Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvordan få mot i nedoverbakker og hopp

Hvordan få mot i nedoverbakker og hopp #420989 12/07/2007 16:33
A
Al-Kemia Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Noen tips til hvordan få mot til å kjøre på i nedoverbakker. Går greit når det er rett frem, men det tilhører jo tross alt skjeldenhetene. Blir skjitnervøs på grus i svinger og bremser veldig ned.
Også lurer jeg på hvordan jeg skal gå frem for å trene på forsering av drop.

Re: Hvordan få mot i nedoverbakker og hopp [Re: Al-Kemia] #420996 12/07/2007 17:28
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Al-Kemia
Noen tips til hvordan få mot til å kjøre på i nedoverbakker. Går greit når det er rett frem, men det tilhører jo tross alt skjeldenhetene. Blir skjitnervøs på grus i svinger og bremser veldig ned.
Også lurer jeg på hvordan jeg skal gå frem for å trene på forsering av drop.

Var selv skikkelig pysete i svinger og i dropp, akkurat som deg. Er vel ikke akkurat av de råeste nå heller, men jeg har blitt mye bedre.

For min del har kuren vært å kjøre de samme svingene om og om igjen med litt større fart for hver gang. Pass på å gjøre unna bremsingen før svingen, da går det mye lettere. Hvis du bremser i sving har sykkelen en tendens til å ville fortsette rett fram.

Når det gjelder dropp, så er det bare å begynne med de små, kjøre dem til de sitter og så ta et litt større dropp, kjøre til det sitter o.s.v. Etterhvert oppdager du sannsynligvis at droppene går lettere med større fart, slik at du kan slippe på i tekniske utforkjøringer uten å bli skjitnærvøs.

Lykke til
Øivind

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Hvordan få mot i nedoverbakker og hopp [Re: Al-Kemia] #422038 17/07/2007 11:25
vegar Offline
Entusiast
Entusiast
Kjøp deg et par knebeskyttere og albuebeskyttere. Utrolig hvordan litt ekstra beskyttelsesutstyr hjelper på selvtilliten...

Ellers følg Øyvinds råd om repetisjon. Finn deg en løype du kan sykle f.eks en gang i uka og merk deg sporvalget ditt i de "skumle" partiene. Hvis du kløner/tryner/feiger ut, stopp og kom deg opp igjen og prøv en gang til. Og en gang til. Memorer sporvalg og dra på litt til neste gang. Og hold blikket fremover slik at du er forberedt på neste utfordring.

Et annet godt svingtips jeg har fra min tid som landeveissyklist er å presse det ytterste beinet (f.eks høyrebeinet i en venstresving) så mye ned i pedalen du klarer (ligg unna bremsene). Da får du lagt mer trykk på hjula og du får bedre feste, lavere moment og kan derfor holde høyere fart. Juster balansen med det innerste beinet ved å ta kneet ut eller inn mot sykkelen og ved å ligge flatt slik at ikke vekten fordeles for mye på fremhjul (kan skli ut) eller bakhjul (sladd). Dette gjøres av roadracinggutta og funker veldig bra i løs grus, gjørme og snø f.eks.

Lykke til!

- I know that human beings and fish can coexist peacefully (George W. Bush)
Re: Hvordan få mot i nedoverbakker og hopp [Re: vegar] #436986 23/08/2007 10:23
A
Al-Kemia Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Vegar: Svingtipset ditt er knall! Er redd som faen når jeg dundrer nedover bakkene, men det kommer seg vel etterhvert. Tar mye kjappere og knappere svinger nå enn jeg har gjort før. Betydelig kjappere og knappere! Tør også sykle fortere på løs masse nå enn før sommern.

Re: Hvordan få mot i nedoverbakker og hopp [Re: vegar] #437800 25/08/2007 13:12
Lupo Offline
Fersking
Fersking
Gode tips der!

Må jeg bare pirke i denne:

Sitat: vegar
Juster balansen med det innerste beinet ved å ta kneet ut eller inn mot sykkelen og ved å ligge flatt slik at ikke vekten fordeles for mye på fremhjul (kan skli ut) eller bakhjul (sladd). Dette gjøres av roadracinggutta og funker veldig bra i løs grus, gjørme og snø f.eks.

Grunnen til at RR gutta tar ut kneet er for å hurtig komme ned i en kontrollert nedleggsvinkel. Uten å skrape eksospotte eller fothviler, som er betraktelig mer dramatisk og potensielt farlig. På kneet har de slider-puck'er. Ved å ta kneet ut til en vant vinkel og legge ned sykkelen til det begynner å skrape vet de når de har fått ønsket nedlegg på sykkelen.

Første og beste bildet jeg fant på nett:

Et par ting å legge merke til der:

Armene er så avslappet at han kan vifte med albuene. Prøv det selv! Om armene er stiv eller stram vil sykkelen ha det kjipt i svingen. Løse og ledige armer lar sykkelen styre seg selv, det er den ekspert til, sykler er selv-balanserende!

Øynene ligger horisontalt. Om hodet står i vinkel føles alt som om det er mye mer dramatisk enn det faktisk er. Å ha hodet vannrett hjelper alltid på balansen. Øyenene hans er ikke synlig i hjelmen, men de ligger garantert klistrert så langt inn og ut av svingen som mulig. Sykkelen treffer det vi sikter på. Å se ned på bakken rett foran sykkelen er en oppskrift på å gå i bakken. Se så langt frem og ut av svingen som mulig, og hold blikket over bakkenivå - på horisonten f.eks.

De fire lemmene som stikker ut av kroppen har veldig lite masse og bidrar fint lite til balansen. Pleide å flytte ben og rumpe inn i svingene, men ble på racingkurs (Vålerbanen) korrektert til å konsentrere meg om overkroppen i stedet. Mye mye bedre! Å lene overkroppen inn utgjør den store forskjellen i vekt som effektivt endrer balansepunktet. Dette fungerer utmerket på tråsykkel også. Bruker det mye på vinteren når det er glatt, da prøver jeg å holde sykkelen så beint som mulig.

Vær obs på at bruken av veigrepet er det samme uavhengig av hvor vekten ligger på sykkelen. Å ha mindre vinkel gir ikke bedre grep! Derimot er det lettere å unngå å ramle ned om det kommer en liten sladd..

Alt sammen bør gjøres før selve svingen. Finn svingpunktet ditt(der du skal starte nedlegget), linjen du vil ta gjennom svingen, gjør unna eventuell bremsing, flytting av kroppen og alt det der - før du starter på selve svingen. Når først sykkelen har lagt seg ned vil det å flytte på deg selv forstyrre sykkelen og dermed spise av veigrepet ditt.

Om noen skulle være interessert i mer info ligger det en fin liten .PDF bok på NMCU som heter Full Kontroll. Tråsykkel har ikke gass, clutch eller tank å klemme beina på, men fysikken er den samme. Jeg bruker hele tiden "MC-teknikk" på tråsykkel og er veldig glad for å ha denne kunnskapen.

Mvh.

Andreas
Motorsyklist og tråsykkelbud :-)

Re: Hvordan få mot i nedoverbakker og hopp [Re: Lupo] #437939 25/08/2007 21:16
O
oyoz Offline
Entusiast
Entusiast
O
Morro med MC ja. Måtte selge min på grunn av studier. Kanskje på tide å kjøpe seg en ny ICON_WINK

Hvis noen vil lese Keith Code's A Twist of the Wrist II, så har jeg den liggende. Mye interessant MC-fysikk, som sikkert kan anvendes på tråsykkel også.

Moderator  support