Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Bra eller dårlig?

Bra eller dårlig? #424537 26/07/2007 06:12
Maki Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Hei allesammen, og takk for noen timers nyttig lesning på forumet deres. Valget om å melde seg inn var ikke vrient.

Vet at dette spørsmålet har vært tatt opp før, men har ikke funnet noe dekkende svar for mine behov. håper dere tar dere ett minutt.

Da var tiden inne for at jeg skulle ha meg ny sykkel, og kvaliteten på sykkler har aldri vært min store greie. Har tråkket rundt på en "head coaster" i noen få år, og funnet ut at det er den siste billigsykkelen jeg noen sinne skal ha.

Trenger seriøst tips fra dere hva som er bra eller dårlige sykler. Ser senest av tråden som er opprettet av rcj at man burde legge litt peng i ramma osv, noe jeg godt kan forstå. (Men da mener vel dere kanskje mere penger enn jeg har planer om å bruke på hele sykkelen)

Har tidligere hatt sykkler i både alu, stål og magnesium, og kunne godt tenkt meg carbon denne gangen.(eller gjør jeg noe feil da?) spørsmålet blir da om hva som er bra og dårlig?? hva bør jeg gjøre? har syklet endel, og kommer til å fortsette med det, men har stort sett tatt til takke med det jeg har hatt å tråkke på. Nå trenger jeg deres tips. Gjerne hvilke merker, linker eller synspunkter på hva jeg burde ha med!

Litt grunnleggende:
Pris 15 - 20K
Veier 70 og er 175cm (er vel ca medium da?? 17-18" ca??!)
Sykler kanskje 50% asfalt 30%grus og 20%sti/skog.
Hardtail.

Har kikket på følgende modell, med skivebremser (for jeg har forstått at det er et must??)
http://www2.eurotex.no/STJ_05/details/sykler2007/Miracle_Space.htm

Alle innspill mottas med stor takknemmelighet.

Re: Bra eller dårlig? [Re: Maki] #424560 26/07/2007 07:39
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
En karbonramme koster gjerne noe mer enn aluminium men tviler på at du får noen gevinst ved å velge karbon. Skivebremser er helt klart noe jeg tror du vil sette stor pris på, samt at jeg tipper du vil like et breiere styre med rise (forutsatt at det er et flatt 56cm styre som er montert).

Ellers så ser fujien helt grei ut.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Bra eller dårlig? [Re: Maki] #424569 26/07/2007 08:06
EgilS Offline
More than words
More than words
Her er et tips til "mest-for-pengene" hvis du vil ha karbonramme: http://groseth-sport.no/index.php?main_page=product_info&cPath=7_30&products_id=92

Med aluramme er dette en mulighet (selges "overalt" hos Intersport og som Diamant hos G-sport): https://kjellsykkel.secure.flexiweb.no/productview/19398406/

Ellers er Scott Scale 30 et greit kjøp. Denne får du vel ned i 18K enkelte steder (XXL?).

Re: Bra eller dårlig? [Re: Maki] #424590 26/07/2007 09:17
H
hundenjanson Offline
Ivrig
Ivrig
H
Jeg ville også tatt en kikk på http://www.eurotex.no/default.asp. Har en Fuji carbon 2006 som jeg er veldig fornøyd med.

Re: Bra eller dårlig? [Re: Maki] #424593 26/07/2007 09:19
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Det ser ut til at du vil ha en XC-sykkel med relativt lette grusdekk. I prisleiet du beskriver, finner du sikkert greie karbonsykler, men jeg synes ikke det skal være noe mål i seg selv. Du får mye bra i aluminium.

Jeg synes du skal se etter en sykkel med fin aluramme av et anerkjent merke, og den bør ha best mulig utstyr, selvsagt. ...Men dette skjønte du sikkert selv. ICON_WINK

Hvor i Østfold bor du, og har du noen favorittforhandler? har du noen motforestillinger mot å handle på nettet?

Nå er det snart høsten, og da begynner jo syklene å komme på tilbud også.

Re: Bra eller dårlig? [Re: Maki] #424594 26/07/2007 09:25
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Hei og velkommen til forumet!

Mitt forslag er å ta deg en tur til et par sykkelbutikker (ikke ala Intersport...) der betjeningen har god greie på sykkel.

Jeg kjenner ikke hva som er i området ditt, men i Oslo er det jo flere steder å velge mellom. F.eks Oslo Sportslager, Sykkeldelisk(Anton) og du kan snakke med Høydahls gutter på Høydahl Sport i Drammen.

For prisen 15-20K skal nok få kjøpt deg en fin sykkel til ditt bruk.

I butikk kan du også prøve litt forskjellig. Om du bare skal "grave" på nett så tror jeg du kan bli langsomt gal:)

Lykke til i valget.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Bra eller dårlig? [Re: hbakken] #424605 26/07/2007 10:10
Maki Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Hei igjen og tusen takk for konstrukive og interessante svar.

Tmork: Rise er ukjent utrykk for meg.. er liksom litt av det jeg lurer på ihht om carbon er noe poeng hvis jeg værken får igjen i form av vekt eller ytelse. er det generelt dårligere? så sannt man ikke kjøper rammer i 25K + klassen?

EgilS: Takker og bukker for linker! interessant lesning.

Hundenjanson: Fikk ikke linken til å virke??! men det er vel på hovedsiden til fuji? send meg gjerne navnet på sykkelen så kan jeg google den.

Dazed: Hei, kommer fra moss, og har vel i grunn bare vært innom høyden sykkelsenter og rygge sykkelsport. har aldri sett på intersport, g-sport el xxl som alternativ, men klart er det der jeg bør lete så gjør jeg jo det. blir bare veldig lett revet med når jeg er i butikker, og de som er der er til for å hjelpe, men de er jo tross alt selgere. har ingen motforestillinger til å handle på nettet. har fått "gode høstpriser" i noen av butikkene, men føler ikke at jeg kan så veldi mye om det tekniske.. men det hjelper jo ettersom man leser. Må handle snart. har tråkka i filler den forrige, og den skal det ikke brukes mer penger på. Nesten så jeg lurer på om en krank kan eksplodere.. nesten nervøs av alle lydene den lager:) dessuten punkterer jeg i snitt hver 5 mil. gidder ikke kjøpe nye dekk heller..
driver å trener meg opp etter lang tids skade og da er en dag uten sykkel en dag for mye. ergometersykkelen utgår i detta været:)
Hbakken: veldig enig med at det går an å teste. dt er viktig, men da kunne jeg tenkt meg et par tittler på blokka jeg kunne hatt i kikkerten og dratt og testa alle på en dag.. ikke bare dra og teste, for da blir jeg overtalt til noe dritt. (vanlig prosedyre:) oslo er jo bare 35 minutter unna, så jeg regner med at jeg drar dit.
merker som du sier at jungelen på nettet er lett å gå seg bort i!

takker så mye for innlegg. pøs på. det er til stor hjelp.

Mr.MOTO, Master of the obvious...
Re: Bra eller dårlig? [Re: Maki] #424606 26/07/2007 10:16
Maki Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
en ting til:
Egil S og alle dere andre, er f.ex scott scale 30 en forholdsvis overpriset sykkel så lenge den ikke er komplett xt engang?
eller bør jeg bry meg mindre om akkurat de betegnelsene der enn det jeg gjør i dag?

http://www.oslosportslager.no/?page=modules/product&id=421939

tøff sykkel btw..

Re: Bra eller dårlig? [Re: Maki] #424610 26/07/2007 10:21
EgilS Offline
More than words
More than words
Får du Scale 30 til 18K så synes jeg ikke den er overpriset. Å betale fullpris (23K?) er for mye.

På Scott betaler du nok litt for merket, men du er da i det minste sikret en bra karbonramme. Det kan du ikke være like sikker på når det gjelder alle merker.

Re: Bra eller dårlig? [Re: EgilS] #424615 26/07/2007 10:37
Maki Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
hva med everest, hard rox, diamant, nakamura, cannondale, fuji, trek, gary fisher, +++ noen tips om hvilke merker jeg burde styre unna?? dårlige eller gode erfaringer?

Er det liksom scott som er karbonrammas far?

detta kan ikke jeg og merker jeg er på tynn is.

Re: Bra eller dårlig? [Re: EgilS] #424623 26/07/2007 10:56
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Betale for merket når du kjøper Scott? Scott er vel ikke noe statusmerke? De er en helt ordinær taiwansk sykkelprodusent som frem til Scale har levert helt greie terrengsykler som gir mye for pengene. Scale har de gjort stor suksess med, og de går vel for å være blant de aller beste og letteste karbon-XC-rammene på markedet.

Re: Bra eller dårlig? [Re: Stein] #424628 26/07/2007 11:05
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Giant skal vel heller ikke utelukkes her...

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Bra eller dårlig? [Re: Stein] #424635 26/07/2007 11:16
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Dazed
Betale for merket når du kjøper Scott? Scott er vel ikke noe statusmerke? De er en helt ordinær taiwansk sykkelprodusent som frem til Scale har levert helt greie terrengsykler som gir mye for pengene. Scale har de gjort stor suksess med, og de går vel for å være blant de aller beste og letteste karbon-XC-rammene på markedet.

Jeg tror nok du betaler noe for "Scott"-merket når du kjøper en slik sykkel. Ikke det at dette er noe statusmerke som man kan ta ubegrenset for, men de kan ta mer for syklene sine enn man kan for "butikk"-merker (Gekko, Everest, Diamant, Nakamura), selv om Scott-syklene sikkert ikke er så mye dyrere å produsere.

Re: Bra eller dårlig? [Re: EgilS] #424643 26/07/2007 11:31
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: EgilS

Jeg tror nok du betaler noe for "Scott"-merket når du kjøper en slik sykkel. Ikke det at dette er noe statusmerke som man kan ta ubegrenset for, men de kan ta mer for syklene sine enn man kan for "butikk"-merker (Gekko, Everest, Diamant, Nakamura), selv om Scott-syklene sikkert ikke er så mye dyrere å produsere.

Tror ikke det, altså. Mulig de kan skru prisen litt opp på Scale, som det er en del hype rundt. Det er ikke det at de kan ta mer for Scott. Det er heller det at de KAN gi bedre priser på sine egne "in-house" merker.

Re: Bra eller dårlig? [Re: Maki] #424647 26/07/2007 11:38
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: Maki
hva med everest, hard rox, diamant, nakamura, cannondale, fuji, trek, gary fisher, +++ noen tips om hvilke merker jeg burde styre unna?? dårlige eller gode erfaringer?

Det er svært få merker du bør styre unna, og siden du spør om andre merker, OG nevner Gary Fisher, OG har et bruksområde som ser ut til å passe 29" utmerket må jeg nesten få lov til å anbefale Gary Fisher Paragon. Du får ikke karbon(men det trenger du heller ikke, med mindre du SKAL ha da)den har en veil. pris på 17 000(eller er det 17 500??)og vil være et supert valg.
Se ellers test på terrengsykkel.no her.
Eller ennå mer her.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Bra eller dårlig? [Re: Stein] #424648 26/07/2007 11:44
EgilS Offline
More than words
More than words
[quote=EgilS]Det er ikke det at de kan ta mer for Scott. Det er heller det at de KAN gi bedre priser på sine egne "in-house" merker.

Hvilket er egentlig samme sak i mine øyne.

Re: Bra eller dårlig? [Re: gare] #424649 26/07/2007 11:46
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
MBR har i siste nummer en overraskende test av 26-ere vs. 29-ere, der de viser at 29-ere har flere fordeler over 26-ere. litt oppsiktsvekkende siden de har vært negative til 29-ere helt til nå.

Re: Bra eller dårlig? [Re: Stein] #424667 26/07/2007 12:35
Maki Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
for en fantastisk gjeng. dere imponerer! takker så mye for tilbakemeldingene.

Forstår vel egentlig poenget i diskusjonen mellom egilS og Dazed, og konklusjonen deres er vel at dere kan enes om at scott scale leverer bra!?

Dazed: 29er og 26ere?? snakker du da om felgsize?? eller hva betegner det?? ser helt klart poenget med større hjul, noe jeg i grunn har savnet, men det ser kanskje litt døll ut. det kommer selvsagt i fjærde eller femte rekke, men står det mellom to sykkler som er identiske kjøper man jo den som ser stiligst ut. nok om det.

Hbakken: giant er ikke utelukket. forsåvidt ingen som er utelukket. og det er vel kanskje litt av problemet. eneste jeg har en skikkelig dårlig sans for er diamant, selv om jeg fikk en link av egilS i sta som fristet. men det er vel som om man har et bilmerke man har kranglet med i årevis, ønsker man ikke å kjøpe noe mer der??!

Hvilke merker på ramme bruker dere som er her da? eller er det bare custom? kom med noen dårlige erfaringer og da, så jeg kan fortsette å utelukke noen fler?? eller flere linker til gode sykler innenfor kategorien.

hittil er konklusjonen: Ikke kjøp karbon med mindre jeg har ille lyst på (har jo egentlig det å, men vet ikke hvorfor), breiere enn 56 cm styre, med rais, som jeg ikke aner hva er:) hva med girskiftere på styret? eksisterer gripshift, eller hva brukes?? girvekslere der man dytter bremsehendel "opp og ned"? eller er det smak og behag?

er det merker på dempegafler jeg bør holde meg unna?

takker igjen.

Re: Bra eller dårlig? [Re: Maki] #424668 26/07/2007 12:38
chris_f Offline
Entusiast
Entusiast
Manitou? Det er oftest gode gafler, men de har ingen importør i Norge, eller Europa hvis jeg ikke tar feil, så reservedeler kan være litt kinkig å få tak i. Noen av dem begynner også å lekke ganske lett.

RST er vel heller ikke akkurat gafler å satse på.

Re: Bra eller dårlig? [Re: Maki] #424718 26/07/2007 14:25
tmork Offline
Lilloman
Lilloman

hittil er konklusjonen: Ikke kjøp karbon med mindre jeg har ille lyst på (har jo egentlig det å, men vet ikke hvorfor), breiere enn 56 cm styre, med rais, som jeg ikke aner hva er:) hva med girskiftere på styret? eksisterer gripshift, eller hva brukes?? girvekslere der man dytter bremsehendel "opp og ned"? eller er det smak og behag?

Girskiftedyttemedfingerting blir litt smak og behag. Selv er jeg langt over middels skrekkelig godt fornøyd med shimano XTR (ny type), men det meste fungerer fint.

Tradisjonelt, og hvis man sykler ritt virker det som, så bruker man flatt styre som er 56cm. For egen del føles dette smalt og rart ut, og et bredere styre med "rise" gir bedre kontroll samt føles bedre. Bildet under viser et 66 cm styre fra USE med "rise". Rise er bare det engelske ordet som brukes for å beskrive at styret ikke er flatt.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Re: Bra eller dårlig? [Re: Maki] #424723 26/07/2007 14:40
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

Dazed: 29er og 26ere?? snakker du da om felgsize?? eller hva betegner det?? ser helt klart poenget med større hjul, noe jeg i grunn har savnet, men det ser kanskje litt døll ut. det kommer selvsagt i fjærde eller femte rekke, men står det mellom to sykkler som er identiske kjøper man jo den som ser stiligst ut. nok om det.

Hjulstørrelse, ja. Vanlige terrengsykkelhjul kalles 26", og i den senere tid her det dukket opp sykler med større hjul (622mm/700C-felger) som kalles 29". Det er sikkert diskutert opp og i mente her tidligere, så søk etter det, men fremdeles er det vel som et nisjeprodukt å regne. Det er ikke til å stikke under en stol at det har enkelte fordeler, men...

Quote:

Hbakken: giant er ikke utelukket. forsåvidt ingen som er utelukket. og det er vel kanskje litt av problemet. eneste jeg har en skikkelig dårlig sans for er diamant

Jeg gjetter han mente at jeg burde ha inkludert Giant blant de aller beste karbonrammene, og det kan det godt hende han har rett i.

Quote:

Hvilke merker på ramme bruker dere som er her da? eller er det bare custom? kom med noen dårlige erfaringer og da, så jeg kan fortsette å utelukke noen fler?? eller flere linker til gode sykler innenfor kategorien.

Jeg tror du finner så godt som alle merker her, jeg. ICON_WINK Selv har jeg sykler fra Sintesi og Haro, og ønsker meg en Intense.

Quote:
hittil er konklusjonen: Ikke kjøp karbon med mindre jeg har ille lyst på (har jo egentlig det å, men vet ikke hvorfor)

Det var vel heller at karbon ikke er et must, og at en fin karbonramme i stedet for en i alu, vil bruke opp mye av budsjettet ditt kun for det.

Quote:
breiere enn 56 cm styre, med rais, som jeg ikke aner hva er:)

Dette er jo en smakssak, men til littg allsidig stisykling, er jeg enig. En 63cm "lowriser" (ikke veldig mye rise) er et fint kompromiss.

Re: Bra eller dårlig? [Re: Stein] #424752 26/07/2007 16:00
1
1r9b1k7 Offline
Entusiast
Entusiast
1

Hjulstørrelse, ja. Vanlige terrengsykkelhjul kalles 26", og i den senere tid her det dukket opp sykler med større hjul (622mm/700C-felger) som kalles 29". Det er sikkert diskutert opp og i mente her tidligere, så søk etter det, men fremdeles er det vel som et nisjeprodukt å regne. Det er ikke til å stikke under en stol at det har enkelte fordeler, men...

Men husk at det egentlig er 28 hjul, akkurat det samme som på racere. Men det blir som 29 siden man har større dekk på en terrengsykkel.
Ville absolutt vurdert GF Paragon 29.
Men uannsett ta den som passer og du synes selv er kul og har godt nok ustyr.

Re: Bra eller dårlig? [Re: 1r9b1k7] #424773 26/07/2007 17:59
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Stemmer, det er samme diameter på felgene som på alt med 700C/622mm felger. ...Men 28" er også bare et navn. De felgene er nemlig ikke 28" noe sted. Med dekk blir et 29" hjul nærmere 29" enn et racerhjul. En 26" racerfelg er heller ikke i nærheten av 26" hvis du regner/måler.

Pariserdekk kalles noen ganger 27" f.eks, enda de er større enn 28" racerhjul med kanttråd.

Bare tull alt sammen, altså. ICON_WINK

Re: Bra eller dårlig? [Re: Stein] #424784 26/07/2007 18:46
A
atlekristensen Offline
Ivrig
Ivrig
A
Ikke glem 36"ere! ICON_SMILE

Mye fint hos:
http://terrengsykkel.no/index.php?n=Tester

Derav artikkelen om Dual Control:
http://terrengsykkel.no/index.php?id=759

bygge customsykkel:
http://terrengsykkel.no/index.php?id=1216

Re: Bra eller dårlig? [Re: atlekristensen] #425675 29/07/2007 18:54
Maki Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
hei igjen! mye nyttig å lære av denne gjengen! jeg har i det minste oppnådd en total forvirring. nå har jeg ikke det minste snøring om hva jeg vil ha, og forstår vel at hvis jeg skal kjøpe det jeg har mest lyst på akkurat nå sprekker budsjettet med glans. Har vel de siste dagene funnet ut at det muligens blir en aluminiumsramme, og jeg har funnet ut at det må bli en 26er. har fått testet skivebremser, og funnet ut at det er et must. derfor utgår fujien som tidligere nevnt i tråden.
skal vel ut å handle innen tirsdag så om noen har noen tips og synspunkter på slutten mottas dette med dyp takknemmelighet. foreløpig ligger denne godt an på ønskelista:

http://spinn.no/newsread/news.asp?WCE=sykkel_detaljer&D=12&N=5038&L=1

gjentar nøkkelinfo en gang til

Pris ca 15 - 20K
Veier 70 og er 175cm
50% asfalt 30%grus og 20%sti/skog.Hardtail, remote lockout,og helst en sykkel uten for høy vekt, xt girveksler på styret (der man tar bremsehendlene opp og ned)

noen som har synspunkter på barends? synes selv dette er behagelig, men er det noe jeg bør venne meg av med?

Re: Bra eller dårlig? [Re: Maki] #425680 29/07/2007 19:20
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Stilpolitiet vil nok si at barends på riserbar, som er på Trek-en, er fy fy. Selv har jeg i tidligere tider brukt og likt barends, men etter at jeg fikk breiere styre med rise har jeg aldri savnet dette.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Re: Bra eller dårlig? [Re: Maki] #425692 29/07/2007 20:08
edmann Offline
lillofarer
lillofarer
HVa med CANYON FULLDEMPER til pris rundt kr 18000.- levert i på døra i norge
F.eks canyon es 7.0

Nothing compares to the simple pleasure of a bike ride

- John F. Kennedy

http://www.nots.no/blimedlem
Re: Bra eller dårlig? [Re: edmann] #425700 29/07/2007 20:32
Maki Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
ok.. stoler på deg terje.. tankte på det samme selv.

edmann; fulldemper er ikke et alternativ for meg og mitt bruk nå, men takk for tips og engasjement;)

Re: Bra eller dårlig? [Re: Maki] #425709 29/07/2007 20:55
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Jeg får komme med "min" sykkel også. Med stor skepsis prøvde jeg en Specialized Stumpjumper for et par år siden. Syntes kanskje den var vel overpriset i forhold til utstyr ol sammenlignet med andre merker. Men så hadde raske sykler satt den ned fra 20 lapper til 13, så jeg ga den en sjanse. Etter 3 minutter på lett asfalt var jeg imponert, etter et minutt eller to på vei opp mot St. Hanshaugen var jeg solgt. Jeg får si som Vendela: Prøv den!

Innfor ditt budsjett kan du velg mellom Comp Disc (17.000) og Expert Disc (20.000). Dette er etter min mening en sykkel som vil passe deg og ditt bruksområde perfekt.

Re: Bra eller dårlig? [Re: KenR] #425772 30/07/2007 07:59
Maki Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
maximus; skal ta en kikk på den i en butikk i dag, men deler din underbevisste skepsis. kanskje man blir overbevist? ICON_SMILE takker for tips

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support