Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Karbon eller ei? help!

Karbon eller ei? help! #422687 19/07/2007 19:36
P
Pellen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P
Sikkert blitt tatt opp her før, men jeg er fersk, så prøver meg..
Kjøpte en sykkel i 10.000 kroners klassen for tre og en halv mnd siden. Etter det har jeg blitt helt sykt hekta på å sykle. Er en Velotech M6 MTB. Er ikke superfornøyd med denne, og fant ut at jeg har lyst til å kjøpe en noe vassere sykkel, slik at jeg kan bygge videre på den i stedet for den jeg har nå. Spørsmålet er da om jeg skal kjøpe karbonramme eller ikke. Hva må jeg vite før jeg bestemmer meg? Har vurdert typer som Cannondale Taurine(den som slo sånn an i testen her, bare litt billigere verson..)

Re: Karbon eller ei? help! [Re: Pellen] #422716 19/07/2007 21:49
bjarne alf Offline
Medlem
Medlem
det aller aller viktigste er at din fremtidige karbonramme passer din kropp og kjørestil. utover det er det lurt å putte noen ekstra lapper i ramma, og gå for et anerkjwent merke. disse billig-jalla kina merkene har ikke nok peiling på den vanskelige kunsten å bygge karbonrammer som holder. de fleste rammeleverandører har bare i de 2 siste årene hoppet på trenden med karbon, ulikt de store merkene som giant, scott, specialized og selvfølgelig cannondale. finner du ingen karbonramme som passer deg, så kjøp en god aluminiumsramme. den vil du kunne sykle raskere på.. lykke til!;p

Re: Karbon eller ei? help! [Re: bjarne alf] #422717 19/07/2007 21:55
K
Kenneth R Offline
Kjedelig å være avhengig, ass
Kjedelig å være avhengig, ass
K
for ikke å nevne trek sine carbon rammer. Jeg mener de er best etter å ha prøvd e scott og en giant. De to merkene er også veldig bra, men trek passet meg best og trek elite 9.9 er drømmesykkelen min uten tvil..

Re: Karbon eller ei? help! [Re: Kenneth R] #422722 19/07/2007 22:20
eUnaas Offline
Ivrig
Ivrig
Det med karbonramme er en vanskelig sak. Jeg er tviler på at mann i gata kjenner noen forskjell på de forskjellige merkene. Jeg mener det er mye mer viktig å se på hvordan rammene er laget, hvor tett karbonfibrene sitter. Hvordan type karbon det er. Hvordan sveiseteknikker er brukt osv...
Man kan ikke komme med ett så enkelt svar og påstå at bare trek har superrammer, Det er mange merker som får rammene sine fra akrautt samme fabrikk.
...likevell vet vi har Scott tidligere har ligget noen år før sine konkurrenter, og har vel ennå de aller letteste karbonrammene?

Redigert av eUnaas; 19/07/2007 22:22.
Re: Karbon eller ei? help! [Re: Pellen] #422736 20/07/2007 02:51
A
atlekristensen Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: Pellen
Etter det har jeg blitt helt sykt hekta på å sykle.

Bravo! ICON_SMILE Velkommen til syklismen tunge verden!
Der dekka slipper ut luft, der du velter i gjørma, der du får massevis av myggestikk, der du sliter med tunge bein, og der du gliser! ICON_LAUGH

Quote:

Er ikke superfornøyd med denne, og fant ut at jeg har lyst til å kjøpe en noe vassere sykkel, slik at jeg kan bygge videre på den i stedet for den jeg har nå.

Hm. Eksakt hva?
Mange er slikt at de bare må ha nytt etter noen år, for de har gått lei av sykkelen og vil ha noe nytt/kult...
Så "vassere" er et vagt begrep. Jeg konsulterte XXXX (sykkelen min), og den sa lett henslengt:
"A stroke of the brush does not guarantee art from the bristles. Do you understand?"

Uansett, jeg anbefaler køstomramme av stål - http://www.johnsenframeworks.com/ for å få et 100% perfekt tilpasset sykkel.
(norsk, og ja, jeg sikler etter en liknende ramme selv!)

Re: Karbon eller ei? help! [Re: Pellen] #422749 20/07/2007 06:08
Arne_And Offline
More than words
More than words
Her er noen spørsmål du bør svare på for å få gode råd:
Hva er det du ikke er fornøyd med på denne sykkelen?
Hva slags sykling driver du?
Hvor mye penger har du tenkt å legge i dette?

Og her er et spørsmål du bør stille deg selv:
Trenger jeg å oppgradere nå, etter så kort tid, eller er det kanskje bedre å bruke sykkelen en sesong til, så jeg vet bedre hva som er svakhetene, hva slags sykling jeg ønsker å drive med, og jeg kan lese meg mer opp på sykler og sykkelstæsj og kanskje ta et bedre valg da?
(Bare ment som et vennskapelig tips du kan vurdere, og ikke en fasit for hvordan dette bør gjøres. Ut i fra spørsmålsstillingen kunne det høres ut som du var rammet av upgradeitis uten at det egentlig var fundert i noe spesifikt. Da er det ofte lurt å trekke pusten og tenke seg om én gang til. Spør meg hvorfor jeg synes det. ;-) )

Re: Karbon eller ei? help! [Re: Pellen] #422756 20/07/2007 06:18
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er ikke superfornøyd med denne, og fant ut at jeg har lyst til å kjøpe en noe vassere sykkel, slik at jeg kan bygge videre på den i stedet for den jeg har nå.

Et alternativ er jo å bygge videre på den du har nå, og bytte ramme senere. Kjøper du deg en bedre krank, bedre hjulsett eller bedre dempegaffel, så kan jo disse flyttes over på en ny ramme senere. (Husk bare å ta høyde for forskjellig lengde på styrerøret når du kapper gaffelen.)

Øivind

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Karbon eller ei? help! [Re: oivindg] #422764 20/07/2007 07:03
P
Pellen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P
Dæven, her kom det mye god hjelp! Mange nevner det at jeg ikke er "superfornøyd". Kan forklare det litt nærmere;

Det er den følelsen av å ha kjøpt noe "halvferdig" som plager meg. Sykkelen er utstyrt med XT her og der, og så møkk andre steder. Ville heller hatt en fullpakket lx-sykkel enn litt xt her og der. Leste en eller annen si, sykkelen er ikke bedre enn det svakeste leddet, vel, med den kranken jeg sitter på...

Også har jeg fått veldig lyst til å begynne å kjøpe deler, bygge opp en god sykkel. Da tenkte jeg at det viktigste var å få tak i en skikkelig ramme,og så bygge rundt den. Men, skjønner jo oivindg sitt poeng også, det kan jo gjøres andre veien.

Grunnen til at jeg vil selge nå er rett og slett for å få mest mulig penger igjen for den.. evt kjøpe ny nå, og selge denne til våren..

Jeg sykler til og fra jobben, og tre ganger i uken sykler jeg lengre treningsturer, mest asfalt nesten aldri noe annet. Har blitt noen turer i marka, og da merker jeg at demperen kunne hatt litt mer å vise til.

Skal jo ikke se bort i fra at man har blitt litt rammet av "upgradeitis", men har det først skjedd er det vanskelig å komme unna.

Kjøpte den jeg har nå fordi jeg ikke har brukt sykkel som trening før, nå som jeg vet at jeg vil gjøre det resten av livet mitt,tenkte jeg at jeg hvertfall kan doble innsatsen (pengemessig).

Takk for alle svar!

Re: Karbon eller ei? help! [Re: Pellen] #422808 20/07/2007 08:38
klean Offline
Besatt
Besatt
Hvis du kjøpte sykkelen for 3,5 mnd siden og avogtil tar en tur i skogen, ellers på asfalt, behold den du har en stund til.

Om tre nye måneder kan hende du kun sykler i skogen, eller fortsetter som nå med mye asfalt. De to utfallene vil kreve ulikt redskap.

Min mening i hvertfall.
Det største pristapet ved salg av din eksisterende sykkel har nok dassverre i tillegg skjedd allerede.

Andreas.
Re: Karbon eller ei? help! [Re: klean] #422826 20/07/2007 09:05
P
Pellen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P
Ok folkens, lurer litt på om jeg skal begynne med å utbedre den jeg har, så lenge jeg kan stole på det klean sa om prisfallet..

Her er spesifikasjonene på sykkelen:

Gaffel Manitou Axel Platinum

Vandring 80mm LockOut på styret

Hjul/felg Mavic XM-317

Nav Shimano 535

Eker DT Competition

Dekk Schwalbe Racing Ralph(har byttet til slicks)

Dekkdimensjon 26 x 2.1

Drivverk
Gir bak Shimano XT
Gir foran Shimano XT

Girhendler Shimano XT Rapidfire

Krank FSA Gamma

Utstyrsgruppe Shimano XT

Bremser Shimano Disc 535

Bremsehåndtak Shimano Disc 535

Hvor bør jeg gjøre utbedringene først? Er det feks nok å bare sette inn et bra kranklager? hendlene på kranken er xt, så da vet jeg ikke helt hvor mye annet det er..

Re: Karbon eller ei? help! [Re: Pellen] #422829 20/07/2007 09:06
P
Pellen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P
Ps: vet at manitou er krise, men bryr meg ikke så mye om demper for øyeblikket.

Re: Karbon eller ei? help! [Re: Pellen] #422831 20/07/2007 09:14
gare Offline
More than words
More than words
Det er lett å bli rammet av oppgraderingssyken........og det er få ting som virker mot sykdommen.
Hva med å i første omgang sykle rundt til ting blir slitt/ødelagt, og så bytte til noe du har lyst på?

Fornøyelig lesing her kan nok ikke hjelpe på selve oppgraderingssyken, men muligens mildne symptomene noe:)

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Karbon eller ei? help! [Re: gare] #422832 20/07/2007 09:24
P
Pellen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P
haha, god historie. Det er akkurat det jeg mente da jeg sa jeg ville heller hatt fullstendig lx, enn noe xt her og der. Har lagt merke til at uansett hvor billig sykkelen er, klarer alltid produsentene å smelle til med en xt girskifter bak, komisk.

Men, jeg vet ærlig talt ikke helt hva jeg skal gjøre. Har slitt en del med sykkelen siden jeg kjøpte den, og ikke særlig fornøyd med hjelpen der jeg kjøpte den. Man blir veldig irritert når "gullkjøpet" begynner å skuffe.. Det påvirker nok kjøpelysten.

Redigert av Pellen; 20/07/2007 09:24.
Re: Karbon eller ei? help! [Re: Pellen] #422834 20/07/2007 09:33
bjarne alf Offline
Medlem
Medlem
dette utstyret er ikke dårlig. tvert imot. men hvis du føler deg tvunget til å oppgradere (gjør det selv, kan ikke stoppe) ville jeg ha begynt med det nest viktigste på en sykkel, hjula. (de du har er noe av det dårligere på sykkelen din). da vil nok helhetsinntrykket av sykkelen stige ganske bra. når du har kjøpt deg nye systemhjul og er fornøyd med de, går du løs på bremsene. så, når de er oppgraderte og råe, er det gaffelen sin tur. (nå er sykkelen din dyr og fin). og så må du se litt på de mindre delene på sykkelen, slik som styre, stem, setepinne og sete. etter alle disse oppgraderingene er det ikke sykkelen det står på når du taper ritt.!! (noe du mest sannsynlig ikke vil gjøre, siden en fin og dyr sykkel hjelper oe satans på motivasjon).

Re: Karbon eller ei? help! [Re: bjarne alf] #422840 20/07/2007 09:45
bjarne alf Offline
Medlem
Medlem
hjulsett: easton xc one, 5000,- shimano wh-m765, 3000,-
bremser: hayes hfx 9 xc v6'', 2100,-
gaffel:rockshox reba team, 4000,-
styre:fsa k-force xc, 660,-
stem:fsa os-150, 530,-
setepinne:fsa slk, 450,-
sete:selle italia slr xc gel flow, 700,-

alle priser hentet fra www.cyclecomponents.com (der jeg handler alt)

egentlig burde gaffelen være en annen. rockshox kan ikke måle seg med fox og marzocchsi.

Re: Karbon eller ei? help! [Re: bjarne alf] #422841 20/07/2007 09:47
P
Pellen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P
Ok, skjønner tanken. Huff, ille med disse oppjusteringsbehovene. Fikk nye pedaler her om dagen, turen til Frognerseteren har aldri vært lettere! hahha..

Men hva slags hjul bør jeg tenke på, og hva slags nav i så fall? så noen snakke om hjul opp i 6000 kroner, det er uaktuelt, men jeg aner jo ikke hvor mye sånt koster..

Re: Karbon eller ei? help! [Re: Pellen] #422845 20/07/2007 09:49
gare Offline
More than words
More than words

Men, jeg vet ærlig talt ikke helt hva jeg skal gjøre. Har slitt en del med sykkelen siden jeg kjøpte den, og ikke særlig fornøyd med hjelpen der jeg kjøpte den.

Hvor har du handlet?
Ellers er rådet om nye hjul ikke dumt, men kjør nå noen runder til rundt blokka før du kaster deg ut i kjøpehavet. Se ellers siste Terrengsykkelblad for den aller-aller beste kommentaren til stæsj-syken(eller var den i vedlegget??)Uansett noe av det beste Geir Anders har skrevet(og det sier faktisk en hel del).

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Karbon eller ei? help! [Re: gare] #422851 20/07/2007 09:56
P
Pellen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P
Kjøpte på Spinn, veldig hyggelige folk, men har blitt tatt ganske useriøst.
Syns også det bare skulle mangle at de opplyste om hvor utrolig pes det er å få deler til manitoudemperen, og de burde ha fortalt at det var en kjent feil med en, som gjør at du trenger nye deler! Lock-outen fungerte dårlig, eller ikke i det hele tatt, og da jeg kom for tredje gang for å fikse den, fikk jeg høre at det var en drittdemper..

Har også opplevd en metallisk klikking i kranken, på hvert eneste tråkk.. måtte true med at jeg vurderte om jeg skulle kaste meg selv eller sykkelen foran trikken, før de tok det seriøst.
De mente det var pedalene, så fikk nye, klikker fortsatt, bare lavere volum..

Re: Karbon eller ei? help! [Re: gare] #422866 20/07/2007 10:10
A
ANJ Offline
Fersking
Fersking
A
Få deg endel timer til på sykkelen før du gjør noe. Finn ut hvor du vil sykle. Hjul er et fint, men dyrt, sted å begynne oppgradering. Men forskjellen på hjulsettet du trenger til å krangle med røtter og stein i skogen er rimelig forskjellig fra det du trenger for å suse rundt i høy fart på grus- og asfaltveier. Det samme gjelder gaffel, dekk og bremser. Ta deg noen turer på forskjellige ting og se hvor du hører hjemme.

Husk: Det er ikke utstyret som betyr noe, men hva du gjør med det.

Re: Karbon eller ei? help! [Re: bjarne alf] #422908 20/07/2007 11:06
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: bjarne alf
egentlig burde gaffelen være en annen. rockshox kan ikke måle seg med fox og marzocchsi.

Dette kan vel diskuteres? Eller, rettere sagt, dette har vært diskutert nesten i det uendelige uten at alle har vært helt enige i bjarne alf sin konklusjon.

(Men vi drar ikke i gang denne diskusjonen igjen, vel? I alle fall ikke her?)

Øivind

Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Karbon eller ei? help! [Re: oivindg] #422911 20/07/2007 11:19
P
Pellen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P
samme for meg hvor mye folk diskuterer, lærer hver gang jeg leser her jeg, mye saklige argumenter.
Det jeg savner er noe som kunne gitt meg litt pekepinn på hva som er "bedre" enn annet. siden jeg var liten og fikk høre om at XTR var det pappaen til han tøffeste i klassen hadde, har jeg skjønt rangeringen i det systemet sånn cirka. Men hva som er best av de forskjellige aluminiumstypene, carbonrammene, demperne osv, har jeg ingen anelse av.

Når det gjelder rockshox fikk jeg høre at de hadde samme leverandørproblemer som manitou har nå før..er disse rettet opp?

Re: Karbon eller ei? help! [Re: oivindg] #422912 20/07/2007 11:21
bjarne alf Offline
Medlem
Medlem
jeg tok for hardt i. rockshox sine modeller er gode gafler. men, jeg har alltid vært glad i å rakke ned på andres utstyr, særlig utstyr jeg ikke har. beklager.

Re: Karbon eller ei? help! [Re: Pellen] #422915 20/07/2007 11:27
MortenML Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Quote:
Når det gjelder rockshox fikk jeg høre at de hadde samme leverandørproblemer som manitou har nå før..er disse rettet opp?

Importeres av Stians Sport

/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: Karbon eller ei? help! [Re: bjarne alf] #422918 20/07/2007 11:29
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: bjarne alf
jeg tok for hardt i. rockshox sine modeller er gode gafler. men, jeg har alltid vært glad i å rakke ned på andres utstyr, særlig utstyr jeg ikke har. beklager.

Det som plager meg, bjarne alf, er at folk rakker ned på Rock Shox som jeg har fordi jeg ikke har råd til Fox som jeg helst ville hatt, he-he.

Øivind

Re: Karbon eller ei? help! [Re: Pellen] #422919 20/07/2007 11:32
klean Offline
Besatt
Besatt
Men hva som er best av de forskjellige aluminiumstypene, carbonrammene, demperne osv, har jeg ingen anelse av.

Hva som er best vil nærsagt alltid være avhengig av bruken, så først må du definere hva du skal gjøre. Så finne ut hva som gjør jobben best.
RockShox importeres av stians sport, de er drevne og solide. Før veldig dyre, men på god bedrings vei. Produktene slet med mye feil for noen år siden, men Avid, som eier nå, har fixet mye og kommet med mange kremprodukter.

Andreas.
Re: Karbon eller ei? help! [Re: klean] #422921 20/07/2007 11:39
P
Pellen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P
ok, for min bruk er det uansett snakk om mest sykling på asfalt og litt grus, stisykling er ekstremt sjeldent. som tidligere nevnt, er så vidt jeg trenger demper, det viktigste er at lockouten fungerer ;-)

Derfor er det egentlig ramme jeg er mest interessert i. Veier rundt 95-100 kilo, og lurer på om carbonramme er litt risiko? hva bør man satse på hvis ikke?

Redigert av Pellen; 20/07/2007 11:39.
Re: Karbon eller ei? help! [Re: Pellen] #422924 20/07/2007 11:41
bjarne alf Offline
Medlem
Medlem
nok om det.

når det gjelder hva som er best framfor annet, er det vanskelig a si hva som faktisk er best. noen trives med det ene, andre trives med det andre, og noen igjen trives ikke med noen av delene. men det er klare forskjeller innenfor merker og imellom merker. det viktigste er imidlertidig å finne noe som passer deg, og ditt bruksområde. og derifra kan man se hvor tjukk lommeboka er, og kjøpe noe dyrere, eller prøve forskjellige produsenter. hvor mye produsentene har jobbet med produktet, materiale, og hvor stort merket er, har stor innvirkning på prisen. for eksempel vil en carbon monocoque ramme som produseres i mange størrelser være dyrere enn en in-molding ramme (fra samme produsent, samme materiale) i kun 2 størrelser, fordi støpeformene er veldig dyre. det har med produseringsomkostninger å gjøre. man skulle tro at prisforskjellene bare er funksjoner og vekt, men flere ting spiller inn. men forskjellen på LX og XTR er jo i hovedsak funksjon, holdbaret, vekt, (design), og man må i tilegg betale en god del kun fordi det står XTR på giret. denne forklaringen hjelper deg kanskje ikke så mye når du skal i butikken og kjøpe deler, men tenk på at det skal passe deg, din kjørestil og selvfølgelig lommeboka.

Re: Karbon eller ei? help! [Re: bjarne alf] #422926 20/07/2007 11:43
bjarne alf Offline
Medlem
Medlem
hehe, skriver så tregt at inleggene flommer inn før jeg får svart på ting!;P

Re: Karbon eller ei? help! [Re: Pellen] #422928 20/07/2007 11:48
bjarne alf Offline
Medlem
Medlem
hvis stisyklingen er ekstremt sjelden, bør du kanskje vurdere stiv front??

det at du veier litt skal ikke ha noe å si, siden carbonrammene er meget sterke.. med mindre produsentene har satt en vektbegrensning.(meget få) scott foreksempel har ikke noen vektbegrensning.

men det er mulig de lettere rammene tåler mindre??? fuji for eksempel har en karbonramme på 1450(?) som ikke er så veldig lett, men det kan da bety at den tåler mer?

Re: Karbon eller ei? help! [Re: Pellen] #422929 20/07/2007 11:52
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sikkerhetsmessig tror jeg ikke gode karbonrammer er noe mer risikable enn andre rammer. Det er muligens noe større sjanse for at ramma kan bli skadet hvis du dunker borti noe sammenlignet med f.eks. aluminium, men hvis du er litt forsiktig burde ikke dette være noe problem heller.

For min del er den største ulempen med karbonrammer prisen. For å være sikker på kvaliteten må du kjøpe et kjent merke, og de er dyre. Her finnes det gode alternativer i aluminium til lavere pris uten at vekten blir mye høyere.

Nå må det nevnes at en aluminiumsramme i mange tilfeller føles litt "dødere" når du sykler på den, så den gir kanskje litt mindre kjøreglede enn en god karbonramme.

Så, hva vil jeg egentlig frem til? Jo, vil du legge en del penger i ramme, velg alu. Vil du legge mye penger i ramme, velg karbon.

(Eller for de spesielt interesserte, en custom stålramme. Men det blir vel kanskje litt off-topic ICON_SMILE

Øivind

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support