Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hva gjør dere for å få syklet nok?

Hva gjør dere for å få syklet nok? #427248 02/08/2007 13:06
_
_9co_ Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
_
Hei

Her kommer sikkert et av forumets dummeste spørsmål, men prøver allikevel.

Hva gjør dere for å få syklet ofte hele sesongen/året? Dvs hva gjør dere for å ha sykkelen frisk og hel og fin til enhver tid? Er den eneste løsningen å ha to-tre doninger klare til dyst, eller er det noen triks jeg ikke tenker på her.

Jeg får syklet altfor altfor lite selv pga at det alltid er noe galt med sykkelen min. Først begynte jeg frisk og rask med en fulldempet scott. Eikene i bakhjulet knakk så og si hver tur, så etter litt opp-psyking klinte jeg til og kjøpte meg nye felger til 5000 spenn. Når de var satt på var det bakbremsen min sin tur til å ikke fungere lenger. Etter å ha kjøpt inn luftesett og styr og stell uten å få fikset den, så ble jeg jo forsåvit vandt med å sykle kun med forbrems (ja jeg var oppe i 60+ km/t med bare forbrems, ikke akkurat rakketforsker-smart). Så, etter noen turer med dette oppdaget jeg at jeg hadde brist i rammen på sykkelen. Etter litt depping i noen dager klinte jeg like gjerne til og kjøpte meg en ny doning. Driver å skrur på den nå, men den blir jo aldri ferdig..

Så, mekker dere sykt mye etter hver tur, er det noen spesielle reservedeler som er et absolutt must å ha, har jeg hatt uflaks eller har dere alle sammen 2-3 svinedyre doninger å tråkke rundt på? Jeg kjører jo ikke spesielt hardt engang, så jeg ser for meg at dere andre litt mer hardcore må ødelegge sinnsykt mye stasj hele tiden.

Weaseling out of things is important to learn. It's what separates us from the animals... except the weasel
Re: Hva gjør dere for å få syklet nok? [Re: _9co_] #427252 02/08/2007 13:09
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Preventivt vedlikehold. Sørg for at sykkelen er skikkelig sammensatt og i orden FØR du bruker den. Prøv å fange opp signaler om at ting er i ulage FØR de blir så ille at du ikke kan sykle videre.

...Men noen reservedeler (reservesykler) ICON_WINK Er selvsagt bare moro.

Re: Hva gjør dere for å få syklet nok? [Re: Stein] #427269 02/08/2007 13:25
Santacruz Offline
Besatt
Besatt
Har en sykkel, vasker og smører litt etter hver tur, ellers ikkeno. Slitasjedeler som drev og wire byttes innimellom ellers lite. Bygg solid.

Re: Hva gjør dere for å få syklet nok? [Re: Santacruz] #427277 02/08/2007 13:42
_
_9co_ Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
_
Da lever jeg i håpet at jeg bare har vært uheldig og at det ikke er sånn hele tiden hvertfall:)

Weaseling out of things is important to learn. It's what separates us from the animals... except the weasel
Re: Hva gjør dere for å få syklet nok? [Re: _9co_] #427292 02/08/2007 14:12
jorn_almberg Offline
Besatt
Besatt
Det kan jo være greit å ha (minst) to sykler, slik at ikke "verden stopper opp" om den ene sykkelen blir stående. Dessuten er det greit å etablere et forhold til en butikk i nærheten som har OK verksted-folk. Det burde være mulig å\ finne slike butikker når du bor i Oslo.

Dessuten, heng deg med på fellesturer som annonseres under Utflukt-seksjonen her på forumet. På slike turer samles som regel store mengder utstyrskompetanse, i tillegg til det sosiale, sykkeltekniske osv. Fellesturer er både trivelig og lærerikt!

En annen ting: Du sa du hadde sprekk i din fulldempede Scott? Jeg fikk sprekk i bakramma i fjor med min da ett år gamle Scott Genius, og fikk ny bakramme av importøren på garantien. Jeg har fått kjempegod oppfølging av både importør Ramo og butikken Intersport Giganten på Lade i Trondheim generelt når det gjelder Scott. Du burde kanskje ta med den ødelagte ramma di dit du kjøpte den og høre?

-Jørn

NOTS
Re: Hva gjør dere for å få syklet nok? [Re: jorn_almberg] #427295 02/08/2007 14:32
Geir_Sint Offline
Ringrev
Ringrev
Jepp!

Jørn er inne på noe viktig - ha butikker i nabolaget! Utallige ganger har jeg panikkhandlet gir og klosser og slikt, utrolig hvor mye man er villig til å betale "der og da" for å få muligheten til å hive seg på hjul. Nå i sommer priset jeg meg også lykkelig for at de hadde en fungerende og kjapp sjappe i Bodø, da jeg plutselig trengte nytt bakhjul.

Ellers er et ekstra girøre eller no kjekt å ha. Og som det sies lengre opp; kjøp solide ting, og sjekk bolter jevnlig.

Har du råd til to sykler er ikke det dumt heller...

g

- A loop _spinning_ too fast is a sentrifuge. Cut the rope. (Cujo)
Re: Hva gjør dere for å få syklet nok? [Re: _9co_] #427317 02/08/2007 15:34
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg stiller et spørsmål til spørsmålet.

Kan man få syklet nok..?

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Hva gjør dere for å få syklet nok? [Re: Ripen] #427341 02/08/2007 17:02
Laban Offline
Veteran
Veteran
Sitat: El Jefe
Jeg stiller et spørsmål til spørsmålet.

Kan man få syklet nok..?

JA, som idag når gangsperren tilogmed sitter i ribben. Da er ikke det noe gøy og sykle. (ballspill igår var ikke noen god idè)

Men for å svare på spørsmålet i tråden forstår jeg at det er kipt når droningen står på verksted. Min stod akkuratt på verksted i 1 måned, men hadde heldigvis racer og pubsykkel i tillegg. For å forebygge det jeg klarer å forebygge vasker jeg og smører etter hver tur. Da holder iallefall drivverk seg i orden.

"You should never underestimate the predictability of stupidity."
Re: Hva gjør dere for å få syklet nok? [Re: _9co_] #427344 02/08/2007 17:14
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Av deler som orginalt var på sykkelen da jeg bygde den opp første gang er det bare styret og krankgiret igjen. Ellers er alt byttet over tid (jan 2004 - aug 2007). En kvalitetsramme sikrer deg at denne holder lengst mulig, og så repareres/byttes andre deler ved behov, eller når "stashbyttegenet" slår seg på.

Har kun en sykkel som brukes året rundt, så rask tilgang til deler samt jevnt vedlikehold er et par bra stikkord. Ha eksempelvis ekstra eiker og nipler liggende, fett opp styrelageret fra tid til annen, sjekk at kranklager går lett rundt, bytt kjede, kjenn etter slark og fiks det før denne får utvikle seg videre, bytt vaiere og strømper en gang i året, vask og hold rent, inspiser deler for ytre skader.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Hva gjør dere for å få syklet nok? [Re: tmork] #427417 02/08/2007 20:21
StigB Offline
Señor
Señor

Og alt dette som Terje her nevner gjør man etter tur. En god rutine jeg har er å se over i forbindelse med etterturvasken. Da vet en om noe må byttes og får gjort det til neste tur. Når du står der og skal ut og oppdager at livet ikke er så vakkert har en vel bare seg selv og skylde.

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: Hva gjør dere for å få syklet nok? [Re: StigB] #427418 02/08/2007 20:22
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Jeg skrur og bytter deler omtrent mer enn jeg sykler, så det blir liksom ikke noe problem. ICON_WINK

Re: Hva gjør dere for å få syklet nok? [Re: _9co_] #427501 02/08/2007 23:31
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg prøver å ta problemet ved roten. For å ikke bruke for mye tid til mekking når du egentlig vil sykle så er det ingen vei rundt.... du må legge seriøse penger på bordet... Du må betale for kvalitet. Jeg ser om og om igjen at disse billigsyklene går i oppløsning. "En knallbra sykkel til 6000" er bare sprøyt, med mindre du liker å mekke hele tiden og ikke minst bruke masse penger på disse erstatningsdelene. Du får bra hardtail for 15000 og bra fulldemper til 25000 (sett at du handler fra USA).

Setter du av noen dager i året for å gå igjennom det meste av sykkelen (og sender demperene inn for service), f.eks 3 dager om høsten og 3 dager om våren så trenger du ikke mer enn en sykkel som oftest. Du klarer jo aldri å sikre deg mot en brekasje som f.eks eikebrudd (raskt å fikse) eller felgbrudd (kommer an på hvor busy Ole er). Da kan det være greit å ha en sykkel i bakhånd. Til vanlig så vasker jeg sykkelen av og til raskt med en såpesvamp (fra biltema) og spyler litt, samt at jeg har på litt ny olje på kjedet av og til (altså ikke ette hver tur). Dette tar omkring 10 min. Det er på ingen måte nødvendig at sykkelen ser kjempeblank ut til enhever tid. Bruk tida på å sykle...... Kjedet trenger heller ikke se blankt og fint ut. Rens det maks et par ganger i året (det er egentlig ikke nødvendig(ALDRI "dyprens" et kjede)). Når du tar på en ny olje drar du jo av mye av den gamle driten, OK?

Personlig bruker jeg navgir av typen Rohloff speedhub. Det er så og si vedlikeholdsfritt og aldri problemer med. Hydrauliske bremser er også lurt å investere i for å få minst mulig vedlikehold. I tillegg er en av mine sykler en Fat bike. Den har veldig brede dekk, noe som gjør at jeg kan sykle under absolutt alle værforhold. Det betyr at jeg kan sykle alle dager i året. Den fungerer også som backup for min fulldempede godsykkel om sommeren, selv om jeg av og til bruker fat biken min uansett fordi den er så knall å kjøre.

Jeg synes foresten spørsmålet ditt var kjempebra. Det har vært en av mine bekymringer og som jeg føler jeg har løst greit nå. Du får bare plukke litt fra det alle har skrevet og se hva som fungerer for deg.

Re: Hva gjør dere for å få syklet nok? [Re: supernalle] #427505 03/08/2007 00:08
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Du får lett en driftsikker hardtail til 7-8 lapper, altså.

Re: Hva gjør dere for å få syklet nok? [Re: _9co_] #427524 03/08/2007 06:18
Dufman Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: _9co_
Eikene i bakhjulet knakk så og si hver tur, så etter litt opp-psyking klinte jeg til og kjøpte meg nye felger til 5000 spenn.

Sjekka du girøre ditt først ?
Hvordan gir bruker du ?
Hørtes jo ut som en klassisk shimano-skifter feil.

No Pads, No Helmets... Just Balls
Re: Hva gjør dere for å få syklet nok? [Re: Dufman] #427536 03/08/2007 06:36
Carsten Offline
Veteran
Veteran
Ja, logisk. Det må jo være Shimano's feil at eikene knekker.... Det, i tillegg til den globale oppvarmningen og all ufreden i mellomøsten, Shimano's feil. De.. de... DE SLEMMINGERNE !

"Der er nogen, der aldrig laerer at forstaa, at der er noget meget stort og meget stolt i et gigantisk nederlag" - Ole Ritter
http://sykkel.hasle-loren.no/
Re: Hva gjør dere for å få syklet nok? [Re: Laban] #427553 03/08/2007 06:46
Pete Offline
Popcornansvarlig
Popcornansvarlig
Sitat: Laban
JA, som idag når gangsperren tilogmed sitter i ribben. Da er ikke det noe gøy og sykle. (ballspill igår var ikke noen god idè)

Løsning: Spill mindre F*tball

ICON_SMILE

Recovery-mode
Re: Hva gjør dere for å få syklet nok? [Re: Pete] #427607 03/08/2007 07:47
_
_9co_ Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
_
Mange bra svar her:) Jeg synes hvertfall jeg har lagt nok spenn i sykkeldeler for å si det sånn. Vil helst ikke regne etter hvor mye penger det har blitt i det siste. Men det er det som er ekstra skuffende da, at jeg kjøper dritdyrt stasj, men allikevel er det alltid noe feil. Men men, etter alle de mekketipsene dere gir her så skjønner jeg kanskje at jeg kan skylde meg selv litt ja. Mye av det dere sier jeg aldri har vært inne på tanken på å gjøre engang. "Fette opp styrelageret".. innrømmer at det er litt ukjent for meg;) Men man må jo lære så lenge man lever. Foreløpig plan er hvertfall å få ferdig den nye hoien (forhåpentligvis siste innkjøp av deler i går), samt fikse den gamle scotten etterhvert slik at jeg har en ekstra. Siden jeg bor i Oslo så er jo faktisk lagringsplass et større problem enn pengene å kjøpe seg sykler for om dere skjønner.

Hehe, og så jobber jeg jo sammen med Trond, så jeg får mase livet av ham hver eneste dag tenker jeg:D muuhahaha

Re: Hva gjør dere for å få syklet nok? [Re: Pete] #427705 03/08/2007 09:41
Laban Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Pete
Sitat: Laban

Løsning: Spill mindre F*tball

ICON_SMILE

Har kommet frem til den samme løsningen:)

"You should never underestimate the predictability of stupidity."
Re: Hva gjør dere for å få syklet nok? [Re: Carsten] #427913 03/08/2007 16:13
Dufman Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: D'e'Kerfnahh
Ja, logisk. Det må jo være Shimano's feil at eikene knekker.... Det, i tillegg til den globale oppvarmningen og all ufreden i mellomøsten, Shimano's feil. De.. de... DE SLEMMINGERNE !

Ja det var jo akkurat det jeg sa!
Dust!

Jeg har revet opp en god del hjul i min tid pga Shimano,
så det er jo totalt usannsynlig at det skulle skje noen andre enn meg.
Faen så dum jeg er!

Re: Hva gjør dere for å få syklet nok? [Re: Dufman] #427917 03/08/2007 16:32
pinwiz Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Dufman
Sitat: D'e'Kerfnahh

Ja det var jo akkurat det jeg sa!
Dust!

Jeg har revet opp en god del hjul i min tid pga Shimano,
så det er jo totalt usannsynlig at det skulle skje noen andre enn meg.
Faen så dum jeg er!

Javel gutt,nå må du forklare meg hvorfor Shimanogir ødelegger hjula dine.
Bare sånn i tilfelle jeg noengang skulle få det samme problemet.
Opplys meg pretty please.

Hva ville Lemmy gjort.......?

Re: Hva gjør dere for å få syklet nok? [Re: pinwiz] #427927 03/08/2007 17:12
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Ja, hvorfor ødelegger shimanoskiftere girører, og akkurat hvordan arter en typisk shimanoskifter-feil seg?

Jeg tør faktisk hevde at du tar feil, og at du slett ikke har ødelagt et eneste hjul på grunn av Shimano.

Re: Hva gjør dere for å få syklet nok? [Re: ] #427933 03/08/2007 17:42
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Vel, det er ikke unormalt at en high end fulldemper-ramme koster 10K mer enn en god hardtail-ramme, men jeg tror Nalle snakket om komplette sykler der. Det er heller ikke uvanlig at entusiaster kjøper rammer i 15-18.000-kroners-klassen, men selvsagt er det en forsvinnende liten del av det totale antallet terrengsykler som selges.

Re: Hva gjør dere for å få syklet nok? [Re: Stein] #427945 03/08/2007 18:35
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja, jeg snakker om hele sykler og det Dazed sier er rikig.

Re: Hva gjør dere for å få syklet nok? [Re: Stein] #428582 05/08/2007 21:08
Dufman Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Dazed
Ja, hvorfor ødelegger shimanoskiftere girører, og akkurat hvordan arter en typisk shimanoskifter-feil seg?

Jeg tør faktisk hevde at du tar feil, og at du slett ikke har ødelagt et eneste hjul på grunn av Shimano.

Enkelt, Shimano skifteren er for løs, så den slår og slenger når det rister i sykkelen, så etter nok hamring blir ting skjeve, og dermed får du ett stykk girskifter trøkka inn i eikene.

Kanskje jeg veldig enkelt er forbannet og burde slutte å knuse speil og edderkopper.
Men gir-i-hjulet ulykkene slutta etter jeg gikk over til SRAM uansett.

Re: Hva gjør dere for å få syklet nok? [Re: Dufman] #428608 05/08/2007 21:57
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
At fjæra er slakk og at kjedet slenger litt, og KANSKJE kan gi med chainsuck enn andre gir, KAN jeg være tilbøyelig til å akseptere som et delvis akseptabelt argument, men at det gjør at giret "slenger seg skjevt" og til slutt går i eikene, DET har jeg ikke nevneverdig mye tro på.

Moderator  support