Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hjelp til valg av sykkel

Hjelp til valg av sykkel #419111 05/07/2007 23:06
A
andersne Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Hei.
Har tenkt å kjøpe meg en ny terrengsykkel, men er veldig usikker på hvilken sykkel jeg burde velge.

Har har tenkt å bruke sykkelen hovedsakelig til stisykling, men også litt asfalt. Vil derfor ha en lett og rask sykkel med låsbar fordemper. Vil ikke ha bakdemper. Jeg har både sett på carbon og alu. rammer, pluss XTR og XO-girsystemer. Med trigger skifter.

Jeg veier 55kg og er 165cm høy. Men kommer nok til å vokse mer nå snart, så en litt stor ramme er greit. Jeg vurderer også billigere girsystemer, altså alle forskjellige prisklasser.

Takk for alle tips.

Re: Hjelp til valg av sykkel [Re: andersne] #419112 05/07/2007 23:34
B
blurman Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Hei,
En lett hardtail med riserstyre og 100 mm. vandring kan ofte være et supert valg her! Samtidig som de er relativt trygge på sti er de samtidig/ kan de samtidig være skikkelig fullblods-konkurransesykler. Personlig så mener jeg karbon er det beste og har mange fordeler! Gidder ikke skrive alt nå ICON_TONGUE men du bør uansett prøve forskjellige sykler. Triggerskiftere er nok også det beste valget, men du MÅ ikke ha XTR/XO, XT/X9 er supert det også, for den del funker LX fint det også, først og fremst finish og noe vekt det går på her. Men jeg synes ikke du bør gå lavere enn LX. Håper jeg var litt hjelp her. Uansett, lykke til!
-Pål

Re: Hjelp til valg av sykkel [Re: blurman] #419142 06/07/2007 07:07
perbl Offline
More than words
More than words
Heisann. Når du snakker om nivå på utstyr er det noen tips:

Framfor å se på XTR/X0-girsystem, ville jeg mye heller ha sett på det helhetlige komponentnivået på sykkelen. Er det en dyr sykkel med XTR bakskifter og råbillige nav, er det typisk et tegn på en sykkel som er lite helhetlig satt opp med det samme komponentnivået.

Konsentrer om å se om det virker å være et jevnt nivå på alle komponentene, og især hjulsett og nav, da disse koster mye mer enn et bak/forgir, der hver enkeltkomponent kan skaffes til under tusenlappen. En sykkel satt sammen med XT over hele fjøla er mye dyrere å produsere enn en sykkel satt sammen med et XTR-bakgir og forgir og tilfeldige billigkomponenter på de delene som virkelig koster.

Nå sier du lite om hvorvidt du har syklet særlig før, eller om dette blir din første sykkel i en "ny" karriere som terrengsyklist. Hvilket prisnivå har du tenkt deg å legge deg på?

Redigert av perbl; 06/07/2007 07:09.

Per B.
Re: Hjelp til valg av sykkel [Re: perbl] #419149 06/07/2007 07:16
perbl Offline
More than words
More than words
Forøvrig, utfra førsteposten din, virker det som om du ikke er så gammel eller fullt utvokst. Da ville jeg heller sjekket om du har noen søsken eller andre slektninger som kan arve sykkelen når du er utvokst, det å kjøpe en altfor stor sykkel er en dårlig ide hvis du vil bruke den til seriøs sykling og trening. I tillegg ville jeg da heller gått for en sykkel som er jevnt og bra utrustet på LX-nivå, da du betaler svært mye for bling-faktoren når det kommer til XTR/X0, slik at du heller kan ha litt penger igjen til å evt handle deg en ny ramme når du vokser ut av den du evt handler nå.

Per B.

Moderator  support