Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykkelvogn eller barnesete?

Sykkelvogn eller barnesete? #421911 16/07/2007 22:25
Mr Blomst Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Jeg har lenge tenkt at jeg skal ha en sykkelvogn til barnet mitt når hun blir gammel nok. Men så har jeg begynt å fundere:

Hvorfor bruke vogn når man kan bruke barnesete?

Jeg kommer til å bruke jobbsykkelen min til å sykle med henne, så montering av skjermer og bagasjebrett på denne går ikke ut over stisyklingen. Handle mat o.l. gjør jeg med bil. Syklingen blir mao kun for kosens og fars fysiske forfatnings skyld. Det finnes også fine regntrekk for barn i sykkelseter har jeg sett.

Trenger jeg da en sykkelvogn?

Didn't anybody tell you how to gracefully disappear in a room?
Re: Sykkelvogn eller barnesete? [Re: Mr Blomst] #421931 17/07/2007 01:37
Rock machine Offline
Fersking
Fersking
er jo mye lettere og sykle med sykkel vogn bortover og ned men J"#% tungt oppover! med sete bakpå blir sykkelen vinglete og mye stress og ta av ICON_TONGUE
vogn er bare en liten stang og ta utav og vognen er av!
jeg ville valgt vogn/henger!

men om du bare har ett barn og du føler det er ok og sykle med en annen person bakpå og ikke synes det er vinglete, så er sete mer enn godt nok!

Kjøretøy: Rock machine Avalanche 70 :P litt ødelagt edit :P (rød :D )
Re: Sykkelvogn eller barnesete? [Re: Mr Blomst] #421957 17/07/2007 07:20
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Du sier at syklingen blir for kosens skyld. Hvis slik sykling også innebærer f.eks. turer til stranda/skogen for lek og piknik og slikt så får du utrolig mye bagasje med deg i de romsligste hengerene.

I tillegg kan du begynne å sykle med barnet i henger en del tidligere enn i et barnesete, hvis du bruker de baby-innleggene som man får kjøpt til henger.

Tilslutt, enda mer som jeg synes er positivt med henger. Jeg leverer i barnehagen, låser fast hengeren der sånn at mor tar den med seg når hun henter. Da har jeg sykkel fri for hverken henger eller barnesete og kan kose meg på sti på en omvei til jobb (eller motsatt hvis det er min tur til å hente).

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Sykkelvogn eller barnesete? [Re: parob] #422014 17/07/2007 10:40
Mr Blomst Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Hmmm... Jeg er ikke bekymret ifht vingling tror jeg. Argumentene bagasje og at hengere lett kan taes av er jo gode.

Jeg tenker imidlertid at folk med commutersykler da burde hatt henger i stedet for å drasse med seg alt på selve sykkelen. De fleste gjør sistnevnte har jeg inntrykk av.

Det blir jo betraktelig billigere med barnesete og.

Tja...

Re: Sykkelvogn eller barnesete? [Re: Mr Blomst] #422020 17/07/2007 10:51
bik3man Offline
More than words
More than words
Vi har begge deler. På korte turer slenger vi på setet. På lengre turer eller handleturer bruker vi vogna. Sondre synes det er stor stas uansett hvor han sitter.

Barnesete er en vanesak. Tyngepunktet på sykkelen endres, og den er litt mer uhåndterlig når du ikke sitter på den selv. I tillegg er det viktig å huske at det er noen der bak når du skal gå av sykkelen, så du f.eks ikke kakker stakkaren i nesa med sykkelskoene.

Vogn er bedre å kjøre langt og/eller fort med, synes jeg. Føles generelt tryggere. Den merkes i motbakker, men det er bare fin trening.

KO

"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..."
- Dr A.J. Snow
Re: Sykkelvogn eller barnesete? [Re: Mr Blomst] #422030 17/07/2007 11:00
vegar Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg har brukt barnesete i et par år (gutten er 3 og et halvt) og er fornøyd med det.

+ Du har barnet nært deg og kan snakke med det mens dere sykler
+ Det er enkelt å ta av og på
+ Sykkelen blir ikke bredere og du kommer lett frem på fortau, sykkelstier o.l.
+ Det er billig

- Du får ikke med deg stort. Ryggsekk blir vanskelig (må isåfall være liten) og sykkelvesker vet jeg ikke om går (kan seff montere noe foran, men hvem vil vel det)
- Tar vel max 10-15 kg tror jeg. Når poden runder 4 må du uansett over på noe annet (vogn)

- I know that human beings and fish can coexist peacefully (George W. Bush)
Re: Sykkelvogn eller barnesete? [Re: vegar] #422457 18/07/2007 21:49
Mr Blomst Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sykkelveske foran har jeg faktisk på loftet... He he... Har sett at Hamax Plus tar opp til 25 kg. Tja, tror jeg skal gå for barnesete jeg. Og så oppgradere med en sånn halv-sykkel når hun blir stor nok.

Har et inntrykk av at folk som selger brukte sykkelhengere har brukt de fem ganger. Og jeg lurer på om jeg blir en av dem hvis jeg kjøper det.

Takk for innspill alle sammen.

Re: Sykkelvogn eller barnesete? [Re: Mr Blomst] #422491 19/07/2007 06:40
Knut L Offline
Ringrev
Ringrev
Hamax PLUS er genialt! Men litt dyrt. Men der kan du montere
-bagasjebærer som er lett å ta av
-barnesete som er lett å ta av
-vesker som er lett å ta av
-plass til pumpe i bagasjebæreren
-lys i bagasjebæreren

Spesielt de to første argumentene er gode syntes jeg. At man kan ta av det man ikke bruker. Inkludert hele bæreren. Og det passer med vesker selv om man har på barnesete.
Det kan også monteres en kurv/handlekurv på bagasjebæreren eller på styret med en brakett.

Knut

Slash 9 - Remedy 9.9 - Stache 7 - Sawyer - District - WTP Envy
Jobber med Trek sykler
Re: Sykkelvogn eller barnesete? [Re: Knut L] #422727 19/07/2007 22:37
Mr Blomst Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Jeg hadde på følelsen at dette er et kvalitetsprodukt, takk for bekreftelsen Knut L. Da blir det nok litt Hamax Plus snacks å skru på sykkelen. Kanskje ikke det kuleste å ha på sykkelen, men veldig fint for far og datter!

Moderator  support