|
Savalen - Oppdal (Folldal), mellomtider og sluttid
|
Savalen - Oppdal (Folldal), mellomtider og sluttid
03/08/2007 21:30
|
riisthabreeze
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Er det noen som har syklet Savalen-Oppdal/Folldal før som har noen mellomtider i løypa? Feks ved Småbakkan eller den gamle brua over Einunna etc.. (ca antall km og ca tid etter start)
Sammen med en sluttid kan man jo finne ut hvor man ligger i forhold til skjema - hvis det er noen som skjønner hva jeg er ute etter..
takker for hjelp
-alexander
|
|
|
Re: Savalen - Oppdal (Folldal), mellomtider og slu
[Re: riisthabreeze]
07/08/2007 08:17
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Påmeldt.
Fant ikke -Jan i listen over påmeldte.
|
|
|
[Re: kjerts]
07/08/2007 08:32
|
jorn_almberg
Besatt
|
Besatt
Fant ikke -Jan i listen over påmeldte. Kanskje han skal være med på Sykkelenern på søndag, og syns det holder? Vel, det kan han jo svare på sjøl. Jeg skal ihvertfall på søndagstur.
|
|
|
[Re: jorn_almberg]
07/08/2007 08:36
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har ikke helt bestemt meg ennå. Mulig jeg drar til Drammen i helga.
|
|
|
07/08/2007 08:39
|
EgilS
More than words
|
More than words
Er det noen som har syklet Savalen-Oppdal/Folldal før som har noen mellomtider i løypa? Feks ved Småbakkan eller den gamle brua over Einunna etc.. (ca antall km og ca tid etter start)
Sammen med en sluttid kan man jo finne ut hvor man ligger i forhold til skjema - hvis det er noen som skjønner hva jeg er ute etter..
takker for hjelp
-alexander Tidene fra 2003 er nå lagt ut på www.sav-opp.org Det ser ut til at det er omtrent de samme sluttidene som med målgang på Oppdal. Min erfaring er at man kan ta tiden ved passering 50 km og gange med 2 for å finne ca. sluttid. Nå er også min erfaring at dette er svært avhengig av vindforholdene i resten av løypa så det blir uansett svært unøyaktig.
|
|
|
07/08/2007 09:57
|
EgilS
More than words
|
More than words
Påmeldt.
Fant ikke -Jan i listen over påmeldte. Det er mange jeg savner på den listen. Det var i det hele svært få kjente.
|
|
|
[Re: EgilS]
12/08/2007 09:33
|
ViggoM
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hva synes dere om rittet og hvordan gikk det ?
Jeg synes løypa og arrangementet er helt topp. Håper rittet fotsetter og at ikke arrangørene av Sykkelenern skal prøve å ødelegge for Savalen - Oppdal en gang til med å ha rittene samme helg.
I år deltok jeg for andre gang, og det ble mareritt ved Savalen for andre gang. Første gangen veltet jeg ned den første nedoverbakken fra start, og det tok 30 min å få reparert sykkelen. Syklet videre og lå lenge på en klar sisteplass og fikk sett rittet bakfra.
I år gikk det lett i starten, men etter 40 minutters sykling like før det første terrengpartiet sa det poff i bakdekket. En puktering bør kunne fikses på under 5 minutter, men jeg greide å skru skruen til hurtigkoblingen for langt ut og miste den uten å vite om det. Da dekket skulle på plass og skruen ikke var der ble det febrisk leting i lyngen. Heldigvis fant jeg den og slapp å bryte rittet. Klokka viste 55 min da jeg satt meg på sykkelen igjen. 15 min kløning,huff. Deretter ble det nesten 3 timers temporitt til mål. Tok igjen ganske mange og er ganske fornøyd med det.
|
|
|
[Re: ViggoM]
12/08/2007 10:17
|
Zimen
Avhengig
|
Avhengig
Et nytt ritt fra savalen til oppdal er nok tvilsomt. Oppdal kjører sitt eget ritt, og det kan ikke savalen sk gjøre noe med. Men det kan hende det ikke blir noe ritt i det hele tatt neste år. Rittet har nemlig fått inn klager på forstyrrelse av rein-stammen i einunndalen. Selv om det kjører biler langs løypa hele året er 400 syklister på et par timer verre? Jaja..
Årets løype var ihverfall knall. Selv om siste mila på asfalt var tung nok. Dårlig vær ødela vel litt for evt. etteranmelding og flere startende. Så i tilegg at flere ryttere ikke hadde hentet uttrekkspremien sin. En diger gass-grill stod igjen!
|
|
|
[Re: Zimen]
12/08/2007 10:49
|
Christen
Ex Trippelbirker
|
Ex Trippelbirker
Selv om jeg foretrekker start og mål på samme sted, synes jeg det var var viktig å støtte arrangementet i år. Når Sykkelenern "kupper" helga, noe av traseen og veistyret nekter rittet passering liker jeg det svært lite. Jobber sammen med medlem både i Oppdal SK og Oppdal IL så saken har flere sider...
Syklet med The Crow, 26/28 psi, de fungerte bra. Uvant med så lite luft og sykkelen føles litt "dvask", måtte se etter om jeg hadde punktert flere ganger. Uvant glatte steiner i første terrengparti, førte til tryn og skade på storskiva.
Andre terrengpartiet var langt og fint, men jeg sliter litt med å holde flyten/farten. (Dura-Ace 11-23 kassett på 32 skive blir litt slitsomt i kneikene.)
Arrangøren hadde også noe problem med tidtakerutstyret, mange av brikkene fungerte ikke. Resultatlista ble ikke korrigert før etter premieutdelingen og dermed gikk premien min til en jeg slo. Utdelt er utdelt...
|
|
|
[Re: Christen]
12/08/2007 10:58
|
Zimen
Avhengig
|
Avhengig
Tid-mannen sin laser-boks (den som registrerer brikker over mål) hadde visst velta.. fikk likevel med en del ryttere, pussig. Tid-mannen er for øvrig i dag på sykkelener'n, ironisk nok
|
|
|
12/08/2007 11:19
|
EgilS
More than words
|
More than words
Årets ritt ble både en opptur og en nedtur.
Oppturen var formen. Jeg startet i andre startfelt, sammen med resten av oss 40+. I første lange stigning gikk førstemann (han kjørte solo til andreplass i årets ritt). Da vi var halvveis oppe i bakken var vi tre stykker igjen som kjørte for å prøve å ta ham igjen. Jeg var overrasket over hvor lett det gikk og koste meg med å ligge så langt fremme i et så stort ritt.
Nedturen kom i første terrengparti. Etter noen hundre meter punkterte jeg. Jeg fikk skiftet slange forholdsvis raskt og fortsatte. Jeg fikk passert ganske mange, men merket at det var litt lite luft i dekket. Etter terrengpartiet prøvde jeg å pumpe i mer luft, med det resultat at ventilinnmaten kom ut. Jeg hadde glemt lappesaker og bestemte meg bare for å tusle ned til vaktene jeg visste sto nede i bakken for å ringe sjåføren.
Kompisen som var med kjørte over evne så jeg rakk i det minste bryllupsmiddagen, noe som var et plaster på såret.
|
|
|
12/08/2007 11:42
|
Christen
Ex Trippelbirker
|
Ex Trippelbirker
Hei. Han som gikk solo, var han kledd i gult/sort, en nordlending? Jeg dro på 40+ pulja i starten og da kom han opp på siden og lurte på hvor bakkene begynte. I bakken ga han gass og forsvant! Etter trynet mitt i første terrengparti, trodde jeg at teten var borte. Syklet som en tulling opp Einunndalen og så en i gult langt foran, men umulig å ta igjen. Ble istedenfor tatt i gjen av en gruppe av topp-5 syklister. Og jeg som trodde de lå foran meg. Skjønner det fremdeles ikke...
|
|
|
12/08/2007 12:17
|
ViggoM
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Vet du om det kommer resultater med mellomtid ?
|
|
|
Re: Savalen - Oppdal (Folldal), mellomtider og sluttid
12/08/2007 17:31
|
DrBike
Medlem
|
Medlem
Morro dette. Synes den nye traseen var super, litt mer terreng gjorde susen i dette rittet. Årets løpye var mye bedre enn den opprinnelige som kommer ned i Oppdal. Spesielt var det siste terrengpartiet i slutten av nedkjøringen fra fjellet morro. Kom inn på 3.31 og er godt fornøyd med det. Ingen uhell heller.
Håper virkelig rittet overlever "angrepet" fra Oppdal, synd at to av landsdelens flotteste ritt skal kræsje tidsmessig på denne måten.
Til helga er det Markathriller'n, det blir gøy.
Scientia vincit timorem!
|
|
|
[Re: DrBike]
12/08/2007 18:27
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dette var moro og et slit! Jeg kom inn på 4.03 som er jeg greit fornøyd med.
Løypa synes jeg var veldig, veldig bra. Det første terrengpartiet var tagbart nesten hele veien og var akkurat passe teknisk for min del. Jeg passerte mange ryttere i denne delen og det samme gjorde jeg i det andre, litt enklere terrengpartiet. Lengden på det partiet overrasket nok mange, meg inkludert, men det var stor moro. Siste delen av nedkjøringen til Dalholen på en gjengrodd skogsbilvei var også en ren fest.
Strekkene mellom disse terrengpartiene var ikke så morsommme for min del. Jeg har store problemer med å komme med i fornufige tog, enten går det for fort, for sakte eller for ujevnt. Eller jeg er uoppmerksom og mister noen meter, som jeg så ikke klarer å ta inn igjen. Dermed blir jeg syklende alene og det er for så vidt greit. Den siste mila fra Dalholen til Folldal på asfalt/grus med sterk motvind er likevel de mest uinspirerte kilometerne jeg noengang har syklet.
Noen som har tips til hvordan man blir bedre på "togsykling"?
|
|
|
[Re: runermm]
12/08/2007 21:30
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
lrm: Hvor syklet du fra de andre? Jeg (liten og blå/orange) punkterte i "gåpartiet" som gubbene kaller det.
|
|
|
12/08/2007 21:46
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I hele det første gåpartiet passerte jeg flere ryttere, men det var god avstand mellom de. Til sammen var det kanskje ti stykker. På grunn av regn var brillene (med styrke) ganske ubrukelig så jeg registrerte ikke så godt verken ryttere eller stien, men det fløt nå greit av gårde likevel. Jeg så minst en som lappet sykkelen i gåpartiet, kanskje det var deg.
Jeg ble veldig overrasket over at jeg kunne sykle hele partiet, for i fjor måtte jeg gå hele stien med en lang, lang rekke av syklister foran og bak meg. I år var det bare å frese på. En periode etter terrengpartiet hang jeg på en rytter i blått/orange med reklame for Hell Bil (tror jeg) og en i rødt fyr et lite stykke, men jeg fant ikke rytmen og måtte raskt gi meg med det.
I det andre terrengpartiet syklet jeg også forbi en del, spesielt i nedkjøringe(ne), men jeg hadde litt for mange rittmil og høydemetere i beina på det tidspunktet til å dra stor nytte av fulldemperen og en smule stierfaring.
|
|
|
12/08/2007 22:09
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ahh! Det du _egentlig_ lurer på er hvor lrm (altså vinneren Lars Ragnar Manengen) kjørte fra de andre. Det burde jeg skjønt ved første forsøk.
Manengen vant for øvrig Oppdalsrittet også. Veldig imponerende! Tanken på et nytt ritt dagen etter er meg ganske fremmed, gitt. Å vinne to slike ritt i løpet av ei helg må da være utrolig sterkt. Gratulerer, lrm!
|
|
|
13/08/2007 07:18
|
lrm
Maratonmannen
|
Maratonmannen
Jeg kjørte fra i det første terrengpartiet. Fikk kanskje 1-2 min der. Men syntes det var litt langt igjen for å kjøre solo siden jeg skulle kjøre ritt dagen etterpå. Så jeg begynte å spise å passet på drikke en del mens jeg ventet på de to som kom bakfra. Men det tok ca. 15 km før de kom. Kjørte sammmen med Hallingstad/Oftedal tror jeg de heter til det siste terrengpartiet (der det gikk oppover i nesten 10 km) . Derfra å inn kjørte jeg alene. Tungt de siste 10 km i motvind. Mest imponert over han 40 åringen som kom som ei kule bakfra.
|
|
|
[Re: lrm]
13/08/2007 07:28
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Akkurat. Jeg hadde ikke hengt på deg, men kanskje de andre to et stykke uten punkteringen. Jeg lå alt for høyt og hang bare så vidt med i de første bakkene. Fem til ti slag fra maks...
|
|
|
13/08/2007 08:09
|
EgilS
More than words
|
More than words
Mest imponert over han 40 åringen som kom som ei kule bakfra. Jeg lå vel rundt nummer 20-25 inn i første lange stigningen og brukte 2-300 meter på å kjøre meg opp til de fremste. Da var han allerede borte. Så sterk solokjøring i over 80 km er bra, han var ikke langt bak deg.
|
|
|
14/08/2007 10:29
|
veteran tom
Nytt medlem
|
Nytt medlem
POSITIVT OG SKUFFENDE løpet mitt ble vel skuffende og positivt. Skuffende at arrangøren delte feltet med "kniv" etter alder, og ikke etter seeding. Løpet for meg ble vel en lang "tempo". Første terrengparti ble ødelagt av "delvis" kø sykling. Selv om man på en fin måte roper "hold høyre" var det forståelig nok ikke så enkelt for mange å gjøre det. Løypa var postivt bra med kanskje noe dårlig merking ned siste terrengparti. Arrangøren får kanskje neste år se på å seede syklistene. For meg ble det ikke ett sykkelløp men en hard langtur som jeg kunne ha syklet hjemme. Hadde vært artig å sykle sammen med de beste.
Ellers gratulasjon til Manengen som vant begge dager
Hilsen Tom Eriksen og nr 2 i rittet.
|
|
|
[Re: veteran tom]
14/08/2007 10:41
|
DrBike
Medlem
|
Medlem
Litt enig med deg angående seeding og jeg skjønner at det ble litt kronglete å komme i så stor fart bakfra.
Ta imidlertid med deg at de fleste av oss som ble passert ble mektig imponert over hvor frisk i drivet du klarte å være, til tross for at du kjørte solo.
Scientia vincit timorem!
|
|
|
14/08/2007 11:34
|
EgilS
More than words
|
More than words
Det er klart at det beste ville ha vært å seedet, men jeg skjønner også at dette ikke blir gjort.
Jeg vil tro at dette er en ganske stor jobb for en arrangør og ikke alle har ressurser på linje med Birken. Man kunne kanskje forholdsvis greit ha seedet ut fra fjorårsresultater, men om det blir så veldig rettferdig er ikke sikkert.
Deler man mellom årsklasser så blir det i hvert fall rettferdig innad i klassene, og det er tross alt et fåtall som har noen muligheter til å kjempe om rittseier.
Jeg er egentlig ganske fornøyd med rittet slik det er, selv om jeg ennå ikke har fått sett siste halvdel.
Forøvrig, gratulerer med flott gjennomført til andreplass.
|
|
|
14/08/2007 12:39
|
balthazar
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Jeg synes også som flere har sagt her at løypa var fin. Den ble mer variert og morsommere med målgang i Folldal enn ved Oppdal fordi det ble et terrengparti til. Tidligere har jeg slitt litt på flatene fra Hånåbekken og fram til Orkelsjøen.
For min del håper jeg at Savalen - Oppdal fortsetter og gjerne med målgang i Folldal.
Ønsker arrangøren lykke til med neste års arrangement. Jeg stiller :-)
|
|
|
[Re: balthazar]
14/08/2007 15:36
|
Sportine
Entusiast
|
Entusiast
For min del håper jeg at Savalen - Oppdal fortsetter og gjerne med målgang i Folldal.
Ønsker arrangøren lykke til med neste års arrangement. Jeg stiller :-)
Rent logistikkmessig er det vel bedre med Folldal også. Litt kortere kjøreavstand. Lurer på å slenge meg med neste år siden jeg har hytte på Savalen.
|
|
|
[Re: Sportine]
14/08/2007 20:30
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Savalen-Folldal fortsetter nok til neste år også. Vi får håpe oppdalingene til den tid har fått med seg at to uker før Birken arrangeres Savalen-Folldal og at de ligger sitt ritt til et annet tidspunkt.
Den nye traseen likte jeg mye bedre enn den vanlige, dog med unntak av langspurten på grus/asfalt fra Dalholen. Nedtur å sykle på flat, rettlinja vei etter slike fine terrengpartier.
Hadde det ikke vært mulig å legge løypa om Skardbakksætrene og Kakkeldalen i stedet for Dalholen? Terrengpartiet skulle bli omtrenkt like langt som årets utgave og tar av fra samme sted. Total lengde blir kanskje noe kortere, men det kan kompenseres ved å legge inn ei fin og variert sløyfe nede i dalen.
|
|
|
15/08/2007 06:03
|
veteran tom
Nytt medlem
|
Nytt medlem
SEEDING Kjører en del løp i Sverige i forbindelse med langløpscupen. Her får du poeng på prestasjon som bestemmer i hvilken gruppe du skal starte i. Kommer du inn f.eks topp 50 på løp så stiller du opp i første gruppe, som er på 50 mann. Dette uavhengig av alder.
Tom
|
|
|
15/08/2007 06:37
|
balthazar
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Ser nå at det er nå lagt ut mulighet for å stemme over hvor man ønsker start og målgang på sykkelrittet Savalen-Oppdal på hjemmesida til Fjellsykkelrittet. http://www.sav-opp.org/
|
|
|
|
|