Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Reba Race - mekke sjæl?

Reba Race - mekke sjæl? #417629 02/07/2007 05:49
oivindg Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Hei

Har en Reba Race som er rundt ett år gammel. Funker bra, men det er kanskje på tide med litt vedlikehold? På nettsidene til Rock Shox fant jeg en beskrivelse av hvordan man demonterer, overhaler og setter sammen gaffelen igjen. Ser forholdsvis enkelt ut. Jeg tenkte å rengjøre gaffelen innvendig, bytte o-ringer, evt. støvringer og fylle på ny olje.

- Er dette greit å gjøre selv hvis man er vant til å skru litt?

- Hvor ofte bør man overhale gaffelen (jeg sykler 3-400 mil i året med denne sykkelen)?

Finner ingen i Norge som har disse delene, men jeg fant delene hos chainreactioncycles.com.

- Noen som vet om noen i Norge som selger disse delene?

- Hvis jeg kjøper delene fra chainreactioncycles.com, kommer det toll og/eller moms i tillegg?

- Noe annet jeg bør vite om i.f.m. overhaling av gaffel og kjøp av deler?

Øivind

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Reba Race - mekke sjæl? [Re: oivindg] #417662 02/07/2007 07:22
Pete Offline
Popcornansvarlig
Popcornansvarlig
Sitat: oivindg
Hei

Har en Reba Race som er rundt ett år gammel. Funker bra, men det er kanskje på tide med litt vedlikehold? På nettsidene til Rock Shox fant jeg en beskrivelse av hvordan man demonterer, overhaler og setter sammen gaffelen igjen. Ser forholdsvis enkelt ut. Jeg tenkte å rengjøre gaffelen innvendig, bytte o-ringer, evt. støvringer og fylle på ny olje.

- Er dette greit å gjøre selv hvis man er vant til å skru litt?

- Hvor ofte bør man overhale gaffelen (jeg sykler 3-400 mil i året med denne sykkelen)?

Finner ingen i Norge som har disse delene, men jeg fant delene hos chainreactioncycles.com.

- Noen som vet om noen i Norge som selger disse delene?

- Hvis jeg kjøper delene fra chainreactioncycles.com, kommer det toll og/eller moms i tillegg?

- Noe annet jeg bør vite om i.f.m. overhaling av gaffel og kjøp av deler?

Øivind

Hei!

Har du sånn nogenlunde kontroll på tommeltottene er Reba en veldig kurrant gaffel å skru på selv.

Deler skal kunne skaffes gjennom nær sagt hvilken som helst sportsbutikk, siden Merida-importøren Stians Sport har agenturet på SRAM/RockShox i Norge. Prøv hos Bjørn Myhre Sport i Krokstadelva f.eks.

På varer fra Chainreaction Cycles må du beregne frakt, mva og "fortollingsgebyr" til Posten på toppen av de norske prisene du ser i nettbutikken.

Lykke til!

/Peter
Fornøyd Reba-bruker

Recovery-mode
Re: Reba Race - mekke sjæl? [Re: Pete] #417951 02/07/2007 21:46
Klein53 Offline
Medlem
Medlem
Hei!
Dette settet inneholder o-ringer og div. deler:
http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/a...kr&Visn=Std

We've got nothing to fear - but fear itself
Re: Reba Race - mekke sjæl? [Re: Klein53] #418793 05/07/2007 06:18
oivindg Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Klein53
Hei!
Dette settet inneholder o-ringer og div. deler:
http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/a...kr&Visn=Std

Bra tips, takk skal du ha! Så etter dette på cyclecomponents selv, uten å finne det. (Skjønner ikke helt hvorfor. Kanskje øya var i veien...)

Var i kontakt med Stians Sport angående deler også. De frarådet meg å åpne demperen selv. Bl.a. p.g.a. garanti. Noen som vet hva garantien dekker på en demper etter ett års bruk? Da den forrige demperen min (RST) tok kvelden var beskjeden at garantien ikke dekket vanlig slitasje, så det var bare å kjøpe en ny.

Øivind

Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Reba Race - mekke sjæl? [Re: oivindg] #418999 05/07/2007 15:16
E
erik78 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
E
Stian vil uansett fraråde deg å skru på gaffelen din, siden de heller vil at du skal sende den til dem, slik at de kan ta 1000+ for jobben. Ikke tenk på garantien, norsk kjøpslov dekker deg i minimum to år uansett, så lenge du ikke ødelegger noe med mekkingen din. Har du syklet 400 mil med gaffelen din uten service, har du sansynligvis brutt forutsetningene for noen garanti uansett. Reba er ganske simpel å skru opp så det går sikkert bra, men skal du bytte shims, trenger du spesialverktøy.

Hilsen
Erik
Re: Reba Race - mekke sjæl? [Re: erik78] #419004 05/07/2007 15:42
Buoyen Offline
Besatt
Besatt
Sport Extreme Trondheim har hjulpet meg med deler til SID, så de har sikkert til Reba og kan jeg tenkte meg.

Re: Reba Race - mekke sjæl? [Re: Buoyen] #441806 01/09/2007 16:16
Kurtern Offline
Avhengig
Avhengig
litt åff tåppic. Tenkte å ta service på min RS Sid Team.

Er nevnt et verktøy "SID Dual Air Upr Tube Retainer" Hva er det for noe. Ut fra serviceheftet jeg lastet ned, kan det se ut som en tykk og bred umbrakonøkkel.

Noen som vet. Er det ellers noe spesialverktøy man trenger. Regner med at SID og Reba er ganske like med hensyn til innhold og sammenføyning.

---------------------------------------------
Kurt H.

Alt for mange sykler og alt for få timer
Re: Reba Race - mekke sjæl? [Re: Kurtern] #441848 01/09/2007 18:11
oivindg Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Kurtern
litt åff tåppic.

Trur jeg har sett innlegg som har vært mer OT (eller ÅT) enn det der her på forumet.

Kan dessverre ikke svare på spørsmålet ditt, men jeg håper det er noen andre som kan. Er nemlig litt spent på om jeg får noen overraskelser når jeg åpner demperen min for første gang.

Øivind

Re: Reba Race - mekke sjæl? [Re: Kurtern] #441961 02/09/2007 05:47
ohs Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: Kurtern
litt åff tåppic. Tenkte å ta service på min RS Sid Team.

Er nevnt et verktøy "SID Dual Air Upr Tube Retainer" Hva er det for noe. Ut fra serviceheftet jeg lastet ned, kan det se ut som en tykk og bred umbrakonøkkel.

Noen som vet. Er det ellers noe spesialverktøy man trenger. Regner med at SID og Reba er ganske like med hensyn til innhold og sammenføyning.

det er en kort 15mm umbrako med hull i, slik at demperstaget kan gå inn i umbrako.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå