Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvor mye blåsyre?

Hvor mye blåsyre? #419315 06/07/2007 17:43
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
I et treningsopplegg så prøver jeg å spise litt sundt og legger derfor malt linfrø til kosten. Vanlig linfrø er ikke lurt fordi det meste suser gjennom kroppen og er ikke til noe nytte. Problemet med linfrø er at det er cyanogene glukosider som frigjøres til blåsyre. Blåsyre er overhode ikke bra for kroppen. Spiser man hele linfrø så frigjøres det lite cyanogene glukosider, men da er jo også den positive effekten langt mindre. Voksne folk tåler da 1-2 spiseskjeder hele linfrø. Spørsmålet er da, hvor mye oppmalt linfrø tåler man før det blir for høye blåsyreverdier?

Man kan varme opp linfrøene også for å unngå disse problemene, men hva ellers mister man? Mister man alle de andre positive effektene med antioksider og fiber?

Noen som vet?

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Hvor mye blåsyre? [Re: supernalle] #419327 06/07/2007 18:43
tmork Offline
Lilloman
Lilloman

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Hvor mye blåsyre? [Re: tmork] #419328 06/07/2007 18:48
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Men der står det ingenting om oppmalte linfrø, som egentlig er spørsmålet. Er det ingen kostholdpersoner her.

Re: Hvor mye blåsyre? [Re: supernalle] #419335 06/07/2007 19:46
A
atlekristensen Offline
Ivrig
Ivrig
A
Hva med å spise råe egg istedenfor?
100% fullstendige proteinforbindelser og mesteparten alt av mineraler en trenger! (som kyllingen ikke får...)
Helst fra frittgående høns eller økologiske egg?

Ikke bruk blender, hell to-tre egg i et glass, rør rundt lett med gaffel, eller sluk den med hele plommer.

karbohydrater er energi, mens proteiner/fett er næring for kroppen. Samtidig er fett godt for kroppen!

PS: Flott bilde du har skaffet deg som avatar... ICON_SMILE

Re: Hvor mye blåsyre? [Re: atlekristensen] #419415 07/07/2007 05:08
ailisa Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Siden enzymet rhodanese er effektivt på å omdanne cyanid til thiocyanat skal det godt gjøres å spise på seg cyanidforgiftning, så lenge kroppen har svovel å ta av. Dersom kroppen får problemer med å skille ut alt thiocyanatet kan den uheldige effekten være at opptak av jod til skjoldbrukskjertelen hemmes, men heller ikke et problem så lenge man har normalt inntak av iod. Jeg kan ikke uttale meg om mengdene her men jeg har også hørt anbefalt dose på ikke mer enn et par spiseskjeer daglig, har aldri tenkt over om det var oppmalt eller ikke. Jeg ville tippe en sånn advarsel er basert på totalinnhold i frøene og om man ikke maler eller tygger de så kan man bare spise på. Får du struma så vet du ihvertfall hva du bør kutte ned på, evnt. mere jod.

Ellers oksideres fettsyrene i linfrø ganske lett så det ideelle ville vel være å knuse kornene rett før de skal inntaes. Og om du kjøper ferdig oppmalt, sørg for at det er ferskt og oppbevar det mørkt og kjølig.

Man skal heller ikke overdrive inntaket av rå egg. Eggehviten inneholder avidin som binder biotin og forhindrer opptak fra tarmen. Biotin er viktig i flere metabolismeveier. Men for de fleste er det nok snakk om ekkelt store mengder rå egg før mangelsymptomer oppstår.

Re: Hvor mye blåsyre? [Re: ailisa] #419461 07/07/2007 13:29
A
aMo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
atlekristensen: Dersom man spiser egg rå vil ikke kroppen klare å ta opp all næringen. Det er faktisk bedre å spise kokte egg (eller stekte for den saks skyld) fordi da klarer kroppen å ta til seg alle proteinene istedet for at en veldig stor del av de bare kommer ut igjen med avføringen.

Sjekk www.treningsforum.no , de har en egen kostholdsseksjon i forumet som er fin.

Re: Hvor mye blåsyre? [Re: aMo] #419496 07/07/2007 18:58
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
atlekristiansen: Takk for at du likte avataren min. Det er fra min Evingson-sykkel. Link til Evingson-sykkel

ailisa: Takk for fint svar. Det er vel du som driver med gift, ikke sant? Da satser jeg på en skje oppmalt linfrø om dagen. Oksyderer det fort fordi det er oppmalt? Jeg skjønte ikke helt det avsnittet. Kan du forklare litt nærmere.

aMo: Jeg er enig i det du sier der. Rå egg er helt bortkastet pga avidin. Sylvestre Stallone har nok også skjønt etterhvert at det ikke er helt bra. Det er derfor proteinpulver er en lur ting. Man kan få mageknipe av dette også, spesielt hvis man spiser dette rett før man legger seg. Det gjør kroppsbyggere fordi kroppen benytter sjansen i løpet av natten til å omdanne muskler til fett. Enkelte kroppsbyggere står opp midt på natten for å ta en dose også fordi proteinpulveret bare holder i 3-4 timer. Denne mageknipen er (som oftest) helt ufarlig, men man klarer ikke alltid å sove og da er mye bortkastet.

Redigert av supernalle; 07/07/2007 21:06.
Re: Hvor mye blåsyre? [Re: supernalle] #419566 08/07/2007 06:00
ailisa Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Nei, jeg er ingen toksikolog, så det er sikkert mye jeg ikke kan om blåsyras virkning i kroppen. Det er vel heller biokjemi og molekylær genetikk som er min greie. Men jeg vet at det er mange planter som produserer cyanogene stoffer som forsvar mot plantetere (kål,broccoli,mandler osv), og planteeterne har gjennomskuet de for lengst og kontret med et enzym som tar seg av problemet. De mengdene det er snakk om er ikke sammenlignbare med det som skal til for å forgifte et menneske, cyanid er vel heller ikke ansett som en særlig effektiv gift.

Angående oksidering: Fett harskner og noen fettsyrer lettere enn andre. Linfrø inneholder mye av omega-3 fettet alfalinolensyre (ALA) som er mindre stabilt enn mange andre umettede fett. Om du kjøper ren linfrøolje vil jeg tro at utløpsdatoen er relativt kort (har ikke sjekket) og flaskene er ofte brune for å slippe gjennom mindre lys samt at man anbefaler å oppbevare det i kjøleskap. Inne i frøet vil fettet være beskyttet både fra oksygen og lys i tillegg til at frøet inneholder antioksidanter som beskytter (man tilsetter ofte antioksidanter til kommersielt fett for å beskytte det mot harskning). Om du maler opp frøene vil fettet være mer utsatt og holdbarheten går ned. Harsknet fett smaker fælt og er ikke sunt, høyt inntak skal visst gi økt risiko for hjerte og karsykdommer.

Re: Hvor mye blåsyre? [Re: supernalle] #419567 08/07/2007 06:03
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: supernalle
ailisa: Takk for fint svar. Det er vel du som driver med gift, ikke sant?

Det er Marik som er den noe "giftige" damen her på forumet.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Hvor mye blåsyre? [Re: tmork] #420749 11/07/2007 22:05
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Takk for utdypningen. Det gjorde alt mye klarere ailisa.

Ok, tmork.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå