Hei, jeg har noen spørsmål om slitasje av felg og styre på en eldre sykkel.
Sykkelen er en Kona Kula fra 1999 med felgbremser. Sykkelen har riktignok ikke vært brukt hver sesong: Kondenserer en brukstiden vil jeg si 4-5 (sommer)sesonger med aktiv bruk, tilsvarende et par ganger i uka, mest på sti, men også litt på vei. Jeg har gjort en del enkelt vedlikehold og sykkelen fungerer i mine øyne overraskende bra fortsatt. Derfor vil jeg av budsjetthensyn prøve å holde den på veiene (les: stien) noen sesonger til.
Imidlertid begynner felgene (Mavic 517X, 1999) å bli forholdsvis slitt (både foran og bak). Det er vanskelig å måle den eksakte slitasjen, men det har blitt en tydelig profil i felgen, dvs. en slags ”skålform”. Denne merkes lett med å dra fingeren på tvers av felgen. Det er forøvrig ingen buler eller andre deformeringer i felgen. Hvor seriøst er dette?
Videre lurer jeg litt på styret, et Ritchey Forcelite (alu,1999). Hva er holdbarheten på et slikt styre? Det har ingen dype riper eller lignende og jeg har ikke kræsjet alvorlig noen gang. Har også blitt litt nervøs over dette, mest fordi jeg mener å huske at den originale produktbeskrivelsen sa noe slikt som at ”if not changed every two weeks, this handlebar may explode and kill or seriously maim everyone around…”. Er det verdt å skifte?
Hvis jeg må bytte felger tenker jeg like godt å kjøpe nytt hjulsett av ok kvalitet, men da føler jeg samtidig at jeg i større grad forplikter meg til sykkelen, og at det dermed ligger an til skifte av drivverk til neste år. Dette blir vel samlet en investering på en del tusenlapper, men likevel billigere enn en ny ”bra” sykkel, og jeg håper da at sykkelen kanskje kan fungere en del år til. Noen tanker?
Beklager lang og kronglete post!