|
Slark i styrelager?
|
Slark i styrelager?
12/08/2007 14:11
|
oyoz
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Testet ny sykkel i dag (kort tur etter gårsdagens utskeielser) og fant til min store skuffelse ut at det er slark i styrelageret. Får levere den tilbake og få det rettet opp, først vil jeg dobbeltsjekke at det faktisk er slark (er litt fersk i dette gamet).
Når jeg låser demperen, låser forhulet og beveger sykkelen frem og tilbake hører jeg at det er slark, og om jeg holder hånden rundt toppen av styrelageret så kjenner jeg at det er bevegelse mellom rammen og styret.
Er det vanlig med litt slark eller skal det være helt perfekt? Synes ikke det bør være noe på en såpass dyr sykkel (Dark Cape). Er det noe jeg kan fikse selv?
Redigert av oyoz; 12/08/2007 14:12.
|
|
|
Re: Slark i styrelager?
[Re: oyoz]
12/08/2007 14:18
|
nicolai
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
|
Dette er ikke noe problem å fikse. Ofte setter nye styrelagre seg litt når sykkelen er ny. Løsne de to skruene som holder styrestemnen rundt gaffelrøret, og stram styrelageret med bolten på toppen, til det ikke er slark. Dvs, ikke veldig stramt, slik som andre bolter. Stram så boltene som fester stemmet.
/Are Nicolai
|
|
|
[Re: nicolai]
12/08/2007 14:54
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
how-to om styrelager-stramming står i siste nummer av Terrengsykkel også, en god investering hos Narvesen, med andre ord  Dette er noe enhver syklist bør lære seg, først som sist.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
12/08/2007 14:57
|
oyoz
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hehe. Tidenes begynnerspørsmål. Det fikset problemet  Takker.
|
|
|
12/08/2007 15:34
|
Kenneth R
Kjedelig å være avhengig, ass
|
Kjedelig å være avhengig, ass
Dette er ikke noe problem å fikse. Ofte setter nye styrelagre seg litt når sykkelen er ny. Løsne de to skruene som holder styrestemnen rundt gaffelrøret, og stram styrelageret med bolten på toppen, til det ikke er slark. Dvs, ikke veldig stramt, slik som andre bolter. Stram så boltene som fester stemmet. Enten ha ru talent i å mose styrelagere, eller så vil nok sykkelen din fort dette fra hverandre. Mulig jeg missforstod, men man skal jo ikke skru noe særlig til. Jeg skrur til det stopper og bitte litt til. Derifra igjenn finjusterer jeg.
|
|
|
[Re: Kenneth R]
12/08/2007 20:31
|
nicolai
|
Ikke like stramt som andre bolter.
Nei, jeg har ikke for vane og mose noe som helst!
Kanskje ikke verdens beste forklaring, men altså: Ikke stram styrelagerbolten like hardt som andre bolter, type styre, styrestem etc som er i "nærheten".
/Are Nicolai
|
|
|
07/04/2015 19:29
|
Mixtin
Entusiast
|
Entusiast
Og hvis man har problemer med slark som bygger seg opp fordi "expanderen" beveger seg oppover? hva er løsningen da? Stramme expanderen mer, kan den strammes for mye? karbonmonteringsfett?
|
|
|
[Re: Mixtin]
08/04/2015 06:57
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Og hvis man har problemer med slark som bygger seg opp fordi "expanderen" beveger seg oppover? hva er løsningen da? Stramme expanderen mer, kan den strammes for mye? karbonmonteringsfett? Det er først og fremst et strammet stem som holder alt på plass. Ekspanderen og toppen hjelper å presse ting sammen under montering, og som ekstra "sikring" ellers. Litt avhengig av løsning fester man ekspanderen først med halvløst stem, så strammer man til toppen slik at stemmet og resten presses ned/sammen, og man får optimal bevegelse (spesielt for åpne kulelagre). Stemmet strammes så med riktig moment. Bruk IKKE fett på ekspander, la den være så tørr som mulig.
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
[Re: rockphotog]
08/04/2015 10:50
|
Mixtin
Entusiast
|
Entusiast
Med karbonfett så mener jeg vel egentlig friksjonspasta. Men dette kan vel også brukes mellom stemmet og gaffelen? Expanderen glir opp under bruk ikke når jeg monterer så det er vibrasjoner som gjør at den lirker seg oppover i gaffelen og stemmet følger etter og det utvikler seg slark. Jeg er ute etter alle knepene for å få den til å sitte bedre. Expanderen jeg bruker er av typen man fester med en skrue i toppen og setter på stemmet (rekkefølge ikke viktig) for deretter å sette på "head cap?" og festeskrue som tvinger stemmet i press mot spacere/lager. Så det er selve expanderen som løsner, ikke skrua som holder stemmet nede (selv om stemmet sikkert kan festes bedre med de to skruene som sitter i det, men er det jo også snakk om en grense for hvor mye man skal/bør stramme)
|
|
|
[Re: oyoz]
08/04/2015 12:51
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Hvis toppdekselet/ekspanderen faktisk er det som holder fremspringet på plass, er det noe galt.  Når fremspringet først er festet til kronerøret, skal du i teorien egentlig kunne fjerne ekspanderen uten at det gjør noe for funksjonen til styrelageret. Den er bare for forspenning. Jeg tipper at problemet ditt er at fremspringet jobber seg oppober og skyver med seg ekspanderen. Finn ut hvorfor fremspringet ikke sitter skikkelig fast! (!!!)
|
|
|
|
|