|
Kne most i stein - hva nå?
|
Kne most i stein - hva nå?
17/07/2007 11:49
|
okl
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Etter en fin uke i de franske alper ble det en liten nedtur siste dagen. Min bedre halvdel tryna i en "steinrøys" og slo kneet såpass kraftig at vi måtte ringe etter sykebil for å komme ned fra fjellet igjen. Påfølgende røntgen fra to sider viste at det ikke var noen brudd eller fraksjoner inne i kneet. Det tyder altså på at det kun er kraftig forslått. Så til spørsmålene:
- Kneet er rimelig stivt og vondt enda (5 dager etter). Er usikre på om det beste er å være helt i ro eller å bite smertene i seg og "myke det opp". Synspunkter? - Hvor lang tid pleier slikt å ta, og når bør man evt. kontakte en spesialist? - Hvis vi bør til spesialist, hvor er i så fall det beste stedet for knebehandling?
mvh Øystein
|
|
|
Re: Kne most i stein - hva nå?
[Re: okl]
17/07/2007 12:12
|
gare
More than words
|
More than words
Spesialist! Rimeligste løsning, oppsøk fastlege og få henvisning til spesiaist. Ulempen er at det kan ta tid. Raskeste løsning, legevakten kanskje? Evt. en av privatklinikkene i Oslo. Det er i hvertfall ikke så enkelt at man oppsøke oropedisk avdeling på Bærum sykehus sånn helt uten videre.
Etter spsialist-opplegget kan det også være fornuftig å henvende seg til en fysioterapeut.
Utover det er det neppe noen god ide å bite i seg smerten før man vet hva det dreier seg om.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: gare]
17/07/2007 12:36
|
okl
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Takk for svar!
Spesialist er nok lurt når vi kan slippe til. Men på generell basis hvis vi ikke snakker om brudd eller menisk: er det da lurt å være mest mulig i ro (mens man venter på å slippe til) eller kan man gå litt selv om det gjør vondt?
Og så lurer jeg på om noen vet hvor de er flinkest med knær. Jeg tenker selv i første rekke på NIMI, men det finnes sikkert andre også?
mvh Øystein
|
|
|
17/07/2007 12:48
|
gare
More than words
|
More than words
Hadde det vært en belastningsskade hadde det sikkert vært lurt med idrettsmedisin, men dette er en akutt skade, og da tror jeg den vanlige ortopedien er like bra.
På generell basis mener jeg at smerte etter en slik påkjenning er et godt signal fra kroppen om hva man bør gjøre. Sitte i ro, gjerne med foten(kneet)litt høyt, f eks. på en pute i sofaen. Litt Ibux eller lignende kan være bra(vær obs på evt. bivirkninger ved bruk. Ibux er ikke helt ufarlig). Det er generelt sett ikke så lurt med masse belastning før man vet hvorfor det er vondt.
Ta turen til fastlege/legevakt, eller dra til en privatklinikk i nærheten. Få henvisning til en ortoped, og ta det derifra.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: gare]
17/07/2007 14:47
|
okl
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Vi ringte NIMI og fikk time torsdag morgen. Så får vi se hva de sier...
mvh Øystein
|
|
|
17/07/2007 16:21
|
olechr
More than words
|
More than words
Hvis det er sikkert at det ikke er brudd og bare forslått så er det bare og trå det mykt igjen.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
17/07/2007 16:22
|
chalshus
More than words
|
More than words
Hva med en kiropraktor/fysioterapeut?
Har selv god erfaring med Klinikk for Alle.
_________________________ Det er utstyret det kommer an på!
|
|
|
17/07/2007 17:58
|
Kaffelars
Ivrig
|
Ivrig
Dersom røntgen avkreftet brudd og du kan vektbære på beinet, er sjansen for en skade som må akutt opereres uhyggelig lite. Det er akuttprinsippene RICE som følges, med hvile og høyt leie som viktigste momenter. 5-6 dager etter en slik kjempesmell og sannsynligvis inntil et par uker, er det helt normalt å kjenne smerte og hevelse. Jeg foreslår at du ser det hele an et par uker etter skadetidspunkt, og hvis du ikke er i klar bedring, er det et godt forslag å oppsøke fagfolk.
|
|
|
[Re: Kaffelars]
17/07/2007 22:40
|
okl
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Det er fremdeles to uker igjen av ferien, og vi innser jo at den ikke blir like aktiv som vi hadde planlagt. Men vi håper at det er i orden med moderat belastning slik at vi ikke blir helt lenket til sofaen. Det har allerede blitt litt humping rundt i byen, og vi håper at legen er enig i at det er mulig å fortsette med det.
Tusen takk for alle innspill. Vi skal holde dere oppdatert (og spe på med noen bilder fra fantastisk single track i Meribel).
Øystein
|
|
|
18/07/2007 05:01
|
Santacruz
Besatt
|
Besatt
Bra. Ro og hvile er old-school. Det er viktig å bevege kneet, så lenge smertene ikke er for store.
|
|
|
[Re: Santacruz]
18/07/2007 06:58
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Jeg vil tro at litt forsiktig "tøying" er en fordel, sålenge hun ikke presser så hardt at det gjør mer enn litt vondt. Med "tøying" mener jeg at hun setter seg ned på gulvet og prøver å rette kneet helt ut, sakte og forsiktig. Når det er mulig å få kneet helt ut kan hun prøve å løfte helen litt over bakken ved hjelp av lårstrekkerne. Tøying i andre retningen (stående) kan også være bra, men ikke press hardt!! Den første øvelsen måtte jeg gjøre 4 ganger daglig i noen uker etter en akutt kneskade.
Har kneet blitt testet for stabilitet? Hvis det er mistanke om at leddbpnd kan være avrever (sees ikke på røntgen) så kan det være farlig å vektbelaste kneet. Jeg gjorde det etter min akutte kneskade, etter oppfordring fra almennlege, og fikk refs for det da jeg kom til spesialist. Jeg hadde avrevet indre leddbånd og bakre korsbånd, så mitt kne kunne ha kollapset fullstendig. Det var ikke veldig smertefullt å gå på det. Bare som en liten advarsel...
|
|
|
[Re: Arne_And]
18/07/2007 07:53
|
okl
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Ahh. Akkurat slike ting håper vi spesialisten på NIMI kan si noe om etter en undersøkelse slik at vi er rimelig trygge på hva vi utsetter kneet for nå.
Øystein
|
|
|
23/07/2007 15:49
|
s_maurseth
Entusiast
|
Entusiast
Normal prosedyre ved norske sykehus ved skade av kne vil være å ta fire rtg. bilder av kneet. Dette gjøres fordi et brudd kan være vanskelig å se og kan derfor overses hvis man bare tar to bilder.
I tillegg vil man ofte ta egne bilder av patella(kneskålen) dersom slaget kom direkte forfra. Hvis legene ikke kan finne ut noe mer ved undersøkelse av kneet ditt eller av ekstra rtg.bilder bør det vurderes å ta MR. Håper det ordner seg, lykke til.
Bodø Bøddel hangaround
|
|
|
[Re: s_maurseth]
24/07/2007 00:43
|
jørnk
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Tror jeg først og fremst hadde stukket til en lege, og ikke hørt på alle "legene" her på forumet. Og for all del ikke tøy kneet, det er tydeligvis betent og bør derfor ikke bellastes.
Hilsen en fagman...
|
|
|
[Re: jørnk]
24/07/2007 06:47
|
s_maurseth
Entusiast
|
Entusiast
Helt enig egentlig. Bare velmenende råd fra en radiograf som tar disse bildene daglig;)
Bodø Bøddel hangaround
|
|
|
28/07/2007 12:31
|
lhegdal
Ringrev
|
Ringrev
Da jeg hadde vann i kneet, som det heter så fint, tok det en 10 dager før det var bøyelig igjen. Frem til da var det igrunn kun å gå rundt med et stivt kne. Kroppen er flink til å lege seg selv om du steller ellers bra med den.
|
|
|
[Re: lhegdal]
29/07/2007 12:30
|
okl
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Legen på NIMI undersøkte henne og konkluderte med at det ikke var noen tegn på brudd eller korsbåndskader og annet snadder. Kneet skulle brukes, men ikke så hardt at det gjorde veldig vondt og/eller hovnet opp. Som sagt, så gjort: Etter en ukes tid ble det merkbart bedre og vi har tatt noen forsiktige grusturer sammen. Intensiteten kan nå økes såpass at det blir skikkelige turer ut av det  Men kneet er fremdeles ømt, og det er helt uaktuelt å sitte på det. Å gå bratt nedover er heller ikke noe særlig enda, så fjellturene får vi vente litt med. Alt i alt ser det egentlig ut til å ha gått veldig bra, heldigvis. Øystein
|
|
|
|
|