Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Slitasje på sykkel fra 1999

Slitasje på sykkel fra 1999 #426207 31/07/2007 07:35
S
sic Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Hei, jeg har noen spørsmål om slitasje av felg og styre på en eldre sykkel.

Sykkelen er en Kona Kula fra 1999 med felgbremser. Sykkelen har riktignok ikke vært brukt hver sesong: Kondenserer en brukstiden vil jeg si 4-5 (sommer)sesonger med aktiv bruk, tilsvarende et par ganger i uka, mest på sti, men også litt på vei. Jeg har gjort en del enkelt vedlikehold og sykkelen fungerer i mine øyne overraskende bra fortsatt. Derfor vil jeg av budsjetthensyn prøve å holde den på veiene (les: stien) noen sesonger til.

Imidlertid begynner felgene (Mavic 517X, 1999) å bli forholdsvis slitt (både foran og bak). Det er vanskelig å måle den eksakte slitasjen, men det har blitt en tydelig profil i felgen, dvs. en slags ”skålform”. Denne merkes lett med å dra fingeren på tvers av felgen. Det er forøvrig ingen buler eller andre deformeringer i felgen. Hvor seriøst er dette?

Videre lurer jeg litt på styret, et Ritchey Forcelite (alu,1999). Hva er holdbarheten på et slikt styre? Det har ingen dype riper eller lignende og jeg har ikke kræsjet alvorlig noen gang. Har også blitt litt nervøs over dette, mest fordi jeg mener å huske at den originale produktbeskrivelsen sa noe slikt som at ”if not changed every two weeks, this handlebar may explode and kill or seriously maim everyone around…”. Er det verdt å skifte?

Hvis jeg må bytte felger tenker jeg like godt å kjøpe nytt hjulsett av ok kvalitet, men da føler jeg samtidig at jeg i større grad forplikter meg til sykkelen, og at det dermed ligger an til skifte av drivverk til neste år. Dette blir vel samlet en investering på en del tusenlapper, men likevel billigere enn en ny ”bra” sykkel, og jeg håper da at sykkelen kanskje kan fungere en del år til. Noen tanker?

Beklager lang og kronglete post!

Re: Slitasje på sykkel fra 1999 [Re: sic] #427454 02/08/2007 21:23
H
hanseinar Online
Avhengig
Avhengig
H
En så lang post fortjener et svar:)

Når det gjeldere felgene dine så ville jeg fått noen med peiling til å kikke på de. Vanskelig å bedømme uten å se felgene "live".

Styret ditt ville jeg ikke vært bekymret for. Dersom det ikke har noen skader så mener jeg det er trygt å bruke fortsatt. Men jeg er absolutt ingen ekspert!! Skulle du likevel være redd når du sykler så koster jo ikke et nytt alu styre så mye.

Lykke til videre!

Re: Slitasje på sykkel fra 1999 [Re: hanseinar] #427460 02/08/2007 21:36
kmidd Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg ville heller ikke bekymre meg for styret. Om du investerer i et nytt bra hjulsett kan du jo trekke det med deg til en evt ny sykkel? Jeg ville vært mest nervøs for forhjulet. Det er vel litt bedre om et bakhjul klapper sammen enn om et forhjul tar kvelden?
Men hva vet jeg, jeg bruker skivebremser.

Re: Slitasje på sykkel fra 1999 [Re: hanseinar] #427462 02/08/2007 21:37
Morten DMR Offline
Veteran
Veteran
Bremseklosser? He he. Neida. Drivverk er jo greit hvis girene hopper litt, men da må du bytte både kjede, frikrans og klingene foran siden dette slites til hverandre. Sjekk trinsehjulene på bakgiret. Er disse mye slitt bør du bytte de og. På en så gammel sykkel, ville jeg sjekket om det var slark i girene også. Hold i girene, og se om du kan rugge dem fram og tilbake => bytt. Bytt hjul. Kjedelig med bråstopp pga felgsprekk. Wire og strømper bør kanskje byttes de og.

Ca pris for treningsbruk:
-Wire/str. 300
-hjul 1500-3000
-komplett drivverk 1500-3000
-kranklager hvis det trengs ca 250
-evt dekk 400-800
-arbeid inkl generel service ca 800

Har du en grei sykkel med et ok utgangspunkt, lønner seg det ofte og få det fiksa.

Stisykling har høyere oppløsning enn dataspill.
Re: Slitasje på sykkel fra 1999 [Re: Morten DMR] #427677 03/08/2007 09:16
S
sic Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Takk for svar!

Tror jeg satser på å kjøpe et nytt hjulsett, men fortsetter å bruke det gamle styret (famous last words?).

Vurderer Mavic Crosstrail -07 hjulsett. Er dette et greit valg? Veier forøvrig rundt 72 kg.

Morten: Har skiftet bremsklosser et par ganger, ja!

Re: Slitasje på sykkel fra 1999 [Re: sic] #427684 03/08/2007 09:21
kmidd Offline
Avhengig
Avhengig
Bytt styret dersom du er skeptisk. Er ganske hemmende om du ikke stoler på det.

Moderator  support