Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hayes El Camino og Jamis XAM 2.0

Hayes El Camino og Jamis XAM 2.0 #417347 30/06/2007 17:55
S
Sprocket Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Har nå hatt sykkelen min i ca. en mnd.
FIkk beskjed om at bremsene trengte litt tid på å kjøres inn, men føler fortsatt de ikke er optimale. Kunne sikkert syklet mer på den mnd, men allikevel.

Hendelen på bakbremsen føles også veldig "løs". Nesten som om det ikke er nok veske i systemet?? Er fersk på hydraulikk, så er dette mulig eller er det bare noe jeg forestiller meg?
Hva kan jeg evt gjøre for å fikse dette?

En annen liten ting.
Var ute en tur på onsdag, og oppdaget midt inne i skogen at det var slark i bakhjulet. Stoppet og tok det av, og fant ut at skruen ytterst i frikransen var løs. Vet ikke hva den heter, og er fersk i gamet, så dere får bære over med meg.
Strammet til denne med hendene (hadde ikke noe verktøy) og det funket fint resten av turen (tok det med ro)
Har ikke fått syklet noe siden, men hva kan jeg gjøre med dette? Er det bare å stramme, eller vil dette påvirke navet på noen måte?

Takker for svar

Re: Hayes El Camino og Jamis XAM 2.0 [Re: Sprocket] #417357 30/06/2007 18:25
supercaliber Offline
Übergrønnskolling
Übergrønnskolling
Hei sprocket!

låseringen på kassetten skal trekkes til med et visst moment, typisk 40 Nm (hvis du ikke har momentnøkkel eller kjenner følelsen den skal trekkes til med så tenk deg ca 8 kg's trykk ytterst på en halvmeters vektstang, 16 kg på en 0,25m vektstang)

bilder kan du se her: instruksjoner fra parktool

Ja du bør egentlig ha egnet spesialverktøy.

Uansett så bør hvilkensomhelst sykkelbutikk kunne hjelpe deg med dette, enten gratis eller til en meget billig penge.

Bremsespørsmålet tar sikkert noen andre snille forummere seg av.

Hvis du akkurat har kjøpt sykkelen i butikk burde de fikse begge problemene for deg gratis.

Hilsen Espen

Before I was blind, but now I can't see...
Re: Hayes El Camino og Jamis XAM 2.0 [Re: supercaliber] #417364 30/06/2007 19:09
S
Sprocket Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Hei Espen. Takk for svar, men tror ikke det er låseringen til frikransen som er problemet. Da ville vel de ytterste ringene på kassetten vært løse, og ikke hele hjulet?
Virket nesten som kassetten var løs på navet?? Eller noe i den dur.. (er som sagt fersk)
Det rare er at jeg hadde vært innom Sykkeldelisk dagen før og fått fikset noen småting. (fjernet plastringene innenfor frikransen og kortet ned noen vaiere og strømper)Kan det være de ikke har strammet opp godt nok?
Er litt over en mnd siden jeg kjøpte, men bremsene har forsåvidt vært litt halvkjipe hele tiden.
Tar turen innom butikken på mandag og hører.. Kan jo hende jeg lærer noe..

Re: Hayes El Camino og Jamis XAM 2.0 [Re: Sprocket] #417379 30/06/2007 20:02
supercaliber Offline
Übergrønnskolling
Übergrønnskolling
er hele hjulet løst?

hvis det er det.. så er det en gjennomgående aksel med mutter på den ene siden og en "hendel" på den andre siden av hjulet Kan det se slik ut?
Hvis i såfall, da kan du trekke hendelen på den ene siden utover og trekke mutteren på den andre siden litt til for deretter å lukke hendelen etterpå(det skal være tungt).

Hvis jeg har misforstått deg igjen, så beklager jeg for den elementære innføringa i å ta hjulet av og på.

Re: Hayes El Camino og Jamis XAM 2.0 [Re: Sprocket] #417484 01/07/2007 12:09
R
rsh Offline
Besatt
Besatt
R
Hvis du kjøpte ny sykkel ppå Sykkeldelisk for en måned siden, så tar du sykkelen med tilbake dit og ber de fikse dette på garantien. Ikke skru selv hvis det er ny sykkel, for da risikerer du de ikke vil ta det som garantiarbeid fordi du har "skrudd selv".

Med hensyn til bremsene kan det virke som det er luft i systemet.

Sveinung
Re: Hayes El Camino og Jamis XAM 2.0 [Re: rsh] #417587 01/07/2007 20:18
S
Sprocket Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Espen: Er ikke stikkakselen som var løs. Sjekket den, men takk for tipset ICON_WINK

Sveinung: Lurte på om det var det, ja.. Bremsene virker liksom litt "slappe".. Tar turen innom delisk imorgen og snakker litt med gutta på verkstedet..

Re: Hayes El Camino og Jamis XAM 2.0 [Re: Sprocket] #418201 03/07/2007 13:23
supercaliber Offline
Übergrønnskolling
Übergrønnskolling
hva ble fasit her?

forklar gjerne med bilder hva problemet var.

spent hilsen esp

Re: Hayes El Camino og Jamis XAM 2.0 [Re: supercaliber] #420009 09/07/2007 18:35
Mikel Offline
Avhengig
Avhengig
Hei Espen,

Jeg har noe lignende ervaring (kjøpte min Jamis hos Sykkeldelisk)
Kan anbefale at du sjekker alle bolter på sykkelen.

Angåænde bremsene. Jeg har også Camino's på Jamisen.
Har du prøvd å stelle de power knappene på max og juster in den handelene langt ut.
Sjekk også om kaliperene er riktig justert.
Brems og se om klossene trykker samtidig på skiva.

Lykke till!

Prøver meg på ting jeg ikke kan.
Re: Hayes El Camino og Jamis XAM 2.0 [Re: Mikel] #420137 10/07/2007 08:46
S
SKS Offline
Entusiast
Entusiast
S
For bremsene: sjekk at klossene står riktig vei, av en eller annen grunn har de klart og lage rom for feil montasje.
Tor A

Moderator  support