Ny gaffel, førte til at jeg må skaffe meg et forhjul med 20mm. Skal bygge på xm719 disc felg med Hadley nav. Problemet er bare eikelengden. Forsøket meg litt i DT sin eikekalkulator, men vil ikke si at jeg ble helt klok. Noen som kan hjelpe?
Du kunne jo målt fra eikehull til eikehull på navet ditt og sagt hvor mange mm det var? Altså ikke fra hull til nabohull, men fra hull til motsat hull? (det lengs unna, tell halvparten av eikene og mål til hullet lengst unna).
Flens betyr der hvor "hodene" til eikene sitter. Kunne si litt om hvordan du sykler, så kan vi sikkert anbefalle type eike og nippel. Ellers kan du bestille ferdig håndbygd hjul fra feks. crc. Jeg har mavic 719 med hope nav og comp eiker (tynnere på midten). til ca 3 laken derfra som jeg ennå ikke har klart å få skeive. Der kan du si hva slags felg, nav og eiker du vil ha, og de bygger det for deg, helt custom. Gode hjulbyggere også.
Navet er også under bestilling, så av den grunn blir disse målene litt vanskelige å oppdrive. Er det noen med det samme navet som kunne vært så snille og målt de overnevnte målene for meg?
Uansett. Så er det ikke noe krise. Ta med nav og felg til et verksted, Så ordner de resten til deg. De fleste mekanikere vet hvordan de skal måle selv om de ikke har sett navet før. regn med ca 500,- i arbeid pr hjul. De hjula kan du sikkert bruke i 10 år, så 50kr pr år er vel ikke så ille. pluss prisen av eiker da.
Spørsmålet er vel om du skal ha 32stk i 260 eller 16stk 258 + 16stk 260. ERD på xm719-felgen synes å variere litt så det er vanskelig å si noe sikkert om dette...
Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
Med DT's eikekalkulator skader det nok ikke å runde av en til halvannen millimeter OPPOVER, men du bør absolutt ikke kun kjøpe i en og samme lengde til hele hjulsettet.