Dessverre er det som med alt annet slik at man får det man betaler for. Ikke minst gjelder det antenne. Her er en sporlogg fra Fredrik_L sin mobiltelefon med GPS:
Og her en sporlog fra min Garmin Edge:
Re: Enkel og billig GPS ?
[Re: acn]
#43258214/08/200707:34
Jeg har litt av det samme dilemmaet. De billigste håndholdte gpsene har som regel ikke mulighet til tilkobling til pc.
Som du sier er gpser uten skjerm beregnet på bruk sammen med pc/pda/mobiltelefon.
Den billigste løsningen jeg har sett er GlobalSat GH-601 som koster 795 på komplett.no (Men jeg har ikke klart å finne noen som har noen erfaring med hvordan den er i bruk)
Dette er min signatur. Det finnes mange som ligner, men denne er min. Min signatur er min beste venn. Den er mitt liv. Jeg må mestre den som jeg mestrer mitt liv. Uten meg, er signaturen meningsløs...
[Re: Dan]
#43261714/08/200708:18
Hvilket program bruker du for å logge turene dine, Dan? Har selv en Nokia 6110 Navigator der jeg logger turene mine med Nokia Sports Tracker. Problemet der er at jeg kun vet om muligheten for å putte den på Google Earth (og til dels Google Maps). Her får jeg ikke alltid mye ut av hvor jeg har vært, for satelittfotoene fra Google Earth er ikke best i mitt lokalområde.
Min erfaring er at jo høyere hastighet, jo mer nøyaktig blir sporingen.
Jeg hadde håpet å kunne legge loggene mine over stikart og sånn for å se HVOR jeg har syklet. Funker ikke akkurat på samme måten å legge det over google earth med en håpløs oppløsning og null stier på selve kartet!
Om du har en avansert telefon finnes det tilleggsprogrammer som kan installeres og brukes sammen med blåtann-GPS. Jeg skal teste denne på Skei og kan gi en tilbakemelding på den. (Det er smartmap og activetrace for smartphone som er aktuelle for meg, pocket-pc versjonene skal være enda mer brukervennlig, men kanskje mindre egnet for sykkeltur...)
Det så skikkelig interessant ut, og sørger for at jeg slutter helt å ønske meg Garmin Edge!
Selv venter jeg på en blåtann GPS som jeg ga 700 spenn for, og - as we speek- sjekker ut et program som heter SmartcomGPS som funker med et genialt kart- og navigeringsprogram for PC som heter OziExplorer. Hadde det ikke vært for at det ikke oppgir verken UMT eller MGRS, bare lengde- og breddegrader kunne, det vært genialt. Nå må de som leverer navigasjonsløsninger snart lære seg at MGRS er tingen!
Redigert av GogBozen; 14/08/200721:10. Rediger grunn: MGRS!!!
No added style
#43323115/08/200707:52
Dessverre er det som med alt annet slik at man får det man betaler for. Ikke minst gjelder det antenne. Her er en sporlogg fra Fredrik_L sin mobiltelefon med GPS
Med dekk med mye volum og gode skovleknaster er den ruten kanskje mulig...
Er det en ide å kjøpe en brukt gps som er noen år gammel?
Legger nok greia litt på is, får se om jeg snubler over en løsning.
Hilsen Njål
#43964429/08/200707:31
Så en billig en med 100 track points. Jeg antar det er disse prikkene som det trekkes strek mellom? 100 høres litt vel lite ut, hvor mange burde det være sånn ca...?
Hilsen Njål
[Re: acn]
#43964729/08/200707:33
100 høres litt vel lite ut, hvor mange burde det være sånn ca...?
Min 60C, med gammel antenne og dermed litt færre trackpoints per km enn en med nyere antenne, setter ut ca 30-40 trackpoints per km ved sykling. Edgen med litt bedre antenne setter ut fler enn det.
På bildet under er samme tur med svart logg fra 60C og gul logg fra Edge. Her ser man tydelig dels det at Edge setter ut tettere punkter (alt går å konfigurere selvsagt) men også forskjellen i antenne. Når det blir dårlig mottak så sliter 60C, men når den får tilbake full nøyaktighet så finner den sin plass i universet igjen, nesten like bra som Edge.
På bildet under er samme tur med svart logg fra 60C og gul logg fra Edge.
Takk Dan! Tydelig at det er forskjeller, jaja, av posten min over ser det ut som jeg havnet i den vanlige budsjettfella, kjøpe billig først og dyrt ved neste korsvei...
Hilsen Njål
#43983329/08/200712:26
Så hiver jeg meg på dansen, mulig du har svart meg på dette før Dan. Når du kommer hjem fra tur og legger inn dataene fra turen får du så opp et bilde som forteller/viser graf for hastighet,høydekurver, puls. Det sies at dette programmet Garmin har ikke er brukbart i forhold til Polar sitt.
Når du kommer hjem fra tur og legger inn dataene fra turen får du så opp et bilde som forteller/viser graf for hastighet,høydekurver, puls. Det sies at dette programmet Garmin har ikke er brukbart i forhold til Polar sitt.
Det er ikke så helgæernt, men det har noen teite bugger. Her er noen stooore skjermbilder som du kan se på, hentet fra en dag i Italia.
Redigert av Dan; 29/08/200714:02. Rediger grunn: Går tydeligvis bra med store bilder i forumet nå...
#43997329/08/200716:33
Og i dag, liksom bare for å straffe meg for at jeg sier at Edge med sitt Training Center er alright så tok programmet sitt favorittriks. "Det er forskjell i brukerprofilen på enheten og datamaskinen" eller noe slikt, "hvilken vil du beholde?" Tidligere ganger har jeg valgt enhetens profil, med resultatet at alle gamle økters profiler var vekk. Bare de som fortsatt lå på enheten ble igjen. Så nå skulle jeg ikke gjøre det misstaket igjen, men valgte heller datamaskinens profil. Samme resultat! Alle profiler bortsett fra den siste uken er bortevekk. Rabbagast, glem Garmin. Du vil sprenge topplokket før det har gått en drøy uke. :-)
Heldigvis har jeg vært flink og tatt backup, ved å eksportere historikken hver eneste dag. Backupfilen har blitt litt større for hver dag og måler nå 63 MB. Så da er det jo bare å importere den. Skulle man tro. Skjer ikke noe. Jeg får timeglass i noen minutter og så kommer markøren tilbake uten at noe har forandret seg.
For et jævla søppelprogram. Nå vil sikkert noen si at jeg burde prøve MotionBased. Javel? Så jeg skal betale en månedsavgift til Garmin (indirekt) for å få lov å se mine egne data? Garmin er sannsynligvis null opptatt av å fikse buggene i TrainingCenter og håper vel på at folk bare skal gi opp og betale utpressingsavgiften. Sint nå!
#43999929/08/200717:23
Nå fant jeg heldigvis ut av det. Slik funker det: GPS-enheten beholder profildata (høydeprofil, fartprofil, pulsprofil etc) så lenge den mener den har plass til det. En uke ser det ut til. Alle totaler, gjennomsnitt og maksverdier blir derimot lagret mye lengre, siden det ikke tar noen særlig plass. Slike verdier har jeg helt fra dag én for snart et år siden.
Det som skjer når programmet begynner å rable om at det er forskjeller i brukerprofilen er, uansett hva man velger ser det ut til, at alt som er innlest i TrainingCenter blir slettet og alle data fra GPS-enheten blir lastet ned isteden. Resultatet av det er selvsagt at man plutselig bare har totaler for alt annet enn den siste uken.
Da må man altså lese inn sin backup og det var det jeg prøvde mens jeg skrev innlegget over. Problemet er bare at importen nekter å skrive over eksisterende data. Forsåvidt en god egenskap, men det blir tullete når man har lyst å skrive over enkle data med komplette data.
Men jeg tok sjansen på å slette alt fra TrainingCenter og så lese inn backupen, og da kom alt inn som jeg hadde siden før. Puh.
Når man nå vet hvordan dette funker så kanskje man til og med kan tørre å importere alle profiler fra ferien, som ligger på laptopen. (Når jeg kom hjem fra ferien fikk jeg jo selvsagt bare importert profiler for den siste ferieuken, fra GPSen, men de ligger fortsatt i TrainingCenter på laptopen.)
#44008329/08/200719:32
Nja, siden du nå er en kløpper på dette føler jeg meg rimelig trygg. Men du har et poeng, jeg er ikke laget for intrikateluriumløsninger som ikke vil det jeg vil.
Jeg bruker http://www.zonefivesoftware.com/SportTracks/ istedenfor Garmin sitt verktøy. Du får ikke inn topo-kartene dine, bare google earth og maps (+ litt mer om du bor i USA), men ellers er det i min mening overlegent. Litt kukåt grensesnitt (jeg finner stadig nye funksjoner gjemt her og der), men ellers veldig bra.
Kan ikke se noen USB-port. Hvordan kobler du den til PCen, er det blåtann?
En ting som ser litt rart ut er at både det svarte og det røde minuttet kun har 30 sekunder. Blir det ikke mye stress å trene når minuttene går så fort? Eller kanskje det er en fordel, et fireminutters intervalldrag er jo over på to.
Nei, det der blir nok for komplisert for meg, jeg holder meg til Polar'n min, jeg.
Ble forresten så inspirert av trådstarters innkjøp at jeg har bestilt meg en sånn jeg. Håper å få den i løpet av uken, slik at jeg kan ha den i sekken på stituren min på søndag.
Øivind
Redigert av oivindg; 30/08/200705:58.
21:53 Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Jeg blir kvalm, Lars, når jeg ser at Omega har valgt en løsning som Tissot har hatt i generasjoner. Den runde skiva med tall rundt, den bevegelige armen som beveger seg i en gitt relasjon til solen. Hah, særlig nyskapende , da.