Jeg har en Scott Scale. Krankhuset er 73mm. Jeg har E-gir. Mellom krankhuset og E-giret er det en 2,5mm spacer.
Det lageret som sto i er FSA MegaExo - merket "BB-73E". Jeg har klart å bestille ett fra CC som er samme, men merket "BB70/68". Jeg finner ikke noen som har BB-73E
Kan jeg bruke den gamle hylsen? Jeg ser at det er mere gjenger på det gamle lageret enn det nye - på Høyre side (E-giret).
Hva er det beste alternativet for nytt kranklager?? Shimano?
Hjelp....
Redigert av Josef; 30/07/200710:47.
Re: Hjelp til å finne riktig kranklager.
[Re: Josef]
#42620831/07/200707:36
Hvor lang aksling trenger du på kranklageret og er det Octalink? Det finnes en Shimano BB-ES71 (XT-kvalitet) som er laget til Easyset/E-type-krankgir og 73mm krankhus. Dette har 118mm aksling og modellnavnet er IBBES71EC18, og kan leveres til din lokale sykkeldelpusher på noen dager.
/Peter Shimano-selger
Recovery-mode
[Re: Pete]
#42629431/07/200710:54
Han har MegaExo-lager, som er det samme som Hollowtech II.
Det er ikke sikkert du kan bruke hylsen du har fra før, men det er ikke så farlig, siden du ikke har noen hull utenfra og inn i krankhuset ditt. Det du må sjekke er at det nye lageret er like bredt som det gamle, slik at du kan bruke det sammen med kranken din. Om nødvendig må du ta vekk avstandsringen mellom giret og krankhuset.
Jeg kan vel ikke ta vekk spaceren mellom krankhuset og e-giret? Jeg målte avstanden utvendig - den er ca. 98,8mm. Jeg har også skrudd sammen kranken og målt den - den er også ca. 98,7mm. Tar jeg bort spaceren, vil jeg vel mangle 2,5mm på bredden, eller??
Forstår jeg dette riktig, dersom denne hylsen(e) (det er vel 2) ikke er viktig? Da kan jeg vel bare smelle på ett lager på hver side - uten noen hylser i midten. Går det fint?
#42643731/07/200718:40
Hvis de to lagrene, sammenskrudd i ramma, er like brede, passer jo alt, og du trenger ikke å ta vekk noen ring.
Jeg er litt usikker på hva du mener med hylse, forresten, i hvert fall hvis du har to av dem. Mener du den lange hylsa som står mellom de to lagrene inne i ramma? I så fall trenger du ikke den i den ramma du har. Den er der primært for å beskytte lagrene mot vann fra inne i ramma, men i din ramme er krankhuset tett og vann kommer ikke inn.
Sammenskrudd på ramma er de like utvendig - ingen tvil om det.
At jeg ikke trenger hylser i mellom lagrene er også mottatt - og ytterst god stemning Legger likevel ved ett par bilder for å illustrere hva som menes med hylse....
Siste spørsmål: På høyre siden (der E-giret er) der er det mere gjenger på det gamle lagret. Det nye er likt på begge sider, mens det gamle har mere på høyresiden.
Er det noe jeg trenger å bry meg med?
Redigert av Josef; 31/07/200723:09.
#42658801/08/200707:39
Der var hylse nummer to, ja. Har bare lagt merke til den ytterste, jeg. Den med skrift på, altså. Ifølge deler as trenger du ikke bry deg med de ekstra millimeterne med gjenger. Det du får på høyresiden når du skrur i det nye lageret ditt er akkurat samme styrke som på en ramme med 68mm krankhus og to spacere på høyre side. Lageret er med andre ord laget for å holde under disse forholdene.
Jeg har fått ett navn på en person hos Deler AS som jeg kan kontakte, men dersom du mener at jeg kan droppe hylsene og det er nok gjenger - er jeg happy.
Da er det jo bare å smelle i lageret - uten hylse og kommer seg ut i skogen :-)
Takk!
#42693601/08/200720:42
Ett siste spørsmål: Det følger 1 stk sort "gummilignende" spacer med lageret. Kan noen fortelle meg noe om denne? Skal jeg bruke den? På hvilken side? Hvorfor?