Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Innsamling til hyggelige folk i Tanzania

Innsamling til hyggelige folk i Tanzania #425831 30/07/2007 10:02
Christian Offline OP
Uflaks
OP Offline
Uflaks
I fjor var jeg i Tanzania med noen venner, og vi var blant annet på Kilimanjaro. Der så vi hvor håpløst skrøpelig utstyr mange av bærerne og guidene hadde: Slitte joggesko, hullete joggebuker og gamle collegegensere var av det bedre utstyret.

Vi møtte folk som bar 20kg og gikk i flippflopper - på 4000m. Vi så også folk på toppen som ikke hadde votter, og mange som helt tydelig frøs. Dette er folk som tjener 29 kr (5 USD) per dag, og som blir glade for å få tøy du neppe vil bruke.

Etter turen vår ga vi bort en god del klær, og vi bestemte oss for å samle sammen klær/utstyr når vi kom hjem, for å sende det til guiden vår, Adam. Han driver firmaet Ringo Expeditions (www.ringoexpeditions.com), og vil fordele ting blant folkene sine. I fjor sendte vi 3 esker, og det hadde vært fint om vi fikk sendt minst like mye i år.

Her er noen eksempler på ting som garantert kommer til nytte:

- Sko: Fjellstøvler, kraftige joggesko, andre gode sko
- Jakker: Fleece, vindjakker, regnjakker
- Bukser: Vanntett, overtrekk, vanlige langbukser
- Ullgensere
- Ullundertøy
- Superundertøy
- Sokker: Både tykke og tynne
- Luer, skjerf, votter
- Solbriller
- Trenings-/friluftstøy generelt

Ta en titt i skapet og boden, og hvis du har noe du kan gi bort: Flott! Pakk alt sammen i en pose eller søppelsekk, og send meg en epost (ikke Facebook-post), så finner vi ut hvordan det lettest kan hentes/leveres.

Hvis noen vil gi en femtilapp eller to til frakt også: Tipp-topp! Overfør til konto 97133803649.

Jeg har laget et Facebook-arrangement også, i tilfelle det ville gi litt ekstra respons:
http://www.facebook.com/event.php?eid=4695510844

Og: Hvis noen som ikke bor i Oslo vil sende litt på egenhånd, er adressen til Adam:

Adam Paschal Ringo
P.O. Box 7762
Mosho / Kilimanjaro
Tanzania

Redigert av Christian; 30/07/2007 10:03.

Christian
[ Blodsmak | @blodsmak_no | Strava ]
Re: Innsamling til hyggelige folk i Tanzania [Re: Christian] #425875 30/07/2007 11:18
B
bike4man Offline
Entusiast
Entusiast
B
Godt tiltak. Som guide i perioder i tidligere år (her i Norge) får jeg medfølelse...

Leste for en tid tilbake (i Aftenposten) om en afrikaner i Norge som i flere år hadde samlet sammen klær, madrasser, bildekk, data-utstyr og div. og sendt dette til sitt (opprinnelige) hjemland. Hvor det kom til god nytte.

Men I ÅR, for første gang, pga nye EU/EØS-regler (eller bare ny praktisering av reglene?) kom containeren med brukte saker i retur (!)
Eu/EØS-regler for å hindre at brukte gjenstander ("avfall") ble sendt til u-land, ble det opplyst.
Håper inderlig at din innsamling ikke lider samme sjebne.
UFF klarer brasene, ser det ut til, så da er det vel håp.

Re: Innsamling til hyggelige folk i Tanzania [Re: bike4man] #425880 30/07/2007 11:25
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Angående datautstyr, er www.fair.no et godt tips.

Re: Innsamling til hyggelige folk i Tanzania [Re: Christian] #426054 30/07/2007 18:36
L
lhegdal Offline
Ringrev
Ringrev
L
Godt tiltak.

Har ikke noe utstyr å bidra med, har mitt relativt kun til det nødvendigste.

Moderator  support