Jeg kjøpte min for 12900,- i fjor, så du bør ikke betale mer enn det i hvertfall. Hvis målet er en rask stisykkel er det ikke mye som slår Epic. Den er svært tråkkeffektiv, noe som gjør den til et bra alternativ også til litt rittsykling, for oss som verken liker gynging eller øm rumpe. Slik jeg ser det, er den største ulempen med sykkelen at den kom uten skivebremser. Fordelen med dette var selvfølgelig at jeg kunne sette på de bremsene jeg ville ha.
Jeg har forøvrig prøvd 07 modellen av den samme sykkelen, med justerbar Brain. Dette var helt klart et pluss, men ikke noe jeg opplevde som avgjørende. Jeg hadde uansett ikke betalt 10000,- mer for den funksjonen. På min egen Epic har jeg byttet ut hjul og gaffel til lettere alternativer enn standard, noe som uansett begrenser "villmannskjøringen" betraktelig.
I motsatt retning så jeg en kar på en Epic i Frognerseteren sist uke. Han hadde satt på de feiteste dekkene jeg har sett på en Epic, og kjørte utfor med helhjelm og rustning. Tror ikke jeg vil anbefale dette i lengden dog. ;-)
Angående Enduro, så er den som andre har nevnt en mer ren stisykkel. På en Epic klarer du å holde følge med en hardtail på grus, noe som du skal få slite med på en Enduro. (Forutsatt at formen på syklistene er nogenlunde lik.) Men til gjengjeld er Enduroen desto mer artig til lek på sti.
(Dersom jeg bare hadde hatt en sykkel, hadde jeg valgt en Enduro selv, men med en Demo som sykkel nummer to har jeg mulighet til å rase fra meg på den.)