Hjelp til kjøp av sykkel...
|
Hjelp til kjøp av sykkel...
05/07/2007 15:55
|
Jubalong
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Heisann, etter at pendlertilværelse og for mye jobbing i endel år har satt sitt alt for tydelige spor på kroppen, ønsker jeg nå å ta opp syklingen igjen. Jeg syklet en god del (2-4 ganger i uka) for 10-15 år sida, og i det siste har savnet kommet. Kjøpte meg en Specialized Epic på impuls for 1 år siden (overligger fra året før), men har i ettertid innsett at ramma er for liten for meg. Så denne gangen skal jeg gjøre et veloverveid valg... og hvem bedre til å hjelpe enn folk her  Litt om meg: 35 år gammel, 191 høy og 110 kg tung. Sykkel skal brukes på sti. Typisk småstier i Bymarka, Estenstadmarka etc., dvs. mer teknisk sykling enn rene grusveier, men jeg kan ikke akkurat skryte på meg noe teknisk reportoir heller... Etter en tur til Vågå i høst må jeg dog si at jeg godt kan tenke meg å bruke sykkel også litt utforbakke, men at dette nok ikke vil være hovedbeskjeftigelsen. Jeg har derfor tenkt på en dobbeltdempet sykkel, men dog av den lettere sorten. Så over til spørsmålene mine: - 26 eller 29 tommer? Jeg er jo stor og feit, så 29" hadde kanskje passet meg bra? - Fjær eller luft bakdemper for folk i min vektklasse? - Jeg ser Fox får mye skryt for sine dempegafler (og jeg har vært godt fornøyd med den som har stått på Specialized-en), men er det store forskjeller individuelt mellom produsentene? - Hydrauliske bremser skal jeg ha, men hvor stor skal skivene være? - SRAM eller Shimano gir, kjede, krans? Jeg skal uansett ha trigger-shiftere. Det eneste jeg veit er at jeg skal ha Chris King nav og headset. Det sikla jeg på for 15 år siden, og siden jeg nå har råd...  I det hele tatt kunne jeg tenkt meg litt råd angående dette... hadde vært fint om noen kunne tenkt seg å veilede en nybegynner igjen i faget. Kan legge til at jeg har sett/siklet på Turner sine sykler på competitivecycles.com, og må si jeg har lyst på en av de, men alle tips mottas med takk. Noen som har erfaringer med Turner Sultan f.eks.? Mvh Jubalong [Edit] Jeg ser det ble mye fokus på vekt i innlegget, så jeg vil bare legge til at jeg selvfølgelig har tenkt å bruke redskapen til å faktisk ta av noen kilo også. Målet er å komme under 100-grensa.[/Edit]
Redigert av Jubalong; 05/07/2007 16:00.
|
|
|
Re: Hjelp til kjøp av sykkel...
[Re: Jubalong]
05/07/2007 16:25
|
blurman
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hei,
Virker jo faktisk som du er litt orientert selv når det gjelder sykler... Men hvis du virkelig vil legge ut mye for en skikkelig bra sykkel, er Turner et av de beste valgene, men andre lignende merker med tilsvarende kvalitet finnes jo da som f.eks. Intense og Ellsworth. Det er generelt mye å ta av. Selv om du veier relativt mye og er temmelig høy tror jeg ikke det er noe "must" med 29`er, men Sultan vil nok funke fint. Kanskje den allikevel blir litt spinkel...? Jeg ville nok heller tatt 5Spot om jeg var deg. Den blir samtidig tryggere på sti i tillegg til at den kan bygges relativt lett. Når det gjelder skiver tror jeg 185 fremme og 160 bak skulle bli bra. Fox sine gafler er veldig bra ja, men andre merker som f.eks. Rock Shox leverer også solide saker. Jeg har prøvd både Fox, Rock Shox, Marzocchi og Manitou og synes at Fox er best, men det er med liten margin! Om du tar Shimano eller SRAM tror jeg ikke er spesielt viktig. Begge leverer og hva du vil ha går gjerne på smak og behag. Bare hold deg unna DualControl fra Shimano! Når det gjelder fjær vs. luft synes jeg du bør ta fjær. Siden dette blir en stisykkel og ikke en reinspikka konkurransesykkel gjør ikke den ekstra vekta fra fjærdemperen noe. Den gir bedre følelse osv. når du sykler. Lykke til!
-Pål
|
|
|
[Re: blurman]
05/07/2007 16:44
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
Bare hold deg unna DualControl fra Shimano! Jeg skjønner at dette er din personlige mening, men et argument eller to hadde jo vært artig...
|
|
|
05/07/2007 16:45
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
Bare hold deg unna DualControl fra Shimano! Jeg skjønner at dette er din personlige mening, men et argument eller to hadde jo vært artig...
|
|
|
05/07/2007 16:46
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
|
|
|
05/07/2007 16:47
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
Hei,
Virker jo faktisk som du er litt orientert selv når det gjelder sykler... Men hvis du virkelig vil legge ut mye for en skikkelig bra sykkel, er Turner et av de beste valgene, men andre lignende merker med tilsvarende kvalitet finnes jo da som f.eks. Intense og Ellsworth. Det er generelt mye å ta av. Selv om du veier relativt mye og er temmelig høy tror jeg ikke det er noe "must" med 29`er, men Sultan vil nok funke fint. Kanskje den allikevel blir litt spinkel...? Jeg ville nok heller tatt 5Spot om jeg var deg. Den blir samtidig tryggere på sti i tillegg til at den kan bygges relativt lett. Når det gjelder skiver tror jeg 185 fremme og 160 bak skulle bli bra. Fox sine gafler er veldig bra ja, men andre merker som f.eks. Rock Shox leverer også solide saker. Jeg har prøvd både Fox, Rock Shox, Marzocchi og Manitou og synes at Fox er best, men det er med liten margin! Om du tar Shimano eller SRAM tror jeg ikke er spesielt viktig. Begge leverer og hva du vil ha går gjerne på smak og behag. Bare hold deg unna DualControl fra Shimano! Når det gjelder fjær vs. luft synes jeg du bør ta fjær. Siden dette blir en stisykkel og ikke en reinspikka konkurransesykkel gjør ikke den ekstra vekta fra fjærdemperen noe. Den gir bedre følelse osv. når du sykler. Lykke til!
-Pål
|
|
|
[Re: Tgabriel]
05/07/2007 16:53
|
blurman
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Joda.Kan du godt få, men du trenger ikke spørre tre ganger + sitere hele lefsa jeg skrev  Grunnen til at jeg mener han bør holde seg unna DC er fordi; 1. Jeg synes de er litt "for slarkete" og man får dårligere kontroll over giringa særlig når man bremser i tekniske utforkjøringer og risikerer å gire samtidig. Utrolig irriterende... 2. En del ekstra unødvendig vekt + at man ikke kan ha andre (skive) bremser enn Shimano (tror jeg) uansett om man kan så vil det se patetisk ut med f.eks. Oro på XT-hendler 3. Vanlige triggere gir rett og slett en bedre følelse og mer kontant giring 4. Jeg har DC selv så dette er ikke synsing
|
|
|
05/07/2007 22:31
|
Pete
Popcornansvarlig
|
Popcornansvarlig
Forøvrig er Anders Røine ( Anders) hos Dunkedalen Import mannen å prate med når det gjelder Turner i Norge.
Recovery-mode
|
|
|
06/07/2007 06:28
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
Joda.Kan du godt få, men du trenger ikke spørre tre ganger + sitere hele lefsa jeg skrev  Sorry - vet ikke hva som skjedde. Verken jeg, PC'n, MSIE eller terrengsykkel.no er helt den samme etter oppgraderingen... Grunnen til at jeg mener han bør holde seg unna DC er fordi; 1. Jeg synes de er litt "for slarkete" og man får dårligere kontroll over giringa særlig når man bremser i tekniske utforkjøringer og risikerer å gire samtidig. Utrolig irriterende... Jeg har ennå ikke opplevd å gire uten at det var hensikten. Dersom bremsene er godt justert, trenger man ikke å tviholde / -klemme på hendlene når man kjører teknisk. Jeg synes tvert om det kan være en fordel at man kan gire mens man bremser, spesielt i kupert lende. 2. En del ekstra unødvendig vekt Kan ikke skjønne at det blir mange grammene, men det er jo et argument for vektfriker, ja.  3. Vanlige triggere gir rett og slett en bedre følelse og mer kontant giring. 4. Jeg har DC selv så dette er ikke synsing At triggere gir deg en bedre følelse er jo i høyeste grad synsing, men det er ikke noe galt i det. Jeg er bare uenig 
|
|
|
06/07/2007 06:30
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
WOW! Innlegget mitt ble postet bare én gang - og det i et av verdens rikeste land 
|
|
|
06/07/2007 11:06
|
Arne_And
More than words
|
More than words
- Fjær eller luft bakdemper for folk i min vektklasse? - Jeg ser Fox får mye skryt for sine dempegafler (og jeg har vært godt fornøyd med den som har stått på Specialized-en), men er det store forskjeller individuelt mellom produsentene? - Hydrauliske bremser skal jeg ha, men hvor stor skal skivene være? - SRAM eller Shimano gir, kjede, krans? Jeg skal uansett ha trigger-shiftere.
Jeg er langt fra noen ekspert, så ta det jeg sier med endel klyper salt, men her er noen innspill: - Fjær kan gi bedre driftssikkerhet og bedre demperegenskaper, men luftdempere har blitt veldig bra. Det kan være vanskelig å få harde nok fjærrater med stålfjær, så det må du sjekke for den modellen du bestemmer deg for.
- Tradisjonelt har Fox og Marz bedre rykte enn Rock Shox, men RS har visst blitt endel bedre. Manitou anbefaler jeg ikke da det er trøblete å få tatt service og skaffe reservedeler. Marz gir på mange modeller en høyere gaffel med en gitt vandring enn Fox og RS, så sjekk hva som passer bra til den ramma du vil ha.
- Til ganske rolig sykling er nok 180/160-skiver helt greit, men i din vektklasse ville jeg gått for 205/180. Bedre bremsekraft og mindre fare for fading ved lange nedoverbakker. Kanskje vil du bruke sykkelen til lange, bratte ting etterhvert. Den lille vektulempen større skiver medfører er, ja, liten. Forøvrig gir Shimano skivebremser veldig bra value for money og veldig bra driftssikkerhet. Vil du ha noe med mer bling/cred så er Avid Juicy 5 eller 7 noe å vurdere. Det finnes selvsagt mange andre bra bremser også.
- Både SRAM og Shimano lager bra ting. SRAM XO er dritdyrt og mange har problemer med at de knekker lett. Velger du enten Shimano eller SRAM over hele linja kan det bli billigere da noen har bra priser på komplette sett, eks. har fast-bikes.no bra priser på Shimano-grupper.
- Hjul: finn en god hjulbygger og be ham anbefale felger, eiker og nipler. Bjørn på Sport Extreme sies å være flink.
Lykke til med ny sykkel!
|
|
|
[Re: Arne_And]
06/07/2007 11:21
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Du kan snakke med samme Bjørn om et bygg med Turner også, han sykler Turner selv om kan nok ordne kontakt mot Dunkedalen hvis ønskelig.
Angående Sultan er denne veldig ny, og såvidt meg bekjent er det ingen i Norge per i dag. Veldig spennende sykkel som treffer 29" stisykkel-området godt. Har fått gode skussmål i utlandet.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: RazeFaze]
06/07/2007 13:06
|
Jubalong
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Er det noe å spare på f.eks. å få competitivecycles.com til å bygge meg en komplett Turner sykkel, for så å sende den til meg kontra det å bestille den i Norge? Akkurat nå har jeg litt begrenset med "mekke"-plass, så det hadde vært ok å få den ferdig levert ihvertfall.
Mvh Juba
Redigert av Jubalong; 06/07/2007 13:24.
|
|
|
06/07/2007 13:36
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Tror det er nok folk som synes det er kjekt å hjelpe deg med litt mekk  Det kan i hvertfall være greit å høre med norsk import, for den støtten og support du får derfra finner du garantert ikke hos utenlandske forhandlere, knapt hos noen i Norge. Historiene om hvordan de fikser opp er flere. Spesifisering av utstyr er heller ikke noe problem, med litt hjelp fra forumet. Det som ofte er viktig er leveringstid. Større utenlandsk sjappe kan ha på lager det som må bestilles, og som eventuelt Turner er tomme for. Er Turner tomme tar det tid... men hør med Dunkedalen, så får du vite det meste. Såvidt meg bekjent får du med litt ting, og fin pris på Marzocchi kan ordnes.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
07/07/2007 21:34
|
blurman
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
3. Vanlige triggere gir rett og slett en bedre følelse og mer kontant giring. 4. Jeg har DC selv så dette er ikke synsing At triggere gir deg en bedre følelse er jo i høyeste grad synsing, men det er ikke noe galt i det. Jeg er bare uenig Ikke noe problem at du er uenig :P, men jeg tror at de fleste uansett liker vanlige triggere/rapidfire bedre. Når jeg skrev "bedre følelse" så mente jeg at jeg synes jeg får bedre kontroll over giringa og at den føles mer kontant, ikke noe annet. I tillegg kan man jo med nye XTR gire to og to "hakk" i gangen om man vil, synes det er en fordel. Det kan du ikke på DC. Og tilslutt... Synsing er når man uttaler seg om ting man ikke har prøvd og sammenligner det med andre produkter uten noe annet enn et "teoretisk" grunnlag og uten "praktisk erfaring". Jeg har jo prøvd begge deler og finner flest fordeler med vanlige triggere og synes de er best... Det er ikke synsing for det om!
|
|
|
08/07/2007 18:38
|
Jubalong
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Noen andre som har input på 29-tommer for en med min tyngde og høyde? Evt. andre forslag enn Turner Sultan (som jeg synes ser lekker ut)?
Mvh Jubalong
|
|
|
[Re: RazeFaze]
09/07/2007 05:32
|
langen
Besatt
|
Besatt
Veldig spennende sykkel som treffer 29" stisykkel-området godt. Har fått gode skussmål i utlandet. Jepp - sett av noen timer og les på http://forums.mtbr.com/forumdisplay.php?f=61til øyet blir stort og vått. Mye info og fornøyde eiere, og det virker som den fulldemperen som får mest skryt, selv om den er av de nyeste (Alle eierne er ikke helt objektive da..). Det siste store mangelen for 29ere som jeg ser det, er skikkelige sti-gafler. Jeg kjører med en Reba 100mm, og det virker som om denne gaffelen også er en god match for Sultan. Ellers er vel WB Fluid 135 den eneste sti-gaflen der ute enda(Modeller fra Manitou og Fox er rundt hjørnet virker det som). Den har 35mm mer vandring enn Reba (men er bare 25mm høyere) og har 20mm aksling, og får mye skryt fra de som har den. Hvis jeg skulle kjøpt meg en Sultan ville den sett slik ut: Ramme: Sultan Gaffel: WB Fluid 135 Hjul: Notubes Flow felger + DT Comp eiker Dekk: Kenda Nevegal + Panaracer Rampage Et pluss for Turner er at de bruker bushings istedenfor lagre i bakhjulsopphenget, og det er jo en fordel iom at vi lever i våte Norge..
-Magnus
|
|
|
|
|