Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Jobb- og tursykkel til asfalt/grus --> Cyclocross?

Jobb- og tursykkel til asfalt/grus --> Cyclocross? #432834 14/08/2007 13:15
N
nesten Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
N
Mens jeg venter på nytt hjulsett til terrengsykkelen har jeg funnet ut at redundansen på sykkelfronten ikke er god nok. Jeg trenger en sykkel jeg kan bruke til jobb, og den bør også være godt egnet til langturer/sykkelferie på asfalt og grus.

Siden jeg ikke er blant de minste, 198cm og 100kg, har jeg ikke funnet hybrider i riktig størrelse i et fornuftig prisleie.

Men cyclocross-sykler har fanget min interesse: Passe solid, passe rask og mulighet for heldekkende skjermer og bagasjebærer.

Så langt har jeg vurdert Kona Jake, Surly Crosscheck og Bianchi Axis. Sistnevnte er på tilbud fra jensonUSA. Med frakt og moms kommer alle på 7000-8000 kroner.

Er det andre sykler jeg bør vurdere, som finnes med minimum 61 cm ramme og koster mindre enn 8000?

Re: Jobb- og tursykkel til asfalt/grus --> Cyclocr [Re: nesten] #432843 14/08/2007 13:37
geiranders Offline
Besatt
Besatt
Beklager å sprenge budsjettet og dermed komme med et irrelevant bidrag, men tittelen her gjorde det uimotståelig å poste et bilde av Lemond Poprad - helårscrossracer med skivebremser og lekkerbisk i mine øyne:
http://www.trek.no/varekatalog/display.aspx?menuid=3020&prodid=91

Denne finnes også uten skiver i en rimeligere versjon, men jeg tviler på om den kommer ned på 8000-kroners-grensa, som også gjelder for min egen del. Dermed null Poprad med det aller første... (sukk)

Re: Jobb- og tursykkel til asfalt/grus --> Cyclocr [Re: geiranders] #432856 14/08/2007 13:52
gare Offline
More than words
More than words
Når man først er ute på galeien her, så kan man jo vise hva de kan få seg i USA fra Bianchi(og ja, den har vært presentert her før, men den tåler en runde til).
Det er kanskje litt få gir på den, og Popraden er lenger oppe på shortlisten min, men den er så tøff, så tøff

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Jobb- og tursykkel til asfalt/grus --> Cyclocr [Re: nesten] #432923 14/08/2007 16:19
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Vi har diskutert dette før, og til allroundbruk tror jeg en mere avslappet geometri enn sykelkross vil være lurt.

Engelskmennene har flere småfirmaer som lager allroundstålrammer som kan bygges som man vil og brukes til det meste som ikke er ren terrengkjøring.

Paal_n på forumet har bygget en Cotic Roadrat som ser ut til å fylle dine kriterier på en bra måte: klikke
Han har bygget den lekker, men den vil nok virke like fint med deore.

Surly Long Haul Trucker er en solid touringramme som bør kunne bli fin til ditt bruk.

Ellers finnes det en godbit hos Singular, dog på prototypestadiet enda:

Grunnen til at jeg peker denne veien er at crossykler er like spesialiserte konkurransemaskiner som racere er. Du er en ganske kraftig fyr og vil kanskje slite unødig mye på delene på en rimelig crossykkel om du faktisk bruker den grusturer ol.

Disse allronderene jeg peker på er mere solide og kan bygges med hjul som tåler en støyt og ellers rimelige deler. I tillegg er plass til litt breiere dekk og skjermer pluss masse monteringsfester til alt mulig av tilbehør.

Lykke til

LarsB

Re: Jobb- og tursykkel til asfalt/grus --> Cyclocr [Re: larsb] #433258 15/08/2007 08:18
N
nesten Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
N
Sitat: larsb
Vi har diskutert dette før, og til allroundbruk tror jeg en mere avslappet geometri enn sykelkross vil være lurt.

Engelskmennene har flere småfirmaer som lager allroundstålrammer som kan bygges som man vil og brukes til det meste som ikke er ren terrengkjøring.

Paal_n på forumet har bygget en Cotic Roadrat som ser ut til å fylle dine kriterier på en bra måte: klikke
Han har bygget den lekker, men den vil nok virke like fint med deore.

Surly Long Haul Trucker er en solid touringramme som bør kunne bli fin til ditt bruk.

Ellers finnes det en godbit hos Singular, dog på prototypestadiet enda:

Grunnen til at jeg peker denne veien er at crossykler er like spesialiserte konkurransemaskiner som racere er. Du er en ganske kraftig fyr og vil kanskje slite unødig mye på delene på en rimelig crossykkel om du faktisk bruker den grusturer ol.

Disse allronderene jeg peker på er mere solide og kan bygges med hjul som tåler en støyt og ellers rimelige deler. I tillegg er plass til litt breiere dekk og skjermer pluss masse monteringsfester til alt mulig av tilbehør.

Lykke til

LarsB

Dette høres akkurat ut som det jeg vil ha: Solid, men litt mer egnet til asfalt og mulighet for skjermer/bagasjebærer.

Det eneste skjæret i sjøen er rammestørrelsen. Største for Roadrat er 54 cm. Mulig det holder siden ramma er så lang. Hvor lang er det mulig/forsvarlig å ha setepinnen på en slik tro?

Takk for tipset!

Re: Jobb- og tursykkel til asfalt/grus --> Cyclocr [Re: nesten] #433270 15/08/2007 08:29
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Det kan lønne seg å sjekke i forkant at det er plass til tilstrekkelig brede dekk, dersom du for eksempel ønsker å bruke sykkelen også om vinteren med piggdekk. En god referanse her er i så fall vel Nokian´s Hakkapeliitta W240 for 28" som - mener jeg å huske - ligger vel rundt 1,6-1,7" i bredden ...

Martin

Re: Jobb- og tursykkel til asfalt/grus --> Cyclocr [Re: M@rtin] #433414 15/08/2007 11:03
A
atlekristensen Offline
Ivrig
Ivrig
A
Hvorfor stoppe ved 28"? 29" er Det Eneste Dekket!
(nei, sa jeg virkelig det? hjææælp!)
Hakkapelita er 40-42mm brede hvis jeg husker riktig. (Nokian Hakkapeliitta W240 40-622)
Nokian kommer snart med 29" piggdekk som jeg sikler på.

http://www.surlybikes.com/crosscheck.html
http://www.surlybikes.com/longhaul.html

Sammenlikn selv (til trådstarter)

En fleksibel tour/cx der en kan montere skjermer/bagasjebrett?
En som er solid (stål)?
En med store bremseskiver (185/205mm pga vekta), eller felgbremser? (HS66!)

Pga trådstarters sin vekt må han være ekstra nøye med å få gode felger/hjul. Heldigvis er det et bedre utvalg i kraftige felger for 700c felger pga 29" bølgen. Bruk pengene på en god hjulbygger og gode/relativt billige felg (sølvfargete felg er ikke så dyrt!) med ålreite nav (Shimano LX/XT (Deore må smøres først, og noen har antydd at baknavet er svakere enn XT, men jeg er ikke sikker) som holder mange mil, ikke ferdigbygde hjul fra en internettside/sportbutikk.
Dekk finnes det i rikelig utvalg av - 23mm til 60mm.
(det mest vanlige for tourere er vel 32-38mm?)

Kommer alt dette her under 8000?
Jeg tviler, spesielt hvis en vil ha gir!

Rohloff hadde vært sexy, men nå sporer jeg visst av...*host*host*

Re: Jobb- og tursykkel til asfalt/grus --> Cyclocr [Re: nesten] #433545 15/08/2007 14:08
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Quote:
Dette høres akkurat ut som det jeg vil ha: Solid, men litt mer egnet til asfalt og mulighet for skjermer/bagasjebærer.

Det eneste skjæret i sjøen er rammestørrelsen. Største for Roadrat er 54 cm. Mulig det holder siden ramma er så lang. Hvor lang er det mulig/forsvarlig å ha setepinnen på en slik tro?

Takk for tipset!

54 cm ramma er jo 61 cm lang og anbefales med 130 mm stem så det bør jo være muligheter med en 40 cm setepinne med setback, men dette er jeg sikker på at Cy Turner gjerne svarer på i løpet av et par timer, det er min erfaring at mini-brands er svært kjempehjelpsomme ICON_SMILE

LarsB

Redigert av larsb; 15/08/2007 14:09. Rediger grunn: ed ble til med gitt
Re: Jobb- og tursykkel til asfalt/grus --> Cyclocr [Re: larsb] #434040 16/08/2007 12:27
N
nesten Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
N
Sitat: larsb

54 cm ramma er jo 61 cm lang og anbefales med 130 mm stem så det bør jo være muligheter med en 40 cm setepinne med setback, men dette er jeg sikker på at Cy Turner gjerne svarer på i løpet av et par timer, det er min erfaring at mini-brands er svært kjempehjelpsomme ICON_SMILE

LarsB

Fikk svar fra Cy: Den blir sannsynligvis for liten, og han svarte ikke på spørsmålet mitt om custom frame (like greit, hadde sannsynligvis blitt alt for dyrt).

Står nå igjen med Surly Long Haul Tucker, men hvor får man tak i den? Aller helst som ferdigbygd sykkel. Jeg har aldri bygd sykkel, men har lyst. Eneste problemet er at da må jeg gjøre meg ferdig med oppussing først, noe som kan ta et par mnd...

Eventuelt så har Cannondale en hybrid som heter Adventure 3. Denne har jeg kikket på, og den virker solid men litt dårlig utstyrt til prisen (7000,-). Ramma har livstidsgaranti uten vektbegrensning og den kunne skaffes i 61 cm.

Re: Jobb- og tursykkel til asfalt/grus --> Cyclocr [Re: nesten] #434042 16/08/2007 12:34
Pete Offline
Popcornansvarlig
Popcornansvarlig
Cotic lager rammene sine i batcher i TW, så custom tror jeg blir litt upraktisk uansett..

Long Haul Trucker-ramme får du fra Karlstad for 3436.- og attpåtil i den fantastiske fargen "Hüsker Blüe" (kun morsomt for de med alt for stor punk/HC-platesamling)

Recovery-mode
Re: Jobb- og tursykkel til asfalt/grus --> Cyclocr [Re: nesten] #434052 16/08/2007 12:52
magic Offline
Besatt
Besatt
Hei.

Jeg spammer denne fine tråden din med tilbud om å kjøpe en velfungerende men lite Bling hybrid som jeg har hatt i 2 år. Det er en Hard rocx C4SL størrelse 21,5 tommer, 12 cm stem og den er egentlig litt stor for meg (jeg er 187 cm). Den blir for tiden kun brukt som jobb-sykkel. Jeg skal uansett kjøpe racer, og trenger da egentlig ikke denne sykkelen lenger.

Her er Dagbladet (geiranders?) sin test av sykkelen, klikke, og syklistenes landsforening, klikke.

Så hvis du vil ha en billig, men pent brukt sykkel selger jeg den for omkring 3000, ta kontakt på PM om det skulle være interessant, jeg kan skaffe bilder av den i ettermiddag!

Hilsen Lars

"It's like deja-vu, all over again"

Moderator  support