Gode tips der!
Må jeg bare pirke i denne:
Juster balansen med det innerste beinet ved å ta kneet ut eller inn mot sykkelen og ved å ligge flatt slik at ikke vekten fordeles for mye på fremhjul (kan skli ut) eller bakhjul (sladd). Dette gjøres av roadracinggutta og funker veldig bra i løs grus, gjørme og snø f.eks.
Grunnen til at RR gutta tar ut kneet er for å hurtig komme ned i en kontrollert nedleggsvinkel. Uten å skrape eksospotte eller fothviler, som er betraktelig mer dramatisk og potensielt farlig. På kneet har de slider-puck'er. Ved å ta kneet ut til en vant vinkel og legge ned sykkelen til det begynner å skrape vet de når de har fått ønsket nedlegg på sykkelen.
Første og beste bildet jeg fant på nett:

Et par ting å legge merke til der:
Armene er så avslappet at han kan vifte med albuene. Prøv det selv! Om armene er stiv eller stram vil sykkelen ha det kjipt i svingen. Løse og ledige armer lar sykkelen styre seg selv, det er den ekspert til, sykler er selv-balanserende!
Øynene ligger horisontalt. Om hodet står i vinkel føles alt som om det er mye mer dramatisk enn det faktisk er. Å ha hodet vannrett hjelper alltid på balansen. Øyenene hans er ikke synlig i hjelmen, men de ligger garantert klistrert så langt inn og ut av svingen som mulig. Sykkelen treffer det vi sikter på. Å se ned på bakken rett foran sykkelen er en oppskrift på å gå i bakken. Se så langt frem og ut av svingen som mulig, og hold blikket over bakkenivå - på horisonten f.eks.
De fire lemmene som stikker ut av kroppen har veldig lite masse og bidrar fint lite til balansen. Pleide å flytte ben og rumpe inn i svingene, men ble på racingkurs (Vålerbanen) korrektert til å konsentrere meg om overkroppen i stedet. Mye mye bedre! Å lene overkroppen inn utgjør den store forskjellen i vekt som effektivt endrer balansepunktet. Dette fungerer utmerket på tråsykkel også. Bruker det mye på vinteren når det er glatt, da prøver jeg å holde sykkelen så beint som mulig.
Vær obs på at bruken av veigrepet er det samme uavhengig av hvor vekten ligger på sykkelen. Å ha mindre vinkel gir ikke bedre grep! Derimot er det lettere å unngå å ramle ned om det kommer en liten sladd..
Alt sammen bør gjøres før selve svingen. Finn svingpunktet ditt(der du skal starte nedlegget), linjen du vil ta gjennom svingen, gjør unna eventuell bremsing, flytting av kroppen og alt det der - før du starter på selve svingen. Når først sykkelen har lagt seg ned vil det å flytte på deg selv forstyrre sykkelen og dermed spise av veigrepet ditt.
Om noen skulle være interessert i mer info ligger det en fin liten .PDF bok på NMCU som heter
Full Kontroll. Tråsykkel har ikke gass, clutch eller tank å klemme beina på, men fysikken er den samme. Jeg bruker hele tiden "MC-teknikk" på tråsykkel og er veldig glad for å ha denne kunnskapen.
Mvh.
Andreas
Motorsyklist og tråsykkelbud :-)