Kroppen har av en eller annen ukjent grunn vært i kjellern hele uka, så jeg bestemte meg for å la den bestemme, og stå over Drammensrittet. Angret selvsagt mange ganger de siste dagene, men da jeg våknet i morges og så syndfloden som lå som et lokk over byen så ble jeg litt lettere til sinns. Jeg gikk iallefall ikke glipp av drømmeforhold i hjemtraktene.
Jeg tok likevel en tur ut for å se på, med kone og barn og kamera og paraplyer. Først en titt på starten nede i sentrum, og så stakk vi som gode og erfarne Drammensere opp til den lumske svingen på Austadjordet, mot slutten av førsterunden. Veldig fin sti, men etter noen hundre mm regn og noen hundre syklister blir den en smule sleip, noe de sent ankomne skulle få merke.
En snau time etter start kom Tog Etto Høydahl dundrende forbi, looking sharp. Så var det et langt parti med sprekinger som kom i små flokker, med forskjellig grad av teknikk og fart i den etterhvert gufne løypa. Vi hørte alt fra "Hakke bremser, hakke gir, hakke bremser!" til "Dette er faan det verste jeg har vært med på" og "Ramma knakk!". Det var forøvrig en Giant karbonramme som knakk i kjedestaget. Noen hadde faktisk overskudd til å smile til fotografen fra Hicksnett som stod på samme sted, og en kar var så fokusert på kameraet at han bomma på svingen og smalt rett inn i fotografen. Bomma dessverre på den vannfylte grøfta ved siden av. Enkelte var i overkant gira og ufordragelige, og skreik "hold høyre" til folk som hadde tryna og prøvde å karre seg opp igjen. Hallo folkens, det er lov å bruke huet!
Senere kom massene, og da var tonen langt mer jovial. Alle som var nedi fikk høre "gikk det bra?" fra diverse passerende, og det var mye smil og glede og generell mayhem i søla. En time etter at teten passerte så rant det fortsatt på med folk, og dette var kun 2 mil ut i rittet. Kudos til alle som fullførte under ekstremt ekle forhold!
Neste år SKAL jeg være med.
Noen bilder ble det også, til tross for røtne lysforhold og ekstrem fuktighet.
Starten går på bybrua:
Strømsåsen på sitt beste. Og verste. Dette er før en eneste syklist har passert:
En politijobb jeg faktisk kunne tenke meg:
Team Etto Høydahl:
Noen kjendisbilder. Numero Uno Senor Lien himself:
Vår ærede redaktør:
Fredrik Stormo aus Drammen:
Røkla:
Nedre del av svingen ble veldig grisete. Noen tok den med fart og stil:
Andre tok det mer med ro:
Til tider var det flere sykler enn syklister tilstede:
"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..." - Dr A.J. Snow
Re: Drammensrittet fra sidelinjen. Bilder!
[Re: bik3man]
#43155911/08/200722:11
"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..." - Dr A.J. Snow
#43163812/08/200709:42
Neida ingen skade. Mistet nok litt konsentrasjon med fotografen som sto litt over.Jeg var ute av balanse lenge så det måtte bare komme. Dette var mitt aller første ritt. Men det blir nok ikke det siste. Det frister faktisk til gjentagelse.
[Re: bup7a]
#43169512/08/200713:11
Neida ingen skade. Mistet nok litt konsentrasjon med fotografen som sto litt over.Jeg var ute av balanse lenge så det måtte bare komme. Dette var mitt aller første ritt. Men det blir nok ikke det siste. Det frister faktisk til gjentagelse.
Grattis med vel gjennomført førstegangs-ritt :-) Det er beundringsverdig at det frister til gjenntagelse etter å ha sett gårsdagens gjørmebad, men det er jo utrolig gøy da :-)
Ja morsomt! Bortsett fra problemene jeg fikk med bremsene. Selve slitebelegget på klossene falt av, både foran og bak! Bremsesylider rett mot skiva lager bare bråk og gir ingen bremseeffekt. Er dette et generelt problem med shimano xt skivebremser? Har snakket med flere som sleit med dette. Rykter sier at noen uorginale bremseklosser skal være bedre? Syklet pent og rolig i mål etter 2. runde på 2:44
[Re: Arildsen]
#43172112/08/200714:31
Jepp jeg kommer. Brukte Drammens ritte som en test. Jeg åpnet forsiktig, og fortsatte forsiktig. brukte 4.15. Så jeg må nok tråkke til vesenlig hardere i birken.
#43173612/08/200715:06
[quote=Arildsen]Ja morsomt! Bortsett fra problemene jeg fikk med bremsene. Selve slitebelegget på klossene falt av, både foran og bak! Bremsesylider rett mot skiva lager bare bråk og gir ingen bremseeffekt. Er dette et generelt problem med shimano xt skivebremser? Har snakket med flere som sleit med dette. Rykter sier at noen uorginale bremseklosser skal være bedre?
Kjøp de med hardt belegg(metall)så er det ikke noe problem
fart før ferdighet
[Re: bup7a]
#43173812/08/200715:10
Knall bra ritt, selv om jeg gikk på en knekk opp første kneika på 3runde. Byttet bremseklosser for et par uker siden, og da jeg gikk over sykkelen i dag viste det seg at det bare nar jern mot jern. Kranklageret er også rimelig gååent, så dette rittet har tæret hardt både på utstyr og rytter. Dette er det dessidert hardeste rittet jeg har syklet.
#43174412/08/200715:31
Hicksfotografen fikk med seg seansen bakfra: http://www.hicksnett.no/sykkel/2007/Drammen/DR07_466.shtml 3 bilder fremover. Det var en merkbar kant i løypa akkurat i den svingen, forhjulet bare forsvant ut til venstre. Skadet meg ikke her, men forstuet venstre tommel 2 min tidligere. Nå klarer jeg ikke å gire med venstre hånd, ikke bremse skikkelig heller. Ga meg etter 1 runde. Pokker, nå går vel Birken til helvete og. Det er vel bik3man vi ser med paraply til høyre på Hicksbildene.
Trond
[Re: chroie]
#43174712/08/200715:40
Jepp jeg kommer. Brukte Drammens ritte som en test. Jeg åpnet forsiktig, og fortsatte forsiktig. brukte 4.15. Så jeg må nok tråkke til vesenlig hardere i birken.
Det er bra :-) Blir nok ikke så vått på Birken håper jeg. Når starter du forresten? Jeg er debutant og starter ganske seint, 11.50.
1) Dekk. Mine favorittdekk Crow hadde nok funka dårlig i de sleipe terrengpartiene i går, men jeg digger hvor komfortable de er og hvor lett de akser og ruller på grus og asfalt. Hva skulle jeg kjørt med istedet?
2) Blikk. Jeg så mange gjørmete fjes som blunket regn og søle ut av øynene. Jeg sykler med kontaktlinser og måtte derfor også brukt sykkelbriller. Hadde det funka i det hele tatt?
3) Teknikk. Første runde ble lagt om for å få økt spredning før terrengpartiene. Likevel så jeg mange kjente som jeg vil karakterisere som raske på sykkel, som kom veldig seint ned fra Strømsåsen. Var det kø og kaos oppi der?
KO
#43180212/08/200718:24
1) Selv kjørte jeg på Python og synes det funka bra. Hørte at Nobby Nic var bra i går, og Kenda Karma. 2) NEI. Måtte selv legge bort brillene etter drøye mila. Resten gikk uten briller. Sitter fortsatt å peller grus. 3) Nja. Lå på rundt 20-30 plass inn i 1.parti. Noe kø ble det, men overaskende bra. Vet ikke åssen det var bakover i feltet.
[Re: panorama]
#43180412/08/200718:26
1) Nobby Nic på et langt ritt med så mye asfalt og grus? Det hadde jeg aldri giddet, uansett hvor grisete terrengpartiene var. Det må da finnes bedre alternativer.
2) Ok, jeg får finne fram laseren da......
KO
[Re: tommygutt]
#43181312/08/200718:47
Det er bra :-) Blir nok ikke så vått på Birken håper jeg. Når starter du forresten? Jeg er debutant og starter ganske seint, 11.50.
Da starter vi i samme pulje. Jeg tror nok ikke resultat i DR.Hjelper på start tidspunktet.
#43183012/08/200719:16
1) Dekk. Mine favorittdekk Crow hadde nok funka dårlig i de sleipe terrengpartiene i går, men jeg digger hvor komfortable de er og hvor lett de akser og ruller på grus og asfalt. Hva skulle jeg kjørt med istedet?
Xcr Dry 2 ifølge Team Høydahl. På den annen side, så var det kanskje litt annen søle når de passerte, enn når jeg passerte. Racing Ralph var ihvertfall ikke noe godt valg.
Sitat: bik3man
2) Blikk. Jeg så mange gjørmete fjes som blunket regn og søle ut av øynene. Jeg sykler med kontaktlinser og måtte derfor også brukt sykkelbriller. Hadde det funka i det hele tatt?
Ja og nei. Sykkelbrillene er meget praktiske om du ligger på hjul eller sykler uten framskjerm. Med linser tror jeg du ville slitt uten. Ulempen med brillene var at de etterhvert dogget noe grasat på runde 1. Noe som gjorde at dybdesynet forsvant, som igjen gjorde det mye mer sansynlig å velte. Jeg lurer på om jeg skal kjøpe en brillesnor slik at jeg kan røske av meg brillene når det dogger som verst.
Dogging == lav fart, så derfor er det ikke så mye sprut akkurat da, og dermed burde det jo kunne fungert med linser også. Siden jeg kjører med Biltemabriller til 35 kroner paret, kunne jeg jo også ha slengt et reservepar på lomma.
Første halvdel av runde 2 var det veldig kjekkt å ha briller, og jeg hadde ikke noe særlig dugg-problemer etter runde 1.
Sitat: bik3man
3) Teknikk. Første runde ble lagt om for å få økt spredning før terrengpartiene. Likevel så jeg mange kjente som jeg vil karakterisere som raske på sykkel, som kom veldig seint ned fra Strømsåsen. Var det kø og kaos oppi der?
Det var kø ja. Noen steder kan man passere i terrenget, men jeg tror mange av oss fant ut at liv og lemmer var viktigere enn å satse alt. I år så var det ihvertfall bevegelse hele tiden. I fjor var ikke dette tilfellet, så omleggingen har nok vært bra.
Driver å mekker sykkel i kveld. Det er akkurat som etter birken 2004. Det er finsand over alt. Måtte bytte wire til lockout. Har ikke sjekket de vanlige girwirene enda... bremseklosser måtte byttes og så må jeg vaske sykkelen enda en gang...
Rolf
#43184312/08/200719:42
Jeg kjørte python bak og xcr dry2 foran. Dette var dekkene jeg hadde på og de fungerte helt greit. Skjønner at Python ikke er det hotte, men jeg hadde ikke noe synlig/merkbart dårligere grep enn andre. På et slikt føre er teknikk og sporvalg mye viktigere enn hvilken gummiblanding det er og hvilken vei knottene på dekket står.
Quote:
Syklet akkurat over bybroa før jeg tok dem av og de hang på nakken helt til mål. Jeg syklet også med linser. Litt usikker på om det var lurt eller ei. Var litt plaget med rusk/grus i nedkjøringa til torget etter runde 1, men ellers ok. Jeg prøver å myse litt ekstra hvis jeg forventer en spurt i tryne og satser på at mine laange øyevipper tar støyten!
Quote:
Omleggingen fungerte helt fint den. Som Rolf skriver så var det bevegelse hele tiden i motsetning til i fjor. Og jeg var langt bak i feltet.
#43186312/08/200720:11
1) Kjørte med XCR Dry2. Lå kanskje midt i feltet eller litt bak. De eneste stedene disse dekkene ble for glatte var partier hvor alle gikk uansett, så mud-dekk hadde ikke fått meg til å gå noe fortere. Er litt mer teknisk enn de som sykler så sakte som meg, for jeg endte med å slenge meg på sykkelen og passere en del der jeg fikk muligheten. Dekka var helt greie da. Sykla der andre sklei og datt.
2) Prøvde først med briller, men mista sikten helt i perioder. La dem i lomma. Det ble kjipt på runde 2 når jeg lå i felt. Det svir i øya enda.
3) Runde 1 funka helt fint. Mye gåing men det fløt. Stiene var såpass oppkjørte at det var nesten umulig å sykle fortere enn man kunne gå mange steder uansett. (ref pkt 1) På tørrere føre hadde det nok gått enda greiere.
#43193713/08/200704:07
før jeg tok dem av og de hang på nakken helt til mål.
Det der med å ta av brillene og så sette dem fast et annet sted har jeg aldri fått til.
Har prøvd med Rydon-briller fra Rudy Project, og nå Biltema-briller. Finner ikke noen passende steder på hjelmen (Giro E2, large) eller for den saks skyld nakken (sykler alltid med sekk)
Noen tips? Jeg vurderer som sagt brillesnor. Det å sykle ritt uten briller er helt uaktuellt for meg. Har vel 2 brilleglass som har fått skikkelige hakk etter steinsprut ifb med ritt, foruten all søle og annen dritt som flyr i lufta da.
Rolf
[Re: Rolf]
#43195413/08/200706:04
Jeg legger dem sammen og hekter dem øverst på nakken på sykkeltrøya. Jeg hadde et par småvelt der jeg havna på ryggen i en diger søledam, men brillene hang der fortsatt.
#43197113/08/200707:13
Sykla med XCR Dry2 både i hue og ræva og det fungerte fint. Syntes det fungerte bedre som bakdekk en fremdekk da jeg mistet litt sideveis grep forran.Men det hadde kanskje ikke vært noe bedre med noe annet? har Maxxis 310 som førstevalg men da må det nok være liiiit tørrere! Anngående briller. Min erfaring er at det ikke funker i regn og dritt. en kort skygge på hjelmen er bedre. Samt at jeg hadde montert et liten skjerm på underrøret som tok det meste fra mitt hjul i allefall!(ganske så feig;var ikke noen jeg så med skjermer på)