Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Big Betty og allsidighet

Big Betty og allsidighet #422053 17/07/2007 12:09
A
ANJ Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Etter alt maset i fjor om at jeg kunne spare en kilo på hjula mine hvis jeg hadde BB, så ble den store damen tatt inn i varmen i år. På skogbunn og stein og sånn funker hun som bare det. Men. Jeg var i Åre nå i helgen, og som de som har vært der vet så kan man på bare en tur ned fra toppen få med seg alt underlag som er å oppdrive. Det er noe av det som gjør Åre så fett! Dessverre synes jeg å merke et par svakheter ved vår alles kjære Betty.

Først og fremst synes jeg at grepet på løs sand/fin grus er dårlig. Dekket graver seg rett og slett ikke skikkelig ned og tar tak.

Den andre tingen jeg misliker er at dekket pakker seg lett i seig gjørme. Voldsomme gjørmedekk hadde nok vært svaret på det dette, men jeg kan ikke akkurat stoppe foran gjørmepartiene for å bytte dekk heller da.

I fjor kjørte jeg Maxxis Minion 2,5 SR foran og bak. De takla grusen bedre enn BB og satt litt bedre på våte røtter og tålte generelt alt uten å punktere. Men så veier de deretter også da. Gjørme likte de ikke noe særlig, men noe bedre mener jeg nå at de var. Nå har jeg BB med ORC blandingen og kjører på 30 PSI. De er raske, lette og sitter godt nok på det meste. Retningen på dekkene er slik at jeg har grep for akselerasjon bak og oppbremsing foran.

Spørsmålet er så, er det kjørestil, demperoppsett eller dekk som det bør gjøres noe med? Jeg synes det virker som det er et mønsterproblem dersom det er dekkene. Gooey Gluey vil nok ikke løse problene tror jeg.

Har noen andre liknende tanker om den fyldige piken eller er det bare jeg som krever for mye av henne?

-André

Re: Big Betty og allsidighet [Re: ANJ] #422055 17/07/2007 12:11
RazeFaze Offline
More than words
More than words
BB er ikke et utfor-dekk, ganske enkelt.
Det kan dermed ikke sammenlignes med Minion.
Minion er heller ikke et gjørmedekk for utfor, men funker helt til det er vått og fuktig, men ikke gjørme.
Et dekk gjør ikke alt, spesielt ikke til utfor.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Big Betty og allsidighet [Re: RazeFaze] #422064 17/07/2007 12:47
Tomas Offline
Kaffe?
Kaffe?
Sitat: RazeFaze
BB er ikke et utfor-dekk, ganske enkelt.
Det kan dermed ikke sammenlignes med Minion.
Minion er heller ikke et gjørmedekk for utfor, men funker helt til det er vått og fuktig, men ikke gjørme.
Et dekk gjør ikke alt, spesielt ikke til utfor.

Helt enig. Når det skal sykles slalombakke senere i sommer blir det uten Betty da det ikke funker så bra som utfordekk.

Re: Big Betty og allsidighet [Re: ANJ] #422066 17/07/2007 13:01
klean Offline
Besatt
Besatt
For tiden har jeg et nytt GG framme og et smått slitt ORC bak (fortsatt store, men avrunnede knaster) har pga det tørre været i nord :-) kjørt mye tildels løs sand og forskjellen i grep er formidabel. Såpas mye at jeg tviler på det er bare de avrunnede knastenes feil. Skal sette på et smått slitt GG bak nå, får se om det hjelper.

Vurderer å teste Minion 40a singleply, som neste variant, pga all hypen:-D

Andreas.
Re: Big Betty og allsidighet [Re: klean] #422535 19/07/2007 09:28
A
ANJ Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Nå var det mest sti vi sykla da. BB promoteres jo som et freeride dekk, så det burde takle mye forskjellig. Gjørme kan jeg tilgi at det ikke klarer, men løst underlag synes jeg det burde ta.

Har noen prøvd et dekk som er like lett som BB og som sitter like godt som det, men som graver seg ned litt bedre? Hvordan påvirker dekktrykket graveevnen til dekket? Jeg tenker høyere trykk -> graver bedre, men jeg kan jo ta feil.

Re: Big Betty og allsidighet [Re: ANJ] #422541 19/07/2007 09:47
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Jeg synes BBGG skinner best ved uanstendig lavt trykk. Når du sykler over røtter og du kan høre lyden av sideveggene, da er det passe. Ved lite trykk slår det selvsagt gjennom fra tid til annen, men har fortsatt ikke opplevd punktering med nevnte dekk.

Er nå på ca mitt femte sett med BBGG, og har kun brukt BBGG siden 2005.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Big Betty og allsidighet [Re: ANJ] #422547 19/07/2007 10:13
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: ANJ
Nå var det mest sti vi sykla da. BB promoteres jo som et freeride dekk, så det burde takle mye forskjellig. Gjørme kan jeg tilgi at det ikke klarer, men løst underlag synes jeg det burde ta.

Har noen prøvd et dekk som er like lett som BB og som sitter like godt som det, men som graver seg ned litt bedre? Hvordan påvirker dekktrykket graveevnen til dekket? Jeg tenker høyere trykk -> graver bedre, men jeg kan jo ta feil.

Du kan se på Maxxis Minion 2.35 DHF (ja, både foran og bak)på ca 850 gram. Brukes i hvertfall til løsere underlag, gjerne med litt fukt i, i utfor.
Har ikke fått kjørt det spesifikk sandunderlag, men litt sånn tørr gjørme og litt fuktig sand/gjørme funker det bra i.

Det interessante her er at utfor-folka kjører DHF(front) både foran og bak, fordi DHR(rear) ikke borer seg godt nok ned i bakken.

Som stidekk synes jeg det sitter bra uansett faktisk. Om det er noe bedre eller dårligere enn BB vet jeg ikke, men Minion er så mye billigere at jeg gidder ikke prøve BB engang ICON_SMILE

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Big Betty og allsidighet [Re: RazeFaze] #422548 19/07/2007 10:24
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Prisen hos CRC var veldig pen ja.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Big Betty og allsidighet [Re: RazeFaze] #422600 19/07/2007 12:54
erlingba Offline
.
.
Og hvordan er volumet og bredde på Minion 2.35 i forhold til BB 2.4?

EDIT: Der fant jeg shiggys dekkside:

Big Betty er 62.2mm bredt over knastene og har volumindex på 32.3, mens Minion 2.35 er 56.3mm og 26.

Redigert av erlingba; 19/07/2007 13:00.

Re: Big Betty og allsidighet [Re: erlingba] #422607 19/07/2007 13:26
Sarptommy Offline
Ivrig
Ivrig
Har noen prøvd Nevegal tomac 2.35 med Stick-E ?

Jeg bruker de på sti og de sitter utrolig bra både på vått og tørt synes nå jeg. Har riktig nok ikke prøvd BBGG noen gang men det virker ikke som det dekket har noe bedre feste når jeg sykler sammens med noen med BBGG.
Når det gjelder gjørmeegenskaper tror jeg det ikke er store foskjellen der heller.
Man sparer jo også noen gram slik at det er lettere å få med seg rundt.

www.solvangracing.no
Importør av MDE rammer og sykler ,Middleburn, Mozartt komponenter, All Mountain Style og Goodridge. http://www.facebook.com/pages/Solvang-Racing/212544218843564
Re: Big Betty og allsidighet [Re: Sarptommy] #422610 19/07/2007 13:30
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Ryktes at sideveggene på Nevegal er litt for myke, og mange får snakebites på dem. Kjenner ikke mange personlig som har kjørt dem, men mange skriver dette på mtbr-forumet.
Gummien er bra, sitter bra, men sideveggene er for tynne for litt hardere stikjøring.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Big Betty og allsidighet [Re: RazeFaze] #422630 19/07/2007 15:25
slasher Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Og i følge de kjente her i Norge som har testa Nevegal i Stick-E blanding ruller de som borrelås ICON_SMILE

Re: Big Betty og allsidighet [Re: slasher] #422637 19/07/2007 16:05
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Borrelås, ja. Da Erik prøvde Mongoosen første gangen syklet han fra Tiller ned til Sluppen og opp til Henriksåsen på 2,5DH dekkene som kom originalt. (Ja, jeg er en dårlig far). Vi dro på litt fra BB, og opp Familiestien holdt han bra følge, men med en gang vi kom ut på Fjellseterveien var det bråstopp.

Jeg skal likevel sette opp SS'en og 6packen med 2,35 Nevegal DCT bak og 2,5 StickE foran. I tillegg har jeg med noen 2,7 DH StickE til Åre-bruk når jeg flyr hjem til helga. Moro å handle dekk når de koster 260 kroner stykket =)

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll

Moderator  support