|
Dekk til asfalt/lett terreng
|
Dekk til asfalt/lett terreng
28/06/2007 18:33
|
trimmern
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Jeg sykler sammen med en høvding på 105 kg, 28'' hjul og smaaaaale dekk. Han ruller så fort at han kan tøye ut etter hver nedoverbakke før jeg ankommer... Imidlertid er jeg sprekere i oppoverbakkene og kanskje på sletta så vi har egentlig samme fart totalt sett.
Jeg trenger nye dekk, både for bruk på asfalt men også kombinert til grusveier/stisykling. Stisyklingen blir hovedsakelig på tørt føre med innlegg av endel grusveier. Jeg ønsker ikke å bytte dekk for hver gang og triller heller litt dårligere på asfalt for å slippe å bytte til grus/sti-dekk når jeg sykler på grus/sti. Sykler mest asfalt.
Har noen noe anbefalinger til dekk til meg? Ønsker god holbarhet i tillegg, jeg veier 85 kg og kjører med stiv gaffel. 26'' hjul.
|
|
|
Re: Dekk til asfalt/lett terreng
[Re: trimmern]
28/06/2007 18:36
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Kenda Kozmik lite ruller utrolig lett på asfalten, og har fremdeles bittelitt mønster for grusveier.
|
|
|
[Re: Stein]
29/06/2007 06:48
|
torstein
Ingen custom tittel her nei....
|
Ingen custom tittel her nei....
Schwalbe Raicing Ralph ruller bra på det meste, og har også rimelig greit grep på tørr sti. Velg gjerne 2,25 versjonen, og kjør med 35 psi. Da får du bra grep, god komfort og gode rulleegenskaper på grus/sti. Nå du så skal ut på asfalten blåser du opp til max psi for minimal rullemotstand. 2,25 dekket gir også litt ekstra omkrets, og dermet bedre rulleegenskaper.
Torstein
If a mountainbiker crashes in the forest, and no one is around to see it? Is he still a crap rider?
The one true answer is known to that rider alone...
|
|
|
29/06/2007 08:07
|
Sarptommy
Ivrig
|
Ivrig
Jeg liker også Racing Ralph. Har brukt 2,4 bredde og syntes de fungerte bra på det meste av underlag,i hvert fall når det er tørt. Skal du banke mest grus og litt sti er nok 2,25 versjonen bra. Lette er dekkene også,men noe dårlige sidevegger. Sideveggene tok kvelden før mønsteret ble utslitt,men skyldes nok at jeg brukte de mest på sti.
Ikke kjøp Michelin XCR DRY 2 de har altfor kort levetid.
Redigert av Sarptommy; 29/06/2007 08:13.
|
|
|
[Re: Sarptommy]
29/06/2007 10:15
|
MortenML
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har Hutchinson Pirahna på sykkelen nå og de anbefales. Ruller lett på asfalt samtidig som det har nok grep på tørr sti.
/mitch
Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
|
|
|
[Re: MortenML]
29/06/2007 12:10
|
riisthabreeze
Medlem
|
Medlem
Jeg bruker også Pirahna-dekkene og er fornøyd. Dekket er et kompromiss mellom asfalt og skog..
-alexander
|
|
|
29/06/2007 14:40
|
bike4man
Entusiast
|
Entusiast
Jeg ønsker ikke å bytte dekk for hver gang og triller heller litt dårligere på asfalt for å slippe å bytte til grus/sti-dekk når jeg sykler på grus/sti. Sykler mest asfalt.
Har noen noe anbefalinger til dekk til meg? Ønsker god holbarhet i tillegg, jeg veier 85 kg og kjører med stiv gaffel. 26'' hjul.
Optimal løsning for deg vil vel være to hjulsett. Ett med slicks (semislicks) for alfalt (grus), og ett hjulsett med 2,1 til 2,25 stidekk for, nettopp, sti.(Såpass stort volum siden du har fast gaffel). Dekk som ruller lett, - er bra på alt, asfalt, grus og sti? Hadde det dekket eksistert, så hadde det nok blitt svært poøulært, ja. All-round dekkene, eller de som gir seg ut for å være det, er kompromiser. Mener jeg.
|
|
|
[Re: bike4man]
29/06/2007 19:38
|
trimmern
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Du har så rett, så rett... Jeg skal diskutere litt med lommeboka om saken så får vi se! Egentlig har jeg funnet ut at man burde ha tre sett når man bor i Tønsberg, ett til piggdekk, ett til gjørmeføre i skogen og ett til asfalt. Vinterstid her varierer det jo fra dag til dag!!!
Forøvrig takk for tilbakemelding til dere andre på Scwalbe og Hutckinson, skal titte nærmere på disse variantene.
Ha en glitrende helg!
|
|
|
30/06/2007 17:50
|
pommetje
Fersking
|
Fersking
Du har så rett, så rett... Jeg skal diskutere litt med lommeboka om saken så får vi se! Egentlig har jeg funnet ut at man burde ha tre sett når man bor i Tønsberg, ett til piggdekk, ett til gjørmeføre i skogen og ett til asfalt. Vinterstid her varierer det jo fra dag til dag!!!
Forøvrig takk for tilbakemelding til dere andre på Scwalbe og Hutckinson, skal titte nærmere på disse variantene.
Ha en glitrende helg! hvis du skal se på Schwalbe sjekk også "Fast Fred" dekk de har. noe lavere profil enn på racing ralph, men hvis du sykler mest på asfalt og grus er de kanskje ett hakk bedre. og hvis du søker en semi slick, sjekk Ritchey sin dekk de har en god semi men den sliter veldig fort, blir forst reine slicks disse:-)
|
|
|
|
|