Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Boikott Telenor

Boikott Telenor #417832 02/07/2007 15:39
S
stephy Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S

Denne boikotten, ref. http://www1.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=149011, synes jeg det er verdt å slutte opp om.

Nå har jeg gjort meg ferdig med Telenor for lenge siden (så langt jeg greier), men de som ennå henger igjen i Telenor klørne, les artikkelen. Litt paradoksalt at Telenor er støttet av politikerne for å være ett teknologisk kraftsentrum i Norge.

Redigert av stephy; 02/07/2007 15:40.
Re: Boikott Telenor [Re: stephy] #417865 02/07/2007 18:34
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Jeg ville gjerne holde meg unna Telenor på ADSL, men de var de eneste som i løpet av kort tid kunne installere ADSL her. De brukte 9 dager!

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Boikott Telenor [Re: RazeFaze] #417869 02/07/2007 18:36
Trond Vidar Offline
I want to ride my bicycle
I want to ride my bicycle
Jeg sa opp mitt abonnement i dag

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Boikott Telenor [Re: stephy] #417880 02/07/2007 19:03
Espen Offline
More than words
More than words
For noen år siden fikk jeg nok av Telenor. Da ISDN telefonen vi hadde gikk i stykker, ville jeg gjerne har tilbake analog linje.

Dette var ikkenoe problem, men det kostet 1000 spenn!

Halloooo, hva koster det å si opp abonementet?
DET var gratis! Flott, da sier vi opp 2 mobilab og ISDfucknN.

Hvilke penger er Televerket/Telenor og kobberet det nå snakkes om finansiert av?? Guds penger, Baksås penger?

Nei, det er våre penger. Skattebetelerne/eierne som ble kunder uten å bli spurt på forhånd. Dette er jo å sette det på spissen, ,men litt ydmykhet hadde ikke skadet for min del.

e

Redigert av Espen; 02/07/2007 19:04.

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Boikott Telenor [Re: Espen] #417898 02/07/2007 19:46
Bertram Offline
Entusiast
Entusiast
Synd du er missfornøyd med Telenor. Jeg har abonert på Telenor i mange år og er stort sett fornøyd med de. Synes de virker ordentlige på alle måter, og har ikke tenkt å bytte. Ikke jobber jeg eller familien i Telenor heller

Gary Fisher Paragon
Merida racer 880
Hard Rocx Birken
WS Tsunami 165 kajakk
Re: Boikott Telenor [Re: Bertram] #417915 02/07/2007 20:18
S
stephy Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Ville du vært like fornøyd med Telenor hvis du plutselig ikke fikk gå inn på terrengsykkel.no, bare fordi Telenor ikke ville du skulle inn på disse sidene?
Det Telenor prøver nå, er første steg. De tar penger av alle som vil ha internett forbindelse, og så ønsker de betalt for at disse som har kjøpt linjer, skal få noe informasjon via de allerede betalte linjene.
Se denne artikkelen hvor de (Telenor) i utgangspunktet har stengt for at de som kjøper internett tilgang via Telenor, skal kunne lese Aftenposten eller gå inn på finn.no: http://www1.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=145896

Sitat i artikkelen: "Det er med andre ord ikke Telenors abonnenter som selv bestemmer hvilke sider de skal få tilgang til."

Re: Boikott Telenor [Re: stephy] #417919 02/07/2007 20:24
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Jeg syns det er rart at telenor fikk så mye infrastruktur av staten. Hvorfor ikke ta tilbake dette og sørge for at det tilfaller et eget statlig styrt selskap?

Re: Boikott Telenor [Re: stephy] #417920 02/07/2007 20:26
Espen Offline
More than words
More than words
Det er helt, helt på trynet!

Hva blir det neste? At kundene skal betale 3 ganger? 4, 5 eller 6 ganger?

Eller er det noe prinsippiellt som stopper gribbene fra å ta betalt "bare" e gang for mye?

Dette viser også at de ikke kan tilby ting folk er interessert i. De vil tjene mer penger, men gidder ikke lage noe nytt eller tilby noe andre ikke kan, så hvorfor ikke bare ta betalt flere ganger??

Espen

post@espenwettre.no
Re: Boikott Telenor [Re: Espen] #417923 02/07/2007 20:29
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
På den annen side, hvorfor skulle ikke telenor jobbe for å få høyest mulig overskudd? Målet deres er jo ikke å please Espen, men få pengene hans. Det gjelder vel alle aktører, men det er ikke mange som har slik markedsmakt som telenor.

Re: Boikott Telenor [Re: Hvilepuls] #417926 02/07/2007 20:32
Espen Offline
More than words
More than words
Sitat: Hvilepuls
Jeg syns det er rart at telenor fikk så mye infrastruktur av staten. Hvorfor ikke ta tilbake dette og sørge for at det tilfaller et eget statlig styrt selskap?

Dette budre oppegående politikere forlengst ha forstått.

Staten kan eie og drive infrastuktur for tele, strøm, vann osv. Så kan de leie ut kapasiteten til de som vil tilby varer og/eller tjenester på disse nettene. Selskapet kan gå i null og trenger ikke tjene penger. De skal ha som eneste oppgave å sikre at landets befolkning får de varene og tjenestene de trenger og/eller vil ha.

Her tipper jeg lobbyistene er for sterke for pappnissene på tinget. Dette er jo en opplagt løsning, men det ville ikke gjøre det mulig for feks Telenor å holde på slik de gjør nå.

e

post@espenwettre.no
Re: Boikott Telenor [Re: Hvilepuls] #417929 02/07/2007 20:34
Espen Offline
More than words
More than words
Her er jo folk litt uenige, men jeg er av den oppfatning at alle bør ha rimelig tilgang til www. vann, kloakk og strøm.

Telenor er dessuten bygget opp med dine og mine penger, så de burde ikke være så jævelig frekke.

e

post@espenwettre.no
Re: Boikott Telenor [Re: Hvilepuls] #417932 02/07/2007 20:36
S
stephy Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Dette minner mer om kortsiktig gevinst (for å sikre noen, noen j... bonuser), enn sikring av aksjonærenes penger. Tillit blant kundene bruker å være gunstig for bedrifter som lever av tjenester. Er kundene fornøyd, tjener bedriften penger, og da er jo også eierne fornøyde, eller?

Redigert av stephy; 02/07/2007 20:36.
Re: Boikott Telenor [Re: Hvilepuls] #417934 02/07/2007 20:43
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: Hvilepuls

Ta det tilbake?
Statelig ekspropriasjon av private eiendommer?
Folk og andre aksjeeiere har faktisk kjøpt dette for ærlige penger. Noen som husker folkeaksjen Telenor?

Hvis jeg har satt litt av arven etter mormor i Telenor så skal "staten" ta det fra meg noen få år etter at de solgte selskapet til bla. meg.

Da henter jeg hagla fra hytta og graver fram noen morkne 16 kalibere og leter etter "staten"

LarsB

Redigert av larsb; 02/07/2007 20:45. Rediger grunn: fordi jeg fortjener det
Re: Boikott Telenor [Re: Espen] #417938 02/07/2007 20:51
R
Rolf Offline
Veteran
Veteran
R
Sitat: Espen

Staten kan eie og drive infrastuktur for tele, strøm, vann osv. Så kan de leie ut kapasiteten til de som vil tilby varer og/eller tjenester på disse nettene. Selskapet kan gå i null og trenger ikke tjene penger. De skal ha som eneste oppgave å sikre at landets befolkning får de varene og tjenestene de trenger og/eller vil ha.

Var det ikke slik det var den gangen når det var års ventetid på telefon da? I teorien høres det vel fint ut, men hvor er incentivet til å gjøre ting bedre? Dessuten vet du jo hvor bra det fungerer i "kommmmunal sektor"?

Det er vel en del prinsipielle betenkninger mtp på "betalings-internett", men slik har det vel vært for de fleste aktører siden betalings-internett kom. Det koster å være tilkoblet nettet, og de som trenger mye kapasitet har også måttet betale for dette i de fleste tilfeller vil jeg tro. Folk kunne jo like gjerne reagert på Schibsted som vil bruke våre offentlige penger (NIX) til å pushe reklame på oss.

Forøvrig tror jeg debatten er "plaget" av en samrøre av forskjellige diskusjoner. Samtrafikk over NIX har f.eks ingenting med kobber-nettet til Telenor å gjøre. Det å etablere samtrafikk mellom ulike leverandører er enkelt, sammenlignet med det å å trekke fiber/kabel til hver enkelt husstand. Det er vel først og fremst kobber-infrastrukturen det referes til ovenfor, men det har da heller lite med NIX å gjøre etter min mening.

Som tidligere Telenor-ansatt synes jeg Telenor har fått mye ufortjent pepper i denne saken her.

Rolf

Moderator  support