Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Stier i Alta

Stier i Alta #430635 09/08/2007 19:51
A
Andy1 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Har akkurat flyttet til Alta, og lurer i den forbindelse på om det er noen som vet om noen gode stier i området rundt her?

Re: Stier i Alta [Re: Andy1] #430929 10/08/2007 09:34
Altabjorn Offline
Ivrig
Ivrig
Freeride eller XC?

Komsatoppen er flott, for flere formål:
XC/sti: lysløypa og småstiene ved foten av fjellet, altså rundt Lillekomsa
Krevende klatring: zik-zak deg oppover og finn tagbare linjer i fotruta oppover:
Heidundrende nedover: motsatt av ovenfor. I tillegg tror jeg det kan finnes noen skikkelige freeride crux og linjer ned mot Buktasiden av Amtmannsnesset. Har ikke fått sjekket skikkelig.
PÅ toppen er et det også muligheter for litt smålek på sva, og på baksiden går det en singletrack ned mot Skaialuft som med rydding av et par utagbare partier vil bli fenomenal. Går også en sti på baksida ned mot ytre AMnes som jeg ikke har fått prøvd.

Ellers har jeg ikke syklet mye sti på hjemmebane. NM lysløypa i Gaiskuru med omliggende terreng er ikke så verst, slik jeg husker det. Den lokale klassiske (fot)turen opp til nordlysobservatoriet byr på null av tekniske utfordringer men er en flott tur på alle andre måter. Turen opp Mathisdalen, mot Kvænangen, er en godtur. Lang og seig opp, men flyten nedover er gull. Ikke teknisk. Du kan også sykle helt over til Badderen i Kvænangen og ta bussen hjem derfra på kvelden. Prosjekt. Har ikke vært over selv. Kompisene mine som har det, med halvdempere fra G-sport, synes turen i store deler er veldig venskelig å sykle. Det tror jeg ikke den er. Lokale kondisfolk, forøvrig, tar turen som en dagsmarsj. Finnes en Statskogshytte, eller noe, hvor man kan overnatte ca halvveis.
God tur!

Bjørn A.

Re: Stier i Alta [Re: Altabjorn] #431869 12/08/2007 20:23
progres Offline
Besatt
Besatt
mathisdalen - kjækan
vet du hvor lang denne løypa blir- og går det sti hele veien?
nødvendig med overnatting ?
dette kunne være et alternativ til den turen jeg eg. hadde tenkt å sykle fra skoganvarre - alta via stabbursdalen nå med det første.
mvh

Re: Stier i Alta [Re: progres] #434983 19/08/2007 11:22
A
Andy1 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Takk for tipsene Altabjørn. Har testet ut lysløypa og noen stier rundt Komsatoppen, og det finnes noen bra partier der. Får prøve å ta turen opp på toppen neste gang, får det ser morro ut ned igjen.

Re: Stier i Alta [Re: progres] #436335 22/08/2007 06:47
Altabjorn Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har ikke selv vært over dette strekket, men kompisene mine som syklet Badderen-Alta gjorde dette på en dag. De påsto at store deler "på midten" var lite sykkelbare, men dette tror jeg kan ha sammenheng med redskap og det faktum at ingen av dem er igrunnen er stisyklister. Den gamle kraftlinja, med vei og sti, går i hvertfall over hele veien.
Turen fra Alta tar du selvfølgelig ned sida til Kjækan eller enda bedre over Ruossafjell og ned på oversiden av Tangersland. Må litt stifinning til, men jeg tror ikke turen skal bli veldig mye lengre og tyngre. Ruta vil da gå forbi Store Ruossavann ned til Lille Ruossavann. Der ligger en hytte. Følg stiene som går fra den til ura. Etter litt bæring venter 5 km med den råeste, smootheste singletracken jeg tror jeg har sett ( har ennå ikke hatt riggen her). Og alt går nedover!

PS: Kammen på bildet har to linjer. Den øvertse har en del morsomme, tildels spenstige crux, mens den på nedsida er mer demokratisk.

Moderator  support