Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bygge hjul selv - tips?

Bygge hjul selv - tips? #419652 08/07/2007 16:46
oivindg Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Etter noen diskusjoner i en annen tråd begynte jeg å kikke på hva hjulbygging går ut på, og synes det ser ganske spennende ut. Jeg har lyst til å prøve dette selv.

Kikket bl. a. på Sheldon Browns sider. Han får det til å virke forholdsvis enkelt å komme i gang. Jeg skjønner selvsagt at det krever masse erfaring å bli god på dette, men hvor vanskelig er det egentlig å få til et hjul selv? Kan jeg regne med at første forsøk blir brukbart i det hele tatt?

Jeg tenkte å begynne med et framhjul. Har et hjul med XC717/XT (og DT Comp?) som jeg er veldig godt fornøyd med, så jeg tenkte å bruke samme type felg og nav som utgangspunkt. Dette har 36 eiker, og med mine ca 90kg har jeg trodd at såpass var nødvendig, men bl.a. Ole Blokhus argumenterer hardt (og godt) for at 32 eiker er bedre. (Jeg sykler mest asfalt og grus. Ritt som Birken, Farrisrunden o.l.)

- Flere som stemmer for 32 eiker?
- Er XC717/XT-nav greit, eller bør jeg kline til med noe gromt (og i så fall, hva)?
- Er DT Revolution eiker et greit valg?
- Skal jeg bruke 2- eller 3-kryssmønster?
- Er Tacx Exact eller Minoura Workman Pro bra nok stativ?

Glad for alle innspill, tips og erfaringer!

Øivind

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Bygge hjul selv - tips? [Re: oivindg] #419660 08/07/2007 17:23
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
Hei!

Jeg har lært meg å bygge hjul selv og alle hjul jeg har bygd har fungert meget bra, så jeg tror trygt du kan regne med at ditt første hjul blir brukbart.

Du må imidlertid være litt nøye og bruke litt tid de første gangene. Det er selvfølgelig helt essensielt at du forstår prinsippet bak et eikehjul og hvordan man retter høyde og sidekast.

Bruk et annet hjul som "modell" når du skal tre eikene første gang. Når eikene begynner å nærme seg stramme retter du høydekastene først.

Jeg mener det ikke er noe heksekunst å bygge hjul og jeg mener mange vil klare å bygge gode hjul med litt tålmodighet.

XT 717 er en god kombinasjon, noe lettere kan du vel få hjulet med dyrere deler, men funksjonsmessig får man vel ikke store forbedringene med å bruke mer penger å delene.

På forhjul kan man vel godt bruke DT Revolution med bra resultat selv om man veier omlag 90 kilo, kanskje burde du gå på Cometition dersom du har skivebrems.

Dette var noen enkle råd, det finnes sikkert mange andre med andre tips og andre meninger.

Så mange stier og så kort liv...
Re: Bygge hjul selv - tips? [Re: yoeddy] #419669 08/07/2007 17:44
Rock machine Offline
Fersking
Fersking
er det billigere og bygge eget hjul enn og kjøpe et ferdig montert?
om det er billigere ville du anbefale en noob (som meg) og bygge selv (aldrig gjort før) eller og kjøpe ferdig montert?

sorry for lån av topic

Kjøretøy: Rock machine Avalanche 70 :P litt ødelagt edit :P (rød :D )
Re: Bygge hjul selv - tips? [Re: Rock machine] #421450 14/07/2007 19:20
oivindg Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Kunne egentlig vært morsomt å bygd noe mer spennende enn det jeg allerede har. Har sett litt på NoTubes ZTR355 32H rimbrake. Med XTR-nav kommer disse under 1500g for settet.

Er dette felger som tåler en rytter på 90kg?

Øivind

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Bygge hjul selv - tips? [Re: oivindg] #421489 14/07/2007 22:42
tron Offline
Besatt
Besatt
Kjør på, hjulbygging er gøy. Les deg opp på temaet før du setter i gang. Sheldon Brown (http://sheldonbrown.com/wheelbuild.html)har en svært god guide som enkelt leder deg gjennom jobben og forklarer på en lettfattelig måte hvordan du håndterer høyde- og sidekast. Ta en utskrift av denne og ha ved siden av deg mens du setter deg ned med byggingen.
De nevte stativene funker sikkert fint - mine første hjul bygget jeg i ramma på sykkelen. Skal du bygge mange hjul, kan du kjøpe deg en sånn dish-stick, men i starten kan du godt sjekke sentrering ved å snu hjulet 180 grader i stativet.
Vær nøyaktig og ta deg god tid. Følg Sheldon hele veien, så blir det bra. Du kommer til å bli overrasket over hvor bra du kan få det til selv.

Moderator  support