt på cleatsene / smøre de. Skoene satt til å begynne med hardt fast i pedalen og tråkket ble derfor veldig anstrengt og det var vrient å justere litt på føttene for å få litt variasjon i belastningen.

- Tråkket....mye "tramping" ga mye press på tåballene og dovne tær. Sjekk om du tråkker for mye og trekker for lite - for min del hjalp det å justere og variere litt. Om knærne kommer litt langt ut blir jeg også mer doven og kald på yttersiden av foten.

Totalt har det hjulpet til at jeg fremdeles sykler med skoene, men jeg tror nok likevel hovedårsaken er at skoene og føttene ikke er en perfekt match.

Re: Kalde tær [Re: Kakachka] #434092 16/08/2007 14:21
K
kennywild Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
K
takker for mange svar. Skulle ønske jeg kunne prøvd annen størrelse eller annen type men nå er det ingen plass jeg kan låne slike sko. De kompisene mine som sykler har små føtter les:41, mens jeg har 42.
Mulige årsaker jeg tror det kan være er:

Kan være litt for småe sko = nye sko

står/tramper for mye = Trene rundtråkk/høyere kadens

Setet i feil høyde(litt usikker her da jeg mener setet er lavere enn annbef.) = justere setet (skulle kanskje vært litt lengre bak)

Blir litt øm i skrittet ved lengre sykling som kan indikere også dårligere blodsirkulasjon til føttene = kjøpe sykkelbukse/shorts m/pads

kroppen er ikke skapt for å sykle = Lære å spille sjakk

Jeg må nok prøve litt forkjellig og håper jeg finner løsningen slik at jeg kan begynne å nyte sykleturene.

Re: Kalde tær [Re: kennywild] #434277 16/08/2007 22:21
Snooze Offline
Ivrig
Ivrig
Sjakk er vanskelig! Hold deg til tramping.
Viktig med ordentlige ullsokker.(kan godt være tynne)
God såle er alfa og omega. Bruker selv en Specialized såle med BG(body geometry) prinsipp. Med vanlige såler blir jeg iskald på tærne.
Flytt til Death Valley, der det er varmt nok:::::

Glem yr og e-synsing:JUST DO IT
Re: Kalde tær [Re: Snooze] #434351 17/08/2007 06:52
xscream Offline
Entusiast
Entusiast
Hei
Har du prøvd å flytte cleatsene fremover på skoen for å redusere trykket under tåballen ?
Hvis du ikke har gjort det, så prøv, men vær klar over at dette kan ha bi-effekter gjennom annen belastning på leggmuskulatur.
Selv har jeg eliminert et problem noe liknende ditt ved å flytte frem. I den første tiden ble jeg mere sliten i leggene, og fikk litt krampetendenser, men dette har gått seg til samtidig som "nummenheten" har avtatt kraftig.

Re: Kalde tær [Re: jan erik] #437230 23/08/2007 19:15
R
Rockyeid Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
R
det heter vel pedalklosser..?

Re: Kalde tær [Re: Rockyeid] #451784 22/09/2007 16:53
Mylla Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Hadde samme problem, prøvde "alt".
Fant så en løsningen som virker for meg.

Når jeg merket tær og føtter begynnte å bli kalde og numne, ja da må jeg starte med samme øvelser som man gjør i kalde sko på vinteren. (Selv om det ikke har noe med kulde å gjøre for min del, tror rett og slett tær og deler av foten sovner..)

Krøll,tøy og bøy av tær og fot så godt du klarer i trange sykkelsko.

Jeg gjør det helst i nedoverbakker da de er ledige for slike bevegelser.

Du har kanskje funnet ut en annen løsning ;-)

"Don`t loose your temper, nobody wants it."
Re: Kalde tær [Re: Mylla] #451992 23/09/2007 10:09
K
kennywild Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
K
Har gjort en del krøll og bøy med tærne ja, det utsatte mine "kalde tær" noen minutter.
Men det er blitt en løsning på problemet. I tillegg til kalde tær fikk jeg også kronisk ondt under tåballregionen og fremover.
Det jeg har gjort er å kjøpt noen billige diadorrasko i str 43 (har fotstr. 42) + en dose Voltaren for å fjerne betennelsen.
Nå sykler jeg i timesvis i høstregnvær mens føtterne er glovarme og har det veldig behagelig. Det er blitt morsomt å sykle igjen (og nå er det snart vinter selvfølgelig).
Bekostningen av dette er jo at jeg bruker et nummer større en det føtterne er slik at skoene ikke er "limt" på slik shimanoene var (ulempen av for store sko husker jeg ikke i farten).
Kommer ikke til å sykle med sko som kjennes for trange ut selv om de sitter som støpt. Jeg vil ikke oppleve en slik sommer som denne flere ganger.

Redigert av kennywild; 23/09/2007 10:10.
Re: Kalde tær [Re: kennywild] #452537 24/09/2007 11:52
Telemarksjenta Offline
Fersking
Fersking
Jeg har samme problemet, bare at mine sko er litt for store. På lørdag dro jeg på meg skoovertrekk og det gjorde virkelig susen. 70 km, og tærne var like fine da jeg kom hjem :o)

Re: Kalde tær [Re: Telemarksjenta] #454179 26/09/2007 19:32
Snooze Offline
Ivrig
Ivrig
Det er viktig å holde vinden langt unna foten. Det er tross alt luft med ca 20-40 km/t som konstant suser forbi foten. Dette har en veldig kjølende effekt og et godt skotrekk hjelper veldig godt. I kjølig vær er det lurt med skotrekk selv i tørt vær, nettopp av denne grunn.

Glem yr og e-synsing:JUST DO IT
Re: Kalde tær [Re: Snooze] #454372 27/09/2007 08:16
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
I mangel av skotrekk, eller når neopren blir for voldsomt kan det funke fint med et par sokker utenpå skoene. Altså vanlige bomullsokker, gjerne i friske farger, eller hvitt. Holder litt på varmen samtidig som de holder skoene rene og hvite.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon

Moderator  support