|
|
|
Pedaler
|
Pedaler
28/07/2007 18:38
|
PolarBear
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei, Har sykla på et par shimano klikkpedaler som fulgte med sykkelen i et par år nå. Bruker ganske kraftige Cannondale sko (type turvariant). Dette fungerer godt til det aller meste, men det er litt vaglete når jeg løser ut av pedalene og bare hviler skoa oppå dem i rufsete nedkjøringer/passasjer. Det er ikke noen plattform å snakke om - mer bare å stå med skoa midt oppe på pedalen (bak klossen). Har du noen erfaringer om hva som funker godt av disse kombipedalene? Ser at både Shimano og Time har slike. Bare for sikkerhets skyld: Det er utelukket og gå helt over til flate pedaler. Trenger å klikke inn for det aller meste av syklingen min, men det er som sagt litt styr når det blir skikkelig røft, bratt og steinete. Vekt på pedalene er ikke veldig viktig.
Vennlig hilsen
GunnarG
|
|
|
Re: Pedaler
[Re: PolarBear]
28/07/2007 19:02
|
skibum
Besatt
|
Besatt
Hei
Det finnes plattformpedaler med klikk i midten, men effekten av dette kan diskuteres. Jeg har kjørt med SPD m646 i en par tre år nå, men kommer til å gå over til M540. Grepet på pedalene er så dårlig at det egentlig gir mest en falsk trygghet. Med stive sykkelsko på toppen av dette er det nesten en oppskrift for katastrofe, og plattformen på mine pedaler er mer til hindring for innklikk enn til annen hjelp. Det skal dog sies at jeg ikke har prøvd andre pedaler (time, crankbros osv.), men mener å huske at ved tidligere spørsmål om "kombipedaler" ble det sagt noe av det samme.
Uansett, lykke til i jakten på nye pedaler.
|
|
|
29/07/2007 07:23
|
Sarptommy
Ivrig
|
Ivrig
Hva med å være innklikket hele tiden? Det er jo lettere å løfte sykkelen over hindringer og man slipper bekymringen med å miste grepet på pedalene.
|
|
|
[Re: Sarptommy]
29/07/2007 10:40
|
Laxeluz
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
|
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Eg sykler med kombipedaler, og er veldig fornøyd med det, sidan eg er så pinglete. Då er det berre å løysa ut, og stå på andre sida av pedalen, dersom eg kjem over skumle nedkjøringar
Andreas Tveit
|
|
|
[Re: Laxeluz]
29/07/2007 13:17
|
chalshus
More than words
|
More than words
Knallharde sykkelskosåler på "vanlige" pedaler? Er ikke et mye mer utrygt enn å være klikket inn?
Lær deg heller å sykle med klikk hele tiden, så løser du automatisk ut om du skulle havne i en litt for ekker situasjon.
_________________________ Det er utstyret det kommer an på!
|
|
|
[Re: chalshus]
29/07/2007 13:31
|
Ørjan
Ringrev
|
Ringrev
Ville ha anbefalt xpedo sine klikkpadaler, har brukt dei i ein måned no å eg veldig fornøyd. Gikk over fra kombi til klikkpedaler å angrer ikke.
|
|
|
[Re: Ørjan]
29/07/2007 15:45
|
rob1
Avhengig
|
Avhengig
prøv å sykle innklikket hele tida.Det er faktisk tryggere.Jeg bruker det på utfor riggen og.Pedal som funker er:shimano 647 og sko Shimano 66.Bruker den kombinasjon til all sykling jeg driver med.(sti+DH)
fart før ferdighet
|
|
|
[Re: rob1]
30/07/2007 07:56
|
PolarBear
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei igjen, Takk for synspunktene. Det er jo litt smak og behag som med det meste annet. Tror jeg fortsetter med de vanlige klikkpedalene ei stund. Med sko av turtypen (gummisåle - ikke hardplast) står jeg nå sånn måtelig trygt også utklikka og inn- og utgang funker veldig greit. Jeg er jo en gammal gubbe og sikkert litt feigere enn ungdommen når det blir jæv... bratt og løs stein. Liker liksom ikke tanken på tryning med sykkel mellom beina i slike omgivelser. Men samtidig vil jeg jo nødig stå av og trille ned da ;-)
Ha en fortsatt flott sesong på 2 hjul!
Vennlig hilsen
GunnarG
|
|
|
31/07/2007 21:21
|
Snooze
Ivrig
|
Ivrig
Har selv syklet på et par Shimano DX flat's med klikk i midten(PD-M636 røde,til å med) som fungerte godt for meg. Likte også å klikke ut i de mest hårete nedkjøringer. Men har erfart at kontrollen blir dårligere utklikket enn innklikket. Man står vanligvis i de situasjoner dette er aktuelt, og da hopper man av pedalene ved en skikkelig trøkk. Det er katastrofalt.
Går mye på snørra, men med riktig justering er jeg alltid ute av pedalene idet jeg tar bakken. Vet ikke om det skyldes instinkt-utklikk eller tryningens geometri??
Når det gjelder kombi-pedaler: stay away. Da jeg syklet med kombi brukte jeg deler av turen på å kikke ned, for å snu pedalen som alltid vendte flat-sida opp. I knot-stier er dette håpløst.
Glem yr og e-synsing:JUST DO IT
|
|
|
|
|
|
|