Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ny sykkel -Heldemper?

Ny sykkel -Heldemper? #431934 13/08/2007 01:57
Ekis Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Hei! nytt medlem her, ville bare si att dette er ett glimrende forum med hensyn til info ang. sykler/sykling!

Så til saken: etter en økende interesse for nemlig sykling, og da gjerne av type sti/røft terreng så har jeg begynt å gå med tanker om å kansje investere i nytt, og lurer derfor på heldempet...
Men samtidig så er jeg spent på hvordan en slik sykkel blir å sykle på grus, periodevis asfalt(kun korte strekninger) osv.?
Man må jo komme seg frem til skogen og stiene og ja dere vet...

Skulle gjerne hatt litt tilbakemelding på minus-sider og pluss-sider med en heldemper, type sykler jeg har sett på er Specialized Enduro SL Comp FSR-har lest både gode og dårlige ting om denne,mest pga. den nye gaffelen, Trek Fuel-typer og Scott spark 20/30,(ser for meg att disse kan være på den dyre siden men..)
Dette er vel mest for å gi en pekepin, er ikke låst fast på noen av disse.
Utstyrmessig så ville jo ett XT-nivå være mer enn greit nok, er ikke så ille viktig bare vekten på sykkelen holder seg på ett ok-nivå og ting tåler litt juling.

Regner jo også med att disse ligger i en høyere vekt-klasse enn sykler med "vanlig"-ramme, ettersom de fleste produsentene er sparsomme med vekt-tall så har jeg kun funnet ut att disse ligger i 12-14Kilo-klassen, hvilket for meg er helt ok..

Kan jo se fordelen med en fulldemper der vi vanligvis sykler nå, i og med att Everest-Climberen jeg har nå, kommer litt til kort og får litt juling;)

Men ett annet dilemma er jo att i den prisklassen så er det sabla mye gromt som ikke er heldempet også!

Kom gjerne med råd om sykkel/erfaringer, ettersom jeg er på scratch og har fryktelig lyst på en oppgradering:)

Prøvde å søke først..

Redigert av Ekis; 13/08/2007 02:27.
Re: Ny sykkel -Heldemper? [Re: Ekis] #431940 13/08/2007 04:39
NilsRegin Offline
Ringrev
Ringrev
Du trenger ikke lure mer, kjøp deg en fulldemper, du!

Jeg prøvde min første fulldemper i mai, og har vært frelst siden. Mitt kjøp har tilogmed ført til at 3 andre bekjente har kjøpt samme type sykkel :-)

Den kan virke bittelitt "slaskete" på veien, særlig i bakramma, men dette lille minuset blir veid opp veldig mange ganger av fordelene i terrenget. Jeg er faktisk mest imponert over klatre-egenskapene, du kommer opp mye brattere og mer krevende bakker med enn fulldemper enn med en hardtail.

Jeg ville ikke vært i tvil, var jeg deg. Løp og kjøp!

Re Sykkelklubb
Re: Ny sykkel -Heldemper? [Re: NilsRegin] #432098 13/08/2007 11:10
B
BjørnB Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Løp og kjøp

Har nettopp hentet min nye Giant Anthem 2006 (en overligger)
Den har vært min drøm det siste året, må si den treffer alle mine ønsker i forhold til bruk på sti og grusveier.
Prøvde den i drammen på giant testsenter og ble helt frelst

min har en del ekstra snaks med X0 og FSA men var mest interessert i ei ramme som passa godt
har tidligere kjørt Cannondale men må si deb nye Anthem serien passer meg bra både til ritt og sti sykling

Lykke til med leitinga, det er jo nesten det morsomste

Re: Ny sykkel -Heldemper? [Re: Ekis] #432472 13/08/2007 22:08
Ekis Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Nei detta er ikke mye å lure på nei, med sånne tilbakemeldinger så oser det heldemper lang vei;)
Mye snacks dere har å vise frem her og, setter pris på svarene!
Mange takk:)
Leste akkorat om en Jamis Dakar her og fra Antonsport, og prisen kan man iallefall ikke klage på...
Foreløpig så er det Specialized sine to som stiller sterkt, Comp og Expert -klarer bare ikke å se bort fra det designet på de syklene.

Re: Ny sykkel -Heldemper? [Re: Ekis] #432557 14/08/2007 07:07
L
Lostbuthappy Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Jeg har bestilt meg en Canyon Nerve XC. Du bør sjekke ut www.canyon.com.

Jeg lurte på om jeg skulle kjøpe meg Nerve RC (racing) eller XC (cross country). RC er lettere og stivere, men har noe mindre vandring. Jeg gikk til slutt for XC. Gleeeeeder meg til å ta den i bruk.

Den ligger hos posten og jeg har gitt fullmakt til posten til å fortolle den. anonymous13, vet du ca hvor lang tid det tar fra jeg har sendt inn tollgodkjenningspapirer til sykkelen står på døra?

Re: Ny sykkel -Heldemper? [Re: Lostbuthappy] #432564 14/08/2007 07:11
trondemann Offline
Avhengig
Avhengig
Ringer du til Posten EMS kan du mest sannsynlig løpe og hente den en dag eller to etter at du har sendt lappen. De kan uansett gi deg status på forsendelsen.

-Trondemann

"The whole world is perfect for mountainbiking"

--------------------------------------------------
Re: Ny sykkel -Heldemper? [Re: trondemann] #432672 14/08/2007 09:01
perbl Online
More than words
More than words
Min tok vel ganske nøyaktig et døgn for å bli fortollet etter at jeg sendte mail med fullmakt for fortolling.

Per B.
Re: Ny sykkel -Heldemper? [Re: perbl] #432678 14/08/2007 09:03
L
Lostbuthappy Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Posten EMS? Hva er det?

Re: Ny sykkel -Heldemper? [Re: Lostbuthappy] #432921 14/08/2007 16:16
Maki Offline
Medlem
Medlem
Litt off topic men post/EMS har et standard nummersystem som består av 2 bokstaver + 9 tall + 2 bokstaver. De to siste tallene angir hvilket land sendingen kommer fra. Ikke alle sendinger bruker denne standarden.

Denne tjenesten gjør det mulig å spore post/EMS med forskjellige land fra et sted. Land velges automatisk ut fra det inntastede nummeret.

Mr.MOTO, Master of the obvious...
Re: Ny sykkel -Heldemper? [Re: Maki] #432933 14/08/2007 16:48
trondemann Offline
Avhengig
Avhengig
Posten EMS: De som håndterer posten-pakker fra utlandet. ELler noe sånt.

-Trondemann

"The whole world is perfect for mountainbiking"

--------------------------------------------------

Moderator  support