Hva gjør man med strømper som gnager seg inn i ramma? De medfølgende "klistremerkene" har ganske begrenset levetid. Kan man legge på noen ekstra lag med lakk, reparere med epoxy e.l. ?
Har ikke noe problem med dette på min merida ramme. Kablene er utstyrt med noe gummi-aktig. Rammen er utstyrt med "klistermerker" - dvs beskyttelsesplast. Forstår ikke at disse skal ha kort levetid. Både de som beskytter mot kabler og de som sitter på undersiden for å beskytte mot steinsprut er tipp-topp etter ett år med sti og grus.
Det finnes gummirør du kan tre utenpå vaierstrømpene. Canyon leverer alle syklene sine med sånne. De bør være tilgjengelig løst eller sammen med en vaier-pakke også.
Jeg har faktisk sett en fin ghettoløsning av dette problemet, Man tager en strips og to 1cm lange biter av en plastslange av typen man finner i drikkesekker o.l. Slangebitene tres inn på stripsen, som igjen settes fast rundt styrerøret rett over nedre styrelagerskål med en slangebit på høyre, og en på venstre side av styrerøret. Vips, så har du fine strømpeføringer som hindrer strømpene i å gnisse mot lakken.
Min erfaring baserer seg på slike plassert ved styrerøret (dvs. der de er i bevegelse). På plasser slik som også vist ovenfor ved overganger overrør/seterør/setestag fant jeg ingen synlig slitasje på ramma.
I tillegg til å dette av eller snu seg med åpningen mot ramma, satt det seg også sand på den myke gummien og jeg antar at dette bidro aktivt til synlige gnissespor.
Takker for alle svar! Tror jeg starter med det enkleste først og klistrer på litt klar Duct-tape inntil videre. Muligens legges det på noen lag lakk under vinteropplaget.