Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trening på rulle

Trening på rulle #421530 15/07/2007 09:55
torinb Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Hei. Har vurdert å kjøpe meg en rulle, for å kunne få litt mengdetrening foran TV'en i vintersesongen og i regnværsperioder.

Noen som har erfaring med rulle? Hva bør jeg tenke på ved innkjøp og bruk av rulle til en terrengsykkel?

Har hørt om folk som kobler rullen til pc og tv, så sitter de på sykkelen og simulerer at de er med i tour de france. Motstanden økes i motbakker og blir lettere i nedoverbakker. Hva er det som skal til for å bygge seg en slik løsning?

Re: Trening på rulle [Re: torinb] #421533 15/07/2007 10:16
eUnaas Offline
Ivrig
Ivrig
Husk at du ikke kan bruke terrengsykkeldekk på rulla. Du må ha eget rulledekk. Slicks.
Du kommer til å bli hatet av alle som er i etasjen under deg. For en rulle lager mye vibrasjoner du ikke hører, men som høres veldig godt i etasjen under.

Jeg kjøpte rulle i vinter. En dyr rulle som jeg kunne koble til pc og gjøre alt mulig med. Nå i ettertid angrer jeg egentlig litt på at jeg ikke bare kjøpe en enkel (billig) modell uten noen pc-koble muligheter. Jeg blir for det meste sittende å rulle til en film eller annet som går på tv. Slike sykkel VR-programmer på pcen er ikke så spennende som de kan se ut.

Men du kan søke litt på forumet her. Mange poster fra i vinter hvor det ble snakket mye om rulle.
Se på denne posten: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=322146&page=0&fpart=1
Den er stygg og lang, men du får sikkert svar på noen spørsmål der også vil jeg tro.

Re: Trening på rulle [Re: eUnaas] #422814 20/07/2007 08:49
bjarne alf Offline
Medlem
Medlem
tacx sirius holder mer enn nok. pc-systemet er vel til bare for motivasjonen sin del.. kjempedyrt er det også!;P

Re: Trening på rulle [Re: bjarne alf] #423045 20/07/2007 16:48
B
Bønna Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
B
Kjøpte meg rulle forrige vinter, men siden jeg bor i blokk fant jeg fort ut at det var best med en spinningsykkel med beltedrift. Du verden så mye mer behagelig det er enn en støyende rulle. Er også veldig fornøyd med treningseffekten.

Bor du i enebolig er rulle mye billigere.

Re: Trening på rulle [Re: Bønna] #423266 21/07/2007 10:02
borgern Offline
Entusiast
Entusiast
KJører en VR rulle koblet til pc. Hadde en Tacx Flow som jeg oppgraederte til Fortius(får jo ikke den nye motorbremsen riktignok).
Synes det ble litt mer interessant å kjøre da jeg kunne sykle mot mine tidligere runder i samme løype.
Den justerer da automatisk motstand etter terreng. Før måtte jeg justere manuelt å lage en slags løypeprofil selv.
Har pc skjerm stående oppå tv i kjellerstua så jeg kan se på begge deler evt.
Er og med i en Virtual Cycling Federation i England hvor noen sykler opp nye løyper(må ha styreramme for å gjøre det). Der legges det ut konkurranser på landevei, veledrom og mtb hver 14. dag. Man laster ned profilen som er laget. Så laster man opp en fil med egne resultater på hjemmesiden. Da kommer det opp resultalister pr øvelse. Man kan og laste ned resultat fra folk som er litt bedfre enn en selv å så prøve å henge på de gjennom løypa. Det gis og poeng så man ser hvordan man ligger an i en liga over 3 og 3 måneder hvis jeg ikke husker feil. Er og en hadicapsystem der med divisjoner slik at man vurdert utifra prestasjoner. Er jo en del rimelig gode folk der. f.eks. gikk en kort distanse å velodromen på snitt 59,3 km/t.

Tacx Fortius får du billigst hos fast-bikes til 5100. De trenger jo da pc med et brukbart skjermkort i tillegg hvis du ikke har.
Skal du ha styreramme koster det 1000 i tillegg. Da kan man lage egne løypprofiler. I de konkurransene på nett er det ikke lov å kjøre med styreramme aktivt for at det skal bli likt for alle.

Skal du komme litt billigere ut kan du kjøpe Tacx Flow til kr 2300 og så oppgradering til kr 1400. Sum 3700. Men da er det Elekromagnetisk brmes(som jeg har) og ikke motorbrems, Motorbremsen triller hjulet selv når det går nedover, elektromagnetisk må du holde fart på pedalene hele tiden.

Skal du bare ha en enkel og billig rulle så finnes det en til ca kr 600 på Biltema. Det selges og noe brukt av de "manuelle" rullene.

Du kan kjøpe en treningsmatte å legge under rulle. Den tar en del vibrasjoner samt at du slipper å fylle gulvet med svette.

Lars

Jeg vet hva jeg vil, men ikke med hvem..vil du?

Lars
Mail: borgern11@yahoo.no
Mob: 95844336
Re: Trening på rulle [Re: borgern] #431454 11/08/2007 16:59
pluto_ Offline
Fersking
Fersking
Sitat: borgern
Skal du bare ha en enkel og billig rulle så finnes det en til ca kr 600 på Biltema.

Noen som har prøvd rulla fra biltema og som kanskje har sammenligningsgrunnlag fra andre ruller?

Anders

Re: Trening på rulle [Re: pluto_] #431463 11/08/2007 17:27
Erik$ Offline
Veteran
Veteran
Har en Tacx 1680 og en Biltema-rulle. Kjøpte Biltema-rulla til oppvarmingsbruk på ritt, og synes den funker minst like bra som Tacx-en. Tacx-en har display og dermed mange funksjoner og går på strøm, så de er vel egentlig ikke i samme klasse.
Konklusjon: Klarer du deg med kun manuell motstandsregulering, er den helt grei.

Moderator  support