|
Mistet bremser under utforkjøring - ikke morsomt!
|
Mistet bremser under utforkjøring - ikke morsomt!
01/08/2007 15:54
|
Cyclopen
OP
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Hei! Jeg har en Ny Specialized FSR med Avid Juicy 7 bremser. Igår var vi på stitur i marka. Ned siste harde, lange utforkjøring forsvant plutselig bremsene bak. Ganske "spes feeling" kan man si. Etter litt pumping og kjøling kunne vi fortsette. Sykkelen er bare 3 mnd gammel. Ingen ytre funn på bremsesystemet. Mulig at dette er luft. Kunne stekt egg på skivene, men dette skal vel slike bremser tåle??. Har noen andre erfaringer med dette??
|
|
|
Re: Mistet bremser under utforkjøring - ikke morsomt!
[Re: Cyclopen]
01/08/2007 20:10
|
Morten DMR
Veteran
|
Veteran
Ofte er ikke nye bremser helt perfekt luftet fra fabrikk. En annen ting, er at ved lange harde nedbremsinger, kan bremsevæsken begynne å koke så det dannes nitrogenbobler i slangene, og bremsene fader.
Stisykling har høyere oppløsning enn dataspill.
|
|
|
[Re: Morten DMR]
01/08/2007 21:15
|
Santacruz
Besatt
|
Besatt
|
|
|
[Re: Santacruz]
01/08/2007 21:34
|
Martin.F.
Ringrev
|
Ringrev
Kan hende du har for liten bremseskive for din vekt?
|
|
|
Re: Mistet bremser under utforkjøring - ikke morso
[Re: Cyclopen]
01/08/2007 21:50
|
Ole
More than words
|
More than words
Du har opplevd at bremsen koker. Da dannes det gassbobler (bremsevæske er hovedsaklig sprit) i bremseslangen, som gjør at hendelen går i bunnen. Når bremsen har blitt kald igjen, er alt ok. Men skjer det ofte, bør bremsevæsken byttes, siden den brytes ned og slipper ut nitrogen permanent.
Det kan virke som du har for små bremseskiver for din vekt og/eller kjørestil.
Fading er når bremseklossene blir så varme at alt som ikke er karbon damper ut, og du sitter igjen med en hard, sort overflate som ikke gir friksjon. Dette fjernes ved å bremse litt med vann på skiva.
Sintrede klosser gir lettere koking men fader nesten aldri. Organiske klosser beskytter bedre mot koking, men fader mye raskere. Gode bremser har keramiske stempler som beskytter mot koking selv om du bruker sintrede klosser.
Ole.
|
|
|
[Re: Ole]
03/08/2007 08:13
|
Lobo
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Det samme skjedde meg nylig med min nye Kona Coiler med Hayes bremser. Havnet på sykehus med moset lår etter et ublidt møte med et tre...
|
|
|
[Re: Lobo]
03/08/2007 22:28
|
atlekristensen
Ivrig
|
Ivrig
Dere kunne kanskje bruke skoen som nødbrems?
Dette eksperimenterte jeg med en gang ETTER nestenulykken min (der skoen glippa ut fra pedalen ned en bakke og jeg hadde ingen håndbremser på sykkelen så jeg kunne ikke bremse på vanlig vis). Etter det tenkte jeg på "alternativ bremseteknikk":
1) Skosålen i forgaffelen 2) skosålen på dekket på setestaget ("bremsebroen") 3) Det er sikkert flere, men jeg har funnet ut flere ennå.
Vær forbered at skosålen blir fort slitt ned!
|
|
|
[Re: atlekristensen]
04/08/2007 00:07
|
wlm
Fersking
|
Fersking
Dere kunne kanskje bruke skoen som nødbrems?
Dette eksperimenterte jeg med en gang ETTER nestenulykken min (der skoen glippa ut fra pedalen ned en bakke og jeg hadde ingen håndbremser på sykkelen så jeg kunne ikke bremse på vanlig vis). Etter det tenkte jeg på "alternativ bremseteknikk":
1) Skosålen i forgaffelen 2) skosålen på dekket på setestaget ("bremsebroen") 3) Det er sikkert flere, men jeg har funnet ut flere ennå.
Vær forbered at skosålen blir fort slitt ned! går heller for bremsing med skiver og klosser jeg, kan fort bli dyrt om du bruker sko hvær gang du bremser! 
xD
|
|
|
[Re: Lobo]
04/08/2007 06:52
|
Ole
More than words
|
More than words
Det samme skjedde meg nylig med min nye Kona Coiler med Hayes bremser. Havnet på sykehus med moset lår etter et ublidt møte med et tre... Forsvant bare bremsehendelen helt inn? Da kan du panikkpumpe med bremsehendelen et par ganger, så får du opp trykket igjen. Da er det viktig å holde bremsen inne til man har stoppet helt, og så gi bremsene god tid til å kjøle seg ned. Håper låret ble bra! Ole.
|
|
|
04/08/2007 07:20
|
GeirK
More than words
|
More than words
Men skjer det ofte, bør bremsevæsken byttes, siden den brytes ned og slipper ut nitrogen permanent. Jeg trodde at hovedårsaken til at bremsevæske koker er at den er hygroskopisk og får større innhold av vann over tid, og at kokepunktet synker med økende vanninhhold.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
04/08/2007 07:54
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
[Re: GeirK]
04/08/2007 07:55
|
Ole
More than words
|
More than words
Men skjer det ofte, bør bremsevæsken byttes, siden den brytes ned og slipper ut nitrogen permanent. Jeg trodde at hovedårsaken til at bremsevæske koker er at den er hygroskopisk og får større innhold av vann over tid, og at kokepunktet synker med økende vanninhhold. Det også. Men driver man med motorracing, bytter man bremsevæske etter hvert treningspass eller løp, fordi bremsevæsken er utbrukt. Et tegn på det er at man får "luft" i bremsevæsken selv om alt er tett. Mer her, forresten: http://www.babcox.com/editorial/bf/bf40142.htmOle.
|
|
|
04/08/2007 11:29
|
markus_kilsgaard
Medlem
|
Medlem
Finally, Castrol SRF is a racing brake fluid that is in a class by itself with patented chemistry and is, in my opinion, the best racing brake fluid on the market today.
Kan man med fordel bruker Castrol SRF i sykkelbremser?
|
|
|
[Re: markus_kilsgaard]
04/08/2007 15:03
|
KTL
Besatt
|
Besatt
Ser ut som den er direkte utskiftbar med bremsevæske (DOT3/DOT4), men at sytemet må tømmes og skylles med SRF før det fylles. Uten at jeg er noen kjemiker, så ser jeg at væsken er basert på silikon-estere, noe som kan(!) gjøre at den angriper eventuelle tetninger av silikonbasert gummi i bremsene. De aller fleste bremsevæskebaserte bremser er vanligvis utstyrt med tetninger av EPDM, som antakelig fint vil tåle SRF.
(Bremsevæsker og mineralolje blir kjemisk brutt ned av varme, derfor er det vanlig å bytte disse ofte i racing-sammenheng. Bremsevæske tar opp fuktighet slik at denne ikke samler seg i som dråper på laveste punkt i bremsesystemet (og derme vil gi koking allerede ved 100 grader). Sykkelbremser har lukkede systemer og er egentlig lite følsomme for fuktighet, så høyt fuktinnhold er nok ikke en vanlig kilde til koking på sykkelbremser som er godt vedlikeholdt.)
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
|
|
|
|
|