Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvor lenge holder gir/kjede/krank?

Hvor lenge holder gir/kjede/krank? #421461 14/07/2007 20:25
A
Alexandra Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Bare lurte på om det finnes noen rettningslinjer for hvor lenge gir/kjede/krank holder?
Jeg skjønner at dette er avhengig av sånn rett i underkant
av 1 million faktorer, men alikevel..

Re: Hvor lenge holder gir/kjede/krank? [Re: Alexandra] #421465 14/07/2007 20:44
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Et godt gir holder lenge så lenge det ikke får noen ytre påvirkning. Et kranklager kjenner du når det begynner å ryke, og det varierer voldsomt ut ifra type, merke og modell. Klingene til kranken ser du at begynner å bli slitt når tennene får kraftig bølgefasong.

Kjede, derimot, er det lettere med. Til slitasje på kjede får du kjøpt en kjedestrekkmåler til ca. en femtilapp. Den viser om et kjede er strekt (vel, det strekkes egentlig ikke men det kalles bare det når det slites) 0.75% eller 1%. De fleste bytter kjede når det er mellom 0.75 og 1 et sted.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Hvor lenge holder gir/kjede/krank? [Re: parob] #421478 14/07/2007 21:43
Niels Offline
Veteran
Veteran
Problemet er at det gradvis slites og kan derfor føles fint ut, men straks du får prøvd nytt forstår du at det gamle var slitt. Jeg hadde mitt gamle girsystem fra 2000 frem til i vår da jeg byttet. Det var en helt annen verden, men jeg skjønte det ikke før jeg byttet siden jeg var blitt vant med det jeg hadde. Kjede kan måles om det er slitt, tannhjul sjekkes slik Parob sier. Skiftere og gir av god kvalitet, slik som Deore og oppover, slites lite etter min mening.

2013.5 Specialized Enduro Expert Carbon 29SE
Moulton TSR9
Re: Hvor lenge holder gir/kjede/krank? [Re: Niels] #421485 14/07/2007 22:24
tron Offline
Besatt
Besatt
I 15 år har jeg levd etter regelen om 0.75-1% kjedeslitasje, og da har jeg kunne kjøre svært mange kjeder på samme klinger og kassett før noe har blitt utslitt. Så prøvde jeg en SRAM-kassett. Byttet første kjede ved 0.75%, men kassetten var likevel fullstendig utslitt. Jeg var i ferd med å kaste regelen på sjøen, men så gikk jeg tilbake til Shimano-kassetter, og nå er alt bare velstand...

Redigert av tron; 14/07/2007 22:30.
Re: Hvor lenge holder gir/kjede/krank? [Re: tron] #421500 15/07/2007 00:53
eUnaas Offline
Ivrig
Ivrig
Ja, men vi kan vel snakke litt i antall km ett kjede og kasett holder? Vet mange skifter dette en gang i året...?!

Re: Hvor lenge holder gir/kjede/krank? [Re: eUnaas] #421501 15/07/2007 01:19
Sarptommy Offline
Ivrig
Ivrig
Det beste er nok å kjøpe kjedestrekkmåler da slitasjen varierer avhengig av kjøreforhold og vedlikehold. Sykler du med møkkete kjede og drev/kassett blir det slitt fortere.
Og visst man sykler mye sti hvor man bruker lave gir får jo kjede større belastning en visst man bare furter grus.

www.solvangracing.no
Importør av MDE rammer og sykler ,Middleburn, Mozartt komponenter, All Mountain Style og Goodridge. http://www.facebook.com/pages/Solvang-Racing/212544218843564
Re: Hvor lenge holder gir/kjede/krank? [Re: Sarptommy] #421502 15/07/2007 04:53
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kjedestrekkmåler får du kjøpt over alt, den er billig og ligner mistenkelig på et velkjent snekkerverktøy som kalles meterstokk...

Re: Hvor lenge holder gir/kjede/krank? [Re: eUnaas] #421515 15/07/2007 08:20
Oddbjorn Offline
Fersking
Fersking
Sitat: eUnaas
Ja, men vi kan vel snakke litt i antall km ett kjede og kasett holder? Vet mange skifter dette en gang i året...?!

De to siste gangene jeg skiftet kjede på grunn av slitasje var det etter 2057 km og 2198 km. Jeg bruker kjedeslitasjemåler, da det er litt enklere og raskere å bruke enn tommestokk/metermål.

Re: Hvor lenge holder gir/kjede/krank? [Re: Oddbjorn] #421522 15/07/2007 08:55
eUnaas Offline
Ivrig
Ivrig
Ja da må jeg nok kjøpe en slik. Er et slikt redskap nøyaktig og lett å bruke? Ser jeg enkelt og greit at "nå er det 3,40% slark"? Eller blir det litt synsing og tja, bytte?

Og når vi er inne på service tema, jeg har en sykkel der kranken begynner å bli sliten. Den er absolutt ikke slike tight som i sine yngre dager. Litt slark er det, det kjennes også godt når jeg sykler. Jeg vet den da bør byttes, men denne sykkelen har ingen budsjett nå. Hvor lenge vil den holde? Hva kan skje om jeg fortsetter å slite den? Kan krankarmene falle av? Knekke noe sted? Ramma bli ødelagt?

Re: Hvor lenge holder gir/kjede/krank? [Re: eUnaas] #421528 15/07/2007 09:50
Oddbjorn Offline
Fersking
Fersking
Ja da må jeg nok kjøpe en slik. Er et slikt redskap nøyaktig og lett å bruke? Ser jeg enkelt og greit at "nå er det 3,40% slark"? Eller blir det litt synsing og tja, bytte?

Fordelen er at det blir helt slutt på synsing om kjedet skal byttes dersom man først bestemmer seg for hvor stor forlengelse som aksepteres.

Med Parktool CC-2 kan man lese av forlengelsen i intervall på 0,25 % opp til 1 %. Er forlengelsen mer enn 1 % er det uansett på høy tid å skifte.

Med Parktool CC-3 kan man sjekke om forlengelsen er mer enn 0,75 % eller mer enn 1,0 %. Jeg har ikke brukt denne selv, men vil tro den er like enkel å bruke som CC-2.

Quote:

Og når vi er inne på service tema, jeg har en sykkel der kranken begynner å bli sliten. Den er absolutt ikke slike tight som i sine yngre dager. Litt slark er det, det kjennes også godt når jeg sykler. Jeg vet den da bør byttes, men denne sykkelen har ingen budsjett nå. Hvor lenge vil den holde? Hva kan skje om jeg fortsetter å slite den? Kan krankarmene falle av? Knekke noe sted? Ramma bli ødelagt?

Dette er det andre som kan svare bedre på, men du bør vel først finne ut om det er armene som er løse, eller om det er kranklageret som er utslitt. Dersom armene er løse ville jeg ikke ha syklet en meter før det var ordnet. Er lageret slitt, er det vel mulig å sykle en stund før det går ut over andre komponenter. Jeg skiftet kranklager på den nye sykkelen etter 3228 km / 9 måneder (ink. vintersykling), men da hadde det gitt fra seg stygge lyder og vært slarkete i over to måneder. Det fikk litt motorolje i denne tiden for om mulig å holde sykkelen kjørbar til jeg fikk anledning å skifte lageret.

Re: Hvor lenge holder gir/kjede/krank? [Re: eUnaas] #421545 15/07/2007 11:25
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
...

Hvis armene beveger seg likt når du napper litt i dem er det lageret som er gåent. Om bare den ene armen er løs må du selvsagt stramme. Gåent kranklager "gjør ikke noe" etter min erfaring. Det blir bare mer og mer slark og mer og mer bråk og mer og mer irriterende. Du skal kjøre veldig lenge før noe blir så slitt at det er annet enn kranklageret som ødelegges. I praksis vil du bli gal og bytte lager lenge før krankarmene ødelegger ramme aller noe annet sprøtt skjer.

Ettertanke!
Det over gjelder i hovedsak interne kranklagre. Jeg vil tro at eksterne lagre som er blåst har mulighetene til å ta med seg akslingen i døden.

LarsB

Moderator  support