|
Nybegynnerhjelp - skivebremser og krank
|
Nybegynnerhjelp - skivebremser og krank
30/07/2007 20:28
|
cfuru
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Jeg er fullstendig grønn når det gjelder sykkel. Har alltid syklet mye men ikke vært så opptatt av deler og oppgraderinger. Før dere klikker fullstendig når jeg sier hvilken sykkel jeg har så må jeg nevne at jeg jobber hos G-sport. Sykkelen jeg har valgt er da selvsagt en Diamant, modellen Eureka. Helt grei sykkel etter min mening. Jeg har lyst til å lære meg mer om sykkel og vil derfor prøve meg på noen "oppgraderinger". Har lyst på skivebremser. Hadde en Kona Caldera før og syns det fungerte glimrende med skivebremser. Hvilken type/merke bør jeg velge? Hvilken størrelse (160mm, 185mm osv)? Sykler en del i terreng men er ikke overdrevent modig. Føler også for å bytte krank. Vekten min er nok til på den høye siden. Kan det være greit å ha en bedre/kraftigere krank? Noen råd? Info om sykkelen finner dere her - http://www.g-sport.no/gs/templates/Produkt.aspx?id=11854Noen lurer sikkert på hvorfor jeg ikke bare kjøpte en bedre sykkel med en gang, men jeg vil som sagt lære litt om sykkel ved å forbedre den jeg har og samtidig bli litt kjent med merket vi selger. Føler vel kanskje en aldri så liten forpliktelse også 
|
|
|
Re: Nybegynnerhjelp - skivebremser og krank
[Re: cfuru]
30/07/2007 21:03
|
rob1
Avhengig
|
Avhengig
Bremser som funker og ikke koster skjorta er Shimano deore.Har brukt de 2 år nå og ikke noe tull i hele tatt.Shimano lager også bra kranker:Deore om du klarer deg med en sliter,eller LX om du vil ha utvendig lager.Jeg sjøl bruker Deore med octalink lager for det har god slitestyrke og billig å erstatte.Men må nok oppgradere til octalink 2(utvendig lager) etter hvert.
fart før ferdighet
|
|
|
30/07/2007 21:09
|
nicolai
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
|
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Den kranken du har på sykkelen din er det faktisk ingen spesiell grunn til å bytte - om du ikke er veldig keen på og oppgradere. Kranklageret kommer til å ryke om litt med litt aktiv sykling, mens armene og drevene, med stål midtklinge holder lenge, og funker helt , helt fint!
Bytt evnt da til xt firkantlager, dette kommer bare til å funke altså! Helt kule saker..
/Are Nicolai
|
|
|
[Re: nicolai]
31/07/2007 00:09
|
cfuru
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Da sier vi at kranken blir foreløpig. Surfer rundt og prøver å bli klokere på bremser. Noen som kan gi en tilbakemelding på dette med mekanisk vs. hydraulisk? Holder mekaniske som f.eks. Avid BB7 - og er de greiere med tanke på vedlikehold? Takk for svarene 
|
|
|
31/07/2007 00:48
|
KamAxel
Ringrev
|
Ringrev
Mekaniske skivebremser gir deg få fordeler med tanke på vedlikehold i forhold til felgbremser. De kan gi bedre bremsekraft, men ikke nødvendigvis. Du må fremdeles etterstramme bremsewire på mekaniske skivebremser.
Hydrauliske skivebremser er lukkede systemer, som du ikke trenger å vedlikeholde mye. Du må så klart skifte bremseklosser når de gamle er utslitte, men så mye mer er det ikke å gjøre.
Etterhvert vil det bli nødvendig å skifte bremsevæske i de hydraulisk bremsene, og det kan være mer omfattende enn å skifte bremsewire, men det er heller ingen uoverkommelig oppgave. Det er uansett ikke noe du trenger å gjøre ofte.
Jeg ville valgt hydrauliske bremser både fordi de gir bedre bremsekraft og fordi de har relativt lite vedlikehold. Å skifte bremseklosser er like enkelt som på mekaniske.
Jeg tror jeg har justert på Avid BB7, dersom det er de som står på GT Avalanche 3.0. Det var ikke vanskelig, men bremsewiren måtte etterstrammes en del etter hvert. Den ene fordelen jeg kunne se i forhold til felgbremser er at du slipper å justere vinkel på bremseklossene. De mekaniske bremsene jeg skrudde på hadde veldig dårlig bremsekraft i forhold til mine Deore 525 hydrauliske bremser. Det var ikke mulig å låse hjulet. Mulig det hadde ordnet seg med en vask av skiven.
-Amund-
Edit: Jeg mistenker denne sykkelen for å ha integrerte bremse- og girhendler, og da må du ha nye girhendler også om du skifter bremser. Det er jo noe å tenke på. Jeg ville kanskje sett på gaffelen om du vil oppgradere. Det er iallefall noe jeg kikker på for min egen sykkel. Det kan bli en dyr affære da...
Redigert av KamAxel; 31/07/2007 00:51.
Ja til mykere trær, og måtte sykkeltyver brenne!
|
|
|
[Re: KamAxel]
31/07/2007 07:55
|
kmidd
Avhengig
|
Avhengig
Om navene ikke har feste for skivene må også disse (eller hjula) byttes.
|
|
|
[Re: kmidd]
31/07/2007 13:08
|
cfuru
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Den har ikke integrerte hendler så det er i orden. Gaffelen er nok ikke den råeste i klassen nei.En oppgradering der vil komme etter hvert men det stopper på pris akkurat for øyeblikket. Hvordan finner jeg ut om navene har feste for skiver? Jeg topper sikkert alle teite spørsmål gjennom forumets historie 
|
|
|
31/07/2007 13:18
|
gare
More than words
|
More than words
Jeg topper sikkert alle teite spørsmål gjennom forumets historie Det tviler jeg på! Du tar en titt på navet, og ser om det muligens kan gå an å feste noen skiver til kanten av navet. Enten vil det være 6 hull spredt jevnt utover rundt navet, ellers vil det være en underlig bølgeformet/splinesformet sirkel der. Liksom et slags spor som det ser ut til at det går an å feste en skive på. Sjekk hullene på venstre kant av navet. Her ser du de sporene som jeg skrev om på venstre side av navet
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: gare]
31/07/2007 13:27
|
cfuru
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Da ser det ut til at jeg trenger nye nav. Kan jeg bytte nav og beholde spiler/felg? Noen anbefalinger?
|
|
|
[Re: gare]
31/07/2007 13:28
|
kmidd
Avhengig
|
Avhengig
Siste alternativ er at du ikke har mulighet til å feste noen skive: Høyre og venstre side av navet er ganske likt.
|
|
|
31/07/2007 13:31
|
cfuru
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Navet mitt er akkurat likt det siste bildet. Selvsagt nav uten noe som helst merke/modell/navn.
|
|
|
31/07/2007 13:36
|
kmidd
Avhengig
|
Avhengig
Dersom du har relativt billige hjul er det neppe verdt kostnaden/arbeidet med å bytte nav. Da kan det være bedre å se om du får solgt de hjulene du har og kjøpe noen nye. Om du bytter kan du ihvertfall bruke felgen på ny, eikene kan du bruke på ny dersom det nye navet er like stort som det forrige (diameter/plassering av flens ifht senter på navet). Men det er sikkert mange her på forumet med gode meninger om dette.
Redigert av kmidd; 31/07/2007 13:36.
|
|
|
31/07/2007 13:43
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Hvis du vil gjøre det billig-billig, har jeg både hjul og (mekaniske) skivebremser til salgs i "Diverse nye deler"-tråden i salgsforumet.
|
|
|
[Re: Stein]
01/08/2007 00:23
|
cfuru
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Klarte ikke å bestemme meg for de felgene før de var solgt. Da spør jeg like godt - noen som kan gi meg råd om hvilke hjul jeg bør velge? Kan få hjelp av en som er veldig flink med sykkel men desverre er på ferie nå. Vil derfor gjerne ha tips om kombinasjoner av nav + felg som er bra. Trenger ikke være ferdig monterte altså. Vil ha noe som er veldig bra. Ser ikke noen grunn til å spare så lenge kemneren gikk med på å dele opp restskattbetalingen 
|
|
|
01/08/2007 07:11
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Hvis du har råd, er det Chris King-nav som gjelder. Chris King Iso Disk i 32 hulls utgave, sammen med DT Revolution 2,0/1,5/2,0 eiker med alunipler og Mavic XC717 Disc hvis du skal ha hjul til en XC-racer eller bare er veldig lett. Til tøffere stisykling, ville jeg valgt DT Competition 2,0/1,8/2,0 (Eller DT Supercomp 1,8/1,7/2,0 hvis du vil være råflott.) og Mavic XM719 Disc. Hvis du vil lefle litt med slangeløst og latexguffe, eller bare vil være litt annerledes, kan du bytte ut XC717 med ZTR 355 eller ZTR Olympic og XM719 med ZTR Arch fra Stan's Notubes. (Selges i Norge av www.dogstar.no) Hvis du får disse hjulene godt bygget ("Godt" er nøkkelordet her.) finnes det ikke noe bedre! Det står jeg for. Hvis du vil skille deg ut litt, kan du se på www.industrynine.net også.
|
|
|
01/08/2007 08:48
|
MadsL
Veteran
|
Veteran
Har hovedinnlegger sjekket at det er mulig å montere skivebremser på selve rammen? Ellers blir jo dette veldig dyrt!;-)
|
|
|
[Re: MadsL]
01/08/2007 11:33
|
cfuru
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Ikke noe problem med rammen. Har sjekket det.
|
|
|
01/08/2007 12:23
|
Nilsern
Ringrev
|
Ringrev
Hei!
Har også en Eureka som en "grusracer" og jobber også i G-sport(deltid). Knall sykkel, men svakheten er nok kranklageret og navene om det skulle bli brukt mye og hardt. Er selv i 90kg+ klassen så vi stiller ganske likt.
Du kan bestille hjulene som også brukes på Silvercape til en rimelig penge, sjekk delekatalogen til Gresvig i butikken din. Disse betsår vel av Stans ZTR med XT nav bak (6-bolt feste for disc), og WTB nav fremme. Husker ikke merket eikene er, men de er dobbelbuttet. Be evt da noen til å gå over hjulene, da disse er maskinbygd i Kina. Minuset er at om du er tung, kan kanskje hjulene bli litt myke...... Skal du bygge med Stans ZTR, så bestill ZTR felgene hos Gresvig da dette blir nok det rimeligste for deg, det samme gjelder "Stans-guffe" om du skal ha slangeløst. I tillegg kan jeg anbefale Hope pro 2 nav på det varmeste! Meget gode erfaringer selv. CRC er veldig rimelig. Bygg med DT competition eiker.
Selv er min eureka snart med Juicy 5, Hope pro 2 hjul med DT comp og WTB lazerdisc felger.
|
|
|
01/08/2007 12:37
|
perbl
More than words
|
More than words
Hvis du har råd, er det Chris King-nav som gjelder. Chris King Iso Disk i 32 hulls utgave, sammen med DT Revolution 2,0/1,5/2,0 eiker med alunipler og Mavic XC717 Disc hvis du skal ha hjul til en XC-racer eller bare er veldig lett. Til tøffere stisykling, ville jeg valgt DT Competition 2,0/1,8/2,0 (Eller DT Supercomp 1,8/1,7/2,0 hvis du vil være råflott.) og Mavic XM719 Disc.
Steike, dette var nå vel en smule voldsomt?  Sett med tanke på at trådstarter har en forholdsvis billig sykkel, og at prisen på bare navene her vil nærme seg prisen på hele sykkelen hans, vil jeg tro at trådstarter vil kunne få mye mer glede av å kjøpe litt billigere komponenter for å bygge videre på denne sykkelen, slik at han heller kan investere i litt andre deler også. Unntaket er jo selvsagt om det er planer om å sette i gang med et nytt sykkelprosjekt i overskuelig framtid der det er aktuelt å ta med seg hjulene videre. Men for prosjekter av stilen "lyst til å prøve skivebremser på en diamant til under 7000" føler jeg det er litt voldsomt med King?
Redigert av perbl; 01/08/2007 12:39.
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
01/08/2007 12:40
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Så enig, og da kan han f.eks. kjøpe LX-hjul med 317-felger fra Merlincycles for snaue 100 pund pluss mva. og frakt, men han sa også: Vil ha noe som er veldig bra. Ser ikke noen grunn til å spare så lenge kemneren gikk med på å dele opp restskattbetalingen
|
|
|
01/08/2007 14:00
|
perbl
More than words
|
More than words
Ah, ok, den la jeg ikke merke til  Men ja, til trådstarter, da kan jeg og underskrive på at hvis du vil ha det beste og høste maks cred blant veteranutstyrsnerder, kan du gå for Chris King-alternativet, selv om det blir som å putte rådyre customdeler på en ordinær rånebil 
Redigert av perbl; 01/08/2007 14:01.
Per B.
|
|
|
01/08/2007 14:41
|
cfuru
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Men for prosjekter av stilen "lyst til å prøve skivebremser på en diamant til under 7000" føler jeg det er litt voldsomt med King?
Skjønner at dette ikke er et "prosjekt" det står respekt av. Veldig veldig mange gode tips i tråden og det setter jeg stor pris på. Setter derimot ikke pris på lettere nedlatende holdninger fra folk som helt sikkert er kjempekule i skogen og i gaten.
|
|
|
01/08/2007 15:04
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Oppfattet han ikke som nedlatende, jeg. Tror bare han syntes det var rart at jeg anbefalte et hjulsett som i norsk butikk koster like mye som hele sykkelen kostet ny.
|
|
|
01/08/2007 16:19
|
perbl
More than words
|
More than words
Skjønner at dette ikke er et "prosjekt" det står respekt av. Veldig veldig mange gode tips i tråden og det setter jeg stor pris på. Setter derimot ikke pris på lettere nedlatende holdninger fra folk som helt sikkert er kjempekule i skogen og i gaten.
Om jeg ordla meg på en måte som du syntes var nedlatende beklager jeg dette, var så absolutt ikke meningen. Hele poenget mitt var at jeg syntes anbefalinger av deler som ligger så høyt i pris ikke var helt fornuftig i forhold til prisen på sykkelen din, da du sannsynligvis vil få mer bruksglede av å kunne ha råd til å kjøpe andre morsomme ting enn å kjøpe et par nav som tar det meste av pengene. Det virket som om mye av motivasjonen din var at du er litt fersk i forhold til sykling, og derfor ønsket å prøve skivebremser. Derav min noe flåsete prosjekt-tittel, var så absolutt ikke meningen å framstå som noen bling-junkie, da Chris King av mange regnes som det absolutt råeste du kan putte på av nav i hjulsettene dine. Med prisforskjellen ved å gå for en mer prisgunstig shimanoløsning kan du jo f.eks ha råd til en GPS på styret eller andre ting du kanskje vil oppdage er morsomt å ha etterhvert som du sykler mer. Jeg er absolutt ikke kul, verken på gata eller i skogen 
Redigert av perbl; 01/08/2007 16:28.
Per B.
|
|
|
01/08/2007 16:27
|
cfuru
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Sorry. Tok meg litt nær av den i et følsomt øyeblikk.
Har hatt skivebremser på mine tre forrige sykler og vil derfor ha det på denne også. Det virker sikkert rart å bruke mye penger på en så enkel sykkel, men jeg vil prøve litt forskjellig og lære underveis. Kunne kjøpt en "ferdig" sykkel med bedre deler men ville prøve meg på dette.
Får se hva jeg kan skaffe gjennom jobben men har heldigvis noe gamle skolekamerater å både Japan, Hong Kong og USA. Alltid behjelpelige med gaveforsendelser.
Og ja - dere har rett, et hjulsett som koster det samme som sykkelen er ikke aktuelt.
|
|
|
02/08/2007 07:44
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Apropos gaveforsendelser: dersom du bestiller fra http://www.aspirevelotech.com så har de en lei tendens til å sette alt for lav pris på det de sender, slik at du betaler for lite moms. De har veldig bra utvalg i Chris King, og sender gratis (eller veldig gunstig) til Norge. (Sånn i tilfelle du faller for fristelsen til å prøve King likevel.  )
|
|
|
[Re: Arne_And]
02/08/2007 23:01
|
cfuru
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Kommer garantert til å prøve noe "high-end" etter hvert men er litt fristet til å kjøre litt budsjett en stund. Pengene flyr ut når andre hobbyer er rc og fluefiske.
En kamerat av meg har et sett med Mavic Crossride hjul jeg kan kjøpe, men han vet ikke så mye om felgene selv. Er dette bra saker? Er de litt for myke?
|
|
|
04/08/2007 01:12
|
joakimwallmark
Entusiast
|
Entusiast
CrossRide hjulene er nok ikke de stiveste du får tak i. Langt ifra de mykeste, så det kommer nok litt an på din teknikk og kjørestil. Og kroppsvekt. Og bruksområde selvfølgelig.
Et hjulsett til en nokså rimelig penge som du får ganske greit med valuta for, avhengig av ovenstående faktorer.
Overall er det et kurant valg av hjulsett.
daglig leder , Bergen Sykkelservice
( prøver så godt jeg kan å uttale meg objektivt )
|
|
|
|
|