Jeg vil ikke mer!
|
Re: Jeg vil ikke mer!
[Re: cfuru]
06/08/2007 18:33
|
oivindg
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Noe som irriterer meg både som bilist og syklist er dem som veksler mellom å benytte seg av fortau og vei.
Var ute og kjørte i dag. Ventet i et kryss, det ble klart og jeg skulle kjøre ut. Ingen på gangfeltet til venstre heller. Da kommer en fyr på racer i forholdsvis høy fart kjørende på fortauet til venstre. Jeg ser ham hele tiden i "øyekroken" når han kaster seg ut i veibanen. Hadde jeg vært mindre oppmerksom så hadde dette blitt en ulykke. Nå endte det opp med at han krysset foran bilen min med en liten meters klaring. Dette er en suveren måte å erte på seg bilister på, og i mine øyne må vi syklister "ofre" denne friheten hvis vi noen gang skal få et bra forhold til bilistene. Andre ting som vi også må slutte med er f.eks. å sykle på rødt og å sykle to i bredden hvis det er mye trafikk. En siste ting som, etter min erfaring, får bilister til å se rødt er når de endelig har kommet seg forbi en syklist for så å se at denne syklisten triller forbi på høyre side og stiller seg halvveis foran bilen når de kommer til et kryss med rødt lys. Vi syklister må prøve å sette oss inn i hvordan bilistene opplever situasjonene også! Øivind
21:53Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
|
|
|
[Re: oivindg]
06/08/2007 18:51
|
atlekristensen
Ivrig
|
Ivrig
Jeg er helt enig. Slik oppførsel er forkastelig, spesielt idet man raser uti på veibanen. Desverre har jeg gjort det samme selv.
Han gjorde det slikt fordi veioppbygdingen ikke tillot ham til å komme raskt og trygt frem, så han bare kjører rett uti? Kanskje fortauen forsvant lengre frem så han ble tvunget uti veien?
Syklisten som stiller seg foran biler i rødt lys er kanskje fordi de skal ta av, bilen skal ta av eller ikke vil sitte bak eksospotta? jeg har gjort det samme selv. Selv om jeg skal rett frem stiller jeg meg foran den noen ganger mest fordi jeg vil ikke sniffe eksos og jeg akselererer raskere enn bilen i de første tre sekundene. Eller at det er fartdumper lengre fremme, og jeg vet at jeg sykler raskere enn bilen over disse.
Jeg sykler svært sjeldent på rødt lykt. Heldigvis. Mange bilister må forbi meg selv om det er rødt lys 30-40 meter lengre frem. Hva sier det deg?
Jeg vet ikke om jeg er helt enig om 2 i bredden, for sikkerheten til syklistene øker idet bilisten ikke kan tvinge seg frem så lett. Det kan skape mer farlige situasjoner for syklistene og forbikjøringen går raskere med 2 i bredden. Derfor er det ikke fremdeles forbudt å sykle 2 i bredden.
|
|
|
[Re: atlekristensen]
06/08/2007 19:20
|
oivindg
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg vet ikke om jeg er helt enig om 2 i bredden, for sikkerheten til syklistene øker idet bilisten ikke kan tvinge seg frem så lett. Det kan skape mer farlige situasjoner for syklistene og forbikjøringen går raskere med 2 i bredden. Derfor er det ikke fremdeles forbudt å sykle 2 i bredden. Er forsåvidt enig, men jeg har bare fått inntrykk av at to i bredden er det mest provoserende for enkelte bilister, slik at de presser seg forbi uansett. En annen side av saken er noe jeg opplevde for et par uker siden, da jeg syklet et stykke bak to karer som syklet ved siden av hverandre opp en litt seig bakke med en tungt lastet lastebil bak seg oppover hele bakken. Veien var såpass bred at lastebilen kunne kjørt forbi hvis de hadde syklet etter hverandre, men når de syklet to i bredden ville det kunne skapt en farlig situasjon hvis det kom en bil i mot før lastebilen var forbi. Heldigvis var lastebilsjåføren proff nok til ikke å hisse seg opp, men jeg er ikke sikker på at han ble noe mer positiv til syklister av den opplevelsen. Øivind
21:53Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
|
|
|
[Re: cfuru]
06/08/2007 19:25
|
Knut L
Ringrev
|
Ringrev
Selg sykkelen! Da slipper du å sykle på asfalt (bra for deg) og bilistene som hater syklister i veien får en mindre å ergre seg over. Selv sykler jeg minimalt på asfalt. Kun når jeg må fordi jeg har asfalt på alle kanter av huset mitt.
Knut
Slash 9 - Remedy 9.9 - Stache 7 - Sawyer - District - WTP Envy Jobber med Trek sykler
|
|
|
[Re: Knut L]
06/08/2007 20:10
|
bullet
Besatt
|
Besatt
Selg sykkelen! Da slipper du å sykle på asfalt (bra for deg) og bilistene som hater syklister i veien får en mindre å ergre seg over. Selv sykler jeg minimalt på asfalt. Kun når jeg må fordi jeg har asfalt på alle kanter av huset mitt. ....asfalt er jo mye mer moro
Redigert av bullet; 06/08/2007 20:11. Rediger grunn: grammatikk
En god taper forblir en taper.
Carlberg Velo
|
|
|
[Re: Stein]
06/08/2007 21:18
|
acn
Entusiast
|
Entusiast
Dazed!
Jeg har en teori, basert på noen tusen mil fram og tilbake til jobben uten alt for mye tuting fra bilistene.
Teorien min er at dette skyldes at jeg kjører med et bra LED-lys foran og en rød blinkende LED-lampe bak, jeg innbiller meg at det at man er tydelig på at man tar ansvar for seg selv og synliggjør seg selv, selv midt på lyse dagen, gjør at man blir mindre unnselig, mindre 'jeg er her på lånt plass'.
Så, kunne du giddet å prøve ut dette før du gir deg? Jeg snakker ikke alvorlig belysning, bare klar hvit LED foran, som også synes i dagslys, og rød blinkende LED bak.
Hadde vært veldig interessant om du kunne teste dette, og sykle slik du ellers ville gjort, og se om du merker noen forskjell.
Hilsen Njål
|
|
|
[Re: acn]
06/08/2007 21:28
|
Laxeluz
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
|
Det er desverre ikkje lov å bruke blinkande lys, sjølv om dette er meir synleg. Eg lurer eigentleg på kven som har funne på at fast lys er å foretrekke foran blinkande, og fått vedtatt dette som ei lov?
Andreas Tveit
|
|
|
[Re: oivindg]
06/08/2007 21:34
|
pinkemma
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
En annen side av saken er noe jeg opplevde for et par uker siden, da jeg syklet et stykke bak to karer som syklet ved siden av hverandre opp en litt seig bakke med en tungt lastet lastebil bak seg oppover hele bakken. Veien var såpass bred at lastebilen kunne kjørt forbi hvis de hadde syklet etter hverandre, men når de syklet to i bredden ville det kunne skapt en farlig situasjon hvis det kom en bil i mot før lastebilen var forbi. Men nå er det vel sånn at bilen skal *helt* over i det andre kjørefeltet ved forbikjøring, er det vel ikke?
Redigert av pinkemma; 06/08/2007 21:35.
|
|
|
[Re: Laxeluz]
06/08/2007 21:41
|
Pete
Popcornansvarlig
|
Popcornansvarlig
Det er desverre ikkje lov å bruke blinkande lys, sjølv om dette er meir synleg. Eg lurer eigentleg på kven som har funne på at fast lys er å foretrekke foran blinkande, og fått vedtatt dette som ei lov? Jeg er 99% sikker på at det finnes et unntak for sykler når det kommer til blinkende lys.. /Peter for trøtt til å finne dokumentasjon
Recovery-mode
|
|
|
06/08/2007 21:47
|
acn
Entusiast
|
Entusiast
Det er desverre ikkje lov å bruke blinkande lys, sjølv om dette er meir synleg. Det er lov med blinkende bak, men ikke foran. Tror det var slik at grunnen er at det er vanskeligere for andre å bedømme farten når det blinker framfor når det lyser konstant. Og jeg tror det er slik at det sannsynligvis kommer til å bli lov med blinkende foran også. Jeg snakket egentlig om hvit LED som lyser konstant foran. Men, gjerne blink, samme for meg akkurat det. Hilsen Njål
|
|
|
06/08/2007 22:06
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er desverre ikkje lov å bruke blinkande lys, sjølv om dette er meir synleg. Feil, det er lov til å ha blinkende lys både forran og bak, bare det blinker med minst 120 blink i minuttet. § 5. Lys og refleks 1. Sykkel skal ha rød refleks bak. På begge sider av pedalene skal det være hvit eller gul refleks. Ved bruk av sykkel utstyrt med klikkpedaler hvorpå det ikke kan monteres refleks, skal sykkelen ha refleks på pedalarmene. Refleksanordningene skal være av godkjent type. 2. Sykkel, som brukes i mørket eller i usiktbart vær på alminnelig beferdet veg eller område, skal foran ha lykt som gir gult eller hvitt lys og/eller flerfunksjonslykt som kan gi blinkende eller fast hvitt lys. Bak skal sykkel ha lykt som gir rødt lys og/eller lykt som gir blinkende rødt lys. 3. Lyktene skal være festet til sykkelen. 4. Lyktene skal kunne sees tydelig i en avstand på 300 m. Lykter som gir blinkende lys skal blinke med minst 120 blink pr. minutt.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
[Re: supernalle]
06/08/2007 22:09
|
Laxeluz
|
Eg meiner å ha lese ein reportasje i ei nettavis, der ein politimann poengterte at det var ulovleg med blinkande lys på sykkelen, men det kan hende eg husker feil...
Andreas Tveit
|
|
|
06/08/2007 22:11
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er ikke lenge siden det ble endring på det, men nå er det ihvertfall lov.
|
|
|
06/08/2007 23:03
|
atlekristensen
Ivrig
|
Ivrig
Så, kunne du giddet å prøve ut dette før du gir deg? Jeg snakker ikke alvorlig belysning, bare klar hvit LED foran, som også synes i dagslys, og rød blinkende LED bak.
Uanstendig godt forslag! takk, for dette glemte jeg å skrive. Jeg husker at jeg leste om dette for lenge siden, men så glemte jeg hele greia. Mest fordi jeg nesten bare bruker LED-lys på høsten/vinteren? Vil det ikke holde med bare bakre LED, for å vise medgående trafikk? Motgående trafikk er alltid minst 3-4 meter unna. Jeg fant også ut at hvis en bruker 2 baklys samtidig blir bilistene (bitte)litt mer hensynfulle enn med 1. Men det sjuke er at ~80% av møtende bilistene blender meg med full hellys om kvelden hvis jeg har lyspære under ~10watt. Dette er virkelig rart, som om de mener at jeg ikke trenger å se noe i det hele tatt pga den svake lyspæra mi...
|
|
|
[Re: atlekristensen]
07/08/2007 01:58
|
acn
Entusiast
|
Entusiast
Vil det ikke holde med bare bakre LED, for å vise medgående trafikk? Nei, absolutt ikke, fordi: De som kommer imot deg og skal svinge til venstre, venter oftere til du har passert. Synes jeg å tro at jeg mener å ha erfart... Likeså de som skal inn på veien der du sykler, eller bare skal krysse den. Sniker de seg allikevel foran, så gir de gjerne mye gass, for at du liksom ikke skal rekke å ta dem igjen. Så jeg mener å ha erfart at hvis du sykler med lys, så oppfattes du mer som en som hører til på veien, sykler du uten lys så oppfattes du mer som en som stjeler til seg plass, på en måte, og du blir ikke tatt hensyn til på samme måte. Selv har jeg en cateye hl-el300 frontlykt ( en test her ) (koster vel ca 200 for en tilsvarende på clas ohlson vil jeg tro), den lyser skarpt og hvitt og utrolig mye bedre enn de oransjelysende man får på xxl til 49. Bak har jeg en helt vanlig rød diodebaklykt med 3 blinkende leds. som om de mener at jeg ikke trenger å se noe i det hele tatt pga den svake lyspæra mi De vil sikkert bare være greie og lyse opp litt for deg, stakkars  Hilsen Njål
|
|
|
07/08/2007 06:15
|
EgilS
More than words
|
More than words
Jeg tror også at en jakke/vest/skjorte i en svært synlig farge (gult?) kan være med på å dempe problemet. Naturligvis med den fordelen i tillegg at du faktisk blir mer synlig.
|
|
|
07/08/2007 07:21
|
atlekristensen
Ivrig
|
Ivrig
Nei, absolutt ikke, fordi: De som kommer imot deg og skal svinge til venstre, venter oftere til du har passert. Synes jeg å tro at jeg mener å ha erfart... Likeså de som skal inn på veien der du sykler, eller bare skal krysse den.
Gode argumenter som er umulige å overse, så jeg får prioritere å ha mer lys foran. (takk for CatEye-link!) Jeg har muligens hatt samme erfaring selv. Sniker de seg allikevel foran, så gir de gjerne mye gass, for at du liksom ikke skal rekke å ta dem igjen.
Sant. Men det ironiske er at det er ofte fartdumper/trafikklys/rundkjøring lengre frem. Ikke at jeg har noen problemer med det.  Så jeg mener å ha erfart at hvis du sykler med lys, så oppfattes du mer som en som hører til på veien,
Enig, en skiller seg ikke ut i tilstrekkelig grad for at bilister skal oppfatte en. Derfor hjelper det også å bruke klær beregnet for klovner. Motorsyklister bruker ofte refleksvest for å stikke seg ut og gjøre seg mer synlig for bilister. som om de mener at jeg ikke trenger å se noe i det hele tatt pga den svake lyspæra mi De vil sikkert bare være greie og lyse opp litt for deg, stakkars Jøss, er de virkelig så snille, de?!  Jeg snusa litt mer på slf.no og fant flere linker om trafikksikkerheten til syklister, og det morsomme(?) var at de påviste svakheter ved vikepliktregler: http://www.slf.no/Trafikk_sikkerhet/Trafikkreglene/9262http://www.syklistene.no/Trafikk_sikkerhet/Trafikkreglene/9262/9277De laget også "Sykkelhåndboka" som er et veiledende håndbok for sykkeltrafikken, og noe av det kommer forhåpeligvis i veinormalen. (Jeg skal lese mer i pdf-vedleggene i kveld) http://www.slf.no/Trafikk_sikkerhet/Tilrettelegging/9447jeg fant også www.sykkelby.no som er en nasjonalt nettverk for sykkelbyer. Så NOE begynner å skje.
|
|
|
07/08/2007 10:55
|
Dufman
Avhengig
|
Avhengig
Skulle selvsagt ha anmeldt han umiddelbart, men husket selvsagt ikke registreringsnummeret da jeg kom hjem. Notisblokk på styret ? Anmeld enhver av de hjernedøde potensielle drapsmaskinene. Det er greit at det kan være irriterende med to syklister som ligger midt i veien og ikke viser noe interesse for å vike så bilen bak kan komme forbi. Men med din plassering burde det jo ikke være noe problem. Jeg har ikke lest alle innleggene, så vet ikke om noen har foreslått det enda, men hva med å finne ei ny rute ? Det må da være nok å velge mellom her. Tror kanskje tiden på døgnet har litt og si også, ettersom folk skal til/fra jobb osv. Vi får stifte en ny form for 'natteravner' hvor vi sender ut syklister på veien som kan ta seg av gale bilister, og evt. gale syklister. Det nytter vel ikke med et stort skriv i avisene om saken heller, ettersom det faktisk er mye gale syklister også. Det går litt begge veier. Men jeg håper det ordner seg for deg, Mr.Dazed. Kjipt å måtte legge opp bare pga noen idioter med mangel på viten om norske trafikklover.
No Pads, No Helmets... Just Balls
|
|
|
[Re: EgilS]
07/08/2007 11:05
|
Dufman
Avhengig
|
Avhengig
Jeg tror også at en jakke/vest/skjorte i en svært synlig farge (gult?) kan være med på å dempe problemet. Naturligvis med den fordelen i tillegg at du faktisk blir mer synlig. Jeg er enig med Egil her, mange motorsyklister bruker gule-vester i trafikken for å bli sett bedre. (Litt skummelt og tenke på at selv de svære motorsyklene trenger gule vester for å bli sett.) Jeg tror ikke det ville LØST problemet, men kanskje hjulpet litt. Det kan jo godt hende mange bilister blir sure nettop fordi de ikke ser syklistene, og dermed skvetter når de plutselig dukker opp på sia av bilen. Jeg så et forslag her om noe med trafikkskolen, og det hadde vært en idé om det ble mer opplyst om syklister på veien. Hvis unga får vite med en gang at syklistene har like mye rett til å være på veien som bilistene, og kanskje får vite at, de MÅ ikke forbi den sykkelen fortest mulig. Men på en annen side er de unga bare en liten del av trafikken, så det løser jo ikke problemet med en gang. Men kanskje om noen år ?
No Pads, No Helmets... Just Balls
|
|
|
[Re: Dufman]
07/08/2007 11:34
|
acn
Entusiast
|
Entusiast
Jeg tror også at en jakke/vest/skjorte i en svært synlig farge (gult?) kan være med på å dempe problemet. Naturligvis med den fordelen i tillegg at du faktisk blir mer synlig. Jeg er enig med Egil her Jeg er ikke enig. Mitt poeng er at det dreier seg ikke om å bli sett, eller å gjøre seg mer synlig. Det handler om å gjøre seg tydelig, på at her er man på en plass hvor man hører hjemme, lissom... Problemet er at man blir sett, men oversett/ignorert. Da gjør lys en forskjell, mener jeg, men ikke reflekser. Så jeg mener at det å bruke lys som synes godt gjør at bilistene sjeldnere ignorerer deg. Og hvis de allikevel smetter foran deg f eks så gjør de det med litt dårligere samvittighet, de er seg mer bevisst på at nå var de litt drøye, det ser du på hvordan de gir gass f eks. Så, poenget mitt er ikke å gjøre seg oppdagbare med reflekser, men å markere seg og sin tilhørighet med tydelige lys. (Gjerne reflekser i tillegg selvsagt, men det blir da snakk om noe annet.) Hilsen Njål
|
|
|
07/08/2007 13:58
|
Bein
Fersking
|
Fersking
Jeg leste for en tid tilbake om en som hadde gjennomført et "forskningsprosjekt" på i hvilke sammenhenger han var mest utsatt i trafikken. Dette gikk ut på at han syklet med og uten hjelm, og i ulike bekledninger som var mer eller mindre sykkelspesifikke. Konklusjonen mener jeg å huske var at dess mindre han så ut som en syklist, dess mer hensyn og avstand ble han forbikjørt med. Til slutt forsøkte han også med en parykk med langt hår, og det var da bilistene kjørte forbi med størst avstand... Så konklusjonen her er vel: På de veistrekningene der du er mest utsatt henger du hjelmen på styret, henger noen lange lokker på hodet, tar på en romslig skinnjakke, og vingler fint på sykkelen i veibanen 
|
|
|
[Re: Bein]
09/08/2007 09:26
|
Stein
OP
Yozo Fanboy
|
OP
Yozo Fanboy
Nå er følgende sendt inn som leserinnlegg til Sarpsborg Arbeiderblad. Oppfordrer alle til å gjøre tilsvarende tiltak. SYKLISTER I LIVSFARE!
For 15-16 år siden var jeg en aktiv landeveissyklist, og syklet på det meste godt over 30 mil pr. uke på landeveiene i og rundt Sarpsborg. Den gangen var det problemfritt, og både artig og hyggelig. Siden jeg i vinter bestemte meg for å gjenoppta landeveissyklingen har jeg gledet meg til koselige treningsturer på racersykkelen. Jamen hadde jeg en overraskelse i vente! Landeveissykling er slett ikke hyggelig og artig lenger. Faktisk er det fryktelig skremmende og frustrerende!
Til nå har jeg vært ute på 6-7 treningsturer. Stort sett på landeveier med lite trafikk, på tider av dagen da trafikken er som minst. Jeg har syklet alene, og prøver selvsagt å ta alle hensyn jeg kan til andre trafikanter. Jeg ligger 30-40 centimeter fra veikanten, (selv om en avstand på ca. en meter er anbefalt for at biler ikke skal bli fristet til å kjøre forbi på steder der det egentlig er for dårlig plass), og holder stort sett en hastighet på mellom 25 og 40 Km/t.
Det som gjør det hele så uhyggelig og skremmende, er at bilister generelt tydeligvis har fått en vesentlig mer hensynsløs og fiendtlig innstilling til syklister. Det virker som de mener at kun biler hører hjemme på veien, og syklistene er åpenbart til grenseløs irritasjon for dem.
På hver eneste av treningsturene mine i sommer, har jeg opplevd en eller flere av følgende ting: Blitt tutet på fordi en ensom bil må vente i kanskje 5-10 sekunder med å kjøre forbi meg gjennom en sving. Blitt forbikjørt av både personbiler og større kjøretøy med en avstand på maksimalt 20-30 cm, og deretter vært faretruende nær å bli blåst av veien av dragsuget etter dem. Blitt ropt til at "jeg f... meg får holde meg på fortauet". Blitt hyttet med neven til. Blitt gestikulert til at jeg bør komme meg inn på gang- og sykkelveien. "Fått fingeren".
Ved en anledning måtte jeg til og med av veien, ut på grusen mellom veien og grøfta, i en fart på rundt 30 Km/t da en passerende campingbil la seg inn igjen fra forbikjøringen alt for tidlig. Heldigvis gikk det bra!
Fortauet er i utgangspunktet for fotjengere, men syklister har lov å ferdes der hvis de ikke er til sjenanse for fotgjengerene. Jeg garanterer at fotgjengere blir sjenert av landeveissyklister i treningstempo på fortauet! Gang- og sykkelveier er noe bedre, men en racersyklist i hastigheter opp mot 30, 40 eller kanskje 50 Km/t har ikke noe der å gjøre heller. Dessuten er våre fortauer og gang- og sykkelveier ikke i en slik forfatning at det er mulig å bruke dem til treningssykling: De er hullete, humpete, gjengrodde, fulle av glasskår og grus, smale, og ofte avbrutt av kryssende veier, midtrabatter, kantsteiner og andre hindringer. De er også ofte så svingete og kronglete i forhold til kjørebanen at det blir veldig upraktisk å benytte dem.
Det hele koker ned til at syklister er trafikanter på lik linje med bilister, og begge har samme rett til å bruke veiene. Det er ikke bilistenes rolle å avgjøre med hvilken rett syklistene befinner seg i veien, eller å bedømme deres valg om å bruke veibanen i stedet for gang- og sykkelveien i nærheten. De er i sin fulle rett til å være der.
Selvsagt skal jeg være den første til å innrømme at det er mye uvettig og hensynsløs sykling å se også, og jeg forstår at dette kan være irriterende for andre i trafikken. Derfor vil jeg oppfordre alle syklister til å sette seg inn i og følge trafikkreglene. Ta hensyn til dine medtrafikanter! Og husk: Hvis en syklist er involvert i en ulykke med en bil, vet vi hvem det går verst ut over.
Til bilistene: VÆR SÅ SNILL å ta mer hensyn til oss syklister, og sett ikke livene våre i fare bare fordi du må vente i noen sekunder før du kommer forbi! Når du passerer en syklist, gjør det med i hvert fall halvannen meters avstand, og neste gang du føler for å kjefte på en syklist eller skremme han vha. bilen din: Tenk etter om han faktisk har gjort noe galt, og at du faktisk da vil gjøre noe straffbart og kanskje livsfarlig selv.
Takk.
Stein Andersen
|
|
|
09/08/2007 09:28
|
gare
More than words
|
More than words
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: gare]
09/08/2007 09:33
|
chris_f
Entusiast
|
Entusiast
Svært bra skrevet, Stein.
|
|
|
[Re: chris_f]
09/08/2007 09:43
|
MortenML
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
/mitch
Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
|
|
|
09/08/2007 10:26
|
Arne_And
More than words
|
More than words
|
|
|
[Re: MortenML]
09/08/2007 10:35
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Gaaanske bra... Siden dette er et innlegg i en avis så ville jeg lest igjennom flere ganger og rettet opp i skrivefeil (til forskjell fra et forum der det er rimelig at man ikke tar slike hensyn).
Du får frem mange gode poenger, men mitt syn er som følger: Det å bønnfalle fungerer aldri. Det betyr bare at du anerkjenner at det er de som har makta. Det har de ikke. Politikerene og politiet har makta og det er samtidig de som har ansvaret (det er rimelig at de følger hverandre). Det er derfor de du bør angripe og fortelle at de ikke gjør en god jobb. Disse kan du "tvinge" til å svare, noe du ikke gjøre med bilister. Ditt våpen blir da å vise til statistikk. Du kan for eksempel spørre politiet om: "Hvor mange bilister har dere straffet eller bøtelagt for å gjøre ulovlige forbikjøringer forbi syklister?". Mitt poeng er at du må adressere dette til riktig sted. Type "Critical Mass" og å angripe politikere og politi er ting som fungerer. Man skal ikke lage mer konflikter enn nødvendig, men noen ganger er det nødvendig og da må man kjøre hardt og lenge på dette. Folk kaster bort for mye av livet på å gjøre ting som ikke fungerer. Hvorfor for folk gjør det får være deres problem.
|
|
|
09/08/2007 10:43
|
Stein
OP
Yozo Fanboy
|
OP
Yozo Fanboy
De HAR makta der ute på veien. Hvis jeg sykler langs veien og en bilist finner på at han vil sneie sykkelen min, er det fint lite jeg kan gjøre med det. At han ikke har LOV, er nå greit nok, men d et driter han kanskje i der og da. Så: De har ikke retten på sin side, emn en viss makt over mykere trafikanter, det har de tatt. Et brev til politiet, eller kanskje et nytt leserbrev som etterlyser at politiet og politikerene tar tak i dette er kanskje også en god idé. Men til syvende og sist er det bilistene som må oppføre seg bedre. Hvis det var noen skrivefeil i innlegget som jeg ikke har fanget opp, var det selvsagt dumt. Trodde det var ganske bra, jeg. Nå er det uansett for sent. Får stole på at de som leser sikkert ikke ser det likevel. 
|
|
|
09/08/2007 11:17
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Klart de kan drepe deg. Jeg kan også drepe deg hvis jeg har lyst, selv uten bil. Det er ikke det det er snakk om. Grunnen til at du ikke daglig føler deg truet av folk med kniver eller pistoler er at vi har fått et samfunn som gjør at folk ikke gjør slikt (stort sett). I East LA har politikerne og politiet gjort en dårlig jobb og man har ikke den samme gode følelsen når man går der. Også der gjelder: "De gjør noe, men det de gjør er fungerer ikke". Det du forhåpentlig ønsker å oppnå er en endring av bilistenes moral og holdninger og da fungerer rett og slett ikke bønnfalling. Det føler seg da mer fulle av makt og oppterer om mulig enda mer "sadistiske" enn før. Det politikerene har feilet er at bilistene tror de er i sin egen verden og kan skape sin egen lov når de sitter inne i sin lille metallkasse. Det er dette som må gripes tak i. Man kan bøtelegge og fjerne sertifikater. Da angriper man symptomet og det kan man ha suksess med, men det ligger helt sikkert bakomliggende sosiologiske årsaker til at folk oppterer slik i Norge og ikke i Frankrike eller Nederland. Klarer man som politiker å finne disse så har man muligheten til å gjøre noe med det. Som enkelt person så kan vi bare påpeke hvem som å "mase" på politikere og politiet til de en dag finner ut at de faktisk skal gjøre noe med problemet. Styrken ligger i massene og derfor er det viktig at alle som vil ikke skal utsettes for livsfare som det gjøres i dag, sender innlegg eller er på annen måte demonstrativt synlig (f.eks på Critical Mass måte).
Jo det er ikke så galt med skrive feil, men:
"jeg f... meg får holde meg på fortauet" sier nok ikke en bilist (ufullstendig setning).
Man begynner heller ikke en setning slik: Stort sett på landeveier med lite trafikk, på tider av dagen da trafikken er som minst
Dessuten er komma forran "og" meget sjelden i Norge (selv om det forekommer). Det er en veldig amerikansk (altså engkelskspråklig) måte å gjøre det på.
Men dette er som sagt igjen som en (liten) kritikk av et avisinnlegg. På et forum er det som sagt ikke rimelig at man tar slike hensyn (og også ganske frekt å kritisere slike ting).
|
|
|
09/08/2007 11:24
|
Stein
OP
Yozo Fanboy
|
OP
Yozo Fanboy
Det der er et sitat. Det går vel klart frem. Jeg kan vel ikke noe for at bilbøller ikke kan uttrykke seg språklig korrekt.  Du tror altså ikke at man kan endre folks holdning ved opplysning og oppfordringer, men kun med tvang? Selvsagt KAN hvem som helst drepe meg, men de velger å gjøre det, og prøver til og med så godt de kan å unngå det. Det er det jeg ønsker at bilistene også skal gjøre når jeg sykler. SELVSAGT bør politiet slå ned på bilister som setter syklister i fare og bryter trafikkreglene overfor dem, men jeg vil heller at bilistene skal ønske selv å la være, fordi de forstår vås situasjon. Det er nok bare veeeldig unntaksvis at grunnen til at et menneske ikke er en morder er at politiet hindrer han. Ser poenget mitt, men aksepterer ikke at det er fånyttes å be folk om å ta hensyn heller.
|
|
|
|
|